حلقه حکومت، خلاف منافع ملی کار می کند
کسانیکه ادعا می کنند باید این خیمه ها جمع شود، طرفدار منافع مردم نیستند، به مردم نمی اندیشند و به دنبال منافع خود فقط هستد و جانبداری بیهوده از حکومت می کنند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۶    ۱۳۹۶/۳/۲۳ کد خبر: 134440 منبع: پرینت

تا کنون هیچ گزارشی از حتی یک تن در به آتش گشودن به رخ مظاهره کنندگان روز جمعه هفته گذشته اعلام نشده است. مظاهره کنندگان در چندین نقطه شهر کابل خیمه های تحصن برپاکرده اند و خواهان استعفای رییس جمهور و رییس اجرایی می باشند. از طرف دیگر حکومت افغانستان اعلام کرده است که در هر سطحی با مظاهره کنندگان حاضر به گفتگو است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، آصف آشنا، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «نگرش» گفت: بحث این است که چرا این تظاهرات اتفاق افتاد و چرا یک رستاخیر مردمی اتفاق افتاد و چرا کار به برپایی خیمه ها کشید. آیا این یک بازی سیاسی کدام حزب سیاسی کدام جریان سیاسی و کدام بازی قومی تباری است؟ یعنی یک بحث بزرگ ملی به پاس مسایل ملی و به پاس فجایع ملی است. متاسفانه مردم افغانستان، شاهد این امر هستند که در دو نیم سال گذشته، فجایع بزرگی اتفاق افتاده است، از مردم افغانستان قربانی های وحشتناکی گرفته است و بخش زیادی از این فجایعی که اتفاق افتاده و رویدادهای امنیتی که اتفاق افتاده و از مردم ملکی و سربازان و فرزندان مردم افغانستان، در صفوف نیروهای دفاعی قربانی گرفته است و رویدادها جدن مشکوک و پرسش برانگیز است که مشکوکیت و پرسش های سرنخ آن به درون دولت می رسد و هیچ مرجعی نیست که پاسخگو باشد. مردم حق دارند بفهمند و کسانی که تظاهرات می کنند، باید درست، منطقی، مستدل، مردم را مجاب بکند و پرسش هایی راهم که به آدرس حکومت داده، باید درست مطرح کند و نباید، در فهم وضعیت اشتباه صورت بگیرد.

وی، در خصوص عملکرد دولت در برابر فاجعه چهارشنبه بیان داشت: چهارشنبه هفته گذشته، یک تانکر مملو از مواد انفجاری، در یک قدمی ارگ و سپیدار، در منطقه دیپلمات نشین پایتخت منفجر می شود و یک کشتار بسیار صریح و آشکار جمعی، رقم می زند. نزدیک به هزار شهروند افغانستان کشته و زخمی می شود و خسارت ملی آن به میلیاردها می رسد. آنچه در چهارشنبه خونین اتفاق افتاد یک فاجعه است و این فاجعه بار اول نیست. جدی است و بزرگ است. فهمی که ما به عنوان شهروندانی که دغدغه سیاسی داریم و مسایل را می فهمیم این است که از خلاهای امنیتی درون ساختارهای امنیتی نفوذ کرده و آمده و بیرون زده است. دولت افغانستان ادعا کرده است که شبکه حقانی در هماهنگی با استخبارات این عمل را انجام داده است. در این مورد انتظار ما از دولت افغانستان این است، اگر چنین چیزی درست است، به صورت واضح و صریح، علیه دولت پاکستان و استخبارات پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد مراجعه کند چرا که ما شهروندان افغانستان قربانی فجایع هستیم. مسوولیت و ماموریت داریم به پاس منافع ملی، کنار دولت افغانستان بایستیم و حمایت کنیم.

این آگاه سیاسی، در اعتراض به مقام های حکومتی و نظرشان راجع به حادثه چارشنبه وجمعه بیان داشت:تا اینجای کار، از نظر ما تظاهرات کنندگان و کسانی که در تظاهرات آمدیم به این فجایع اعتراض کردیم که دولت پاسخگو شود، دولت مسوولیت پذیر شود و قانون اساسی، مسوولیت دفاع و تامین امینت شهروندان را مسوولیت الزامی حکومت دانست. آقای گل نبی احمد زی،قوماندان گارنیزون کابل که در مصاحبه با بی بی سی انجام داده است. می گوید که از تظاهرات کنندگان از چهار طرف شهر کابل آمده اند و نه رهبر دارند و نه مسوول آن مشخص است و از چهار طرف آمده و در اینجا آشوب است. طبیعی است که این نه رهبر دارد. نه سازمان دهنده دارد چرا که رستاخیز مردمی است و مردم را فاجعه به خیابان کشانده است.نه گل روی کدام رهبر سیاسی و نه گل روی کدام حزب سیاسی دیگر.

آشنا ادامه داد: هیچ حزب سیاسی، هیچ جریان سیاسی، در این دخیل نیست. ما در اعلامیه شماره اول خود، به صراحت کلام گفتیم که در هیچ جریان سیاسی، اجازه نمی دهیم که بهره کشی سیاسی از فاجعه کند و امروز هم پای این حرف ایستاد هستیم. اما بحث این است که شهروندانی که به خیابان می آیند در وضعیتی که حکومتی نامشروع روی کار است و قانون اساسی، این سرزمین برای این حکومت مردان یک پشیز هم اهمیت ندارد. پارلمان افغانستان برایشان اهمیت ندارد و همین رهبران حکومت مشروعیت را از پارلمان سلب کرده و امروزمشروعیت حقوقی پارلمان زیر سوال هست و امروز که پارلمان افغانستان رای رد و تایید می دهد به آن اهمیت نمی دهد. در چنین وضعیتی وقتی فجایع بزرگ رخ می دهد و شهروندان به پاس حق قانونی خود، به جای اینکه به شهروندان پاسخ دهد، به آنها شلیک می کند و جنازه های جدید روی دست مردم می گذارد. خیمه هایی که تازه برپا شده است، به این دلیل است که تظاهرات مردم افغانستان نه تنها،بر دولت مردان اهمیت نداشته بلکه در اولین لحظات تجمع بدون اینکه از آب پاش استفاده شود و بدون اینکه از گاز اشک آور استفاده شود بدون اینکه ازگونه های ابتدایی کار استفاده شود، یک کشتار آگاهانه و حساب شده را به کار می برد. تمام گلوله ها به صورت شهدای ما خورده است. هیچ کسی را در جمع شهدا نمی بینیم که گلوله به از سینه به پایین بدنش خورده باشد، حالا خیمه ها به این دلیل بالا شده اند که یک کسی بیاید و قاتلان ما را به ما بدهد. تا زمانی که قاتلان ما را به ما ندهد. تا زمانی که عدالت در قبال این پرونده بخصوص تطبیق نشود، این خیمه ها پابرجا است. ما می فهمیم که این خیمه ها نظم ترافیک را مختل کرده و فشار را بیشتر کرده است. انتظار ما از شهروندان این است که یک نکته را درک کنند که این خیمه ها مزاحمتی برای مردم نیست بلکه آخرین ناگزیری مردم است. مردمی که رایشان حساب نمی شود. مردمی که پارلمانشان برای این دولتمردان اهمیتی ندارد. مردمی که شورای وزیران و کابینه حکومتش اهمیت ندارد و مصوبه های آن ارزش ندارد. یک چنین حلقه خبیسه آمده و تمام فرصت ها را خلاف منافع ملی افغانستان و خلاف الزامات قانونی مدیریت می کند، مردم غیر این تحصن ها چه کاری می توانند کنند؟ کسانی که ادعا می کنند باید این خیمه ها جمع شود، باید گفت که طرفدار منافع مردم نیستند، به مردم نمی اندیشند و به دنبال منافع خود فقط هستد و جانب داری بیهوده از حکومت خبیسه می کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حلقه حکومت
خیمه تحصن
نظرات بینندگان:

>>>   خلاف منافع ملی کار میکند ویا اینکه خلاف منافع موتر شوی ها کار میکند

>>>   بدترین وزشت ترین مردمان کسانی اند که راه عام را بخاطر پول.چوکی واغراض شخصی مسدود میکنند مردم عام وا صیل کابل از ین.... که راه عام را مسدود میکننند نفرت دارند.این خود نماینده گی از لچک بودن وپست بودن آن ها میکنند. ودر داخل خیمه ها چند نا جوان بد اخلاق و بد عمل تجمع نموده بودند نه اشخاص خبیر و صادق.
کابلیان

>>>   چطور خودت از حکومت تعریف میکردی گلویت پاره شده بود نوکر محقق بودی حالی چطور شد ازحکومت انتقاد میکنی

>>>   حالا که خیمه‌های #رستاخیزتغییر کم شدند، مردم نشان دهند که در برابر راه‌بندان حکومت نیز صدا بلند می‌کنند. یکجا با مبارزان رستاخیز تغییر!
در برابر خانه‌ی هر مقامی که نصف جاده را بند انداخته است، برویم و صدا بلند کنیم. اگر دیدیم برای ردشدن مقامی جاده را بند کرده‌اند، همه موترداران باهم «هارن» کنیم و اگر پیاده‌ایم مقامات را «هو» کنیم.
داروی رستاخیز تغییر اگر تلخ هم باشد، برای درمان دردهای مشترک ماست!
داکتر سمیع حامد

>>>   Najib Salam
يك پرسش ساده از دوستان كه مايل به گفتگو با حكومتى ها اند ؛

بدون شك مذاكره و گفتگو به عنوان يك اصل در مبارزات مطرح است و بايد هم باشد ، ولى طرف هاى مذاكره بايد آجنداى شان معلوم باشد و از قبل بدانند كه چه مى خواهند و هدف شان از مذاكره و گفتگو به دست آوردن و يا از دست دادن چيست ؟
رستاخيز تغير در اين چند روز باب مذاكره با حكومتى ها و دولتى ها را باز كرده است و گويا مجلس ميان معترضين و غنى ميانجيگرى كرده است !
آيا دو نهاد غير مشروع كه همكار هم ديگر اند مى توانند به مردم عادى جامعه صادق باشند !
مصوبه يى مجلس نشان داد كه مجلس در پهلوى حكومت قرار دارد تا در كنار مردم و اكثريت مطلق افراد مجلس در گرو حكومت اند و به هيچ وجه طرف اعتماد نيستند . مذاكرات دوامدار و بى هدف مى تواند زمان گير و انرژى كش باشد و خريدن و باختن وقت باشد ، حكومتى ها مى دانند كه با مضمحل كردن انرژى جوانان كم تجزبه مى توانند در آخر كار پيروز به در آيند .
توصيه يى من به رستاخيزيان اين است كه همراه با مذاكره براى رسيدن به اهداف شان ، اصل التيماتوم را فراموش نكنند و شفاف بگويند كه اگر به اهداف شان تمكين نشد قدم بعدى شان چيست و چه راهكار هاى را دنبال خواهند كرد! مذاكره زمان نتيجه مى دهد كه در عقبش نيروى فشار دهنده و موثر هم باشد در غير آن هيچ ثمرى را در بر نخواهد داشت و مذاكرات مى تواند راه را براى كرنش گرى ها هم آماده سازد و جنبش ها را از درون بپاشاند .

>>>   مخالفان رستاخیز، منتظر تانکر بعدی اند.
اعتراض و ايستاده گي براي اصلاحات در افغانستان به اندازه يك جنگ جهاني مشكل و با درد سر همراه است!
براي مردمي بايستيد كه ارزش كارتان را بفهمند نه براي مردمي كه انتظار تانكر بعدي را دارند...
منصور موحد

>>>   Wahab Qeyam
كدام مردم ؟ همين مردم خواب برده كه خوب را از زشت تشخيص داده نمى توانند. مردم كه گوسفندوار كشته ميشوند و كسى هم نمى پرسد كه چرا.
همين مردم كه در مقابل زور گوى سر خم ميكنند و عليه فساد كه زندگى را بالاي شان جهنم ساخته هست خاموش اند و بر ضد مفسدين نمى ايستند از اين مردم بى برنامه كه هيچ توقع تغير كه حتى براى زندگى شان بهتر باشد نداشته باشيد اين ها مردم تغير نيستند بلكه مردم چاى خانه هستند كه حرف هاى شان جز خود فريبى چيزي ديگرى نيست

>>>   مژده، مژده، مژده
چادر ها فشرده شد، و کابل هم بهشت گردید (؟!)
رستاخیز تغییر به خواست (حتا مدیریت شده) مردم پاسخ گفت که بر اساس آن طی یک تصمیم خِردمندانه ی چادر های تحصن در خیابان ها فشرده شد. این امر به پختگی دموکراسی می افزاید بسیار خُِب! ولی با یک پرسش همراه است، حالا مسئوولین به خواست دادخواهان توجه خواهند کرد؟
به هر حال، چادر های که مانع در برابر گفتگو پنداشته می شد و به اصطلاح خواب کابل نشینان را حرام ساخته بود، حالا فشرده شده، و خیابان ها هم به روی ترافیک باز است. به این معنا که دیگر کسی برای شایعه "زاییدن" زن در خیابان پول نخواهد گرفت، هیچ مُرده ی دوباره نخواهد مُرد، کابل هم ملیارد ها دالر خساره نخواهد دید، برای مدتی شورای محترم علما نیز بیکار خواهد شد، فُرصت برای جابجایی مطالباتِ شورای ملی نیز از مسیر گفتگو قلع و قم شد و دامنِ مبارک و دست ناخورده "قوم" گرایی نیز بلند نخواهد شد، و در نتیجه آن امروز کابل شبیه بهشت بی عیب و نقص گردیده است (؟!)
هَله برویید، از حوران و نعمات این بهشت خدا داد مستفید شوید!
خراسان خراسان

>>>   يك سوْال بسيار ساده و كوتا از يكعده هموطنان پشتون تبار ما...!

چرا شما ها بر عليه كثيري از هموطنان ما كه در هفته هاي گذشته از اثر بي كفايتي حكومت اشرف غني به خاك و خون كشيده شدند و گليم غم در خانه هاي شان تأله شده است قرار گرفتيد ؟ بجاي اينكه با انها غم شريكي نمايد و با تقبيح همچو حملات دهشت افگني بالاي حكومت وحدت ملي فشاور لازم را متحدانه بياوريد تا إصلاحات لازم به وجود ايد اما برعكس جبهه جنگ را بخاطر اينكه غني و اتمر پشتون هستند باز نموده ايد و چرا ...؟

از ديد من دو علت است

الف) يا همتبار طالبان و افراطيت هستيد و خودتان و ايده تان جز قتل و انتحار چيزي بيش نيست.
ب) يا هم اينكه جاهل و كودن ايد و از جاده هاي انسانيت كاملا دور و تمام.

پ.ن: پيام ام متوجهً عده يي است نه همه
از صفحۂ مسعود احمدی

>>>   رستاخیز تغییر چهار خیمه را از سطح شهر جمع کرد تا از یک سو مشکلات ترافیکی رفع شود و از سوی دیگر فضای اعتماد و حسن نیت برای مذاکره فراهم گردد. حال انتظار دارم همان کاسه های داغ تر از آش که همه روزه بر این خیمه ها خرده می‌گرفتند و فرمایش های عجیب و غریب می‌داند، اکنون جراات بکنند و در مورد راه های که با سنگ های کانکریتی و کانتینر بسته شده اند نیز اعتراض کنند.
خیمه برای زنده ماندن مردم در خیابان بود اما دیوار های کانکریتی و کانتینر برای حفاظت چند رجال به گفته خود شان برجسته و چند مقام بی کفایت مفت خور گذشته شده اند.
میهن پور

>>>   Muradi
دولت می گوید، به کسانی که مخالف دولت هستند اجازه مخالفت نخواهدداد، اما کسانی را که مخالف مسلح دولت هستند و به صورت دسته جمعی آدم می کشند، انتحار می کنند، انفجار می دهند، مکاتب را آتش میزنند، در مسیر راه های عامه مین گذاری می کنند وامنتیت مالی وجانی مردم را برهم میزنند آزاد می کند. یعنی مبارزه مسلحانه وانسانی کشی از جانب دولت مخالفت شمرده نمیشود، اما مبارزه منطقی سیاسی ومدنی مخالفت دانسته می شود. توخود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل.

>>>   كليم الله همسخن
تمام دیوار های سمنتی از اطراف وزارت ها و ریاست ها و خانه های زورمندان باید برداشته شود- خیمه ها بی هیچ شکی مانع ترور و انتحار بود و خواهد بود اما در پشت این دیوار های ضخیم طرح قتل عام مردم ریخته می شود، اگر این مردم سود و زیان خویش می دانند چرا اینجا اعتراض نمی کنند؟ رستاخیر تغییر به مردم حرمت گزاری کرد ببینم این مردم در برابر اهانت و تحقیری که از سوی وکلای مجلس، وزرا و حکومت می شوند چه واکنش نشان می دهند؟

>>>   حالا تعدادی از خیمه ها برداشته شد، دیده شود که راه بندان از خاطر خیمه های جنبش #رستاخیز_تغیر بوده یا از دیوارهای کانکریتی وزیر ، وکیل ، معین و ...
سهیل صدیقی

>>>   حکومت وحدت ملی متشکل از اقوام با هم برادر پشتون،پشتون و پشتون

>>>   نظام مافیایی
نـظــام ارگ کابــل مافـیـاییست
درون فاسـد و برونش کذاییست
اساسش انتحـار و تریاک اسـت
حصولش اعتیاد و بی نواییست
نـظام فـاسـد دزدان پــوچ اسـت
چـپاول جـای کار زیـربناییست
نـیـابـی نـقـشـۀ پاکیـزه در ارگ
همه تـوطـئه و مادر خـطاییست
بخاک و خون فتاده خلق مظلوم
غـنی سـرگـرم آهنگ غناییست
شود معـدوم خلق و کـشـور مـا
غنی درفکر تیم و تیمگراییست
پلان ارگ یکسر انحصار است
وطـن قــربـانـی بی اعتـناییست
به مثل شاه شجاع و عبدالرحمن
امیر ارگ غرق خود نماییست
چـه می پرسی زعبدالله ونازش
بـه دنـبال لـبـاس و دلــرباییست
شـــده اتمــر کلان ارگ طالــب
به افراطی وراچون همنواییست
رئیس امـنـیـت هـمکار طـالــب
همه ضعف وبکلی رسواییست
قضـاء و پارلمـان مـزدور دالـر
همه باخصم میهن همصداییست
مــده آخـند دربـاری بـه مـا پـنـد
دل وعمامه وریش ات ریاییست
بـود چـون غـــدۀ بـدخیـم دولـت
برای طالب و داعش سراییست
گروه دزد و فـاسد بـر سر کار
که کاروبارشان چوروگداییست
مرام ارگ بحران آفـرینی است
نه این جنجال وبحران نهاییست
شده خاک وطن سـکّـوی داعـش
درین بازی نه چونی وچراییست
غنی چون کودک هردم خیالست
بـه پـاکـسـتان وی را آشـناییست
وطـن مـیــدان جـنگ اطلاعـات
جهان مشغول نیرو جابجاییست
به مرگ ما کند دشمن عـروسی
به خون خلق دستانش حناییست
به نزدخالق ومخلوق خواراست
نماد زشت بی شرم و حیاییست
سران ارگ غرق ناز و نعـمت
فغـان خلـق ما از بی غـذاییست
به جای عـدل وداد وفهم ودانـش
فقط بحران جنگ قومگراییست
بــه نـام قـوم آتـش می فـروزنـد
میان خون و آتش، همگراییست
تمام پول و قـدرت بهرقوم است
بـرای شـهــرونـدان نـارواییست
اگر دولت به دست شیطان است
ولـی کار وطـنـداران خـداییست
جـوانــان وطـن روشـنگران اند
مرام و مقصد شان رهنماییست
بـه چـنگال سـتـم تـاکی و تا چند
تـلاش و هـمـدلی راه رهاییست
طی چل سال درخاک وطن وای
فـقـط جنگ زمینی و هـواییست
بـه جـنگ داخـلی نـابـود گـردیم
ولی ازهمدیگر مشکل جداییست

>>>   آقای آصف آشنا خودت را چندین بار در تلویزون ودر مصاحبه هایت دیده ام ،سراسر چتیات میگویی وهمیشه خلاف منافع مردم سخن میگویی وسخن از پشتبانی مردم به زبان میاوری در حالیکه درک وفهم ات فقط وفقط دامن زدن به اختلافات بین مردم مسلمان افغانستان است ،بترس از الله واز این سخنان که باعث برانگیز شدن احساسات دیگرا میشود دوری بجو.
عبدالله ریحان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است