داعش در افغانستان، توسط آمریکا تمویل می شود
ادعاهایی وجود دارد که برای مخالفان کشور و گروه های داعش توسط هلیکوپترها امکانات می رسد و حکومت هم در این موارد جواب مشخصی نمی دهد. ممکن نیست که بدون هماهنگی آمریکایی ها، کار صورت بگیرد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۴    ۱۳۹۶/۳/۲۷ کد خبر: 134654 منبع: پرینت

ناامنی ها در افغانستان چنان گسترش یافته و چنان تبدیل به معضلی شده است که مردم افغانستان به تنگ آمده اند و دیگر هیچ اعتمادی به زندگی فردایشان نمی باشد. حملات انتحاری پی در پی داعش و کشتارهایی که به جا می گذارد همه را به این فکر واداشته است که این داعش برای چه به افغانستان آمده است؟ چه اهدافی را دنبال می کند و چه چیزی می خواهد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، صادقی زاده نیلی، عضو مجلس نمایندگان در گفتگو با «آریانا» گفت: داعشی که در افغانستان است، چهره ای متفاوت نسبت به داعشی دارد که در سوریه و عراق است، دارد. از داعش در افغانستان به یک حالت ابزاری استفاده می شود و تعدادی از مخالفان نظام و دشمنان نظام با همکاری بعضی از کشورها، در جهت ناامن سازی و باج گیری های خاصی از آنها استفاده می شود. اما اینکه چه کسانی اینها را تمویل و تجهیز می کنند بحثی است که از آن روزی که نام داعش در افغانستان مطرح شده است، بر سر این موضوع بحث ها ادامه دارد، گفته ها، داعیه ها و دفاعیه هایی، هم وجود داشته است. اما متاسفانه ما به یک جمع بندی نرسیده ایم، که داعش در افغانستان توسط چه کسی در افغانستان تجهیز و تمویل می شود. دیروز هم که در تالار عمومی مجلس توسط نمایندگان مشرقی، خصوصا ننگرهار این موضوع مطرح شد، در آنجا، داعیه ها و ادعاهایی، وجود دارد که هم نیروهای آمریکایی داعش را تمویل و تجهیز می کنند و هم حکومت ما. این دو تیپ در افغانستان متهم هستند که با داعش همکاری می کنند. ولی دقیقا برای ما جواب روشنی مشخص نشده است.

وی، در خصوص تفاوت داعش در افغانستان و داعش در سوریه و عراق بیان داشت: داعشی که در خاورمیانه بوجود آمده بود، داعیه ایجاد حکومت اسلامی و خلافت اسلامی را داشت، شاهد بودیم که آنها مسله عراق به عنوان پایتخت خود و همچنان سوریه را مطرح کردند. اما داعش در اینجا گمان نمی رود که مانند آنها باشند و از آنجا آمده باشند. بلکه عناصری است از طالبان، القاعده و کسان دیگر و مخالفان نظام ما. به خاطر اهداف خاصی ساخته شده اند و از آنها به عنوان یک حربه و وسیله استفاده می شود. شاید اثبات هایی با داعشی که در سوریه وجود دارد باشد اما تحت زعامت و رهبری آنها نیستند و اهداف شان نیز متفاوت است.

نیلی، در ارتباط با منابع تمویل داعش در افغانستان اظهار داشت: ما بر این باور هستیم که داعش بوجود آورده شده است. به خاطر برنامه های خاصی بوجود آورده شده است. درمورد افرادی که در این قضیه دخیل هستند، یکی می شود از آمریکایی ها نام برد، ممکن نیست که بدون هماهنگی آمریکایی ها، کار صورت بگیرد. یا آمریکایی هایی هست و کسانی که این کار را می کنند، بدون هماهنگی آمریکایی های ممکن نیست که این کار انجام شود. بعضی از مقام های دولتی هم متهم هستند که داعش را تمویل می کنند. خصوصا از آغاز حکومت وحدت ملی این صدا برخاسته و بعضی از مسوولین و مقام های دولتی را متهم کرده اند که در این راستا هماهنگی دارند و در این راستا همکاری می کنند و سوم هم پاکستان است، کشوری که همیشه دیدگاهی منفی به کشور ما داشته است و همیشه دنبال این بوده است که فتنه و اختلاف و جنگ و انتحار در این کشور وجود داشته باشد و کشور همسایه ما است. حالا باید گفت چه کسانی چه مقدار، تاثیر خود را دارند؟ ما نتوانستیم دقیق پیدا کنیم و آنهایی هم که متهم هستند آنها هم یک جواب واضح و روشنی نداده اند. مثلا آمریکایی ها ادعا کرده اند که ما مادربمب را در افغانستان استفاده کرده ایم که پایگاه داعش را در آنجا از بین ببریم. اما بعدا کشف شد که در آنجا کسان زیادی از بین نرفته اند، تخریبات وسیعی وجود نداشته است و یک بار دیگر در همانجایی که مادربمب استفاده شده است، در همانجا بازهم داعش آمده است و برخی از مناطق حساس آن را در این وقت ها تسخیر کرده است. مشخص نیست که چه بازی ای بر سر سرنوشت افغانستان ادامه دارد.

نماینده مجلس ادامه داد: اگر به موقع به این موضوع رسیدگی نشود، باز هم بخش هایی از افغانستان دچار مشکل و چالش خواهد شد. متاسفانه افغانستان هم در امور نظامی چندان متکی به خود نیست چرا که امکانات و تجهیزاتی که باید استفاده شود و پشتوانه هوایی که باید تجهیز شود و مراکز باید شناسایی شود اینها باید توسط آمریکایی ها و غربی ها همکاری صورت بگیرد. وقتی صداقت و راستی در کمک کننده های افغانستان وجود نداشته باشد، دولت افغانستان هم در ابتدا شاید توانایی نداشته و بعد هم خود در ایجاد داعش و تمویل آن دخیل هستند و این موضوع یک حالت سردرگمی برای مردم افغانستان بوجود آورده است.

نیلی در خصوص راه های تمویل داعش در افغانستان بیان داشت:ادعاهایی وجود دارد که برای مخالفان کشور و گروه های داعش توسط هلی کوپترها امکانات می رسد و حکومت هم در این موارد جواب مشخصی نمی دهد. یا می داند و چیزی نمی گوید و اگر نمی داند، چطور حکومتی است که چنین چیز مهمی را که همه از آن خبر می دهد نمی داند و اقدامی در برابر آن نمی کند. در هر دو صورت بسیار سوال برانگیز است. اگر داعش به اینگونه پیش برود و حمایت شود احساس می شود که بخش هایی از کشور در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و هر عملیاتی که بخواهند می توانند انجام دهند. امیدوار هستم که حکومت افغاستان جوابی واضح و روشن در این مورد به افکار عمومی و مردم افغانستان بدهد.

وی، در خصوص دلیل تمویل داعش توسط آمریکا گفت: آمریکایی ها بخاطر از بین بردن تروریزم و افراطیت در منطقه نیامده اند بلکه برعکس آنها به اینجا آمده اند که تروریزم وافراطیت را در منطقه گسترش دهند. آنها برای حضور در افغانستان آمده اند که در افغانستان حضور داشته باشند و حضور آنها در افغانستان نمی تواند قابل توجیه باشد مگر اینکه این ناامنی ها در اینجا ادامه داشته باشد. تروریزم دست پروده خودشان می باشد و سوژه و حربه ای در دستشان می باشد که علیه چه گروه ها و چه کشورهایی استفاده کند، سوما تروریزم توجیه گر اعمال و حضور آنها در منطقه است. من بر این باور هستم که آنها اصلا اراده ای مبنی بر مبارزه با تروریزم ندارد. هم افکار عامه خود را در داخل آمریکا اینها فریب می دهند و هم مردم افغانستان را فریب می دهند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داعش
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   همين شما ها بوديد كه بالاى أمريكايى ها كل باشيديد وأنها را بدرقه نموديد وحالا نتيجه أنرا ديديد .

>>>   Haroon Mutaref gedeeld.
اين چيگونه تروريزمى است كه فقط تاجيك ها را نشانه مى رود؟
اين چيگونه گروهى اند كه از جنبش مردمى عليه يك فراشوتى تحميلى بدشان مى ايد؟
اين چيگونه هراس افگنى است كه در حمايت از دولت مستبد عمل مى كند؟

>>>   خيلي از سياستمداران امريكايي و يهودي سهامداران
شركت هاي اسلحه سازي هستند و همينها نمي زارند
جنگ ها به زودي تمام بشه تا اينكه سهامشون رو تبديل
كنند و يا رشد بدهند ، همينها از زمان جنگ دوم جهاني
و بعد جنگ ويتنام و تا امروز سياست واقعي امريكا رو به انحراف و شكست
كشوندند وگرنه امريكا يك كشور صنعتي و تجاري پيشرفته تر از الان ميبود
سهم ايالات متحده از توليدجهاني از شصت سال به اين سو در حال
نزول هست و ادامه دارد و مقصر سياستمدارن كثيف اين كشور هستند
كارتل هاي ثروتمند فروش اسلحه دستشون با اين سياستمداران امريكا
توي يك كاسه رفته و البته سياستمدارن انساندوست و صلح طلب
هم كم نيستند
جنگ افغانستان براي كشاندن پاي چين و روسيه و ... به اين كشور
و فروش جنگ افزارهاشون شروع شد و فعلا افغانستان در اب نمك
خوابانده شده تا به موقع اين كشور رو محل رودرويي ايران و عربستان
كنند و روسيه رو تضعيف كنند و چين رو وادار واكنش كنند وهند و پاكستان و چين رو از اونجا وارد رقابت با هم كنند
بدبخت مردم افغانستان و منطقه

>>>   Salam
حكمتيار تبديل شده است به بزرگترين حامى و نكهبان اين نظام ! آيا گاهى از خود پرسيده ايد كه چرا حكمتيار به نام اين نظام قسم مى خورد و به كسى اجازه نمى دهد نظام موجود را تعديل و تغير دهد ! چرا حكمتيار يك شبه چنين عاشقانه به اين نظام عشق مى ورزد!

>>>   کسانی که به یهود و نصاری اعتماد کردند و آمریکا را فرشته نجات تلقی کردند در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند.

>>>   جناب صادقی زاده هم ولایتی عزیز!
هیچ نشانی از شهید صادقی نداری در رأی گرفتن مردم را فریب دادی مردم فکر می کرد تو فرزند شهید صادقی هستی ذره ای وجدان کاری داری اما شما یک کاسب بی درد هستی تا جای خود را از اوضاع و احوال کشور دور نگهداشته ای که حتی با طالب و داعش هم ذره ای مشکلی نداری و آن ها هیچ کاری به تو ندارد تا جای که یک محافظ هم با خود نداری چون خیالت از دوستان تروریست ات راحت است حرف های هم که می زنی چه راست باشه چه دروغ از روی اعتقاد قلبی نیست بلکه فقط جنبه کاسب کارانه داره وبس

>>>   اقای نیلی همین امریکا معاش ومصارف شما وکیل ساحبان را نیز میپردازد ایا این پول حلال است یانه حیف از نام شریف شهید صادقی براستی که از اهن...میماند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است