آنچه صالح را مجبور به استعفا کرد!
در فشار افکار عمومی پس از رویدادهای کابل و انگشت اتهام به سوی نهاد امنیت، امرالله صالح پی برد که با وجود رهبری برای روند سبز نمی تواند هم منتقد سرسخت حکومت باشد و هم مقامی از دل قدرت 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۲    ۱۳۹۶/۳/۲۴ کد خبر: 134535 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،در حکومت سلیقه ای با رییس جمهوری که تمامی امور را زیر سلطه دارد حضور یک منتقد و مخالف استراتژی ارگ در قدرت دیری نخواهد پایید و امرالله صالح پس از سه ماه از روی کار آمدن آنهم در مقامی امنتیی صلاح دید که قبل از ضربه خودن اعتبار، استعفا دهد.
وی که طی شش سال رییس امنیت ملی افغانستان بوده و از مخالفان سرسخت پاکستان که معتقد بر اعمال فشار نظامی بر طالبان به جای گفتگو می باشد اگرچه دستاورد قابل توجه ای در امنیت نداشته اما منتقدی سخت در برابر حکومت بوده و هست.
با چنین رویکرد و نزدیکی به ریاست اجرایی، اشرف غنی زیر فشار، این مقام سابق امنیتی را در سمت وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی افغانستان تعیین کرد و هرچند ناظران سیاسی در پی این اقدام، امید به برخی اصلاحات در نهاد امنیتی داشتند اما هیچ گاه عزل و یا نصب یک فرد در چنین حکومتی موجب اصلاح نخواهد شد.
امرالله صالح به عنوان فردی آگاه به مسایل امنیتی با رویکرد مقابله نظامی علیه طالبان هیچ گاه برای حکومتی های قبیله گرا قابل تحمل نبود اگرچه وی نیز در دوران ریاست امنیت ملی به دستاوردهای امنیتی و یا ایجاد اصلاحات قابل توجه ای نرسید.
از سوی دیگر با پیام استعفای که وی در فیسبوک منتشر و دلایل آن را به توجه به حفظ منافع نظام به آینده موکول کرد اما در رویدادهای که طی روزهای گذشته کابل را در برگفته و اعتراض های گسترده علیه ضعف های امنیتی ارگ، گمان می رود که صالح در مواجه با انتقادها و عدم اختیار برای ایجاد اصلاحات تن به استعفا داد تا حداقل وجهه سیاسی و اجتماعی خود را حفظ کند.
اشرف غنی با افرادی چون استانکزی و اتمر کل نهاد امنیت را در سیطره دارد و چنین تیمی هیچ گاه فرصتی با مخالفان ایجاد نمی کنند که موجب اعمال نفوذ غیرخودی ها فراهم شود، حزب جمعیت که در صف معترضان قرار گرفته درصدد اعمال فشار برای برکناری مشاور امنیتی حکومت است اما همانگونه که اشرف غنی در دیدار با رهبران معترضان با عصبانیت گفت که صلاحیت برکناری اتمر را ندارد، نشان می دهد که چهره ها و کشورهای قدرتمند پس پرده، بازی گردانان مناسبات سیاسی افغانستان هستند.
طی سال های اخیر تعدادی از مقام ها و نمایندگان مجلس با متهم کردن افرادی چون اتمر و استانکزی ادعا کرده اند که مدارک معتبری دال بر همکاری آنان با طالبان دارند اما به دلیل حفظ جان از ارایه آن خودداری کرده اند که با توجه به ترور و قتل های رایج کشور قابل درک می باشد.
رهبر جریان روند سبز هرچند در مقامی معتبر از سوی رییس جمهور حضور داشت اما در پیچیدگی های اوضاع سیاسی کشور و به بن بست رسیدن تلاش ها برای اصلاحات در نهاد امنیتی، دلیلی برای بودن جز دلخوشی به مقام نیافت.
امرالله صالح به عنوان منتقد صریح حکومت بخصوص در مسایل امنیتی عرصه را در فشار افکار عمومی پس از حمله خونبار کابل و انتحاری ها، تنگ دید زیرا چنین مقامی موجب به انزوا کشاندن مخالفانی چون وی می شود.
با توجه به گذشته سیاسی صالح به عنوان رییس امنیت ملی که عملکرد با اقتداری نداشته اما در دورانی که صف کشی ها میان حکومت و معترضان رنگ قومیتی و جناحی گرفته است، وی نمی توانست هم منتقد حکومت باشد و هم مقامی از دل همین قدرت.

یک خبر تایید ناشده در همین راستا حکایت دارد که قرار است دولت دوهزار تن از اعضای حزب اسلامی را در بست های بلند و کوچک شامل نهاد های امنیتی شوند، یکهزار تن از این افراد فاقد هویت می باشند که آقای صالح مانع داخل شدن این اشخاص در صفوف نیرو های امنیتی شد، متاسفانه حرف وی قابل پذیرش حکومت نبوده و وی ناگزیر به استعفا شد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امرالله صالح
استعفا
نظرات بینندگان:

>>>   ترورهای زنجیره ای ارگ که از زمان کرزی شروع شد ادامه دارد. سران جمعیت بزودترین وقت ترور خواهد شد. مانند برهاندین. مارشال. سیدخیلی. شاجهان نوری. جنرال داود. سید مصطفی کاظمی. احمد شاه مسعود. این دولت غیر از پشتون کسی دیگری را تحمل نمیکند.

>>>   نه صالح ونه كدام شخص ديگري به اين مشكلات جوابي دارد.. امنيت ملي ضرورت به يكً سيستم قوي مدريت كه شامل نشناليزم، حس فداكاري به وطن، سيستم مكافات و مجازات بدون تفكيك،مشخص نمودن واظع هدف و بودجه تحت نظارت يك شخص كه به امكانات امنيت ملي بافزايد ضرورت دارد.. امنيت ملي ستون فقرات يك نظام به خود متكي است،كه به هيچ كسي اجازه تنظيمي بودن انرا داده نشود، اشخاص و حطي يك مامور عادي آن هم بايد به اساس چند ماده مهم (.....)تعين شوند

>>>   ریاست بیکاره وبیخبر بنام امنیت ناملی صد فیصد تصفیه گردد وهمه خرابکاران دسیسه باز ودزد واختطاف گر ازین ارگان خارج ساخته شوند

>>>   Najib Salam
رستاخيز تغير بايد ستاد قوى را شكل دهد كه كدر هاى ورزيده در آن شامل باشند ، همان گونه كه در اولين روز اعتراضات خيابانى تاكيد كردم ، اين ستاد بايد سخنگويان فصيح در زبان هاى ملى و بين الملى را در درون كشور وبيرون به رسانه ها معرفى بدارند و ابلاغ كنند اظهار نظر اشخاص ديگرى الزاماَ نمى تواند از رستاخيز تغير نماينده گى كند.
به همين گونه بايد اين ستاد كمسيون هاى روابط داخلى و خارجى را تشكيل دهند و به نهاد هاى ملى و جهانى بفرستند و بخواهند كه مذاكرات تنها مى تواند از اين كانال ها صورت گيرد، به هيچ قلدر و مامورحكومتى اجازه ندهيد تا از شما نماينده گى كند . همين اكنون نماينده يى سر منشى ملل متحد در كابل حضور دارد و جنبش نبايد به كسى غير از نماينده گان رسمى خود اجازه دهند تا از نام و آدرس شما مذاكره كند .

>>>   Wahid Ayar
تاجيكان بايد به وحدت بينديشند نه اين كه خود را در محور حوزه هاى كوچك محلى تعريف و زندانى كنند، اين درست هدف اساسى قبيله گرايان حاكم است كه مى كوشند تا تاجيكان را تكه و پارچه كنند و آن ها را دچار پراگندگى سازند.

>>>   نمیدانم یک تعداد دوستان داستان های خیالی در مورد اهلیت و استعداد امر الله صالح گفته های حلقات نزدیک به وی را نشخوار میکنند و تلاش دارند در چشم مردم خاک بریزند.
لطفا به گفتار و کردار صالح در زمانی که رئیس امنیت ملی بود و زمانی که از مقام خود دور شد و زمانی که دوباره همکاسه کسانی شد که آنها را یک مشت بی ریشه میخواند؛ توجه کنید و آنرا با یکدیگر مقایسه کنید؛ خواهید دید این آدم کی است.
او یک دکاندار سیاسی است که خوشبختانه هر متاع و کالایی را که از خارج وارد میکند؛ چندان خریدار ندارد.
او در گفتار و کردار برای کشور های خاص کار میکند و در خدمت گذاری به آن کشور ها پابند هیچ ظابطه و اصول اخلاقی نیست.
اما اینبار غنی قسمی کشتش که خونش نریزد

>>>   بلی این ملک که تنها از موتر شویی ها ونداف ها که نیست همه سهم دارند حزب اسلامی نیط مانند موتر شویی ها سهم خود را دارند صالح جان که فهمیده که اگر حزب بیاید ان دزدی های که کردیم باز از نذد ما نگیرد باز دوباره به وظیفه سابق ما خواهیم رفت

>>>   ازاین سوال که چرا استعفا کرد این سوال مهمتر است که چرا آن مقام خیالی را قبول کرد؟؟
او از ابتدا میدانست که بدون صلاحیت وصرف یک چوکی نمایشی است ودیگر اینکه چرا از اتمر صاحب تقاضای چوکی میکرد که ما سیالی وشریکی داریم عم مارا بخور؟؟؟؟
همانطوریکه بسم الله وقانونی همیشه در کارهای شخصی خود از اتمر صاحب استمداد می جویند واتمر صاحب گره از کار شان می گشاید
ر

>>>   همه جا دکان رنگ است همه رنگ ميفروشد
دل من به شيشه سوزد همه سنگ ميفروشد
به کرشمه يی نگاهش دل ساده لوح ما را
چه به ناز ميربايد چه قشنگ ميفروشد
شرری بگير و آتش به جهان بزن تو ای آه
ز شراره يی که هر شب دل تنگ ميفروشد
به دکان بخت مردم کی نشسته است يارب
گل خنده ميستاند غم جنگ ميفروشد
دل کس به کس نسوزد به محيط ما به حدی
که غزال چوچه اش را به پلنگ ميفروشد
مدتيست کس نديده گهری به قلزم ما
که صدف هر آنچه دارد به نهنگ ميفروشد
ز تنور طبع فانی تو مجو سرود آرام
مطلب گل از دکانی که تفنگ ميفروشد

>>>   خیلی مهم نیست.

>>>   درین روز ها که تعدغادی از سناتوران امریکائی برعلیه پاکستان غضب شده اند ووزیر خارجه امریکا میگوید در رابطه با پاکستان تجدید نظر میکنیم وهم سرمنشی ملل متحد میگوید مشکل افغانستان را درشورای امنیت مطرح میکنم از ارگ سخنگوی صدابلند میکند که افغانستان وپاکستان توافق کرده اندمنبعد علیه یبکدیگر تهمت نزنند وچین همه مشکل را حل میسازد!!!
اگر انتقادات کابل از پاکستان تممت است پس پشت این انفجارات وکشتار افغانستان حتما دست جاپان یا فرانسه یا افریقای جنوبی است ؟؟؟ درینصورت حکومت بجای تهمت زدن به برادر دوقلو همسایه مسلمان ومجاهد خود پاکستان دشمنان اصلی مارا که ازان فاصله های دور این مصیبت هار ا خلق میکنند برای جهان افشاکند چرابه همسایه نیک ما اسرائیلستان تهمت میزند؟؟؟
ر

>>>   امرالله نا صالح یک طفل است نو پا در عرصه سیاست کوشش میکند خود را مطرح بسازد وزیادتر مخالف صلح با آقای حکمتیار است. کوشش کند مانند عضو عادی جامعه زنده گی کند در مقایسه با آقای حکمتیار از نقطه نظر سیاست.تجربه .جهاد. بینش و نفوذ بین اتباع جامعه امرالله طفل بیش نیست
حامیان موافقه صلح

>>>   آقای امرالله صالع اگر نمیتوانستی وظیفه که از دولت برایت سپرده شده بود،در اول قبول نمی نمودی،فکر وطن دوستی و وطن اگر در سر داری باید این وظیفه را به شکل احسن اش به پیش میبردی،این ناز های زنانه ایت در خانه میتوانی کنی نه در در پیشگاه مردم،کسی که لاف از وطن دوستی میزند باید در عمل هم آنرا به مردم خویش نشان دهد ،به نظر من خودت یک انسان لافوک وپوک هستی که میخواهی فقط با ظاهر سازی هایت خودنمایی کنی وجوانان را فریبنده خود گردانی ،کمی شرم داشته باشی باید از سیاست توبه باید کنی ،شاید چند. روز بعد در اطلاعات جمعی اعلان نمایی که غنی مرا وقت نمیداد که وظیفه خود. را بدرستی اجراکنم بمانند ضیا مسعود. بگویی گناه من چه بود وصد ناز ونزاکت دیگر .
عبدالله ریحان

>>>   اين فكر را از روز اول مي نمود ، ادم كوتاه فكر سياست مدار نمي شود

>>>   در متن استعفایش یک واژه علیه رژیم فاسد غنی نبود که دلیل استعفا شود

>>>   مردم از این هم معادله شش مجهوله خسته شده اند.
داکتر عبدالله
امر الله صالح
یونس قانونی
بسم الله خان
انجینر عارف
ویس برمک
احمد ضیا مسعود

از تیم شمال

فاروق وردک
رحیم وردک
رحمت نبیل
خپلواک
رحیمی
زاخیلوال
اتمر
استانکزی

از تیم تیکنوکرات ها

ایا دیگر در این وطن تحصیل کرده تعلیم یافته نطامی به تجربه ارکان حرب و مسلکی نیست که فقط 13 سال است وطن در گروگان اینهاست و الف به ب و به ج پیوند زده شده میروند هه
از خدا بترسید یکروز قزافی و صدام و حسنی مبارک واری مردم خواهد به دست خود از بین بوردتان
یا داکتر صاحب نجیب شهید واری که تا لحظه به دار اویخته شدن یک مفکوره داشت به دست پشتون کشته نمیشود.

>>>   صالح دانست که وقت وندبازی وخراسانی ګزشت!چای به وقت نرسید! به تبصره حاجت نیست
عیانرا چیست حاجت بیان!

>>>   چون درافغانستان جنگ قومی است و جناب صالح نتوانیست قسم سمبولک وظیفه انجام دیهد و کاری خوب کرد که استعفا داد تا پیش از اینکه مانند دوستم بد نام سایسی شود و جنای صالح شخصیت خوبی بود و برای مردمش می اندیشد . زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است