توپ استراتژی جدید در میدان پنتاگون
دولت جدید امریکا همچنان مردد در ارایه استراتژی جدید برای افغانستان است و افزایش اختیارات پنتاگون در تعیین اعزام نیرو نشان می دهد که جنگ فراتر از مرزها با نگاه منطقه ای مدیریت خواهد شد 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۱    ۱۳۹۶/۳/۲۶ کد خبر: 134601 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، افغانستان که قرار بود با حمله نظامی امریکا روزهای امن را تجربه کند طی 16 سال گذشته در اعتراف فرماندهان امریکایی به بن بست و یا به عبارتی شکست رسیده، طالبان به همراه بیست گروه تروریستی دیگر در افغانستان فعالیت می کند و داعش در تلاش برای ریشه دواندن در کشور است.

انتظارها برای اریه استراتژی جدید از سوی دونالد ترامپ در افغانستان تاکنون صورت نگرفته و در تازیه ترین خبر، تعیین تعداد نظامیان امریکایی برای اعزام به پنتاگون سپرده شده است در حالی که وزیر دفاع امریکا در برابر کنگره گفت که در وضعیت پیروزی جنگ با طالبان نیستند.

هم اکنون 8 هزار و 400 نظامی امریکایی در افغانستان حضور دارند که در چارچوب نیروهای ناتو در بخش آموزش نیروهای امنیتی کشور فعالیت می کنند.

به نظر می رسد که از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، ارتش امریکا آزادی عمل و اختیارات بیشتری به دست آورده و تنظیم تعداد نیروهای نظامی این کشور در سوریه و عراق نیز به وزیر دفاع این کشور سپرده شده بود.

هرچند برخی از مقام های دولتی امریکا مخالف افزایش نیرو در افغانستان هستند اما با توجه به تمایل وزیر دفاع و درخواست های مکرر فرماندهان نظامی امریکا، احتمال افزایش نیرو تا 5000 تن بسیار زیاد می باشد.

اما آنچه طی یک و نیم دهه جنگ در افغانستان رخ داد و از آن شکست امریکا یاد می شود مرتبط به سیاست در پیش گرفته این کشور است، واشنگتن هیچ گاه طالبان را جز نام چند رهبر این گروه شامل لیست سیاه نکرد.

پاکستان به عنوان متحد امریکا در منطقه، منشا و مامن تروریستان است که از یک سو در پی به انزوا کشاندن هند می باشد و از جانب دیگر خواهان حکومتی طالبانی بر افغانستان که زیر چتر حمایت واشتگتن به اهداف خود دست می یابد اما می ماند حکومت وحدت ملی.

حکومت وحدت ملی از ابتدای تشکیل و اقدامات سلطه جویانه اشرف غنی روز به روز در اختلاف های عمیق داخلی غرق شده و در غفلت آنچه در میدان جنگ می گذرد، عامل اصلی ناامنی های کشور می باشد، طالبان با سود بردن از فضای پرتنش سیاسی توانستند پایگاه های خود را از جنوب به شمال انتقال داده و بیش از 50 درصد خاک کشور را در اختیار داشته باشد.

در این میان اگرچه امریکا سعی دارد خود را متضرر در جنگ افغانستان نشان دهد اما ابرقدرتی به مانند آن نه تنها با میلیاردها دالر کمک سبب احیای کشور نشد بلکه فساد را از حکومت گرفته تا پایین ترن نهادها ریشه ای کرد و در پس پرده، افغانستان را بدل به میدان رقابت با رقبای منطقه ای کرد و در کنار دیگر غارت ها معادن عظیم اورانیوم هلمند را به یغما برد.

امریکا همانگونه که حکومت کرزی را بنا نهاد، حامی اصلی قوم پشتون برای قدرت و پشتیبان اشرف غنی می باشد، رهبرانی که تمامی توان خود را برای مصالحه با طالبان خرج می کنند و عملا هیچ مقابله جدی در میدان های نبرد علیه این گروه تروریستی صورت نمی دهد.

همانگونه که ابهام در تعریف دشمن میان جبهه های جنگ از سوی نیروهای امنیتی موج می زند و رهبران جنگ بر اساس استراتژی حکومت اراده ای برای نابودی طالبان ندارند، امریکا نیز طی یک و نیم دهه گذشته جنگ گسترده برای نابودی ترویسم نداشت و اگر جز این بود برای ابرقدرت نظامی جهان از میان بردن یک گروه تروریستی طی چند ماه صورت می گرفت.

حال با اختیاراتی که ترامپ به پتناگون داده است، روابط پاکستان _ افغانستان و پاکستان _ هند از اولویت های استراتژی این کشور برای افغانستان می باشد و همچنان اسلام آباد برگ برنده را در اختیار داشته و کابل به مانند گذشته آنچه واشنگتن مصلحت می داند را اجرا خواهد کرد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاست امریکا
پنتاگون
نظرات بینندگان:

>>>   با امدن حکمتیار حدود 4000 هزار عسکر امریکای هم زیاد می شود ولا من به این مسلمانی حکمتیار شک دارم یک زمان می گفت تا یک سر باز خا رجی در وطن و جو د داشته باشد من صلح نمی کنماصلا من به مسلما نی همین مجاهدین
شک و تردید دارم نیم دانم انها مردم
افغا نستا ن را چطور فریب داده اند
به نا م اسلا م در حا لیکه در قران
ذکر شده که شما کفار را دوست نگرید
و از ع وغ خو گله ندارم زیرا انها
را امریکا خریداری کرده است
و از جها د و مجا هدین گله دارم

>>>   خجالت بكشيد ، پونزده ساله آزگاره كشورتون رو داديد دست خارجي ها و هر سال از اونا و سازمان ملل مشتي پول ميگيريد و هنوز نتونستيد مملكت خودتون رو درست كنيد و به جوون هم افتاديد ...شما عرضه هيچ كاري رو چه نظامي و چه اقتصادي و چه فرهنگي و چه سياسي و چه امنيتي نداريد .. يعني بايد يه بمب اتم زد وسط افغانستان كه هم خودشون راحت بشن و هم ما و بقيه...

>>>   هر کشور جانب منافع خود را نگاه میکند که از وضعیت پیش آمده چقدر بتواند سود بیشتری ببرد .طرز دید دولت های منظقه و فرامنطقه بر افغانستان درین اواخر متغیر بوده است افغانستان درهمچو شرایط باید درپی ایجاد توازن که بتواند منافع ما را تامین کند برآید هیچ گاه اعلام دشمنی با کشوری به نفع ما نیست .

>>>   ممکن این توپ جنگی - جنگ جهانی را بار خواهد آورد . زره

>>>   طبق پلان پنتاگون فعلآ چهار هزار عسکر دیگر با پلان استراتیژی جدید، غرض مبارزه با گروه های دهشت افگن در افغانستان ارسال میشود.
بعد از چند سال در مورد مفیدیت این پلان تحقیق های همه جانبه صورت میگیرد.
در صورت موفقعیت این پلان، به این پلان ادامه داده میشود،در صورت عدم موفقعیت این پلان، بااستراتیژی جدیدی در زمینه ازدیاد و یا کاهش تعداد نیرو های نظامی تصمیم خواهد گرفته شد و همچنان استراتیژی جدیدی روی دست گرفته خواهد شد.
بنأ ما به مردم و دولت افغانستان وعده قاطع میدهیم که ما آنهارا در مبارزه شان علیه دهشت افگنی تا آخرالزمان تنها نخواهیم گذاشت.
پنتاگون.

>>>   Rasoul Omid
دروغ ديگر تيم تماميت خواه افشا شد!
تعليق دروغين وظيفه رييس گارنيزيون كابل براي فرونشاندن خشم مردم بوده وگرنه هر روز ايشان به دفتر كار خود ميروند و فرمان صادر مي كنند.

>>>   برادران عزيز.. نگذاريد. وحدت ميان تمام اقوام وطن زير دسيسه شوم دال خوران از بين برود.. isi با تمام امكانات خود كوشش دارد وطنرا ازين هم بدتر وضعيف تر كند.. جوابش را دندان شكم بدهيد.. صادقي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است