ارگ در برابر رستاخیز
رسیدن به خواست ها برای جمعیت که در کنار رستاخیز تغییر قرار گرفته است رنگ و بوی حیثیتی گرفته در حالیکه ارگ صفی از حامیان را تشیکل داده تا قدرت را در انحصار و قومیت به رخ بکشد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۸    ۱۳۹۶/۳/۲۳ کد خبر: 134439 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سرزمینی با قومیت و مذاهب مختلف که از دیرباز، تبار بر عِرق ملی ارجعیت داشت سابقه ای به قدمت تاریخ در جدل میان برتر و اقلیت به سر می برد و در این میان قوم پشتون که خود را وارث بلامانع قدرت افغانستان می داند همواره یک سر نبرد و رقابت است.

سال های جهاد اگر برای کشور یادآور شروع مصیبت است اما فرصتی برای دیگر اقوام فراهم کرد که در میدانی مشترک علیه دشمنی واحد بجنگد و وارد مناسبات سیاسی کشور شود اما در دوران پس از طالبان، رهبران قوم پشتون همچنان با تکیه بر حق خواندن راس قدرت تیشه به ریشه وحدت و ثبات افغانستان زدند هرچند در این میان نباید نقش ماثر رهبران وابسته به امتیاز و مقام را نادیده گرفت.

با بحرانی شدن اوضاع امنیتی پس از حمله کابل که اعتراض های گسترده و خیزش دوباره احزاب و چهره های زخم خورده از یکه تازی های حکومت را در پی داشت، صف کشی های سیاسی در دو سوی پایتخت شکل گرفت: ارگ و معترضان.

اشرف غنی در میان گروه انحصارطلبان و متعصبان ارگ نشین، خود نیز اعتقادی به خواست مردم و یا به عبارتی دمکراسی ندارد از همان ابتدای اعتراض های مردمی به جای کنترل اوضاع و گوش سپردن به خواست شهروندان با گلوله و تهدیدهای قانونی به سرکوب پرداخت.

جمعیت به عنوان بزرگترین حزب افغانستان اما منزوی در حکومت اشرف غنی با سیل رهبران دورمانده از قدرت، جبهه ای قوی در برابر ارگ تشکیل داده و خواست های چون برکناری مقام های بلندپایه امنیتی دارند، افرادی چون اتمر که مغز متفکر امنیتی ارگ است و نزدیکترین به رییس جمهور.

چادرهای تحصن که همراهی حزب جمعیت، حزب جنبش اسلامی و تاحدودی جنبش روشنایی را دارد با صف کشی های تازه ارگ مواجه شده است از تشکیل حزبی جدید گرفته تا حمایت های حکمتیار، نادری، مجددی، برخی نمایندگان پارلمان، شورای علما و احزاب حق و عدالت و مشارکت ملی.

اگر سخنان قوم گرایانه حکمتیار و فتوای حرام شورای علما را کنار بگذاریم، جناحی که اشرف غنی در تشکیل آن برای مقابله با معترضان شکل داده از نگاه قومی وی نشات می گیرد و حتی چرخش سیاسی به سوی اسلام آباد عمق تلاش های وی را برای گذر از بحران نشان می دهد اما تاکنون به هیچ عنوان درصدد استفاده از راه کم هزینه مصالحه و حل اختلاف های درون حکومتی نبوده است.

در این میان رییس اجرایی با وجود تمامی کنارزدن ها از سوی اشرف غنی و انتقادهای تند هم حزبی ها و جامعه سیاسی به دلیل ضعف و بی کفایتی ها در کنار حکومت قرار گرفته است و به مانند گذشته از در دوستی با مخالفان سخن می گوید.

با عمیق تر شدن اختلاف در حالی که رسیدن به خواست ها از سوی حزب جمعیت دیگر رنگ و بوی حیثیتی گرفته است و تداوم سیاست انحصارطلبی ریاست جمهوری، وقوع بحران داخلی به بزرگی دوران داکتر نجیب افزایش می یابد.

رییس جمهور با تمامی قوا از اعمال خشونت گرفته تا قانون و استفاده از علما برای حرام دانست خواست معترضان و اکنون صف کشی های سیاسی ـ قومی راهی پرخطر را برای مقابله با اعتراض ها برگزیده است.

رستاخیز تغییر با وجود موضع ضعیف تر از حکومت می تواند به مانند نام خود تغییری برای فضای سیاسی افغانستان باشد اگر رهبران آن دوراندیشی و عدالت خواهی را بر وعده و امتیاز حکومت ترجیح دهند.

آنچه حامیان حکومت چادرهای تحصن را آشوب و دلیل به بحران کشیدن کشور جلوه می دهند اما خواست مردم نه انقلاب و ایجاد هرج و مرج بلکه پیش پاافتاده ترین حق یک شهروند است: تامین امنیت مردم و از میان بردن فضا برای حضور مقام های خودفروخته که از فساد نشات می گیرد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
رستاخیز
نظرات بینندگان:

>>>   شما به ناحق ارگ را به قومیت متهم میکنید شما میخواهید که تمام کابینه از شورای نصوار وامثالهم پر گردد.که این طبقه نه تنها به جامعه مفید نیست بلکه بسیار مضر هم است چنانچه در ماه مبارک رمضان این اراذیل .لند غران واوباشان بخاطر چوکی جاده ها را توسط خیمه های فساد وشیاطین مسدود کردند
کابلیان

>>>   یک مشت انسانهایی ....که از نطفه دزد هستند یکجا شده و به نام جمیعت میخواهند که افغانستان را به طرف بحران عمیقتر ببرند که همه اینها در دوران جهاد نیز جاسوسان روس بودند صرف بخاطر پول از هیچ نوع بیناموسی دریغ نمیکردند. باید ګفت که مردم افغانستان هیچ وقت در مقایل این دزدان سر به زانو نخواهد کرد بلکه اینهارا مانند سګهای کوچه از کوچه و بازار خواهد راندند

>>>   بت تراشی بیموجب از جمعیت اسلامی:
جمعیت اسلامی دیگر آن حزبی نیست که بالایش حساب باز نمود، این حزب چندین مرحلۀ زوال را از سر گذرانده است که مرحلۀ آخری اختتامش را رقم زد:

1- مرحله نخست زوال این حزب آغاز شد از بوجود آمدن شورای نظار توسط احمد شاه مسعود، در این مرحله شاخه های نظامی این حزب عمدتاً به شورای نظار ملحق شده و نقش رهبری آن بشکل سمبولیک باقی ماند.
2- مرحلۀ دوم زوال این حزب منحیث یک حزب جهادی بعد به قدرت رسیدن در کابل، آغاز جنگهای تنظیمی در کشور است
3-مرحلۀ سوم زوال این حزب، ایجاد تشکل های مستقل سیاسی-گروهی توسط اعضای مرکزیش ازجمله محمدیونس قانونی و و کنار رفتن از کنار این حزب.
4- مرحلۀ چهارم زوال این حزب، بقتل رسیدن احمدشاه مسعود از طرف مخالفین نظام آنوقت
5- مرحلۀ پنجم زوال این حزب، اشغال مرکز حاکمیت دولت تحت رهبری این حزب (کابل) توسط طالبان و راندن آن الا آخرین نکتۀ افغانستان یعنی اشکاشم بدخشان.
6- مرحلۀ ششم زوال این حزب،از بین رفتن رهبر آن برهان الدین ربانی و بریدن عده ای از اعضای کلیدی از کنار آن و قرار گرفتن در کنار کرزی، غنی وغیره
7- مرحلۀ هفتم زوال این حزب ثابت شدن رهبر جدیدش صلاح الدین ربانی منحیث تبعۀ انگلیس
8- مرحله هشتم زوال این حزب بروز اختلافات در میان رهبران آن در زدو بند های سیاسی و کنار گذاشتن ارزشهای جهاد و اتکاء به ملیتگرایی که این مرحله این حزب را بسطح یک یک گروپ قومگرا تقلیل داده و رهبریش را به پدرام انتقال داد
تلاش دست اندرکاران ردۀ نخست جمعیت در استفاده از احساسات اخیر جوانان به عنوان رستاخیز تغیر هم ناکام مانده و اینک جمعیت آخرین روزهای زندگی سیاسی اش را حساب میکند.

میهن زرغون

>>>   Salam
زهر و سم فاشيزم را نمى شود با عصاره يى گل مدوا كرد ، بايد از جنس خودش براى خنثأ كردن آن كمك جست ؛
سيصد سال است كه زهر و سم فاشيزم قبيله تاروپود جامعه را مسموم كرده و تسليم گرى ها و نوش كردن بيشتر آن توليد اين كارخانه را چندين چند نموده است ، اى كاش مى شد تنهابا عسل پنداشتن آن ، اين زهر را نابود كردو علاج نمود .
در مقابل هر زهر و سمى بايد از جنس تغير يافته خودش براى مهار آن سود برد، در پزشكى براى علاج سميات چيزى بنام ضد سم يا انتى دود وجود دارد كه جوهر كيمايى اين انتى دود ها شبه زهر اند و مى روند در عين آخذه ها مى نشينند و ماده زهرى را كنار مى زنند و آنرا بى تاثير مى كنند ، يكى با عين قيافه نجات مى دهد و ديگرى مى كشد .

مخاطب خاص؛
ما به جز در ميان قبيله گرايان پشتون تبار در ميان ساير اقوام فاشيست نداريم و انتى دود ما براى بى تاثير كردن زهرى است كه تو با سر كشيدن آن توليد اين فايريكه زهرى را چندين چند كرده يى .

>>>   مخالفان رستاخیز، منتظر تانکر بعدی اند.
اعتراض و ايستاده گي براي اصلاحات در افغانستان به اندازه يك جنگ جهاني مشكل و با درد سر همراه است!
براي مردمي بايستيد كه ارزش كارتان را بفهمند نه براي مردمي كه انتظار تانكر بعدي را دارند...
منصور موحد

>>>   Baryalai Nero
تاریخ پر از استبداد و استثمار اکثریت این مردم را به حدی ذلیل ساخته است که فقط برایش نان خشک وآب بده بالایش فرمانروایی کن !

>>>   Wahab Qeyam
كدام مردم ؟ همين مردم خواب برده كه خوب را از زشت تشخيص داده نمى توانند. مردم كه گوسفندوار كشته ميشوند و كسى هم نمى پرسد كه چرا.
همين مردم كه در مقابل زور گوى سر خم ميكنند و عليه فساد كه زندگى را بالاي شان جهنم ساخته هست خاموش اند و بر ضد مفسدين نمى ايستند از اين مردم بى برنامه كه هيچ توقع تغير كه حتى براى زندگى شان بهتر باشد نداشته باشيد اين ها مردم تغير نيستند بلكه مردم چاى خانه هستند كه حرف هاى شان جز خود فريبى چيزي ديگرى نيست

>>>   مژده، مژده، مژده
چادر ها فشرده شد، و کابل هم بهشت گردید (؟!)
رستاخیز تغییر به خواست (حتا مدیریت شده) مردم پاسخ گفت که بر اساس آن طی یک تصمیم خِردمندانه ی چادر های تحصن در خیابان ها فشرده شد. این امر به پختگی دموکراسی می افزاید بسیار خُِب! ولی با یک پرسش همراه است، حالا مسئوولین به خواست دادخواهان توجه خواهند کرد؟
به هر حال، چادر های که مانع در برابر گفتگو پنداشته می شد و به اصطلاح خواب کابل نشینان را حرام ساخته بود، حالا فشرده شده، و خیابان ها هم به روی ترافیک باز است. به این معنا که دیگر کسی برای شایعه "زاییدن" زن در خیابان پول نخواهد گرفت، هیچ مُرده ی دوباره نخواهد مُرد، کابل هم ملیارد ها دالر خساره نخواهد دید، برای مدتی شورای محترم علما نیز بیکار خواهد شد، فُرصت برای جابجایی مطالباتِ شورای ملی نیز از مسیر گفتگو قلع و قم شد و دامنِ مبارک و دست ناخورده "قوم" گرایی نیز بلند نخواهد شد، و در نتیجه آن امروز کابل شبیه بهشت بی عیب و نقص گردیده است (؟!)
هَله برویید، از حوران و نعمات این بهشت خدا داد مستفید شوید!
خراسان خراسان

>>>   هـمـیـن نتیجــه مـذاکـرات استاد عـطـا به نمایندگی از جمعیت با حکومت وحدت ملی بکجا رسید چی زمانی ثمره ودست آورد هایش را جشن میگیرند واین جشــن درکجاست خیمه لویه جرگه یا جای دیگر ؟؟؟ چند هزار مهمان دعوت میشوند از خارج هم کسی می اید یانه؟؟

>>>   يك سوْال بسيار ساده و كوتا از يكعده هموطنان پشتون تبار ما...!

چرا شما ها بر عليه كثيري از هموطنان ما كه در هفته هاي گذشته از اثر بي كفايتي حكومت اشرف غني به خاك و خون كشيده شدند و گليم غم در خانه هاي شان تأله شده است قرار گرفتيد ؟ بجاي اينكه با انها غم شريكي نمايد و با تقبيح همچو حملات دهشت افگني بالاي حكومت وحدت ملي فشاور لازم را متحدانه بياوريد تا إصلاحات لازم به وجود ايد اما برعكس جبهه جنگ را بخاطر اينكه غني و اتمر پشتون هستند باز نموده ايد و چرا ...؟

از ديد من دو علت است

الف) يا همتبار طالبان و افراطيت هستيد و خودتان و ايده تان جز قتل و انتحار چيزي بيش نيست.
ب) يا هم اينكه جاهل و كودن ايد و از جاده هاي انسانيت كاملا دور و تمام.

پ.ن: پيام ام متوجهً عده يي است نه همه
از صفحۂ مسعود احمدی

>>>   رستاخیز تغییر چهار خیمه را از سطح شهر جمع کرد تا از یک سو مشکلات ترافیکی رفع شود و از سوی دیگر فضای اعتماد و حسن نیت برای مذاکره فراهم گردد. حال انتظار دارم همان کاسه های داغ تر از آش که همه روزه بر این خیمه ها خرده می‌گرفتند و فرمایش های عجیب و غریب می‌داند، اکنون جراات بکنند و در مورد راه های که با سنگ های کانکریتی و کانتینر بسته شده اند نیز اعتراض کنند.
خیمه برای زنده ماندن مردم در خیابان بود اما دیوار های کانکریتی و کانتینر برای حفاظت چند رجال به گفته خود شان برجسته و چند مقام بی کفایت مفت خور گذشته شده اند.
میهن پور

>>>   Muradi
دولت می گوید، به کسانی که مخالف دولت هستند اجازه مخالفت نخواهدداد، اما کسانی را که مخالف مسلح دولت هستند و به صورت دسته جمعی آدم می کشند، انتحار می کنند، انفجار می دهند، مکاتب را آتش میزنند، در مسیر راه های عامه مین گذاری می کنند وامنتیت مالی وجانی مردم را برهم میزنند آزاد می کند. یعنی مبارزه مسلحانه وانسانی کشی از جانب دولت مخالفت شمرده نمیشود، اما مبارزه منطقی سیاسی ومدنی مخالفت دانسته می شود. توخود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل.

>>>   عبدالمنان شیوای شرق
چشم به راه هستيم تا شهروندان افغانستان در ولايات:
هرات، باميان، غزني، غور،بلخ، بدخشان، جوزجان، سرپل، فارياب، قندهار، پكتيا، لوگر، دايكندي، كاپيسا،پروان، به منظور هم صدايي با جنبش رستاخيز تغيير حدي اقل يك خيمه بلند كنند. هر چند بدخشان، غور، پروان و هرات تظاهرات رستاخيز را داشتند. با انهم بلند كردن خيمه رستاخيزتغيير ،نماد مبارزه دوام دار و مستمر است.

>>>   كليم الله همسخن
تمام دیوار های سمنتی از اطراف وزارت ها و ریاست ها و خانه های زورمندان باید برداشته شود- خیمه ها بی هیچ شکی مانع ترور و انتحار بود و خواهد بود اما در پشت این دیوار های ضخیم طرح قتل عام مردم ریخته می شود، اگر این مردم سود و زیان خویش می دانند چرا اینجا اعتراض نمی کنند؟ رستاخیر تغییر به مردم حرمت گزاری کرد ببینم این مردم در برابر اهانت و تحقیری که از سوی وکلای مجلس، وزرا و حکومت می شوند چه واکنش نشان می دهند؟

>>>   حالا تعدادی از خیمه ها برداشته شد، دیده شود که راه بندان از خاطر خیمه های جنبش #رستاخیز_تغیر بوده یا از دیوارهای کانکریتی وزیر ، وکیل ، معین و ...
سهیل صدیقی

>>>   Faridll
17 سال می شود که برادران کرزی، احمدزی و حکمتیار فقط سر می زنند. سکوت خیانت است.

>>>   ادارت امنیتی باید هرچه زود تر اصلاح شوند مخصوصا اداره بنام امنیت ناملی که از ابتدای حکومت موقت در زمان کرزی صاحب توسط یک تنظیم غنیمت گرفته شده وهمه روسا ومدیران تنظیمی وقومی چوکی ها وبست هارا دست آورد شخصی خود میدانند برخورد اینها قومی وتنظیمی است است ، حکومت باید افرادمجرب صادق وطندوست وفعال رابجای بقایای شروفساد وگروپ های تنظیمی وقومی نصب نماید تا بتوانند از دسایس ومداخله های پاکستان جلوگیری کنند

>>>   اشرف احمدزی نواسه عبدالغنی خان که درسپاه نادر غدار خدمت میکرد وابسته به بریطانیای کبیر بود نادرخان که برشمالی قوای حشری را آورد وهم ملا عمر شمالی را به سرزمین سوخته تبدیل کرد این اشرف غنی احمدزی هم همان مفکوره را دارد.

>>>   بلی
اشخاصیکه از خواسته های مردم استفاده افزاری میکنند
چراخود بامردم ودر کنار مردم نیستند وحتی اولاد ها ونزدیکان شان در سنگر های بولادین و یاخارج مملکت قراردارند
این مردم عادیست که قربانی میدند وثمر انرا دیگران درجیب میاندازند

>>>   حکومت وحدت ملی متشکل از اقوام با هم برادر پشتون،پشتون و پشتون

>>>   سينا،پروسينا بلخي

وقعيت گپ در دنياه غرب اين است،
شخص كه مسوول امينت مردم و كشور اش باشد از تا امين امنيت به هر دليل غفلت ويا خيانت كند، محكوم به محاكمه ويا از قدرت اش كنار زده مي شود،

حالا شانزده سال است كه مسوولان امنيتي افغانستان براي تامين امينت شهروندان افغانستان يا غفلت مي كند ويا اينكه خيانت،
پس چرا هيچ مسوول امنيتي بجرم غلفت ويا خيانت دادگاهي نمي شود؟؟؟
اگر ما اين گپ ها را مطرح مي كنيم اين به معني تعصب و تفريقه افگني نيست،
بلكه به عنوان يك يك شهروند حق دارم از مسولان امنيتي خود بپرسيم كه در افغانستان چي مي گذرد.

>>>   اگرواقعادولت میخواهد که امنیت مردم راتامین کند نخست تمامی خیمه های دزدهای
معلوم الحال راازشهرجم واین دزد هارا دستگیر وبه پنجه قانون بسپارند.

>>>   اعتراضات این چنانی کدام نتیجه ملموس و قطعی را درقبال نخواهد داشت زیرا این اعتراضات چهره قومی را به خود ګرفته و ضمنا اشتراک بعضی افراد به شدت متعصب روحیه ملی اعتراضات را ضعیف ساخته است .با توجه به تاریخ نچندان دور اختلافات قومی کشور را با جنک و نبرد روبرو ساخته و تجربه تلخ را برای ما به ارمغان اورده است. از این رو ملت نمیخواهد تجربه جنګ های داخلی تکرار ګردد از این جهت مردم از تلاش های که تعصب اساس انرا بنا ګذاشته باشد حمایت نمیکنند . اسرار از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است