حکومت بی کفایت و نالایق در تامین امنیت مردم است
کسانیکه در پی این حادثه به تظاهرات آمده بودند، نیامده بودند که حکومت را از بیخ برکنند. آمده بودند از حکومت بخواهند که جلوی انتحار و انفجار را بگیرد و دیگر فرزندان مردم افغانستان قربانی نشوند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۶/۳/۱۵ کد خبر: 134124 منبع: پرینت

اعتراضات مردم در پیوند به حادثه انفجار چهارشنبه، در مرکز کابل، به خشونت کشانیده شد و با شلیک نیروهای امنیتی تعدادی از مردم جان باخته و یا زخمی شدند. اعتراض ها همچنان ادامه دارد.
به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عبدالوالی نیازی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «پس از خبر» گفت: آنچه که روز چهارشنبه رخ داد، در کنار ریاست امنیت ملی، در ساحه دیپلمات نشینی افغانستان، در کنار رییس جمهوری و رییس اجرایی افغانستان، برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. دلیل اش این است که رییس امنیت افغانستان، به جای اینکه به دنبال پیدا کردن انتحاری و انفجاری بوده باشد، در سفرهایی به خاطر مسایل صلح با طالبان و مذاکره با طالبان، چین و برخی کشورهای دیگر مصروف است. در حالیکه ما یک جمع کثیری را به نام شورای عالی صلح داریم، آنها باید این مسوولیت را انجام بدهند نه رییس امنیت ملی.

وی افزود: شما می دانید که قوماندانی امنیه کابل، رییس امنیت افغانستان، که آقای استانکزی باشد، و قوماندان گارنیزون کابل، اینها باید جلو چنین حملاتی که یک شهر را مکمل از بین برد، می گرفتند. به همین دلیل می گویم آنچه مسوولیت دولت است، انجام نداده و اینها در انجام مسوولیت شان ناکام هستند. دوم، کسانی که در پی این حادثه به تظاهرات آمده بودند، آنها نیامده بودند که حکومت را از بیخ برکنند. آنها آمده بودند که از حکومت بخواهند که جلو انتحار و انفجار را بگیرد و دیگر فرزندان مردم افغانستان قربانی نشوند. اما حکومت نالایق و بی کفایتی که در راس آن رییس جمهور غنی قرار دارد، یک آدم مریض و بی کفایت و آدمی است که قطعا خودش بحران خلق می کند و یک بحران است برای افغانستان است، به جای اینکه خودش امنیت تظاهر کنندگان را تامین کند، بادیگاردهایش می رود و به جوانان افغانستان شلیک می کند و تعدادی به شهادت می رسد.

نیازی، به حکومت هشدار می دهد که عوامل انتحاری و در کل عوامل کمک به طالبان و تروریستان را پیدا کند و مکافات نماید و افزود: حکومت افغانستان مکلف است که اگر وکیل ، قاضی و یا رییس جمهور ، طالبان را به جایی می رساند، آنها را دستگیر کند. اما متاسفانه در این حکومت اگر کسانی پیدا شوند که واقعیت های عینی جامعه افغانستان را گزارش کنند، علیه آنها توطیه می شود و آنها برکنار می شوند.

نماینده مجلس، با اعتراض به نوع نگرش رییس گارنیزون کابل نسبت به مردم گفت: مطابق با قانون، حکومت افغانستان، مکلف است، امنیت همه شهروندان افغانستان را تامین کند. در این روزها حکومت باید بیشتر توجه می کرد، امنیت ساحه ای را که در آنجا جنازه حمل می شد، می گرفتند و اگر نتوانسته بودند جلو آن حوادث را در سه چهار روز گذشته را بگیرند، این حادثه ای را که امروز رخ داد و باعث شهادت و جراحت صدها هموطن ما شد، جلو آن را می گرفتند. در حالیکه رییس گارنیزون کابل می گوید ما وظایفی مهم تر از این داریم. آیا از جان مردم چیزی مهم تر وجود دارد؟ این نشان می دهد که حکومت افغانستان کفایت لازم برای اداره امور افغانستان ندارد. سه چهار نفری که در کنار رییس جمهور هستند هم، مشوره غلط به رییس جمهور می دهند، ذهن رییس جمهور را خراب می کنند، به جای اینکه تامین امنیت شهروندان افغانستان باشد، به فکر خانه تکانی های قومی هستند.

وی، در خصوص گفته های مردم مبنی بر به گلوله بسته شدنشان بیان داشت: همه تظاهر کنندگان می گویند که آقای گارنیزون مردم را به گلوله بسته است. فیره داران و سربازان خاص رییس جمهور مردم را به گلوله بسته است. اینها چیزهایی است که مردم در روز روشن دیده اند، بین حکومت اشرف غنی و بین خلقی ها که حکومت را به توپ کشانیده اند و افغانستان به بحران رفت، چیست؟ آنها هم کسانی را که تظاهرات می کردند به مرمی می بستند و در هرات بیست و چهارهزار نفر را کشتند، اینها هم همان کار را کرده اند. آنها هم خانه تکانی های قومی را آورده اند، اینها هم خانه تکانی های قومی را آورده اند. افغانستان به یک طبیب حاذق ضرورت دارد که او اشرف غنی نیست.

نیازی، باوری به وعده بررسی این حادثه که رییس جمهور داده است ندارد وگفت: حکومت افغانستان گفته است که در یک هفته این قضیه را بررسی می کند، باید گفت که اگر قضیه شاه شهید، قضیه قل اردو، قضیه وزیر اکبر خان و هزاران قضیه دیگر که شما شاهد آن هستید، اگر بررسی شده باشد و مردم در جریان قرار گرفته باشد، این چند قضیه ای که در سه روز پشت سرهم اتفاق افتاد به بررسی گرفته می شود، اما با این حکومت و با این رییس جمهور افغانستان به بحران می رود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
تظاهرات کابل
نظرات بینندگان:

>>>   بلی جناب شما هم یکی از عضو طویله خانه هستید که عامل اصلی این همه. حادثات. همین طویله خانه است. بخاطر همین بود که بدون کدام مقدمه مرګ به همه را شروع کرد و همان حماقت پکولیزمی. را در پیش ګرفت کدام اعتراض نامه را نوشته بودند و به انسانیت. به دست دوسه نفر انشان پیشکش شد ولی این ها در قدم اول نفرت و انزجار مردم را از ان خود کرد و خود غرضانه عمل کردند. شما نیاید کور خود بینایی مردم باشید و همه را در لباس خود نبینید.

>>>   بخاطریکه از دو صد سال بدینسو قوم حاکم تروریست ، انتحاری ، انفجاری و رهبران فاشیست زایده و می زاید .
به پیش بسوی انقلاب مردمی برای آزادی و عدالت اجتماعی !

>>>   گپ‌ ما تغیر نظام سه صد ساله است.
لطیف‌پدرام

>>>   پشتونیزم دشمن تروریزم و یا برادر تروریست ها؟
امروز نه تنها اکثریت مردم افغانستان بلکه بسیاری ها در جامعه جهانی نیز به این حقیقت پی برده اند که پشتونیزم و تروریزم برادران و حامیان یک دیگر اند.
چنانچه اخیرا به پیام کاذب همدردی اشرف غنی به مناسبت حادثه تروریستی اخیر در لندن برج یکی از بریتانوی ها چنین نوشت:
لندن به شما ضرورت ندارد. شما باید نجاست خود تانرا در کشور خود تان پاک کنید. بس کنید برادر خطاب کردن تروریستان را!

>>>   برخی دوستان نسبت به فروپاشی دولت افغانستان هشدار می‌دهند تو گویی می‌پندارند دامنه‌ی قدرت دولت از کابل فراتر می‌رود. از پروان به سوی بامیان که می‌رفتیم، هر چند ده‌کیلومتر جاده در حوزه‌ی نفوذ گردن‌کشی قرار می‌گرفت که هر آن به اراده‌ی خود می‌توانست جان مسافران را بگیرد. این وضع تقریبا در همه‌جای افغانستان برقرار است. مثلا جالب است بدانید در افغانستان ما سه وزارت صنعت‌ومعدن داریم. وزیر ساکن کابل، وزیر طالب ساکن هلمند، وزیر ساکن بدخشان.

تنها اختیار واقعی اشرفک غنی آن است که پول‌های بین‌المللی را به‌خوبی میان نزدیکان خود تقسیم می‌کند. در دیگر ولایات هم قدرت در چنبره‌ی دزدان گردن‌کش است.

بنابراین جز از طریق پارلمانی و فدرال شدن حکومت راه دیگری برای ادامه‌ی حیات این کشور باقی نمی‌ماند. مگر در این صورت مردم هر ولایت بتوانند در کاهش تنش‌های سیاسی وارده از سوی کابل، به تدبیر امور خویش مشغول بشوند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است