صلح غنی زیر سایه اعتراض و تحریم
در حالیکه سیل اعتراض ها کشور را در برگرفته و ارگ در نوعی تحریم سیاسی بسر می برد، نشست صلح نشان از دست و پازدن هایِ اشرف غنی دارد تا حداقل برای بقای خود چاره ای جستجو کند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۶    ۱۳۹۶/۳/۱۶ کد خبر: 134194 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،سیل اعتراض های مردمی پس از رویدادهای خونبار انتحاری و کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی، کشور را در برگرفته است و حکومت در نوعی تحریم سیاسی از جانب شخصیت های برجسته کشور و بخصوص حزب جمعیت اسلامی قرار دارد اما این سوال به وجود می آید چرا اشرف غنی با چنین وضعیت شکننده ای نشست صلح کابل را برگزار کرد؟

پروسه صلح به میزبانی کابل و حضور نماینده هایی از بیست و پنج کشور جهان امروز (16 جوزا) با سخنرانی اشرف غنی برگزار شد اما حاشیه های این نشست را می توان در عدم حضور رییس اجرایی در افتتاح اجبار حضور وی در اختتام و شرکت نمایندگان خارجی در سطع معاونان وزرای امور خارجه بیان کرد.

تلاش ارگ برای پافشاری بر برگزاری این نشست زیر سایه سنگین اعتراض های مردمی و چهره های سیاسی علیه حکومت در کنار اتهام های سنگین بر حلقه خاص ارگ در رابطه با انتحار و حمله ها روی دیگر حقیقت دردناک افغانستان است: بی خبری دولتمردان از عمق بحران و فاصله شدید از جامعه.

از سوی دیگر، کشورهای شرکت کننده در این نشست تنها در سطح معاونان حضور یافته اند، نمایشی دیگر از ارگ که با نگاهی عمیق تر می توان دست و پازدن های اشرف غنی و تیم وی را دید که اگر با معضل اعتراض های گسترده درگیر است با تمام توان در پی جلب توجه جامعه جهانی می باشد تا حداقل برای بقای خود چاره ای جستجو کند.

حمله وزیر اکبر خان، تیر اندازی به سوی معترضان از سوی نیروهای امنیتی و انتحاری ها در مراسم تشیع جنازه پسر نایب رییس سنا در حالی که مقام های بلندپایه حکومتی در آن حضور داشته اند شاید بهترین فرصت را برای مقام های فراهم کرد که طی ماه های گذشته از سوی ارگ از قدرت برکنار و یا در انزوا به سر می بردند.

جمعیت اسلامی به عنوان بزرگترین حزب افغانستان با اتحادی دگرباره جناح مخالف حکومت را تشکیل داده اند و خواست های دارند که مردم طالب آن می باشد: عزل مقام های ارشد امنیتی که از نزدیک ترین افراد به اشرف غنی می باشند.

در همین راستا، حرکت هوشمندانه اشرف غنی در آستانه نشست صلح کابل که با تحریم مقام های بلندپایه تاجیک طی روزهای گذشته مواجه شد، انتخاب محمد کریم خلیلی درست یک روز قبل از نشست به عنوان رییس شورای عالی صلح بود تا اگر همراهی رییس اجرایی و وزیر خارجه را ندارد حداقل برای نمایش صلح از حضور خلیلی به عنوان مقامی از دیگر اقوام بهره ببرد.

پروسه صلح کابل اگرچه در ظاهر خبر از در دست گرفتن مدیریت صلح به دست حکومت افغانستان دارد اما طی 16 سال گذشته کرزی و غنی زمان و هزینه های هنگفتی را صرف چنین نشست هایی بدون نتیجه ای مثبت هدر داده اند و از سوی دیگر چرخش سیاسی کشورهای خارجی نشان از تمایل به گفتگو با طالبان به جای مبارزه با تروریسم در افغانستان است.

جدای از آنچه در این نشست رخ می دهد که به مانند تجربه های بسیار گذشته نمی توان امیدی به نتیجه مثبت در جهت کنترل جنگ و یا کاهش حمله و انتحاری های تروریستی را داشت اما به خوبی عمق بی کفایتی های حکومت اشرف غنی را نشان می دهد که به جای کنترل بحران جاری در پی دست و پازدن ها برای جلب توجه خارجی است.

حکومت های سقوط کرده گذشته شاید در رهبری متفاوت اما همه در دلیل فروپاشی یکسان بوده اند: عدم حمایت مردمی، هرج و مرج داخلی و اختلافات درونی.

تمام گزینه های که اکنون حکومت اشرف غنی با آن مواجه است و به جای مدیریت بحران و تلاش برای بازگردان اجماع به دولت سعی در برگزاری نشستی دارد که خود به خوبی می داند تازمانی که دست به خانه تکانی ارگ نزده و قدرت را از وجود نفوذی ها پاکسازی نکند، بحران همچنان ادامه دارد و سقوط شاید رخ ندهد اما به طور قطع دیگر جایی در قدرت نخواهد داشت.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست کابل
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   نه در تلویزیون ها و نه هم در جراید و روزنامه های کشور های خارجی از برگزاری نشست افغانستات گزارشی به چشم میرسد.
یگانه راه برای توجه جهانیان روی موضوع افغانستان ،انفجارات و انتحاری است ،که آنهم به کونه بی که صد ها نفر کشته و زخمی داشته باشد.
حتی سقوط ولایات و ولسوالی ها نیز دیگر مورد توجه جهانیان نیست،چون میدانند که چند روز بعد دوباره دولت مناطق را تصرف میکنند و اکثراً ابن سقوط ها جنبه تبلیغاتی دارد.
اشرف غنی با آوردن گلبدین به کابل میخواست پایه حکومت خویش را در مقابل جمعیت و شورای نظار و دوستم تقویه کند،اما گلبدین نیز پلات های خود را دارد و هیچ نوع کمکی به اشرف غنی نمی کند و حتی در صدد تخریب پایه های حکومت اشرف غنی است.
اشرف غنی که با سرکوب جنبش روشنایی،تضاد و مخالفت خویش را با هزاره ها و ابران نشان داده بود،مجبور شده است که دوباره به حزب وحدت روی بیاورد و خلیلی را منحیث رییس شورای صلح مقرر کند.
امکانات این که گروپ های هفتگانه جهادی پاکستان،بشمول حزب اسلامی گلبدین و جنبش اسلامی دوستم،با هم اتحاد کنند و در مقابل دولت اشرف غنی قیام کنند،بعید نیست.
این حملات انتحاری دولت در مقابل جمعیتی ها و شورای نظار و یا امروز در شهر هرات،بخاطر یکجا شدن اسمعیل خان با جمعیت،هبج جایی را نمیگیرد.

>>>   Zahir Ariaie
در مقابل دولت تحميلى و تقلبى انقدر ايستادگى نماييد تا سران فاشيزم و حاميان داخلى و خارجى انها در اينده جرّأت تكرار دزدى راى و اراده ملت را نكنند!

>>>   Zahir Ariaie
چند حركت اخير در اين دوسال گذشته نشان داد كه حد اقل تاجيك ها و هزاره ها ميتوانند گذار موفقانه از رهبرى سنتى و شخص محورى داشته باشند هر چند هنوز راه درازى در پيش دارند. اين مسله نگرانى عمده در اردوگاه فاشيزم و حاميان انها بوجود أورده است. بنده در گذشته اين مسله را بار ها گوش زد كرده ام، كه وابسته گى به يكى از رهبران محلى يا شخصيت هاى مطرح جوانان را به زنجير نامرعى ميكشد ، استقلاليت عمل و فكرى انها را مى گيرد، توانايى تشخيص خوب و بد را از انها سلب ميكند، و زمانيكه ان شخصيت مورد نظر شان توسط معامله مورد كنترول فاشيزم قرار گرفت در واقع انها نيز به دليل وابسته گى غير مستقيم در ركاب فاشيزم حرف ميزنند و عمل ميكنند. موفقيت هاى بدست امده دو سال اخير از جمله حركات بزرگ مدنى در حمايت از دموكراسى و نفى فاشيزم نتيجه همين گذار و حركت به سوى خود باورى و استقلاليت ذهنى و فكرى است.
ما ( ملت)برنده نهايى هستيم!

>>>   سينا،پروسينا بلخي
دولت سي ميليون شهروندان افغانستان را فراموش كرده ، هميشه منافع حقوق بيست هزار طالب لوچك شده اند.
و در تمام كانفرانس ها از طالبان وحشي نام برده مي شود.

>>>   Zahir Ariaie
جابجاى مهره ها راه حل نيست، تا كى ما شهيد بدهيم تا مهره ها جابجا شوند ، ما منطقه گرا، قوم گرا، فرصت طلب و حزب گرا نيستيم . ما تغير قانون، سيستم، وضعيت و زندگى را ميخواهيم!

>>>   Zahir Ariaie
همانگونه كه بعد از تظاهرات جنبش روشنايى پيشنهاد كردم، بهترين راه حل براى دولت اين است كه بجاى اين همه پول مصرف كانتينر و كرن ميكنند ، وزارت أمور كانتينر كارى إيجاد و وشهركى كانتينر ى بسازند و همه وزارت ها را انجا انتقال دهند تا نه انتحارى برسد و نه مردم چون شما نه خواست مردم اهميت قائل ايد و نه به جان مردم و با اين سياست مردار تان نه انتحار گم شدنى است و نه مردم رها خواهند كرد :)

>>>   Mukhtar Wafayee
آسمان ناآرام کابل
دوشب است که طیارات جنگی بر فراز آسمان شهر کابل با صدای دلخراش پرواز می‌کنند و خواب مردم را بهم می‌زنند.
پایتخت تبدیل به پادگان نظامی شده است. زمین‌اش را کانتینر و تانک فرش کرده و آسمان‌اش را طیارات جنگی.
کابل شهری برای زندگی نیست. این‌جا همه گروه‌ها به شمول حاکمان مستبد و غارتگر برای تباهی و زدودن آرامش مردم کمر بسته اند.

>>>   كليم الله همسخن
فلک را سقف بشگافیم و طرح نو در اندازیم
- حافظ
غنی و عبدالله باید بروند و 《تغییر》تعیین عینی یابد- خواست مردم همین است!

>>>   آدم بکش ، جنایت بکن ، خون بریز تا سفیر شوی
ورنه هر روزاوباش و لنده غر و تحقیر شوی !

>>>   Allahyar
حكومت بي ريشه يعني همين
جوانان بايد بدانند كه حكومت بي ريشه از ترس انها كم مانده كه رياست جمهوري را موقت به لغمان انتقال بدهد
گشت زني جت هاي امريكا همه و همه از ترس است نه از زور
سگ را گفتند چرا زياد غالمغال داري گفت از زور ام هست
گفتند خير چرا باد ات ميرود گفت
از ترس ام هست
حال ... هاي ارگ نشين از ترس اينكه جوانان داخل ارگ نشوند حتي به امريكايي ها گفته اند كه جبهه شمال كودتا دارد
متحد بمانيد پيروزي تان نزديك است

>>>   Kabul Magazine
حكومت وحدت ملي نه بلکه حكومت قومي غلزی
كنفرانس بين المللی روند كابل به روايت تصوير
١. اشرف غني، پشتون - غلزی
٢. حنيف اتمر، پشتون - غلزی
٣.حكمت كرزي، پشتون - درانی
٤. اكليل حكيمي، پشتون - غلزی
٥. حاجي دين محمد، پشتون - غلزی
٦. حمدالله مُحب، پشتون - غلزی
٧. سلام رحيمي، پشتون - غلزی
٨. عمر زاخيلوال، پشتون - غلزی
٩. همايون قيومي، پشتون - غلزی
١٠ اكرم اخپلواك، پشتون - غلزی
١١. يكنفر هم كه از ازو آخر كله كشك دارد، ابراهيم اختري، پشتون
١٢. اينم شد وحدت ملي . .

>>>   اشرف غنی اتمر و استانکزی در حصار ارگ دولت فاشیستی چند تن غلجایی را ساخته اند اکثریت قاطع برادران پشتون از مثلث شوم فاشیزم متنفر اند. اقوام ازبک تاجیک هزاره ترکمن بلوچ و غیره در گروه چند نفری غنی اتمر هیچ سهمی ندارند هدف این گروه اخراج تمام اقوام از قدرت سیاسی و ادارات است این گروه دولت را در ارگ تشکیل داده اند و کمکها را در ارگ بین خود تقیسم میکنند مردم باید با بمب های انتحاری کشته شوند تا تمام کمکها را در بانکهای خارج پس انداز کنند این تیم برای مردم نیست برای دزدی کمکها در ارگ دولت ساخته اند برای مردم موضوع مرگ و زندگی است باید متحد شوند سرنوشت خود را بدست خود بگیرند

>>>   در حالیکه سیل اعتراض ها کشور را در برگرفته و ارگ در نوعی تحریم سیاسی بسر می برد، نشست صلح نشان از دست و پازدن هایِ اشرف غنی دارد تا حداقل برای بقای خود چاره ای جستجو کند ,وتحسن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ایا صدای امروز پروګرام صفایی شهر را شنیدید؟ امروز در خیمه شش نفر نوکری بودند! زیرا دیګران چای خوردن رفته بودند! چای ناخورده جنګ نمی شود! این هم اعتراضهای سیل اسا!!!!!!!
۲۵ کشور جهان در پهلوی غنی که منحیث رهبر افغانستان میشناسدش ایستاد و از نیروهایکه شما انرا میکوبید تایید وحمیایت را اعلان داشت!! خاک به دهانتان !

>>>   وزیر داخله که یم نرس است رابه مسلک اصلی اش بفرستید یا سفیر سازید برای وزارت داخله یک پولیس مسلکی تعیین شود

>>>   اعــــلان اعـــــلان اعــــــــلان
طبق گزارش از داخل ارگ ولایت پکتیا مهم ترین ولایت درحوزه جنوب شرق بعد از تبدیلی جنرال زلمی ویسا خالی مانده است حال روی سرنوشت این ولایت قمار وداوطلبی جریان دارد.
گزارش مشعر است چندین نفر به کرسی پکتیا چشم دوخته اند وتوان مالی خود را به نمایش خواهند گذاشت. اطلاعات پشت پرده حکایت دارند که در همین ۴ روز اخیر ترازوی شمیم جان کتوازی زور گرفته و به مبلغ ۳ صدهزار دالر نقد قیمت معجل این عروس را ازآن خود کرده است.
نمایندگان لویه پکتیا می گویند که شمیم جان از کمونیست های های قدیمی واز یاران گلاب زوی است که روزگار سختی را پشت سر گذاشت. با آمدن آمریکایی ها به افغانستان با گرفتن پروژه ها به سرعت به یک میلیونر بدل شده است.
مشارالیه یکی ازکارگزاران تجارت مواد مخدر درمرز بین افغانستان وپاکستان وتجارت سنگ کرومایت هم به حساب می آید.
بعضی وکلایی پارلمان از لویه پکتیا می گویند که اشرف غنی پکتیا را به یک قاچاق بر فروخته وعزت پکتیا را به زمین زده است. با توجه به سنت سیاسی درپکتیا این ولایت باید به یک ریش سفید متنفذ قومی داده شود نه به یک تاجر بدنام که حتی شرکت اش را آمریکایی ها بلک لیست کردند.
جنجال سر پکتیا شدت گرفته است وتاحا شمیم جان پیش تازمیدان است و در اداره امور وارگ ریاست‌ جمهوری پول وثروتش در لابی گری ازدیگران سبقت گرفته است.
ر. مامون
اگر کسی بلاتر از سه صد خریدار است مراجعه نماید حق اولیت از اوست

>>>   Najib Salam
طالبان و داعشيان طالب ضامن بقاى اين حكومت اند ، به دو دليل ؛
١. حاكمان مردم را هشدار مى دهند كه اگر ما نباشيم اينها بر شما حاكم خواهند شد و با بخش رعب و ترس بر مردم به دوام حاكميت فاسد، نا مشروع و فاشيستى خود مى پردازند.
٢. اكثريت مردم از انتحار ،و انفجار هاى سازمان دهى شده در هراس اند ، براى همين از تجمعات و اعتراض هاى مليونى دورى مى كنند تا به سرنوشت جنبش روشنايى دچار نشوند و حاكمان مى دانند كه اگر اين رعب و ترس مردم نباشد مردم معترض اينها را در يك ساعت از ارگ بيرون مى كنند، ما تجارب جنبش تبسم را داريم كه تا ديوار هاى ارگ مردم بلندرفتند.
اين حكومت بدون طالب و داعش دوام آورده نمى تواند و اين دو گروه ضامن بقاى شان است براى همين مهره هاى شان در حكومت راه دارند و با اشاره حكومت به گونه يى انتخابى عليه مخالفين سياسى اين حكومت عمل مى كنند .

>>>   چــــــــــرا اتمر صاحب همین انتحاری هارا به پاکستان نمی فرستد؟؟؟

>>>   نشست صلح کابل برياست محمد اشرف غني احمدزي.
بازصادقانه نيست بلکه پلان قومي براي ادم کشان گلبدين حکمتياروطالب است.
دوم، فاجعه قومی؛ اکثریت قریب به اتفاق تروریستان از میان قوم پشتون هستند. پشتونها با حمایت مالی خصوصا عربستان سعودی، بزرگترین نیروی انسانی و گروه های تروریستی نظیر طالبان،‌ القاعده و داعش را درمدارس پشتونهاي افغانستان وپاکستان تامین می کنند. اینکار بدون کدام تحليل عقلي خشونتهای سیستماتیک مذهبي قومي را ببار مياورد، با وجود انکه پشتونها در (۱۴۰سال ) در قدرت هستند، اما در عین حال فقیرترین، بی سوادترین و محرومترین قشرازنظرسواد است،اينها درمکتب ودانشگاها تربیت نمی شود، بلکه با تفنگ و کلاشنکوف تربیت می شود و در مدارس و مساجد شب و روز خواب شهادت دروغين، و خود را کنار حوریها و پریها می بینند درحاليکه درهيچ دين وائين خصوصاًدين اسلام عزيزچنين نيست.
وقشر روشن فکر اینها هم فقط برای عیاشی وقومگرای دورهم میچرخد انچه هست خلاف، اختلاس دذدي سرمايه است ودرفکرکشود ونه به اینده اولادهای خود هستند.
شرمنده باد حکومت تک قومی غنی واتمر.

>>>   ریس جمهورغنی مقصر همه بدبختی درکشور
سلام عرض اداب به هم هموطنان ریس جمهور غنی هیچ درک فهم از بدامنی ، بیچاره گی ، بیکاری و بی دفاعی مردم عام کشور ندارد. سیاست و رفتار کردار آن در مقابل مردم بی دفاع مانند حفظ الله امین است به آگاهی جامعه مدنی و سران احزاب سیاسی به عرض می رسانم که بودن غنی در قدرت باعث بحران کلان در کشور است و در این سه سال حکومت نابکار غنی فساد ، رشوت ، را ه گیری نا امنی واز بیکاری ناداری در بدری مردم شریف ما در سر تاسر کشور افزاش یافت است. مظاهره چیان در داخل کشور و در خارج کشور همه خواهان برکناری غنی و رهبران بی کفایت دولت نا و حدت ملی هستند و محاکمه ای علنی آنها گردیددند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است