شاخصه‌های هویت قومی در افغانستان چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۵    ۱۳۹۶/۳/۲۵ کد خبر: 134578 منبع: پرینت

اختلاف رنگ "بیدل" در لباس افتاده است
ورنه یک رنگ است خون در پیکر طاووس و زاغ!

شاخصه‌های هویت قومی در افغانستان چیست؟
1. نخستین شاخصۀ قضاوت به شکل و ظاهر فزیکی ما بر می گردد. روی گرد، روی دراز، قد کوتاه، قد دراز، چشم بادامی، چشم میشی، چهار شانه، لاغر اندام، پوست سفید، پوست سیاه، و ... از ملاک های تعیین و تثبیت قومیت به شمار می روند.

2. دومین قضاوت از آن زبان است. با کدام زبان صحبت می کنید و لهجۀ شما چگونه است. دال را از کدام مخرج ادا می کندی، پ و ف را با کدام آواز می خوانید.

3. سومین شاخصۀ قضاوتی دین و است. چنانچه همه هندو باوران را هندی و پیروان گرونانک را پنجابی حساب می کنند. در حالیکه واقعیت قومی و هویتی آنان خیلی با هم متفاوت اند. مسلمانان نیز از هویت های قومی متفاوتی بر خوداردارند اما غیرمسلمانان همه را مسلمان می نامند و عرب. پارس ها و ترک ها هنوز در تصور غربی ها غیر عرب حتی غیر مسلمان اند.

4. چهارمین شاخصۀ قضاوت مذهب است. چنانچه اگر شیعه باشید از هر قومی که باشید هزاره هستید. در حالیکه فیصدی قابل ملاحظۀ شیعیان پشتون، تاجک، بلوچ، عرب، پارس و ترک اند. همچنان بیشتر از 55 در صد هزاره ها سنی اند که بنابر داشتن مذهب سنی تاجک یا ازبک و حتی پشتون حساب می شوند.

5. عرب ها پس از اشغال افغانستان همه پارسی زبان را شیعه می دانستند و تا آخر حکومت عباسی ها این تصور پابرجا بود. طالبان نیز پارسی زبانان را شیعه و شیعیان را پارسیبان (یا پارسیوان) می خواندند.

من شاخصه های دیگری را نتوانستم تشخیص کنم. اگر می دانید لطفا بنویسید.
ظاهرا با شاخصه های بالا ترکیب‌های قومی همه اقوام کشور اعم از آریایی، ترک، هندی، پارسی، سامری،عرب، مغل، بلوچ و تاجک ..... شناسایی می شوند. در حالیکه در بسیاری موارد مذهب و زبان بیشتر از قومیت هویت دهنده تر اند.
اما در افغانستان و حتی تمامی حوزۀ تمدنی ما (خراسان بزرگ یا آریانای بزرگ) نژاد واحد و تک هویتی را نمی توانید بیابید. نژاد با قومیت، زبان، دین و مذهب چنان درهم آمیخته اند که همه یک عجین یا معجون نه تنها چند بعدی بلکه چند ماهیتی را می سازند. مثلا پشتون شیعه یعنی هزاره، هزارۀ سنی یعنی تاجک، هندوباور آریایی-افغان یعنی هندی (هندو)، عرب پشتو زبان یعنی پشتون، ترک تبار پشتوزبان یعنی پشتون، پشتون پارسی زبان یعنی تاجک، ..... . امثالهم.

هر یک از زبان های متداول کشور (حتی در بیرون ازین کشور) واژه های مشترک و غیر قابل باور دارند که ما کمتر بدان‌ها پرداخته ایم. در بخش فرهنگی اعم از رسوم و عنعنات در میان هریک ازین اقوام به وضاحت مشترکات بیشتر دیده می شوند. همه زبان های ما سرشار از واژه های مشترک اند که ریشه در زبان های تاریخی این حوزۀ تمدنی دارند. حتی لهجه ها یا فونتیک بیشتر این زبان ها مشترک اند. چه می کنی تاجکان با حَه که یِی پشتون‌ها و سه مُکَنِی هزاره ها از نظر فونتیک خیلی به هم نزدیک اند. هزاره ها می گویند "گل آلی" پشتون ها می گویند گلالی، هزاره ها می گویند "تور آلی" پشتون ها می گویند توریالی، هزاره‌ها، ازبک‌ها و ترکمن‌ها می گویند "اولوس" پشتون‌ها می گویند اولس. باتور برای همه اقوام و زبان‌های این سرزمین باتور است.

هیچ ترکیب قومی نمی تواند یک "دی ان ای" واحد را نشان دهد. در بیشترین ترکیب "دی ان ای" هر افغان نژاد های آریایی، عرب، هندی، خوارزمی، کرد، ترک، مغل و حتی لرهای زَند، شامل اند.
فقط کافی است به ترکیب قومی و ژنتیکی هزاره‌ها (یعنی شیعیان) متوجه شوید که پارس، ترک، تاجک، ایماق، پشتون، بلوچ، عرب، سامری، هندی، و پشه یی را شامل می شوند. حال چه از نظر زبان به آنها بنگرید یا از نظر مذهب، ترکیب همه اقوام را در خویش دارند. در پایان و برای اینکه تاثیر پذیری نژادی و فرهنگی اقوام را بهتر مطالعه کرده باشید، لینک هفت دقیقه یی از یک مستند را برای تان در نخستین پنجرۀ پس ازین نوشته می گذارم و خواهش می کنم خیلی با دقت ببینید تا بدانید چگونه سیاست ها و شکل گیری امپراتوری‌ها و پادشاهی‌ها درین حوزۀ تمدنی؛ ملت‌ها و اقوام موجود را شکل داده اند.

اگر در زمینه بحث بالا شک دارید لطفا دی ان ای (DNA) خویش را یکبار آزمایش کنید و یا هم به کتاب های تاریخی و مهاجرت های اقوام این حوزۀ تمدنی مراجعه کنید.
خدایا! دریاب و ما درماندگان را به یک هویت انسانی برسان تا قومی.
وَمَا عَلَيْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ
عزیز رفیعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قوم
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   یک شاخصه از دید نویسنده محترم باقی مانده است که آن فقط پشتون بودن است که اشتباهٌ به مسلمان بودن درآمده است و سایر مردم تول کافران دی.

>>>   غم نخور. تا صد سال دیگر تمام دنیا را هوش مصنوعی خواهد گرفت و اندازه فهم و دانش انسانها نظر به هوش مصنوعی، مانند تفاوت هوش یک گاو و یا یک خر با انسان خواهد بود.
در آن زمان اگر انسان مرتکب اشتباهی شود، یک هوش مصنوعی به هوش مصنوعی دیگر خواهد گفت: خیر است، بیچاره را چیزی نگو، بالایش خنده نکو، بیچاره انسان است. اگر تو هم انسان میبودی، خدا داند چقدر اشتباه میکردی.

>>>   سیاه گوش ، قلفک چپات ، کله خام ،

>>>   دفاع از هویت خویش درضمن اینکه شرم وخجالت آور نیست ، بلکه یقینآ دفاع از هستی انسانی شما را تایید میکند ، زیرا هویت بدون انسان ونیز انسان بودن هویت موجود نیست.اگر هویت را از قالب انسان بیرون کنیم دیگر انسان مفوم وموجود هستی اش حس نمیگردد.

>>>   راستش مه از کلیمه اوغان شرم میدارم این نسل انتحاری و خاین که در طول تاریخ کوچک سیاه خود باعث عقب ماندگی و دربدری ملیت های مختلف شده اند هم اکنون هم در چهار دیواری های سمتی مخفی و درست به خیانت علیه ملیت های بزرگ می زنند از انتحاری های که در جیب دارند در وقت زمانش عیه مردم ما استفاده میکنند اینها خود فروختگان و نسل متعفن زمان است که حچ ابروی نزد ما ندارند

>>>   من که هرچه فکر می‌کنم نمی‌توانم منطق و استدلال کسانی را درک کنم که می‌گویند همه‌ی شهروندان افغانستان را افغان بنامیم.

فرض کنید بپذیریم که مفهموم امروزی افغان، مساوی با پشتون نیست و می‌تواند شامل تمام شهروندان کشور شود. هیچ تحمیلی هم در کار نمی‌باشد. نیتی برای حذف اقوام دیگر هم در ورای این خواست وجود ندارد. پذیرش این هویت، هیچ پیامد و تأثیر منفی هم خلق نمی‌کند. با این همه، افغان نامیدن تمام شهروندان کشور، یک حرف بی‌معنا و مسخره است.

اصلا چه ضرورت وجود دارد که همه‌ی شهروندان کشور، یک نام واحد ملی نیز داشته باشد؟ نام شهروندی یعنی چه؟ هر شهروند کشور یک نام شخصی دارد مثل احمد و محمود و... از نظر هویت قومی هم یا پشتون است، یا هزاره، یا تاجیک، یا ازبیک و الی آخر. اگر بخواهیم او را از نظر تابعیت به کشور "افغانستان" منسوب و متعلق بدانیم، براساس قاعده، باید با افزودن یای نسبت در آخر واژ‌ه‌ی افغانستان، "افغانستانی" بگوییم.

پس "افغان" یعنی چه؟ چرا باید تمام مردم افغانستان را افغان بنامیم؟ در کدام کشوری چنین رسم و فرهنگ و قانونی سراغ داریم که تمام شهروندان آن در کنار نام جداگانه‌ی شخصی خود، یک نام واحد ملی هم داشته باشند؟
ظاهر

>>>   تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.
باتو

>>>   Saboor Raheel
پشتونی که مغزشویی می شود و خود را می کفاند، قابل ترحم است. نفرت ما از پشتونهای ارگ است که کارشان استفاده از این "برادران" نادان شان است برای تداوم قدرت.
تروریزم با مذاکره و صلح جور نمی آیند. راه پایان دادن به غایلۀ طالب و داعش تنها و تنها از میدان جنگ می گذارد. چرا که در قاموس طالب و تروریزم چیزی به نام صلح وجود ندارد. اما جنگ علیه طالب و داعش از ارگ رهبری می شود و ارگ نمی خواهد طالب و تروریزم پایان بیابد. چرا که قربانی جنگ طالب یا مردم عادی اند، یا سران مخالف و اپوزیسون دولت که بیشرینه به اقوام غیر پشتون منسوب اند. اینست که ارگ خواهان تداوم این وضع است. و چه بسا که اکثریت ترورهای شخصیت های سیاسی مخالف دولت از سوی ارگ و حلقات استخبااراتی ارگ صورت گرفته است و به نام طالب تمامش کرده اند.

در چنین وضعیتی که اظهر من الشمس است، کسانی که به فکر کنار آمدن با این دولت (دولت با هرادو شاخش) اند و نه به فکر پایان دادن به آن، یا عقل ندارند یا وجدان و غیرت.

>>>   مشخصات انسانی فقط برای شناخت است .استفاده های برتری جویی
حرام است
م.ش.فروغ

>>>   محترم نویسنده چطور بقیه اقوام افغانستان را مثل هزاره ها شاخه شاخه معرفی نکردی امیدوارم مردم عزیز افغانستان بداند که اینها دنبال فرقه گرای دنبال آبادی برادری نیست ازهمین معارفه بوی خیانت می آیداینها دنبال واقعیتها نیست امثال این نویسنده دنبال به آشوب کشاندن جامعه مظلوم افغانستان است که بیش ازهرموقع نیاز به وحدت وهمدلی دارددراین شبهای عزیز ازخدا میخواهم هرکسی قدم بد خواهانه برای کشور عزیز ما برمیدارندنیست ونابود بگردان به روزما گرفتارکن تا طعمی بدبختی چندین ساله ما بچشید
(محمد)

>>>   حال بیا وببین ای بوتل!!!!!!!!!!!!!!
شما در شماره ۴ ګفتید:وقتی عربها امدند هزاره ها را شیع میګفتند!!!!!!!!!!!!!!!!!! بشرم عربها پیش از امامان امدند!!!!!!!!!!!!!!!!!!هربوتل مقاله مینویسد!
من به شبکه میګویم که برای نوشتن جنین مقالات حد اقل ادم باسواد را مقرر کنید زیرا از یک جانب خودرا باقومش مسشرمان واز جاب دیګر بسیار کله خام و چای ناخورده معلوم میشوید و در مقابل پشتونها این موضوع ومرام تاسیس چنین شبکه شیطانی با این چنین نویسندګان غول وبی خبر از تاریخ،وهر طرف که دلش خواست مانند سګ دیوانه به پشتونها دهن بیانداز! این هم مشت نمونه خروار!!!!!!!!!!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است