راهكار راهبردى و نكات قابل تامل درباره امنیت
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۸    ۱۳۹۶/۳/۲۷ کد خبر: 134631 منبع: پرینت

اول: تامین امنیت مراسم تدفین و تشیع کشته شده های شب قدر باید به صورت جدی در نظر گرفته شود تا سناریوهایی مشابه تکرار نشود.

دوم: تمهیدات امنیتی که در اکثر مساجد غرب کابل گرفته می شود فقط به درد جلوگیری از سرقت کفش های نمازگزاران می خورد و به هیچ وجه برای دفع حمله های انتحاری، انفجاری و حمله های پیچیده بسنده نیست.

سوم: حمله های از این نوع هدف اصلی آن تعمیق شکاف های مذهبی و تشدید اختلاف های فرقه ای است تا ماهیت منازعات موجود که بیشتر بر شکاف های قومی شکل گرفته است را به منازعه مذهبی تبدیل کند. این هدف دشمنان برای افغانستان خطرناک است و برای مردم ما فاجعه بار. لذا برای خنثی سازی اینگونه طرح های شوم، مسایل مذهبی نباید از سوی مردم ما به یک سوژه اساسی مبدل گردد.

چهارم: بخشی از منازعات موجود، ریشه به جنگ قدرت منطقه ای دارد که کشورهای رقیب در منطقه برای تامین منافع ملی خود به آن متوسل می شود، به همین دلیل ضرور است تا همایش های مذهبی و مناسک دینی ما بر اساس همان سنت موجود در بین خود ما باشد و از نسخه برداری از کشورهای رقیب منطقه پرهیز نماییم.

پنجم: مبالغ هنگفت در مراسم های دینی و مذهبی به مصرف می رسد، از آنجایی که حالا این مراسم ها به موضوع تهدید مستقیم قرار گرفته است، اختصاص بخشی از این هزینه ها برای ایجاد سازگار دفاع خودی می تواند به جلوگیری از کشته شدن بیشتر کمک کند.

لطیف فیاض


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امنیت افغانستان
حمله انتحاری
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است