دیدار سران افغانستان و پاکستان در حاشیه شانگهای
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۷    ۱۳۹۶/۳/۲۱ کد خبر: 134370 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور و محمد نواز شریف صدراعظم پاکستان در حاشیه نشست همکاری های شانگهای در شهر آستانه پایتخت قزاقستان دیدار کردند.

نواز شریف صدراعظم پاکستان همراه با رییس جمهور غنی، حملات اخیر تروریستی در افغانستان بخصوص موجی از خشونت های که در پی انفجار تانکر مملو از مواد انفجاری ایجاد شد و باعث کشته و زخمی شدن صدها تن از مردم بی گناه ما گردید، شدیداً محکوم کردند.

کسانیکه در این حادثه جان های شانرا از دست دادند، افغان های بی گناه بودند، اما هدف ساحه دیپلوماتیک بود و این عمل خشونت بار در مغایرت با کنواسیون ویانا می باشد.

در این دیدار رییس جمهور غنی گفت: “افزایش حملات تروریستی بخصوص در ماه مبارک رمضان و در مراسم جنازۀ شهدا، غیر قابل قبول است.” وی بر ضرورت کاهش خشونت ها علیه مردم بی گناه افغانستان تاکید ورزید.

رییس جمهور افزود: ” باید پاکستان و افغانستان دست به دست همدیگر بدهند تا شبکه های تروریستی، پناهگاه ها و همچنان منابع تمویل آنها را از بین ببرند.” سران دو کشور توافق کردند تا تلاش های شانرا در امر مبارزه با تمام اشکال تروریزم که امنیت دو کشور و منطقه و فراتر از آنرا به مخاطره می اندازند، تشدید نمایند.

همچنان رییس جمهور غنی و صدراعظم پاکستان توافق کردند که از میکانیزم نشست گروه هماهنگی چهارجانبه و دیدارهای دوجانبه به منظور اقدامات قوی و مشخص بر علیه گروه های تروریستی استفاده کنند و اقدامات انجام شده را ارزیابی و تایید نمایند.

هر دو جانب توافق نمودند که تیم های کاری را بگمارند تا برنامه های خویش را بخاطر اقدامات عاجل به منظور از بین بردن این چنین شبکه های تروریستی در ساحات مربوطه شان شریک و هماهنگ سازند. اولین جلسات کاری تیم های متذکره را کابل میزبانی نماید و جلسات بعدی آن در اسلام آباد برگزار گردد.

سران دو کشور موافقت نمودند تا از نشست گروه هماهنگی چهارجانبه (افغانستان، پاکستان، چین و امریکا) به منظور گسترش صلح در افغانستان، استفاده نمایند.

رییس جمهور غنی گفت که افغانستان آرزوی برقراری صلح دارد. وی افزود:” حکومت افغانستان در زمینه برقراری صلح تنها به آرزو اکتفا نکرده، بلکه در عمل نیز ظرفیت خود را نشان داده که نمونه آن صلح با حزب اسلامی می باشد و این در نوع خود اولین صلحی در ۴۰ سال گذشته بوده است.” اما رییس جمهور گفت که زمان بیشتر برای طالبان در این خصوص وجود ندارد زیرا حوصله مردم افغانستان و جامعه جهانی بخاطر عملکردهای شنیع آنان به سر آمده است.”

هر دو جانب همچنان توافق کردند که علیه آن عده گروه های که از اشتراک در پروسه صلح امتناع می ورزند، اقدامات لازم کنند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شانگهای
پاکستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است