تحولات عراق در هشتم جوزای 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۶    ۱۳۹۶/۳/۹ کد خبر: 133798 منبع: پرینت

** سید عمار حکیم رییس ایتلاف ملی فراگیرترین مجموعه سیاسی عراق که هم اکنون دولت و بزرگ ترین فراکسیون را در پارلمان عراق در اختیار دارد، رابطه عراق با ایران را یک رابطه عمیق و راهبردی خواند.
سید عمار حکیم در مراسم ضیافت افطاری که سفارت ایران در بغداد هرساله برگزار می کند، گفت که نمی توان مناسبات دو کشور را فقط در مسایل سیاسی یا اقتصادی و یا همجواری جغرافیایی و حوزه های دیگر محدود کرد، بلکه رابطه بین دو کشور فراتر از این امور است.

** ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر احتمال پیوستن عراق به محور ضد ایرانی در منطقه که واشنگتن متولی آن شده، با تاکید بر این موضوع که ایران هراسی در منطقه هیچ توجیه منطقی ندارد؛ گفت که این ها یاوه گویی است، عراق در سیاست خارجی خود دارای ثبات و متغیرهایی است که متغیرهای آن هرگز از ثبات سیاست خارجی عراق عبور نمی کند، بر همین اساس، امکان ندارد که بغداد به صف بندی ها علیه جمهوری اسلامی ایران بپیوندد.

** به گزارش دفتر سیاسی جنبش اسلامی نجباء در ایران، طی عملیات ویژه ای در استان ادلب سوریه، چهار نفر از نیروهای مقاومت اسلامی این جنبش با بیش از یک سال سابقه اسارت در بند تکفیری ها، از اسارت گروه تروریستی جبهه فتح الشام (جبهة النصرة سابق) آزاد شدند.
مقر فرماندهی جنبش نجباء در سوریه نیز اعلام کرد که رزمندگان این جنبش در این عملیات همچنین توانستند دو تن از نیروهای ارتش سوریه را نیز آزاد کنند.

** هادی العامری از فرماندهان ارشد تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی از آغاز پاکسازی کامل مرز عراق و سوریه از استان نینوا تا الانبار از صبح سه شنبه خبر داد.
نیروهای الحشد الشعبی در حال حاضر در روستای مرزی 'ام جریص' در غرب استان نینوا متمرکز شده اند و از فردا سه شنبه عملیات پاکسازی مرز را از ام جریص تا گذرگاه مرزی قائم در غرب استان الانبار آغاز می کنند.

** همزمان با رسیدن نیروهای الحشد الشعبی به مرزهای عراق و سوریه در غرب استان نینوا در شمال عراق و نزدیک شدن زمان اعلام آزادی کامل موصل، نخست وزیر عراق بعد از ظهر امروز وارد موصل مرکز استان نینوا شد.
دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که حیدر العبادی فرمانده کل قوای مسلح عراق برای اطلاع از روند عملیات نظامی در موصل و سرکشی از نیروهای مسلح عراق در این منطقه، وارد موصل شده است.

** شرکت گاز اماراتی به همراه چندین شرکت نفتی، با طرح شکایتی علیه دولت اقلیم کردستان عراق، به دلیل عدم پایبندی به قراردادها، خواهان 26میلیارد دلار جهت جبران خسارت شده اند و همین موضوع سبب افزایش نگرانی ها در اقلیم نسبت به احتمال کنترل بخش زیادی از منابع نفتی توسط این شرکت ها شده است.
رسانه های کردی در کردستان عراق طی دو روز گذشته، با نشر این خبر و ابراز نگرانی کرده اند که در صورت برنده شدن این شرکت ها اقتصاد دولت اقلیم کردستان عراق بشدت آسیب خواهد دید.
این نگرانی از آنجا ناشی می شود که شرکت دانا گاز در شکایت های قبلی خود موفق به اخذ 2 میلیارد دلار از دولت اقلیم به عنوان خسارت شده بود.

** ستاد تبلیغات جنگ فرماندهی الحشد الشعبی امروز با انتشار بیانیه ای از پیشروی نیروهای الحشد الشعبی تا مرز عراق و سوریه در غرب استان نینوا خبر داد.
با توجه به این که مرز استان نینوا یکی از مسیرهای مهم تردد عناصر داعش به داخل و خارج اراضی عراق بود؛ با رسیدن نیروهای الحشد الشعبی به مرزهای عراق و سوریه، عملا مسیر تردد این عناصر از داخل اراضی سوریه به داخل خاک عراق و بلعکس و ارتباط عناصر باقی مانده داعش در استان نینوا با اراضی سوریه به طور کامل قطع شده است.

** رییس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با اشاره به عقد قرارداد دولت عراق با یک شرکت آمریکایی برای سرمایه گذاری امنیتی در جاده راهبردی امان – بغداد؛ سرمایه گذاری آمریکایی ها در زمینه امنیت در عراق را خطرناک دانست.
حاکم الزاملی در گفتگو با خبرنگار ایرنا، گفت اظهار داشت که دولت عراق با یک شرکت آمریکایی به نام اولایو (OLIVE) برای سرمایه گذاری امنیتی در جاده راهبردی عمان – بغداد قرارداد منعقد کرده که قبلا در کشتار مردم عراق دست داشته و الان فقط تغییر نام داده است.
وی گفت که از دولت عراق خواسته ایم که درباره جزییات این سرمایه گذاری، علت انتخاب این شرکت آمریکایی و فایده آن توضیح دهد که تاکنون دولت عراق پاسخی نداده است.

** براساس گزارش منابع امنیتی عراق، جنگنده هایی که هنوز هویت آن ها مشخص نیست، شامگاه یکشنبه با بمباران یک منزل مسکونی در بخش راست شهرستان شرقاط واقع در استان صلاح الدین عراق که تحت اشغال داعش قرار دارد، سبب کشته شدن اعضای این خانواده پنج نفری شدند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است