کشتن مردم برنامه بود نه غفلت
باید از حکومت پرسید، چرا از مردم می ترسید، چرا می ترسید که بیایند و ارگ را ویران کنند، این نشان می دهد خود می دانید که مشکل دارید. اگر زیر کفش شما ریگ نداشته باشد چرا از مردم می ترسید؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۵۸    ۱۳۹۶/۳/۱۴ کد خبر: 134091 منبع: پرینت

بعد از حادثه خونین روز چهارشنبه هفته گذشته، موجی از نگرانی ها و خشم مردم افغانستان، منجر به تظاهرات گسترده ای در روز جمعه شد که در آن تعداد زیادی از مردم کشته و زخمی شدند. نتیجه شلیک های این روز از کجا منشا گرفته است و چرا مردم کشته شدند؟ دامنه اعتراض ها در کجا خاتمه پیدا خواهد کرد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر نیلوفر ابراهیمی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «تحول» گفت: تانکری که حامل مواد منفجره بود، در آن مسافتی که خود را انفجار داد، سه ساعت طول کشید که تا به همان مسافت رسید. این غفلت وظیفه ای را چه کسی باید جواب دهد؟ غفلت صد فی صد وظیفه ای از ارگان های کشفی و استخباراتی تا پولیس صورت گرفته است. ما نمایندگان مجلسف وقتی موتر خود را از آنجا می خواهیم بگذرانیم، اگر شیشه اش سیاه باشد، متوقف می کنند، حتی اگر برای یک لحظه در آن محوطه کاری داشته باشیم، باز هم بازرسی صورت می گیرد. موتر اگر یک لحظه در آنجا بایستد. سرباز نزدیک می آید و می گوید در اینجا اجازه توقف ندارید چرا که از بالا می گویند که این موتر باید حرکت کند. حالا چطور یک موتر با آن شرایط خاص، این مدت زمان در آنجا متوقف می شود اما هیچ کس به آن کاری ندارد. به راحتی از بازرسی ها می گذرد و مشکلی هم برایش پیش نمی آید و انفجاری با آن مساحت انجام می دهد.

وی، در خصوص رییس جمهور و اشتباهات وی که منجر به چنین حوادثی می شود بیان داشت: رییس جمهور در طی این دو نیم سال، تعییناتی را که در ارگان های امنیتی کرده است، مسلکی و برای امنیت ممکلت نبوده است بلکه برای تعهدات دراز مدت کارهای سیاسی اش بوده است. آیا حالا با این کارهایی که کرد ه است از این خونریزی ناراحت است؟ آیا از اتفاق آن روز متاثر شده است؟ آیا یک بار به وجدان خود می گوید که اشتباه کرده است؟

ابراهیمی، معتقد است در فضایی هستیم که به دشمن در حال باج دادن می باشیم و افزود: چرا ما در حال باج دادن به دشمن مان آن هم به قیمت خون مردم مان هستیم. در تظاهراتی که مردم کردند، ما عملا بی نظمی مشهود را در بین ارگان های امنیتی دیدیم. تصاویری که در شبکه های اجتماعی نشر شده است، نشان می دهد که تفنگ به طرف هوا و فضا نیست. بلکه مستقیما به سمت مردم گرفته شده است. تفنگ روبرو به طرف مردم است. شلیک روبرو صورت گرفته است. این عقده بی نهایت پر سران حکومت وحدت ملی را نشان می دهد که برای این کار هدایت دادند. فراموش نکنیم همین جوانانی که اعتراض کردند و برخی کشته و برخی زخمی شدند، همین جوانان از همین نیروهای امنیتی حمایت می کردند و کردند و خواهند کرد. پس نمی شود گفت که این کشته و زخمی شدن مردم غفلت وظیفه ای است، بلکه برنامه به حدی طراحی شده است که حتی جوانانی که از همان سربازان حمایت می کرد، توسط همین سربازان کشته می شوند. البته هیچ کس نمی تواند بگوید که سرباز خودش و به اجازه خودش فیر کرده است. هر نوع هیات تحقیق هم که تنظیم شود، نمی تواند ثابت کند که سرباز بدون هدایت مقام های بلند فیر کرده باشد. چرا که در تصاویر و ویدیوهایی که نشر شده، این را نشان می دهد. معاونان سه اداره معتبر این مملکت در آنجا حضور داشتند، یا این سه نفر معاونان از سه اداره معتبر، از سه اداره امنیتی هدایت دادند که سربازان فیر کنند یا قوماندان گارنیزون و قوماندان امنیه بودند که اینها باید تحت بازرسی عدلی و قضایی قرار بگیرند. سربازان به هیچ وجه سرخود چنین کاری نمی کنند.

نماینده مجلس، با انتقاد از حکومت برای اعمالش در روز تظاهرات گفت: وظیفه حکومت تامین امنیت شهروندان است و تظاهرات مطابق قانون حق شهروندان است. اینها نه تنها نتوانستند از شهروندان و امنیت آنان حمایت کنند، بلکه با یک عقده چنین بساطی را به راه انداختند. مردم را کشتند و به روی آنها آب کثیف و آلوده ریختند. در حالیکه مردم بدون هیچ خشونتی اعتراض می کردند.

وی، در خصوص ترس حکومت از مردم گفت: باید از حکومت پرسید، چرا از مردم می ترسید، چرا می ترسید که بیایند و ارگ را ویران کنند، این نشان می دهد که خود می دانید که مشکل دارید. اگر زیر کفش شما ریگ نداشته باشد چرا از مردم می ترسید؟ بین حکومت و مردم فاصله مشهود است. مردم فعلا مجبور هستند، با این حکومت به سر برند. حکومت هم از این مجبوریت مردم سوء استفاده می کند و هر نوع برنامه ای را بر سر مردم پیاده می کند. مردم در حال حاضر به سرنگونی حکومت نمی اندیشند چرا که خاطره های تلخی ازبی نظامی دارند. اما حکومت نباید از این مجبوریت مردم سوء استفاده کند.

حکومت باید در سیاست داخلی و خارجی خود تغییر بیاورد. اگر در سیاست داخلی و خارجی خود تغییرات نیاورد و این تک گرایی ها را ادامه دهد؛ امنیت از این هم که هست بدتر می شود و مردم در خاک و خون خواهند رفت.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ابراهیمی
تظاهرات کابل
نظرات بینندگان:

>>>   مرگ یگ بار شیون یکبار.
مردم همیشه در خون ومصیبت هستند .بودن یا نبودن این برادران طالبان چه سودی دارد

>>>   علما ومجـاهدین خوست پشتبانی شانرا از حکومت اعلان کردند وکسانی راکه مظاهره نموده اند کار سازمانهای جاسوسی خواندند!!!
همین شبکه حقانی از کجاست ؟ از خوست است 80 فیصد ترورستان وافراداین شبکه مزدور پاکستان از لوی پکتیا ومخصوصا خوست هستند واینکه اینها کا ملا اجیران پاکستان هستند همه جهان میدانند ، هموطنان خوستی ما اگر واقعا از حکومت پشتبانی میکنند اول پول کشور دشمن را بیشتر از پول افغانستان ارزش ندهند وازان استفاده نکنند چون پول مردم افغانستان کلدار نیست کلدار مربوط پاکستانیهاست ،همین پاکستانیکه هرسال چند کیلومتر خاک سرحد خوستی ها را تصرف میکند
دیگر اینکه اگر مردم خوست اقارب خودرا از صفوف شبکه ترورستی حقانی و آی اس آی خارج سازند بزرگترین همکاری را با حکومت کرده اند

>>>   در اګانهای دولتی کی هستند. همه پنچرمین ها سیافی ها جمیعتی ها که همه این را میداند و به این ګفتارهای بیهوده شما کسی بازی نمیخورد. ولی این ها وظیفه اساسی ایشان دزدی چور اختطاف و قمار. و اعمال نامشروع است نه ګرفتن. امنیت مردم. در اینجا دو نوع مردم است یکی مردم بیچاره. که هرکس انها را سر زنش میکند و یکی شما اعضا طویله خانه که به حساب مردم نمیاید وهیچ کس برای حیوان درنده. نزدیک نمیروند

>>>   خود را نگاه دار داکتر صاحب مبادا درکدام خالیگاه شکار ( ) کسی شوید
ه.ب از پنجشیر

>>>   بخاطریکه از دو صد سال بدینسو قوم حاکم تروریست ، انتحاری ، انفجاری و رهبران فاشیست زایده و می زاید .
به پیش بسوی انقلاب مردمی برای آزادی و عدالت اجتماعی !

>>>   پشتونیزم دشمن تروریزم و یا برادر تروریست ها؟
امروز نه تنها اکثریت مردم افغانستان بلکه بسیاری ها در جامعه جهانی نیز به این حقیقت پی برده اند که پشتونیزم و تروریزم برادران و حامیان یک دیگر اند.
چنانچه اخیرا به پیام کاذب همدردی اشرف غنی به مناسبت حادثه تروریستی اخیر در لندن برج یکی از بریتانوی ها چنین نوشت:
لندن به شما ضرورت ندارد. شما باید نجاست خود تانرا در کشور خود تان پاک کنید. بس کنید برادر خطاب کردن تروریستان را!

>>>   Mazlomyar
پدرام با یک سرعت هیجان انگیزی در تسخیر قلب ها و مغزهایی عدالت خواهان است. طبعا ن یک تعداد اشخاصی کهنه فکر در صدد تخریب کردن پدرام می باشند.

>>>   زمان آن فرا رسیده است که اقوام دیگر اتحاد کنند و حق خود را از قوم پشتون بگیرند.

>>>   فدا محمد تورانیان
بزدل ها ، گوسفندی ها ، بی غیرت ها ، معامله گرها ... در زمان کشتار مردم بی گناه ساکت اند . و همی که مردم برپاخیست و جنبش عدالت خواهی را علیه فاشیزم و استبداد و خودکامگی ها به راه انداخت ، باز با بسیار بی شرمی فریاد میزنند که همه افغانیم و همه برادریم که تردید نداشته باشید این شعارها هم از جهالت شان است . زیرا افغان تنها پشتون هاست و تاجیک ها ، هزاره ها ، ازبیک ها ، ترکمن ها ، بلوچ ها ، پشه یی ها و دیگر تبارهای غیر پشتو زبان افغان نیستند ....

>>>   از ان ميترسند كه مردم حالا نقاب را از چهره اين انگريز زاده ها و كاسه ليسان بى سوادشان دور كرداند وميدانند چرا مردم محترم قوم پشتون را در تاريكى نگهداشته وأنها را به قومپرستى تشويق ميكنند تا بتوانند از انها در أمورات دهشت افگنى ترور و ديگر مقاصد خود استفاده كنند.
تمام اين پلانهاى خصمانه را از اجداد خود دارند وبالاى مردم مظلوم ما تجربه ميكنند.
ح ع

>>>   در این برهه از تاریخ و با در نظر داشت شرایط جهانی و منطقوی ما افغان ها به وحدت ضرورت داریم .با وحدت میتوانیم بالای تمام دشواری ها کامیاب ګردیم .نفاق ما را تباه کرده است .همیش که ملت برای عدالت و اصلاح اقدام نموده عده خواسته اند که از این حالت به نفع خویش استفاده نموده و نګذارند که ارمان های ملت به کرسی بنشیند .در نفاق هیچ کس و جریان برنده نیست این را تجربه نشان داده است .همه اقوام از دشواری های کنونی رنچ برده اند .غم همه ما مشترک است .سرنوشت مشترک داریم لذا با ید مشترک دست به دست هم داده و راه حل برای مشکلات خویش باشیم .اګر ما اتحاد نکنیم مشلات ما حل نخواهند شد. دوکتور نجیب اسرار از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است