کابل پس از هفت روز
هفت روز پس از چهارشنبه سیاه مردم در محاصره کانتینرهای حکومتی و چادر معترضان سرگردان نان برای سفرهای تهی افطار هستند، در هفتمین روز از خشم و هراس این شهر به هرچه که می ماند نشانی از کابل ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۹    ۱۳۹۶/۳/۱۸ کد خبر: 134269 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، هفت روز از چهارشنبه سیاه کابل می گذرد، روزی که بزرگترین حمله تاریخِ پایتخت رخ داد و جان بیشمار غیرنظامی را گرفت و افغانستان را داغدار کرد، حال در هفتمین روز پس از حمله وزیراکبرخان، چهره کابل خشن تر از گذشته و خسته تر از همیشه است.

بی اعتمادی در میان مردم موج می زند از دولتمردانی که هیچ سنخیتی با درد و رنج آنان ندارد، همان حکومتی که به روی معترضان بی دفاع سلاح کشید و خود خونی دیگر به پا کرد.

خیابان های اصلی شهر در اشغال کانتینرهای است که از سوی حکومت برای کنترل اعتراض های دیگر، رفت و آمد را به شکل فزاینده ای سخت کرده و خیمه های معترضان راه را بر مردم مسدود.

اقتصاد کابل زیر فشار ناامنی ها و فضای حکومت نظامی کمر خم کرده و روزه داران سرگردان در خیابان و کوچه ها به دنبال نان برای سفره های افطار هستند و هراس بیش از همیشه حکمرانان خاموش هر کوی و برزن پایتخت شده است.

رکود شاید برای کابل به مانند کشتار تازگی ندارد اما در سالی که بیکاری و فقر بیداد می کند و نان به سختی جوابگویی چشم های منتظر اهل خانه است راه بندهایی نظامی و معترضان نیز زندگی را بیش از بیش بر مردم پایتخت سخت کرده است.

بیماران سرگردان در میانه راه ها و منتظر در ترافیک های سنگین تر از قبل در کنار سیل مردمی که برای خرید مایحتاج و یا داد و ستد راهی جز صبر و تحمل برای رسیدن به مرکز شهر ندارند، همان مرکز شهری که اکنون یا در انحصار کانتینرهاست و یا موترها.

این است چهره شهری غمگین و داغدار که از درد کشتار به خود می پیچد و فرصتی برای احیایِ دوباره ندارد زیرا در میان خشم تروریستان و بی کفایتی حکومت تبدیل به میدان جنگ ناتمام شده است.

حال مردمی که برای گریز از جنگ و قحطی به امید زندگی در امنیت راهی کابل شده بودند چه خواهند کرد، دسته و پنجه نرم کردن با مصایب دیگر و یا فرار؟ اما فرار به کدام نقطه از این سرزمین که امنیت در آن سایه افکنده باشد، مگر جنگ و خون در بی کفایتی و معامله ها جایی برای زنده مانده باقی گذاشته است.

اکنون هراس در پایتخت موج می زند و زندگی بیش از بیش سخت و وحشت آفرین شده است و اگر انتحاری و حمله به دست تروریستان سبب کشتارهای یکباره می شود اما دادخواهی از حکومت نیز راه به جایی ندارد، این را اعتراض های روز جمعه نشان داد و تیرهای که نه از سلاح دشمن بلکه از سوی نظامی این حکومت مرگ بود و خون.

در هفتمین روز از مرگبارترین حمله پایتخت، زندگی به خود چهره خشن گرفته است و گویی کابل در میانه جنگ به سر می برد، همان شهری که روزی تنها مامن آرامش بود و امنیت.

مردم روزهای سختی را پشت سر می گذارند که نیازمند امید هستند برای بقا و زمان شاید تنها مرهمی باشد برای بازماندگان.

در هفتم روز از کشتار پایتخت این شهر به هرچه که می ماند نشانی از کابل ندارد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کابل
تظاهرات
نظرات بینندگان:

>>>   .... مانند بصیر سالنگی ایوب سالنگی وچند تای دیگر شان از جمله ... های شاخدار هستند بانک های دبی پر است از پول های دزدی اینها

>>>   باهرکس حکمتیار یکجاشد روز خوب را نمی بیند ! از روزیکه با حکومت یکجاشده نزدیک است حکومت سقوط کندوبا دشواری ها گرفتارشده

>>>   چرا در مراسم سخنرانی گلبدین انتحاری نمیشود چرا دولت امنیت جان یک تروریست راخوب گرفته میتواند اما امنیت جان مردم عام و رعیت را نمیتواند گلبدین تروریست هم دولت مزدور راهنمایت میکند سوال اینجاست که گلبدین چرا ۳۰سال پیش خودراتسلیم نکرد که هزاران آنسان بیگناه آین سرزمین رابخاک وخون کشاند شوروی سابق باامریکا چی فرق داردکه گلبدین به شوروی تسلیم نشد وبه امریکا سرتعظیم خم کرد اما همه مردم افغانستان هم پشتون و ازبک و تاجک و هزاره همه میدانند که گلبدین به اسلام وجهادخیانت کرده واز پنج بنای مسلمانی که یکیش جهاداست توسط گلبدین و امثالش بدنام شده که این عملش را خداوند نخواهد بخشید و بایدبداندکه خداوندهم در این دنیا وهم درآخرت ازش بازخواست خواهد کرد.
معلم

>>>   Akmal Asheq
پشتون ها بجز تهدید چیزی دیگری بلد نیستند باز میگویند شرانداز و متعصب نیستند.
از رهبران تا وکلای شان همه و همه به توهین و تحقیر پرداخته اند که این خود وضعیت را بدتر میکند.
عاقبت بخیر

>>>   آقای گلبیدین در درفشانی هایش افزود که راه بندان و آذیت مردم جواز شرعی ندارد. وراه ها ملکیت عامه است.
مگر نگفت که اعمال زرداد و سگش بخاطر بستن راه در سروبی.
محاصره اقتصادی مردم کابل در رمان راکت پراگنی هایش در گذر گاه های چون میدان شهر ، چهار آسیاب ، ریشخور و پلچرخی و مجازات نمودن شدید انتقال دهندگان مواد خوراکی برای مردم شرعی بود یا نبود؟
همچنان نگفت که چک بندان ومسدود ساختن راه مردم عوام در جاده عمومی دار الامان بخاطر تامین امنیت شخصی خودش شرعیت چه حکمی میدهد؟
Ahmad Zahid

>>>   Amirzada
به صحنه داخل شدن حکمتیار برای نجات رژیم منفور تروریزم قومی مقاومت و مبارزه " رستاخیز برای تعییر" را بیش از هر وقت دیگر مشروعیت ، انگیزه و قدرت می دهد.
باید به پیروزی تاریخ ساز تان باور داشته باشید. از غر و فش نکبتیار
نترسید. او سر خود و یا سر غنی، اتمر و عبدالله را خواهد خورد.
من‌ نشانه های فروپاشی رژیم تروریزم قومی را در چهره گلبدین می بینیم.
رستاخیزیان عزیز! از همین حالا پیروزی تانرا درین ماه مقدس رمضان بر رژیم تروریزم قومی و گلبدین تبریک می گویم.

>>>   درحالت اضطرار و حتی درمعرض سقوط قرار گرفته و افراد بلندپایهء حکومت در همان روز اول تظاهرات با ترس و لرز بیمانندی بوسیلهء چرخبال از ارگ ریاست جمهوری به بگرام فرار نمودند. حکومت برای اعادهء نظم امروز از چندین چهره های متنوع چون آقای حکمتیار و آقای نادری رهبر اسماعیلیان کار گرفت تا معترضین را با وعظ و نصیحت از دادخواهی هایشان منصرف سازند. برای معلومات مزید تان باید بگوییم که هنوز یکی بر هزارم حصهء مردم اصلا خودرا تکان نداده اند. لطفا دقت کنید یکی بر هزارم حصه. وقس علیهذا.
عتیق الله ساکت

>>>   هفتمین خیمه تحصن، چهارراه سابقه تایمنی....
اگر آن مکتب و راه مسعود بزرگ بود و اگر اندک تعهدی هم باقی مانده باشد باز این ملت روی پای های خود ایستاده میشود و در برابر ستم گران نه میگوید.
لطیف پدرام

>>>   در مورد دادخواهان و مبارزان، اعلام می کنیم که مبارزه ادامه خواهد داشت و این رژیم متمرکز را دیر یا زود در هم خواهیم شکست و قدرت را عادلانه توزیع خواهیم نمود.
لطیف پدرام

>>>   قاطعیت_ایرانیان
فرد انتحاری که دیروز در ایران دستگیر شد, امروز اعدام شد, ولی حکومت ما چندین سال است که انس حقانی و دیگر انتحاری را اعدام نمیکند
نوت: ما بر حق هستیم یا حکومت?

>>>   Bakhshi Zafari
حضور گرم تان در خیمه های داد خواهی سیلی ای است به روی انحصار گران و تروریست پروران

>>>   خیابان ها از دست لندغران. لچکان و اوباشان شورای نظار مسدود شده واین ها بخاطر بدست اوردن امتیازات از هیچ نوع جنایت وووووو دریغ نمیکنند ما کابلیان از ین لندغران به ستوه آمده ایم
تاجیکان کابل

>>>   اعتراض کننده گان خواست های مشخص دارند خواست ایشان اصلاح نظام است نه سعود نظام به تغیر یک فرد یا چند فردی نظام به سقوط مواجه نمیشود. اگر از خیزش های مدنی ، مردم شکایت دارند ،باید دولت پاسخ گو باشد. باتاسف که دولتمردان بی احساس ، مسوليت را در قبال وضعیت مملکت نمی پذیرند .
تازمان که ارگ از قوم پرستی دست نکشد ما به این اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.مردم زجر دیده ما ،جدا از رویدات های که در افغانستان بوقوع می پیوندت و همه روزه جان انسان ها بیگناه را میگیرد ما شاهد مرگ تدریجی مردم خود هستیم پدر ، مادر و اطفال شب و روز پشت نان خوردن خود سرگردان هستند آیا این زندگی است یا زنده ماندن.قشر جوان ما که انرژی و توان دولت، در چرخاندن موتور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هستند از اینها استفاده درست نمیشود، اکثریت این قشر معتاد ،مرض روانی و تعداد که دیگر درس خوانده اند و بعد از پایان دوره تحصیل از بیکاری رنج میبرند.
بنا دولت ای که وظیفه خود را بدرستی انجام داده نتواند، خوب است که مردم حرکت های مسالمت آمیز را راه بیندازند تا که دولت احساس کند که مردم بیدار است و جلو کج روی های آنها را میگرند نمی گذارند که دولت هر چه دل اش خواست مانع در سر راه نداشته باشداعتراض کننده گان خواست های مشخص دارند خواست ایشان اصلاح نظام است نه سعود نظام به تغیر یک فرد یا چند فردی نظام به سقوط مواجه نمیشود.اگر از خیزش های مدنی ، مردم شکایت دارند ،باید دولت پاسخ گو باشد. آن کسانیکه دارند عدالت خواهی میکنند برای احقاق حقوق کسانیکه که امروز از دست روزگار شکایت دارند. باتاسف که دولتمردان بی احساس ، مسوليت را در قبال وضعیت مملکت نمی پذیرند .
تازمان که ارگ از قوم پرستی دست نکشد ما به این اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.مردم زجر دیده ما ،جدا از رویدات های که در افغانستان بوقوع می پیوندت و همه روزه جان انسان ها بیگناه را میگیرد ما شاهد مرگ تدریجی مردم خود هستیم پدر ، مادر و اطفال هکه شب و روز پشت نان خوردن خود سرگردان هستند آیا این زندگی است یا زنده ماندن.قشر جوان ما که انرژی و توان دولت، در چرخاندن موتور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هستند از اینها استفاده درست نمیشود، اکثریت این قشر معتاد ،مرض روانی و تعداد که دیگر درس خوانده اند و بعد از پایان دوره تحصیل از بیکاری رنج میبرند.
ارگ دیگر نمی تواند جاده را یک طرفه سیر کند .
احمدی

>>>   Kabul.
دوستان عزيز يك طفلك بوت پالش كن در حدود ١٠تا١٢ سن دارد، هنگام مظاهره جنبش رستاخيز در اثر تير اندازى نيرو هاى امنيتى شهيد شده بود فعلا در سرد خانه شفاخانه چهارصد بستر است، و از فاميل آن خبرى نيست لطف نموده
اين مطلب شير نمايد تا دوستان و فاميل مرحوم با خبر شود.
لطفا شير كنيد

>>>   Ahmad Parwani
ما در حیرت هستیم
رستا خیز مردم به حمایت مردم ما است تادیگر درپهلوی گوش تان صدای انفجار انتحاروصد هاجنایات دیگر را ازاین دولت بی کفایت که برما تحمیل شده است نباشیم ما به منظور سر نیگونی دولت به جاده ها نبرامدیم ما به خاطر اصلاح این دولت فاسد به جاده هاریختیم ما خود مردم هستیم هیچگاه مردم به خود مشکل خلق نکردین این گپ هارادلقک های هستند که به نفع فاشیست های ارگ اظهار میدارند
ساحل

>>>   Zahir Ariaie
درد اين است كه مردم هنوز نمى دانند كه چقدر حقوق انها در كشور پامال شده و در دنيايى ازاد مردم داراى چى حقوقى اند. اين مردم را چيگونه مى توان بيدار كرد؟ چيگونه ميتوان فهماند كه تو شايسته بهتر از اين هستى.چيگونه ميتوان به او ارزش زندگى اش را گوش رد كرد و فهماند كه اى انسان افغانستان، تو هم همانند انسان هاى ديگر حق و حقوق مساوى در اين كره خاكى دارى، نگذار چند همنوع تو حق تو را بگيرند و زندگى را بر تو حرام كنند. ما براى اين حق تو بلند شده ايم تا فرزند تو بوت را پالش نزند ، تا هستى خوشبخت باشى، ازاد باشى!

>>>   راه نجات اصلی فقط تجزیه کشور بین اوغان و غیر اوغان است۰ غیر اوغان ها متحد شوید و کار را یکسره کنید۰ جنگ و حشت اوغان خاتمه ندارد و در آتش آن همیشه خواهید سوخت و تمام اصلیت و هویت شما نابود خواهد شد۰

>>>   مرا خو يادم نمى ايد كه كابل در جند دهه اخير أرام بوده باشد!! غير دوره نجيب و طالبان!! اين ١٦ سال توهم با انفجار و شهادت ازاديخواهان كه خواب را بر دولت كرزى و مرستيالش شوراى نسوارى ها حرام كرده بود و هست!! نويسنده حتما" خواب خود را تعبير كرده!!!

>>>   تا دستور قتل انتحاری و ترور از طرف غنی اتمر و استانکزی صادر شود هفت روز کم است تا 70 سال دیگر بحران جنگ کشتار و ترور و انتحاری ادامه دارد

>>>   خیمه نشینان شب 1000 افغانی چوکرش 500افغانی افطاری رایگان چند لندغر گشنه بیکار نشته اند وسیاسیون استفاده شخصی خود را می کند.
زلمی

>>>   Najib Salam
واقعن مسخره تر و مضحك تر از اين نيست كه دشمن سيه دل اين نظام بيايد، صداى دفاع از اين نظام را سر دهد، آنهاى كه ادعا مى كردند كه اين نظام و اين حكومت را ما ساخته ايم ، اكنون چگونه شد كه ميراث دار اين نظام حكمتيار برآمد !
آدم واقعن شاخ مى كشد .

>>>   Raheel
دولت به گونۀ اشغالگران عمل می کند. اینها خود را در غم و درد مردم شریک نمی دانند.

>>>   Sufi Khanaqai met ‎حاجی ایشان محمدی‎ in Kabul‎.
به این میگن اوج جهالت و فاشیستی نه شاخ دارد و دم .
خیمه یی برای نکوهش، خیمه دیگر برای ستایش !
شماری باشنده گان کابل برای طرفداری از رییس جمهور و مشاور امنیت ملی کشور در منطقه ارزان قیمت خیمه تشویق بر افراشته اند.
عقل نی جان در عذاب.......‌..
ما که صدای حقیقت بلند کردیم گفتند لندغر
به این ها باید گفت خر دجال ،جاهل ، غول قوم ‌پرور
بروین تا عوض خیمه بلند کردن داعش را از ولایت تان پاک کنین!
کجاست گلوی که پاره میشد که تعصب را دامن میزنید و تنش و قیام یک قوم را بلند کردید .
آقا جان بیا ازین یون های متعصب آدرس گرفته تعریف کن برای من که با خواست حقم لندغر خطاب شدم بیا بگو این خرهای دجال و غول
قوم پرور را چی اسم میگزاری

>>>   دولت هر چه عاجل و سریع تصمیم بگیرد با مردم راه مدارا را پیشه کند مردم این سرزمین سرمایه معنوی و مادی این سرزمین است اگر این مردم بغاوت میخواست چرا قبل از فاجعه چهارشنبه سیاه به کوچه ها نریختند این اولین خیانت ملی در افغانستان نیست اما دگر کارد به استخوان رسیده هیچ والدین نمیتواند والدین را که ارجمند خود را دفن کرده درک نماید ما از این عمل بشر دوستانه این مردم که چادر عدالت خواهی را بر پا کردند با آنکه میدانند هیچ حمایت گر جز مافوق صلاحیت ها ندارند سپاسگذاری نموده از خداوندگار برایشان موفقیت واقعی که خیر ملت در آن نهفته باشد میخواهیم تا باشد دروازه آرامش به روی این ملت گشوده شود

>>>   راه نجات اصلی فقط تجزیه کشور بین اوغان و غیر اوغان است۰ غیر اوغان ها متحد شوید و کار را یکسره کنید۰ جنگ و حشت اوغان خاتمه ندارد و در آتش آن همیشه خواهید سوخت و تمام اصلیت و هویت شما نابود خواهد شد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است