با کنار رفتن عبدالله زمینه اصلاح فراهم می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۴    ۱۳۹۶/۳/۱۵ کد خبر: 134137 منبع: پرینت

با توجه به شكست پروژه دولت-ملت سازى پساطالبان، شكل گيرى تحولات اخير و فقدان توانايى حزب جمعيت و داكتر عبدالله در جلوگيرى از خودكامگى هاى غنى و پياده شدن گام به گام سياست حذف از سوى تماميت خواهان، به نظر من و جمعى از دوستانم بهتر است كه طرح ذيل را به عنوان گزينه b براى برون رفت از وضعيت موجود روى دست گيريم.

١- داكتر عبدالله از پست سمبوليك رياست اجرايي استعفا دهد تا دلايل غنى به عنوان يك طرف معادله حكومت وحدت ملى براى تداوم حاكميت منتفى شده و از راس قدرت كنار برود.

٢- در صورت وقوع اين امر، زمينه براى بازنگرى قانون اساسى و مفصل بندى ساختار دولت جديد فراهم شده و راه براى غير متمركز سازى نظام و پخش قدرت و توزيع عادلانه منابع در جامعه باز مى شود.

٣- با وجود اين، اگر غنى و تيم ارگ حاضر به كنار رفتن از قدرت و اصلاح ساختارى نظام نباشند، ولايات شمال بايد دولت غنى را فاقد مشروعيت قانونى و سياسى خوانده و اعلام خود مختارى نمايند. در آن صورت بستر مناسبى براى فدراليزه كردن كشور فراهم خواهد شد.

عبدالله پیمان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   نه میتوانیستی از این بهتر یک مشوره بتی؟ بسیار تاسف میکنم براین نظر شما.

>>>   همه کشورهاس جهان وهمسایه به نسبت مصیبت های اخیر با افغانستان اظهار عهمدردی کردند حتی پاکستان که خودش عامل این مصیبت هاست ، اما یک کشور عربی با ما عهمدردی صرف لفظی نشان نداد درحالیکه اگر درکشور های غربی حادثه اتفاق افتد کشورهای عربی برای مردم خود ماتمک اعلان میکنند، مسلمانی را از اعراب ترورست بیاموزید
ر

>>>   از خون مردم برای سؤاستفادۀ حزبی تان کار نگیرید. مقصد شما چندپارچه ساختن افغانستان است تا پارچه های آنرا هریک تان در تصرف خود بیاورید و در آن پادشاهی کنید. با این دولت مرکزی ضعیف فدرالی ساختن افغانستان به معنی تجزیۀ افغانستان است.

>>>   آقای پیمان این نکته سوم آرمان پاکستان است وشما آب به آسیاب دشمن میریزانید.
محمد یاسین از قره باغ

>>>   او مزدور بیگانه!
او جاسوس خود فروخته!
او ناموس فروش!
کشور حیثیت ناموس را دارد چرا به بیگانه ها کار می نمایی؟! اذهان مردم بیچاره افغنستان را مغشوش ساخته و به تحریک در می آوری؟!
خداوند شما تبهکاران اصلی را با تمام دارودسته تان نیست و نابود کند.
سایت باید این نبشته و نظر کوتاه را به نشر برساند در غیر آن سایت خود مزدور بیگانه است.

>>>   اکر یک ریس جمهور با شد بسیا ر جو ب می شود

>>>   پیمانه گل مرام اصلی را در ناز سوم روشن ساختی ، این آرمان را به گور خواهیچ برد.

>>>   قال آنا لله و انا الیه راجعون!
درود بر روح پاک شهدای اسلام که نا حق به نام این و ان به شهادت می رسند.
سلام و عرض احترام به نویسنده محترم از همه واقعا حقیقت را بیان کردید، اما درد ما از این شیاطین دین فروش معامله گر جنایت پیشه ها و منافقین این زمان نیست، کس که ایمان خود را با پول و قدرت معامله میکند این ها نه به ناموس نه به ملت خود و نه مملکت خود پابند هستند چون اینها تنها دنیا را میخواهند مانند ابلیس چون به اخرت هرگز ایمان ندارند از هر گرو و ملت که باشند بی ایمان هرگز مسلمان نمیشود. کله من از خود ما از جوانان مسلمان و ملت بیچاره درد کشیده این مملکت است که بنام های مختلف به قوم های مختلف خود را تقسیم کرده اند و از ما بنام های مختلف سو استفاده میکنند. اگر ما واقعا خود را مسلمان میگویم پس چرا میگذاریم که این شیاطین ..... و تیکه داران قوم از احساسات پاک ما استفاده کنند، از برای خدا تا به کی مدت چهل سال است که برادر کشی داریم این درنده ها هرگز سیر نمیشوند اگر ما مسلمان هستیم پس ما را پروردگار عالمیان انسان اشرف مخلوقات آفریده هیچ مسلمان از مسلمان دیگر کمتر یا بالاتر نیست اگر فرق است نزد الله سبحان تعالی انهم تقوا و درجه ایمان ما است نه به پشتون، تاجک، هزاره ازبک بودن ما یا دیگر معنویات دنیایی. ای ملت مسلمان افغان لطفا توبه کنیم در این ماه مبارک ماه رمضان که ما را خداوند متعال ایمان و هدایت کامل نصیب کند و دیگر نگذاریم شیاطین از ما بنام قوم و دیگر چیز نمایند، اگر ما خود را یک ملت مسلمان بسازیم این دین فروشان معامله گر هرگز جای نخواهد داشت در بین ما انشاءالله به امید روزی که همه ما یک ملت مسلمان باشیم انشاءالله
برادر تان قیس

>>>   خجالت بكش ديگر چه ميخواايى نَفَر دوم مملكت چندين وزير چندين وچندين ريس ومعين وچندين هزار جنرال و والى مدير از يك ولسوالى پنجشير كفايت نمىكند ديگر چه ميخواهى مردم از ظلم شما كه در أين دو دهه روا داشته أيد به ستو أمده

>>>   برخی دوستان نسبت به فروپاشی دولت افغانستان هشدار می‌دهند تو گویی می‌پندارند دامنه‌ی قدرت دولت از کابل فراتر می‌رود. از پروان به سوی بامیان که می‌رفتیم، هر چند ده‌کیلومتر جاده در حوزه‌ی نفوذ گردن‌کشی قرار می‌گرفت که هر آن به اراده‌ی خود می‌توانست جان مسافران را بگیرد. این وضع تقریبا در همه‌جای افغانستان برقرار است. مثلا جالب است بدانید در افغانستان ما سه وزارت صنعت‌ومعدن داریم. وزیر ساکن کابل، وزیر طالب ساکن هلمند، وزیر ساکن بدخشان.

تنها اختیار واقعی اشرفک غنی آن است که پول‌های بین‌المللی را به‌خوبی میان نزدیکان خود تقسیم می‌کند. در دیگر ولایات هم قدرت در چنبره‌ی دزدان گردن‌کش است.

بنابراین جز از طریق پارلمانی و فدرال شدن حکومت راه دیگری برای ادامه‌ی حیات این کشور باقی نمی‌ماند. مگر در این صورت مردم هر ولایت بتوانند در کاهش تنش‌های سیاسی وارده از سوی کابل، به تدبیر امور خویش مشغول بشوند.

>>>   Abdul Ali Faiq
خيمه تحصن فقط ميتوانند رژيم را وادار به خواسته هاي مردم كند و بس! بالاي عبدالله (قدوسك كل) يك فيصد هم اعتماد نكنيد.

يك خيمه در نزديكي فرودگاه كابل نصب شود و بخارجي ها نشان داده شود كه حكومت وحشت مُلي تقربيا چيزي كم از ٧٠٠ نفر را در يك هفته سلاخي نموده است

>>>   Mazlomyar
پدرام با یک سرعت هیجان انگیزی در تسخیر قلب ها و مغزهایی عدالت خواهان است. طبعا ن یک تعداد اشخاصی کهنه فکر در صدد تخریب کردن پدرام می باشند.

>>>   رستاخیزی روز تا روز به اوج اش رسیده ، جای نعره تکبیر را عدالت و انسانیت خواهد گرفت و این تیکه داران اسلام را بیشتر تاجیکان و هزاره ها شناخته اند .
خط ما با پشتون ها جدا است .
عدالتخواهی در بین آنها قطعأ وجود ندارد به استثنای انتحاری .

>>>   باور کنید این شعار وحدت ملی برای خرساختن و استحمار غیر اوغانها طرح و تبلیغ شده است .

>>>   خطاب به جوانان مبارز و سنگر دار؛
دلقك ها و مداحان قصر سپيدار و ارگ را تشخيص دهيد و اجازه ندهيد در صف تان رخنه كنند ، اينها انتحاريون وفادار اند و در صورت كه فرصت يابند به صف عدالتخواهان ضربه خواهند زد. تخريب اين طايفه كمتر از انتحاريون طالب و داعش نيست. قصر ها از درون فتح مى شوند. متوجه اين افراد سخيف باشيد.

>>>   Faiq
بامداد پيروزي يك نسل متخصص و قلم سالار!
------------------------------------

اتمر، غني، حكمتيار، طالب، استانكزي و ديگر مرتزقين بدانند كه آنهاي با يك نسل متخصص، جوان، اصولگرا، تجار، متعهد، عدالتخوا، دلسوز، متدين، متمدن، ساختار شكن، پژوهشگر، دمكرات، با انرژي، شب زنده دار، فرهنگ دوست، مداراگر، پاك انديش، پرسشگر، يوتليترين( utilitarian، جهان بين، چالشگر و مقاوم روي در روي اند! نسل از هر نگاه مسلحه!

اين نسل نه سپيدا ميخواهد، نه كروزين و نه هم همسر دوم، و نه هم كدام اسپ بزكشي. چون اينها در دانشگاه ها، مراكز پژوهشي، دفاتر و مراكز تجارتي مصروف كارو بار اند... ولي اين نسل يك نظام مردم سالار، پاسگخو، پويا و چندين-فرهنگي، چندين-قومي و چندين-زباني ميخواهند. ميخواهند همان يك قندهاري پاي برهنه با يك بدخشاني كتابخوان و يك هزاره معلم با يك انتحار گر پكتاوال و يك ازبيك وطن دوست با يك تاجيك صلح طلب همزيستي مسالمت آميز داشته باشند و همه در يك جامعه كثرتگرا قلب ها در يك جسد زندگي (واقعا)
انساني داشته باشند!

>>>   با کنار رفتن عبدالله فاشیستان با تیغ بران به سرکهای برامده خون ملت را خواهند نوشید . چرا عبدالله استعفا کند استعفا غنی فاشیست و دخترفروشان ارگ کنند که حامی داعش و طالبان هستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است