دیدار و ملاقات روسای جمهور افغانستان و تاجکستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۱    ۱۳۹۶/۳/۱۹ کد خبر: 134291 منبع: پرینت

محمداشرف غنی رییس جمهور، شام دیروز در شهر آستانه پایتخت قزاقستان با امام علی رحمان رییس جمهوری تاجکستان ملاقات کرد.

ابتدا، رییس جمهور تاجکستان به خاطر حادثات اخیر تروریستی به دولت و مردم افغانستان تسلیت گفت و بر همکاری های مشترک منطقوی بر مبارزه علیه تروریزم تأکید کرد.

سران دوکشور در رابطه به تقویت و گسترش روابط دو جانبه و منطقه به ویژه همکاری های اقتصادی، تجارتی، امنیتی، مبارزه با تروریزم و کنترول سرحدات بحث و تبادل نظر کردند.

رییس جمهور تاجکستان از برگزاری کنفرانس “پروسۀ کابل” تحت رهبری دولت افغانستان حمایت کرد و آنرا آغازی برای تقویت همکاری های منطقوی و صلح دانست و تأکید ورزید که افغانستان با ثبات به نفع همه کشورهای منطقه می باشد.

رییس جمهور تاجکستان گفت که ما آماده هستیم تا در عرصه های ترانزیتی به ویژه خط آهن قرغزستان- تاجیکستان الی شیرخان بندر و همچنان خط آهن چین و ایران همکاری نماییم.

رییس جمهور غنی نقش تاجکستان را در همکاری های اقتصادی و ترانیزیتی منطقه مهم خوانده گفت که افغانستان آمادگی های لازم برای تطبیق پروژه های بزرگ به خصوص پروژۀ کاسا یکهزار را دارد و کشورهای شامل این پروژه نیز کار را در این بخش آغاز نموده اند.

وی گفت که با عملی شدن پروژۀ کاسا یکهزار و سایر پروژه ها، همگرایی بیشتر میان افغانستان و کشورهای مسیر این پروژه ها شکل میگیرد و ما علاقمند اجرایی شدن پروژه های بیشتر می باشیم. او همچنان افزود که ما خواهان وارد نمودن بیشتر انرژی برق به قیمت مناسب از تاجکستان به افغانستان هستیم.

رییس جمهور تاجکستان گفت که کشورش افغانستان را در همه عرصه ها به ویژه در بخش انرژی همکاری میکند و تاجکستان ظرفیت مناسب برای تولید سمنت را نیز داردد و دراین زمینه آماده است با افغانستان همکاری کند.

رییس جمهور تاجکستان خاطرنشان کرد که کشورش علاقمند است تا بیست و پنجمین سال روابط دوستی افغانستان و تاجکستان را در کابل تجلیل نماید و به همین منظور وزیر خارجه آن کشور به افغانستان سفر خواهد کرد.

روسای جمهور افغانستان و تاجکستان بر تقویت و تحکیم مناسبات اقتصادی و تجارتی میان دو کشور تأکید کردند.

در این ملاقات محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور، داکتر محمدهمایون قیومی مشاور ارشد رییس جمهور در امور زیربناها، شاه‌زمان میوندی مشاور ارشد رییس جمهور در امور روابط عامه و ارتباطات استراتیژیک، محمدشاکر کارگر نمایندۀ خاص رییس‌جمهور در امور کشورهای مشترک‌المنافع و نجیب آقا فهیم رییس حقوق و معاهدات .وزارت امور خارجه کشورنیز حضور داشتند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
تاجکستان
نظرات بینندگان:

>>>   اگرامام علی رئیس جمهور افغانستان بود حالا وقت جنگ ختم بود ، او در سه چهارسال جنگ داخلی اش را ختم وهمه رهبران اخوانی را هم از صحنه خارج ساخت آخرینش همان چند ماه پیش معاون وزیر داخله بود

>>>   دراصل غنی از خاطر خیمه های زیر ارگ فرار کرده تازمانیکه خیمه ها جمعاوری نشود از پایتخت غنی بکابل نمیاید.

>>>   غنی و اتمر و استانکزی سران تاجیک را ترور میکنند در سه بمب انتحاری قصد ترور دسته جمعی سران تاجیک را داستند با کدام رو با رئیس جمهور تاجیکستان ملاقات میکند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است