نخبگان افغانستانی در کنکور کارشناسی ارشد ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۶/۳/۲۲ کد خبر: 134399 منبع: پرینت

بیش از چهار دهه از مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران می‌گذرد و هر سال با وجود شرایط سخت مهاجرت، موانع و قوانین دست و پاگیر، نخبگان افغانستانی بیشتر خوش می‌درخشند و به قول یکی از آنها برای ما مهاجرت فرصت بود.... آنجایی که در سختی‌ها متعالی‌تر شدیم.

خبرنگار حوزه مهاجرین، خبرگزاری تسنیم: هر چند مهاجرین افغانستانی در حوزه تحصیل و سوادآموزی با وجود قوانین دست و پاگیر و موانع متعدد مهاجرت همواره دچار مشکل بوده‌اند اما در سال‌های اخیر شاهد اندکی تغییر در شرایط و تحولی جدید از موفقیت جامعه نخبگانی و تحصیلکرده مهاجرین افغانستانی در ایران هستیم.

آمار قابل قبول تحصیل دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های مطرح ایران، رفع موانع تحصیل دانش‌آموزان، حضور دانش‌آموزان افغانستانی در المپیادها و جشنواره‌های دانش‌آموزی، درخشش در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و کسب رتبه‌ها برتر و تک رقمی توسط دانشجویان افغانستانی در کنکورهای مقاطع تحصیلات تکمیلی تنها نمونه‌هایی از تحولات حوزه تحصیلی و آموزشی مهاجرین در ایران است.

این روزها خبر موفقیت نخبگان افغانستانی در آزمون کارشناسی ارشد ایران در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، موفقیت بزرگی که مهاجرین افغانستانی در سال‌های گذشته نیز کسب می‌کردند اما با یک روند صعودی امروز می‌بینم که نام‌های بیشتری از آنها در میان نفرات برتر کنکور کارشناسی ارشد ایران می‌درخشد.

به گفته برخی از نخبگان مهاجر افغانستانی در سال‌های اخیر نوع نگاه رسانه‌ها به جامعه مهاجر تاثیر بسزایی در پیشرفت و رسانه‌ای شدن موفقیت‌های مهاجرین افغانستانی و بویژه جامعه نخبگانی داشته است.

«مجتبی نیکزاد» نخبه مهاجر که سال 90 رتبه یک کنکور ارشد و دو سال بعد رتبه پنج مقطع دکترا را در رشته اقتصاد به خود اختصاص داد، در آزمون کارشناسی ارشد سال گذشته نیز «مهدی احمدی» رتبه یک، «مهدی امیری» رتبه دو و «علی محقی» رتبه هفت کنکور کارشناسی ارشد ایران را از آن خود کردند و اما امسال...

امسال نیز نخبگان افغانستانی افتخارآفرین شدند.
«مهدی غلامی» موفق به کسب رتبه دوم رشته شهرسازی در آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه فردوسی مشهد شد، وی در مقطع کارشناسی نیز در دانشگاه فردوسی تحصیل کرده و عضو انجمن شهرسازان افغانستان است.

بیش از چهار دهه از مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران می‌گذرد و هر سال با وجود شرایط سخت مهاجرت، موانع و قوانین دست و پاگیر، نخبگان افغانستانی بیشتر ظهور کرده و خوش می‌درخشند و به قول یکی از آنها برای ما مهاجرت فرصت بود....آنجایی که در سختی‌ها متعالی‌تر شدیم.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجرین افغانستانی
کنکور ایران
نظرات بینندگان:

>>>   Raheel
مشکل تاجیکها اینست که هیچگاهی دید مالکانه نسبت به قدرت سیاسی نداشته اند. این مشکل باید حل شود. دیگر نباید سکه بر زر بزنند تا صاحبش پیدا شود. بر این مشکل باید فائق آیند. این مشکل اگر حل شود هم برای خود تاجیکان و هم برای سلامت نظامهای سیاسی و جلوگیری نسبی از فساد در آن مفید است..

به همين گونه تاجیکان هیچگاهی بیدادگری، تجاوز، خودکامگی و اشغال را نیز نمی پذیرند. از همین سبب است که این قوم در هر قیام و انقلاب و مبارزه علیه اشغال بیشترین قربانی را داده و اعدامگاهها را با خون بهترین فرزندان فرهیخته خود رنگین ساخته است. این خصلت نگهداشتنی و سخت عزیز است. این خصلت نباید دگرگون شود. این خصلت متضمن آزادی کشور و سرنگونی کاخها ستم بوده است.

واما آیا میان ویژگی نخست و دوم تاجیکی پیوندی هست؟ از دید من، چنین پیوندی وجود دارد و این میتواند موضوع بحثهای گسترده یی باشد.

>>>   یادباد آن مردان شیردل که اگر دل وگرده سوء قصد بجان کسی را داشتند در کنار آن همت ومروت مردانگی هم داشتند که تروخشک را یکجا نمیسوختند ، دومثال از دو کشور همسایه :
- درافغانستان زمانیکه حبیب الله کلکانی با رژیم امانی رابطه خوب نداشت روزی با تفنگ سرکار از کنار باغ ارگ شاهی می گذشت متوجه شد که امان الله خان مصروف والیبال است آن لحظه که شاه در تیر رسش بود وهم در تیر اندازی به هدف برای خود همتا نداشت فقط یک چیز اورا مانع شد وآن اینکه با خود گفت : حیف است که زندگی چنین جوان رعـنــارا از او بگیـــــــــرم !
- درکشور ایران زمانیکه رضا کرمانی قصد شکار شاه قاجار را داشت ودر تعقیب او و یافتن فرصت بود روزی چانس طلائی برایش دست داد طوریکه در یکی از روز های میلهء جمعه شاه را در یک باغ یافت همه چیز مساعد بود هم زمینه ء از پا در آوردن شاه وهم راه فرار !
اما در ین بین متوجه شد که یک اقلیت یهودی هم دران روز تعطیل به قصد میله دران باغ جمع شده اند، مروتش اجازه نداد که به شاه آسیب برساند چون حکومت فکر میکرد حتما این کار همان اقلیت یهود بوده که همان روز در باغ بودند خواه مخواه شکنجه آزار واذیت میشدند !
آن روز به همین دلیل منصرف شد وجان شاه قاجار رابرایش بخشید اما در فرصت دیگر شاه را شکار وخودش هم دستگیر وزنجیر وزولانه شد ،
(گیلگمش )

>>>   افغانستان صرف رهبر سیاسی ندارد کمبود ما همیشه همین است یکی ازخواهران ما در استرالیا شاگرد ممتاز سال در سطح کل کشور استرالیاشده است
همانگون که نیروی فراوان فزیکی داریم همانطور نیروی قوی فکری داریم
ر

>>>   من خودم امسال کنکور ارشد داشتم و میدونم چقدر تلاش کردند و درس خواندن و زحمت کشیدن که بتونن رتبه های اول را به دست بیارن واقعا کار ساده ای نیست. آفرین به همت و تلاششان.
چند هفته قبل هم یک دانش آموز نوعی عصای هوشمند برای افراد نابینا اختراع کرده بود که در جشنواره خارزمی صاحب عنوان شد
تبریک به خود این عزیزان و خانواده هایشان.
امیدوارم در ادامه زندگی هم سربلند باشند
محمد از اصفهان

>>>   چه فایده
من خودم سال ۹۳ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه معتبر ایران دریافت کردم
۱ سال در کابل دنبال کار بودم بدون پیسه و ارتباطات نمی شود .دوباره برگشتم ایران دوباره از صفر ....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است