حکومت خود، در این انفجارها نقش دارد
این تیم در قبال قضایای سیاسی افغانستان فاشیستی فکر می کند. دیگران در حاشیه هستند و تصمیم اصلی را فقط چند چهره مشخص می گیرند. ادامه سیاست هایی که اشرف غنی و اتمر روی دست دارند، خطرناک است 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۴    ۱۳۹۶/۳/۱۲ کد خبر: 133961 منبع: پرینت

انفجار در کابل بیش از صد شهید و دست کم پنجصد نفر زخمی بر جا گذاشت. داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفته است. حالا مسوولیت تامین امنیت مردم افغانستان را کدام نهاد امنیتی بر عهده دارد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، آصف آشنا، فعال سیاسی، در برنامه «پس از خبر» گفت: ما در یک وضعیتی در دوره حکومت وحدت ملی قرار داریم که از یکسو به اراده سیاسی مردم افغانستان پشت پا زده شده است و مصلحت به جای اراده سیاسی افغانستان نشسته و از سوی دیگر در نتیجه این حکومت مصلحتی فراقانونی که در واقع توافقنامه سیاسی عملاً آمده و به جای قانون اساسی نشسته یک تیمی آمده و بر گلوگاه فرصت های سیاسی و سرنوشت سیاسی مردم افغانستان نشسته است. اینها چند تا ویژگی بسیار صریح و آشکار دارند و مردم افغانستان می توانند آنچه را من به عنوان ویژگی های نو می گویم در عملکردها و تجربه همین دو و نیم سال ببینید. این تیم جدا به لحاظ فکر سیاسی، یک تیم در قبال قضایای سیاسی افغانستان فاشیستی فکر می کند و به لحاظ منازعه سیاسی قدرت در افغانستان، جدا باورمند به تداوم و ابقای هژمونی قدرت تباری در افغانستان است. دیگران در حاشیه هستند و تصمیم اصلی را فقط چند چهره مشخص می گیرند.

وی، معتقد است تصمیم های امنیتی را نهادهای امنیتی در افغانستان نمی توانند بگیرند بلکه حلقه ای مشخص می گیرند و افزود: در بحث امنیتی آنچه در دوره حکومت وحدت ملی مردم افغانستان شاهد آن هستند، بازی آشکارا، قومی، تباری، تیمی، با نهادهای امنیتی است. جدای از این بازی در دو نیم سال در نهادهای امنیتی و در عرصه نهادهای امنیتی در قبال وضعیت امنیتی جریان دارد بازی قومی، تیمی و سیاسی است. یک نوع بازی است که در نتیجه اصالت نهادهای امنیتی دور زده شده، صلاحیت و مشروعیت قانونی که وزیرها و نهادها از قانون می گیرند و از رای تایید پارلمان افغانستان می گیرند اینها دور زده می شود و یک نهاد جدید و یک مرجع جدید دیگری که در دوره حکومت قبلی هم بوده ولی از لحاظ عملکرد در حکومت وحدت ملی بسیار به صورت وحشتناک به عنوان یک نهاد واجب الاحترام غیر مسوول از شورای امنیت عمل می کند، همه تصمیم گیری ها اینجا گرفته می شود، نهادهای امنیتی صلاحیت لازم برای پیشبرد برنامه های امنیتی دفاعی را درقبال وضعیت جمعی ندارد.

آشنا، معتقد است، رویدادهای چنینی از درون ارگ و حلقات داخلی حمایت می شود و بیان داشت: چهارصد بستر به عنوان یک فاجعه بسیار وحشتناک، اتفاق می افتد و سرنخ هایی در درون نهادهای امنیتی دارد. قل اردوی 209 شاهین به عنوان یک فاجعه رقم می خورد و عملاً یک قل اردو، فلج می شود و فرزندان مردم درون قل اردو سلاخی می شود و سرنخ هایی در درون دارد. نمونه هایی مثل حمله به رجال برجسته، حمله به شاه شهید، حمله به افسرانی که دم در آکادمی پولیس مورد حمله قرار گرفتند رویدادهای مشکوک بسیار هستند. حالا اگر این موارد را بگذاریم کنار قربانیانی که نیروهای امنیتی ما، نیروهای اردوی ملی ما، فرزندان مردم در صفوف نیروهای دفاعی در جبهه جنگ در دو و نیم سال متحمل شدند، هزاران مردم افغانستان در جبهات جنگ، قربانی، شهید و معلول شدند، سلامت خود را از دست دادند، دست و پای خود را از دست دادند، چشم خود را از دست دادند، اما آب از آب حکومت تکان نخورده است. باور من این است که تمام این وضعیت پیامد سیاست های اشتباه و احمقانه ای است که درون ارگ ریاست جمهوری و شورای امنیت تدوین می شود.

این آگاه سیاسی، از مسوولان انتظار دارد به فکر این جریان ها باشند و گفت: انتظار من این است که اگر وجدان بیداری در پارلمان افغانستان هنوز باقی مانده، اگر جریان های سیاسی، اپوزیسیونی که ادعای اپوزیسیون بودن دارند، وجدان بیداری در این جریان ها وجود دارد و فراست سیاسی و شعور سیاسی در این جریان ها وجود دارد اقدام کنند و به سراغ مسوولین اصلی و مقصرین و خطاکاران بروند. ادامه چنین سیاست هایی که اشرف غنی و اتمر روی دست دارند، جدا درون افغانستان خطرناک است.

آشنا می گوید: امروز ستون پنجم تمام ستون ها را درنوردیده است و تمام ستون ها را از پا انداخته و بازیگران اصلی دارند در راستای فکر و برنامه ای کار می کنند که در دوره قبلی می شود از آن به عنوان ستون پنجمی ها یاد کرد. وقتی سلسله ای از فجایع اتفاق می افتد و در هر مورد مصداق های بسیار عینی وجود داردو سرنخی از آن در درون حکومت است، کمیسیون های حقیقت یاب تشکیل می شود برای اینکه افکار عمومی را آرام کند و هیچ وقت نتیجه و دستاورد حقیقت یابی ها در اختیار مردم قرار داده نمی شود و آن را با مردم شریک نمی شوند. این نشان می دهد که چه بازی هایی جریان دارد. به طور نمونه قرار داد دند غوری منجر به سقوط بغلان شده بود، والی را که هم اکنون در کرسی ولایت نشسته با توجه به فکر و نگاهی که دارد، یک طالب تمام عیار است. این مورد هم نشان می دهد که ما در چه راستایی در حرکت هستیم و حکومت در تمام این ناامنی ها خود نقش دارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تیم غنی
فاشیست
نظرات بینندگان:

>>>   دو وجدان خفته والی #هرات و #گل #بیدین!
چراغ‌های برج ایفل دیشب برای ساعاتی خاموش بود، صفحهٔ رسمی لالیگای اسپانیا تسلیت نوشت، پریانکا چوپره و کاترینا ستاره های بالیود با مردم افغانستان هدردی نمودند،علی دایی آقای‌گل جهان تسلیت نوشت، دبیر کل ناتو، سازمان ملل، ده‌ها شاعر و نویسندهٔ مطرح ایران و جهان ابراز همدردی کردند، جلسهٔ پارلمان آسترالیا با سکوت آغاز شد، مردم شهر مشهد دیشب به یادش شهدای کابل شمع افروختند و...
اما در کابل گلبیدین مراسم شعر بر پا نمود و در هرات، والی و مسوولان این ولایت دیشب در مراسمی منار ساخته‌شده در یک چهارراهی را با قطع نوار، جشن و آتش‌بازی افتتاح کردند که تصاویر آن از صفحهٔ رسمی شهرداری هرات نشر شده است. قابل یادآوری‌ست که طرح این منار، شاید از مسخره‌ترین دیزاین‌های مهندسی در یک سدهٔ آخر باشد.
#شرم #خجالت #مرگ
پارسا

>>>   پاکستان در قبال ترور مردم افغانستان مقصر نیست. مشکل ترور مردم مان را در آنجا در پاکستان جستجو نکنید، مشکل ترور و کشتار مردم ما در ارک سلطنتی در کابل است!

>>>   اشرفک غنی برای کاستن از خشم مردمی که در راهپیمایی امروز شاید ارگ ریاست‌جمهوری را بر سرش ویران کنند، اعدام چندتن از تروریستان شبکه‌ی حقانی را وعده داده است. بی‌آن‌که مشخص باشد اعدام این‌ها چه ارتباط منطقی با انفجار اخیر دارد و یا چه سودی! دولتی که نتواند امنیت شهروندانش را تامین کند، دولتی نامشروع است و باید ساقط شود.
آنانی که در راهپیمایی امروز بتوانند، اما شرکت نکنند، قطعا همان‌ها هستند که دیروز پس از فاجعه ازین‌که جزو شهدا نبودند نفسی آسوده کشیدند، بی‌آن‌که معلوم باشد فرداها خود در کوزه خواهند افتاد یا نه!

>>>   از زمین و زمان صدا بیرون می‌شود به‌جز «حقوق بشر» «دیدبان حقوق بشر» و ...
احتمالا مشغول پیگیری پرونده تجاوز به ایشچی، چگونگی پول درآوردن جنرال رازق و ... هستند
#جنایت‌بشری

>>>   تحصن و تظاهرات بايد ادامه پيدا كند . دولت بيشتر از اين نمى تواند بكشد. كشتار امروز شديداً به حيثيت بين المللى اين دولت تقلبى صدمه زده است، هر چند حقيقت از اغاز نداشت. بايد خون شهدا نتيجه دهد و غرب ديوانه هاى دزد و جنايت كار خود را دوباره ببرد!
لطفا از اين هشك ها استفاده كنيد

>>>   تلوزيون ميترا، نور و خورشيد
تلوزيون نور از صلاح الدين رباني
تلوزيون ميترا از استاد عطا محمد نور
تلوزيون خورشيد از امان الله گذر
اين رسانه ها از تظاهرات امروز نه پخش زنده دارند و نه تا حال چيز جدي نشر كرده اند. باز بگويد كه رهبر ملي و امپرتور شمال...

>>>   صد پیصد دروغ است حکومت چی ضرورت داد که پولیسش را از بین ببرد ؟؟
ر

>>>   غنی و عبدالله مسئول خون جوانان ماست...

>>>   برانداختن دولت های دست نشانده و نوکر از وظایف اصلی ملت هاست!
مردم باید این دولت خائن و نوکر را از میان بردارند و خود فرمانروای خویش باشند.

>>>   دشمنان اصلی مردم مظلوم ما فاشیستهای چون غنی، کرزی، اتمر، ستانکزی و باند تبهکار شان که در قالب طالب و گلبدینی و... ظاهر میشوند، هستند.

>>>   غنی و عبدالله مسئول خون جوانان ما در جاده های کابل است!
همین دولت تروریست پرور است که خون جوانان ما را در جاده های کابل می ریزاند، گاهی توسط «برادران» ریش دارش و گاهی توسط «سربازان» مزدورش...
اما جوانان ما از پای نخواهند نشست و حق خود را خواهند گرفت!
امروز جوانان ما با خون خویش حماسه می آفرینند...

>>>   داكتر عبدالله نوشته بايد مردم خواسته هاى خود را آرائه كنند و وضعيت را درك كنند!
ايا مردم در اين سه سال و بعد از هر واقعه دلخراش قتل عام سربازان و مردم خواسته هاى خود را بار ها آرائه نكرده اند؟
ايا همه روزه خواستار إصلاحات در صفوف ارتش و امنيت ملى نشديم؟
ايا هزاران بار براى رسيدگى به ناله مادران ندا سر نداديم؟
شما خائنين محصور در قصر هايتان ايا ناله مادرانى كه عزيزان خود را هر روز دفن ميكنند شنيده ميتوانيد ؟
نفرين به همه شما خون خوران و ملت فروشان !

>>>   در هیچ جای از دنیا چنین چیزی وجود ندارد
حکومت ویا سردمداران یک کشور چنین کاری پست ونالايق را به حق مردم خودش و کشور خود اش انجام بدهد واقعا که چطور دلشان میاید این بی شرف ها با تروریست های جاهل همکاری و دستشان داخل یک کاسه باشد. خداوند مهربان خودت یک کاری بکن . گپ های که مردم میزنند واقعیت دارد

>>>   من به نمایندگی از مردم افغانستان به عبدالله و غنی میگویم وقت شما . آرزو ها و خواسته های مردم را برآورده نمی توانید خجالت نمی کشید هنوز هم آن پست کثیف را محکم گرفتید. بخدا مردم دیگر نفسشان به لب رسیده همگی توکل به خدا زندگی می کنند.
فعلا یک گروه به اسم طالب علیه دولت میجنگد .بس تمام . اما دولت های قبل با 10 ها گروه میجنگیدند به شمول کشور های حامی در آن زمان مرکز ولایات100 در صد امنیت مردم تأمین بود ))
دکاندار جاده مندوي

>>>   اظهـارات اخير رهـبران و سياستمداران اوغانى!!
١.كرزي: طالبان اگر چند ولايت را به زور انتحار و قتل عام مردم تصرف ميكنند خير است ،اونا هـم افغان استند.
٢.ريس جمهـور غنى طالبان برادران ما استند و زندانيان طالبان را تا حال رهـا كردم و وعده ميكنم كه تمامأ ازاد شوند.
٣.شكريه باركزى :طالبان قهرمانان و مجاهـدين واقعى افغانستان استند.
٤، حكمتيار در جنگهـاى كابل تعداد أفراد كه كشته باشم به هـزار نفر هـم نميرسد.
٥،كريم نماينده حزب اسلامى: انتحارى و ((استشهـادى ))كه منجر به قتل صدهـا انسان ميشود از طرف ما انجام داده شده و دوام ميداشته باشد.
٦،جنرال رازق :ملا دادالله و ملا عمر مجاهـدين بر حق بودند وبأيد از اونا گراميداشت شود.
٧.والى كندز :ما مسلمان استيم و مرگ از جانب خدا است و اگر اجل برسد در داخل صندوق آهـنين هـم كشته ميشود.(خودش. در موتر ضد مرمى و هـمراه با دهـا باديگارد چكر ميزند)
وقتيكه چهـره هـاى مطرح قوم پشتون چنين مفكوره دارند،از طالبان و أفراد عادى پشتون چى انتظار بايد داشت.
#روبرداشت

>>>   آشنا صاحب ميدانى كه تو چه نوشته كردى توخودت كى استى تو هم از همان چاه اب ميخورى من نيدانم همه از اشرف جان ، عبداله جان واتمرجان شكايت دارند به فكر من أين طور نيست كلى كار ها بدست امريكااست أين هاكه دربالا نام شان ذكر شده انها نيز به مثل ماوشما شكايت دارند مردم چرا بهسوى ارك مى روند بايد بسوى دفاتر خارجي هايكه همين انفجار وانتهار راسازماندهى ميكنند حركت كنند

>>>   اصف فاشست

>>>   امریکا افغانستان رو اشغال کرده و به بهانه امنیت افغانستان، پادگان نظامی در این کشور زده پس مسئول امنیت افغانستان این امریکا هست ، پس چه غلطی میکنه بعد از ده حدود ۱۵ سال ؟ عجیبه هیچکسی از مسئولیت امریکا سوال نمیکنه و فقط دولت افغانستان رو مسؤول میدونند ،دولت افغاتستان هم زیر دست امریکا هست ‌پس در آخر بازم به امریکا می رسیم ‌، چرا کسی حرفی از مسؤوليت امریکا نمیزنه ؟!

>>>   اصف نااشنا!
ازحدزیاد تعصب دارید نمی فهمیم چراچنین است همیشه خاینانه علیه قوم پشتون به نارواوبی شرمانه دورازحقیقت صحبت میکنی
به یقین تاکه اشناواری انساهای فاسد وشورای بدنام نظار ماجراجوباشد وطن جورنمی شود خداوند شمارابه اعمال سزای تان برساند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است