جنگ شمال، ولایت های جنوبی را نیز ناامن می سازد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۷    ۱۳۹۶/۳/۱۰ کد خبر: 133869 منبع: پرینت

فراموش نكنيد كه جنگ، پشتيبانى لوژستيكى و بشرى مى خواهد؛ جنگ در شمال باعث سقوط ولايت های جنوب و هم مرز پاكستان نیز مى شود.

براى اينكه اكثريت رهبران جنگ با افتخار به زادگاه شان برگردند و شمال را مديريت كنند، دشوارى در حوزه هاى جنوب و جنوب غرب سنگين تر از شمال است چون شمال توان دفاع را در صورت ضرورت و مجبوريت ايجاد كرده مى تواند اما جنوب محروم از دفاع خواهد ماند.

بنابراین رهبران حاكم در نظام نمى دانند كه چقدر به خود، مردم و جغرافياى شان ظلم مى كنند. مكاتب شان مسدود، راه هاى شان در كنترل افراد مسلح و محيط شان زير فرمان افراطيت دينى، سرنوشت جوانان و نونهالان شان به كجا مى انجامد. بهتر است بجاى آتش افروزى، رقابت ناسالم و پروژه جنگ، براى نسل هاى بعد انديشه كنيم.

تداوم جنگ و تشديد آن در شمال، مدافعين و فرزندان شان را كه در ساير ولايت ها اند مجبور به برگشت و تخليه سنگرهاى جنوب مى کند. فراموش نكنيم كه جنوب جايگزين محلى ندارد و آنگاه تجزيه لاجرم فرا مى رسد و شمال مقاومت دوم را تجربه خواهد كرد.

همانگونه كه پروژه طالب شكست خورد، داعش و ديگران نيز نابود مى شوند اما شرمسارى نصيب ستون پنجم ها و همفكران شان خواهد شد و ما پيروز مى شويم.

جاوید کوهستانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شمال افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   همچنانیکه جنگ جنوب ولایات شمالی را ناامن ساخت مگردرآنوقت هیچ دلسوزی آوازش رابلند نکرد

>>>   سال ها پیش بود که مشوره کردیم که جنگ را طرف شمال بکشانیم و امروز هم نتیجه ان را دیدیم . سقوط این رڙیم ادمکش نزدیک است .
حبیب الله یوسف زی

>>>   باید غمخورتنها شمال وجنوب نباشیم غمخورتمام افغانستان باشیم

>>>   کوهستانی صاحب دلسوزی وهمدردی ات نسبت به مردم جنوب قابل قدراست آما شعار پیروزی ات قابل قبول نیست زیرا ګریز را شما چندین بار تجربه کردید وحال هم شاید پناګاه را مشخص کرده باشی

>>>   کاملاً معکوس فرمودید! جنگ جنوب شمال کشور را ناامن ساخت. طی یک دهه اخیر، قتل و قتال، بمباردمان مردم بی گناه این مرز و بوم ولی واریز شدن پول به جیب شمالی والا!!!

>>>   این قوم بی فرهنگ و بی هویت از تاریخ وتجربه هیچ درس نمی گیرند مثل « کله خر یاسین خواندن» هیچ فایده ندارد. از شیرغلی اغاز و تا حال جریان دارد چه بدست اوردند؟ در افغانستان هیچ قومی به تنهایی نمی تواند حکومت کند و یا هم قومی را کاملا سرکوب نماید چون هیچکدام اکثریت مطلق نیستند و تمام ارقام و احصائیه ها سرکاری ،تقلبی ،دست کاری شده دولتی استند.چه بهتر که دوستی و همدیگر پذیری را بیازمائیم.
ف-ش -جوزجانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است