نقض حقوق زنان در عربستان سازمان یافته است
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۱    ۱۳۹۶/۳/۲۳ کد خبر: 134433 منبع: پرینت

مرکز دمکراسی و حقوق بشر آمریکایی های بحرین در گزارش اخیر خود با موضوع بررسی وضع حقوق زنان در عربستان معتقد است نقض حقوق زنان در این کشور به شکلی سازمان یافته ادامه دارد.

پایگاه اطلاع رسانی دمکراسی و حقوق بشر آمریکایی ها در بحرین در گزارش اخیر خود که به تازگی در خصوص حقوق زنان در عربستان سعودی منتشر شده به نقض آشکارا و سازمان یافته حقوق زنان در این کشور اشاره کرد.

گزارش منتشر شده از سوی این مرکز با آوردن مثالهایی متعدد پرده از جنایات رژیم آل سعود علیه زنان این کشور بر می دارد. به عنوان مثال در این گزارش، به پرونده «دینا علی»، دختر جوان با ملیت سعودی اشاره می کند که ساکن کویت است و پیشتر نیز دانشجوی دندانپزشکی در مانیل، پایتخت فیلیپین بوده، اما به اجبار عموهای خود به منظور ازدواج اجباری به عربستان منتقل شده است. وی که از تصمیم عموهای خود مطلع شد، اقدام به پرواز به استرالیا به منظور دریافت پناهندگی از این کشور کرد. اما سفارت عربستان در مانیل مانع از پرواز وی به سمت سیدنی شده و پس از دستگیری این دختر جوان، وی را به ریاض منتقل کرد.

این تنها یکی از ده ها موردی است که مرکز دمکراسی و حقوق بشر آمریکایی های بحرین در گزارش خود به آن اشاره کرده است.
اما در ادامه این گزارش، این نکته مطرح می شود که چگونه ریاض که از بزرگترین ناقضان حقوق زنان در جهان به حساب می آید، در تاریخ ۱۹ آوریل سال جاری میلادی، از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای کسب جایزه ارتقاء وضعیت زنان، برابری جنسیتی و توانمندسازی آنها را به خود تخصیص داد.

گزارش مذکور که تحت عنوان «سخنان پوچ، اصلاحات توخالی: امتناع عربستان از اصلاح حقوق زنان» منتشر شده، با اشاره به اقدام پوچ و دروغین عربستان در خصوص ارتقاء حقوق زنان در جامعه این کشور معتقد است که رژیم سعودی همچنان از به رسمیت شناختن حقوق زنان در جامعه این کشور امتناع ورزیده و به نقض آشکار آن ادامه می دهد.

در این گزارش آمده است علیرغم پیشرفتهای حاصل شده در زمینه حقوق زنان که در جامعه سنتی عربستان به وجود آمده، بسیاری از مشکلات اساسی زنان در عربستان هنوز مرتفع نشده و به عنوان مثال زنان هنوز حق جدا شدن از همسران عیاش و نامناسب خود را ندارند، چراکه شورای سلطنتی سعودی چنین حقی را به آنها نمی دهد.

مرکز دمکراسی و حقوق بشر آمریکایی های بحرین در گزارش خود به این نتیجه می رسد که مسایلی همچون وابستگی و عدم استقلال زنان در جامعه عربستان آنها را در جایگاه موجوداتی پایین تر از مردان قرار داده است.

همچنین نداشتن حق رای و هویت سیاسی زنان در جامعه سعودی در این گزارش به عنوان مثالی بزرگ از نقض سازمان یافته حقوق زنان و تبعیض جنسیتی علیه آنها در جامعه یاد می کند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زنان
عربستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است