تنش های موجود میان افغانستان و پاکستان باقی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۰    ۱۳۹۶/۳/۲۴ کد خبر: 134531 منبع: پرینت

مردمانیکه در یک حوزه جغرافیایی زندگی می کنند و گذشت زمان آنها را بنام (همسایه) باهم پیوند داده است که این پیوند بیشتر شبیه رابطه قومی و خانوادگی بوده که بخواست و اراده خود آنها این پیوند و مناسبات بمیان نیامده و تبدیل و تغییرآنهم از توان شان بیرون است.

چنانچه می گویند هیچکس نمی تواند خودش همسایه خود را انتخاب کند بلکه رابطه همسایگی مانند روابط فامیلی است که به انتخاب خود انسان نمی باشد لذا خوشا بحال آنهایی که در همسایگی نیک برادری و دوستی باهم حیات بسر برده و در جهان مملو از محبت و صمیمیت بدون کشمکش و مداخله در امور داخلی یگدیگر زندگی دارند و در غم ها و شادی های خویش باهم شریک و همنوا بوده و در غم یگدیگر غمگین و در شادی یگدیگر شاد اند.

چه طبیعت همسایگی طوری است که زندگی همسایه ها را با یکدیگر مرتبط و گره زده است چنانچه اگر در محوطه خانه یکی از همسایه ها گلستانی از گل های معطر تربیه شود بوی عطر آنها خانه همسایه های دیگر را نیز معطر می سازد و بر عکس اگر آب ها گندیده و کثیف در خندق محوطه خانه همسایه جمع شده باشد بوی بد آنها همسایه های دیگر را نیز می تواند نا راحت بسازد.

اگر خدای نا خواسته خانه همسایه ای را آتش بگیرد خانه همسایه دیگر را نیز اقلا سیاه و دودی کرده می تواند و یا اگر یکی از همسایه ها در خانه خود سگ های آدم خوار و یا حیوانات مضر و موزی را تربیه و نگهداری نماید اطفال همسایه های دیگر نیز در امان بوده نمی توانند که اینها نمونه های از روابط نزدیک و تنگاتنگ همسایه ها با یگدیگر است.

متا سفانه روابط کشور ما در طول زمان با همسایه ما پاکستان چندان خوب نبوده و از نشیب و فراز های زیادی برخوردار بوده که متاسفانه هنوز هم دچار چنین مشکلات است.

مراکز افراطگرایی و ترورستی یکی از جمله مشکلات است که نمی گذارد این روابط بطرف بهبودی برود که درگیری های سرحدی میان دو کشور نمونه آن است.

حمایت از مخالفین و دادن مراکز و پایگاها برای ایشان از نظر دوست و دشمن افغانستان پوشیده نیست. اکمالات نظامی و لوژیستکی برای مخالفین و اخیرا ادعای اینکه مخالفین آن کشور در افغانستان هستند بهانه برای رد گم کردن است که ایجاب می کند رهبری هر دو کشور بطور جدی و واقعی از تشنجات ایجاد شده موجود جلوگیری کنند و نگذارند که این تشنجات گسترش بیشتری پیدا کند زیرا این موضوع هر چه بیشتر اوج گیرد بضرر هر دو کشور تمام خواهد شد و هر دو کشور ضرر خواهند دید.

والسلام
سید محمد خیر خواه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   تمام طالبان از سوی پاکستان حمایت می شود این حقیقت اشکار در روزه روشن است .چندین بار دوستان مان که میخواستند در داخل خاک افغانستان عملیات انجام دهند تمام مهمات و سلاح را در پاکستان تهیه کرده و با پلیس مرزی پاکستان برای داخل شدن در خاک افغانستان هماهنگ کردند . واقعا سالی که طالبان به قدرت رسیدند توانایی اداره کشور را نداشتند و من به شدت مخالف اداره کشور توسط طالبان بودم چرا که افکار ۱۴۰۰ سال پیش مناسب اداره کشور نبود . امروز تمام بدبختی ما از سوی پاکستان است که نفت بر اتش جنگ میریزد و کشور را به ویرانی مبدل کرده است . طالبان میخواهند تمام مناطق را تصرف کنند و تمام قدرت را در دست بگیرند و دیگر جناح سیاسی را در امور کشور پذیرا نمی باشند متاسفانه چنین رڙیمی به دیکتاتوری مبدل میگردد و صدای ملت را نخواهد شنید . من می گویم جنگ سر قدرت است و فقط پای اسلام را به وسط کشیده اند تنهاه راحل صلح است و طالبان باید صلح را بپذیرند و جنگ فقط به ضرر کشور است و اشغالگران باید کشور را ترک کنند .
حبیب الله یوسف زی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است