هرات تافته جدا بافته است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۳    ۱۳۹۶/۳/۲۴ کد خبر: 134515 منبع: پرینت

برای من تا کنون این پرسش بدون پاسخ مانده که چرا والی بلخ بلخی باشد و والی و قوماندان امنیه‌ی قندهار، قندهاری و رییس امنیت و گمرک و مستوفی فلان ولایت از همان ولایت باشد؛ اما والی هرات از کابل و قوماندان امنیه‌اش از هلمند و رییس امنیتش از لوگر و رییس گمرکش از تخار و مستوفی‌اش از لوگر و خیلی از رؤسای دیگر اداره‌هایش، از دیگر ولایت‌ها و غیر بومی باشند؟! چرا؟ آیا این یک معما نیست؟

این در حالی است که اهالی هر ولایت به مشکلات و چالش‌های آن ولایت نسبت به هرکس دیگری آگاه‌ترند و در قبال ولایت و مردم خود احساس مسؤولیت بیشتری دارند! تا اینکه یک آدمی از جایی دیگری بیاید و فقط به فکر جیب خود باشد و در برابر مردم هرگز پاسخگو نباشد!

به نظر من زمان آن فرا رسیده تا مردم تمام ولایات و به ویژه مردم هرات، خود دست به‌کار شوند و از این بیش اجازه ندهند که چندنفر فرصت‌طلب، نابخردانه سرنوشت آنان را به بازی بگیرند و بر ریش همه بخندند!

سید مسعود حسینی استاد دانشگاه هرات


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار جای تاسف است، استاد یک پوهنتون چنین نظر منفی و خشن داشته باشد باز از از دیگران که گیله نباشد. راست گفته اند: عالم بی عمل به مانند خر است که بالای آن کتاب بار باشد

>>>   هـــــــراتی ها خودی را قبول ندارند اگر فرشته ئی هم باشد واز هرات باشد مردم هرات اورا قبول نمیکنند ازسایر ولایات هرکس باشد تاقیامت میتواند بر آنها حکومت کند بدون اینکه هیچ شکایتی داشته باشند
مردم غور هم عین خصوصیت رادارند

>>>   آغای حسینی مردم کابل چه بگویند بر علاوه اینکه در هیچکدام از پست های بلند دولتی مردم باسواد کابل نیست کوه دشت و تپه های شان هم چور و چپاول شده.

>>>   جالب است وقتي از يك " استاد" چنين سخني را ميشنوم ! استاد محترم ، نظر به طرح عالمانهء شما ، افغانستان بايد ٣٤ رييس جمهور ( يعني از هر ولايت يك رييس جمهور ) داشته باشد ! زيرا رييس جمهوري كه مربوط به يك ولايت افغانستان باشد ، از مشكلات و نيازمندي هاي ٣٣ ولايت ديگر كشور ، آگاهي نميداشته باشد . اگر سي و چهار رييس جمهور باشند اوضاع و امور مملكت ، خيلي بهتر از حالا ، مديريت ميشود چون هر رييس جمهور ، از حال و احوال " وطنداران" خود بهتر اطلاع دارد.
به اميد روزي كه در رسانه ها ببينيم و بخوانيم كه : سيد مسعود حسيني ، رييس جمهور ولايت هرات ايالات افغانستان !

>>>   هرات خود کش وبیگانه پرور است

>>>   Rawi
هدف را خودت تعین کن
با پای خودت برو
چشم به دستان خودت داشته باش
موانع راهت را خودت بشناس و به خود و قدرت خود باور و اعتماد داشته باش ؛ به هدف می رسی .

>>>   Bakhshi Zafari
یاد تان است گفته بودم؛هر گاهی که حاکمیت فاشیزم قبیله با خطر مواجه شود بدون درنگ عبدالله برای نجاتش دست به کار میشود.
گویند:
عبدالله عبدالله به غنی وعده سپرده که خیمه ها را بر میدارد.

>>>   Ayar
تاجيكان بايد به وحدت بينديشند نه اين كه خود را در محور حوزه هاى كوچك محلى تعريف و زندانى كنند، اين درست هدف اساسى قبيله گرايان حاكم است كه مى كوشند تا تاجيكان را تكه و پارچه كنند و آن ها را دچار پراگندگى سازند.

>>>   Saboor Raheel
پشتونی که مغزشویی می شود و خود را می کفاند، قابل ترحم است. نفرت ما از پشتونهای ارگ است که کارشان استفاده از این "برادران" نادان شان است برای تداوم قدرت.
تروریزم با مذاکره و صلح جور نمی آیند. راه پایان دادن به غایلۀ طالب و داعش تنها و تنها از میدان جنگ می گذارد. چرا که در قاموس طالب و تروریزم چیزی به نام صلح وجود ندارد. اما جنگ علیه طالب و داعش از ارگ رهبری می شود و ارگ نمی خواهد طالب و تروریزم پایان بیابد. چرا که قربانی جنگ طالب یا مردم عادی اند، یا سران مخالف و اپوزیسون دولت که بیشرینه به اقوام غیر پشتون منسوب اند. اینست که ارگ خواهان تداوم این وضع است. و چه بسا که اکثریت ترورهای شخصیت های سیاسی مخالف دولت از سوی ارگ و حلقات استخبااراتی ارگ صورت گرفته است و به نام طالب تمامش کرده اند.

در چنین وضعیتی که اظهر من الشمس است، کسانی که به فکر کنار آمدن با این دولت (دولت با هرادو شاخش) اند و نه به فکر پایان دادن به آن، یا عقل ندارند یا وجدان و غیرت.

>>>   وزارت محترم داخله!
صبر مردم هرات نزديك است كه لبريز شود، مردم هرات بزرگ ديگر تاب و تحمل نا امني را در ولايت خود ندارند، لطفن اقدام نماييد!
سرقتهاي مسلحانه مردم را سخت نگران كرده است، به عنوان نماينده مردم اذعان مي دارم؛ كه اگر تا هفته آينده اقدامات لازم به خاطر بهبود امنيت، از آدرس شما صورت نگيرد، مردم را حق دهيد تا خودشان تصاميم مقتضي را اتخاذ نمايند!
كبرزاني

>>>   کامران میرهزار:
غیر پشتون ها حق دارند، جامعه ی پشتون را مقابل این پرسش جدی قرار دهند که چرا آنان جامعه ی خود را بستر مناسب برای زایش و تربیت تروریست طالب و کوچی و داعشی ساخته اند و همه نوع وسایل جرم و جنایت از مواد مخدر گرفته تا انواع سلاح برایشان فراهم است. این پرسش جدی را در حقیقت نخبگان جامعه پشتون باید بین خود و مردم خود طرح می کردند اما تاسف اینکه نه تنها چنین نکرده اند، بلکه دیگران را نیز متهم به نفاق افکنی و ویرانی وحدت ملی متعفنی می کنند که نفع آن برای همان طالب و کوچی و داعشی دولتی و غیر دولتی شان و چند آله ی دست غیر پشتون شان بوده است.

>>>   بسیاریک نظرعالی است درین عصرزمان ریئس جمهور باتیم کاری که تمام افغانستان را قبیلوی ساخته باید مردم هرات دست بکارشوند این یک ضعف بزرگ هراتیان است، درصورتی که مردم هرات بسیار مردم بافرهنگ استند باید درحکومت جایگای خاص داشته باشند ولی تاهنوز ازولایت خود دفاع کرده نمی توانند، درصورتی که شایسته سالاری باشد حرف استاد رد ولی درین وقت که تمام وزارت ها وریاست ها به زی خیل ها رسیده ظلم است، ضعف است بی غیرتی است.
شیوا

>>>   علتش اينست كه دولت به هراتي ها اعتماد ندارد. تا دولت خبر ميشه ، والي ها وقت تَر با ايران وارد معامله هاي شخصي ميشوند و يا به رشوت آموخته اند.
واليان ديگر ولايات بعد از سه ماه به ويروس رشوت آلوده ميگردند.
از طرفي هراتي ها دوست. دارندبيشتر ماست مالي نمايند تا ولايت و اداره كردن. هر گاه والي به هرات فرستاده ميشود، براي او و قومش مانند جشن است. هراتي ها اگر والي هراتي هم داشتند به عوض كمك و ايستادگي خودشان وي را بدنام و بد عمل نمودند.
م ق


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است