پدربزرگ و نواسه مکتبی اش
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۶/۳/۲۸ کد خبر: 134691 منبع: پرینت

پدربزرگ و نواسه مکتبی اش:
امروز روانه دفتر بودم. در ساحه تايمنی مکتب ابتدايه رخصت شده بود. صد ها شاگرد سوی خانه های شان در حال بازگشت بودند. در آن لحظه کابل همانند يک شهر نورمال رو به انکشاف، دور از وحشت و ناامنی که دامنگير باشنده گانش است به نظر ميرسيد. در آن جمع نگاهم به اين پدر بزرگ و نواسه اش که گمان ميکنم حدود صرف چهار سال داشت خيره شد. خيلی خوشم آمد. سرعت موترم را کم نمودم و تا به ساحه بلاک های سليم کاروان عقب آنان راندم. ميخواستم تا حد امکان از ديدن اين دو تن لذت ببرم.
پدر بزرگ با دستان لرزان سوار بايسکل بود. نواسۂ مکتبی اش که از بايسکل سواری پدر بزرگ کمتر و از رانندگی راننده های بی پرواه چهار اطرافش در جاده اضافه تر ترسيده بود با دستان کوچکش از تحت "زين بايسکل" سخت محکم گرفته بود.
فکر ميکنم پدر بزرگ سواد نداشت و ممکن در دوره طفوليت چه محروميت های را متحمل شده باشد. او نميخواست نواسه اش با همان محروميت ها دور از نعمت سواد بزرگ شود. بنا بر اين خود مسوؤليت حمل روزمره آن نواسه اش را به مکتب بدوش گرفته بود.
تا دير در مورد پدر بزرگ و همان نواسۂ مکتبی اش فکر کردم. آن دو تن وضعيت فعلی، امکانات ناچيز و چالش های چهار اطراف ما را چه خوب ترسيم ميکردند: بايسکل فرسوده، بايسکل سوار کهن سال، راه ناهموار، خطر حادثه و نسل جوان با صد ها آرزو و آرمان آينده بهتر.
خداوند مهربان است.

نوشته: خالد پاینده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پدر
نظرات بینندگان:

>>>   احساس تان قابل قدر است ، در پناه خدا باشید

>>>   Saboor Raheel
دل به سیاستمداران خنثی شده و ورم کرده با دالر نباید بست. دیده شد که یکی را پدر کشتند و پسر را تطمیع کردند و یکی را پسر کشتند و پدر را، دیگری را برادر کشتند و برادر را. اینها نسل افسون شده دالر اند. اینها حاضر نیستند چیزی در راه مردم از دست بدهند بلکه هزاران بار مردم و منافع و آرمانهای شان را میفروشند تا چوکیهای شان را نگهدارند و جریان پول را به حسابات بانکی خارج و داخل شان تداوم دهند. اینها را فراموش کنید. دلیل و برهان و توجیه و توضیح شان حفظ وضع موجود است. پانزده سال به اینها دل بستیم و حاصلش همین حکومت فاشیست هارِ دم و گوش بریده است.
خیمه ها را قایم باید کرد و به دفاع از مواضع آن با هر امکان و هر وسیله یی باید شد. وقتی خون شما روی جاده می ریزد انتخاب وسایل و شیوه های دفاع نیز حق شماست. هر گزینه ایی را اهداف برحق و مردمی تان توجیه می کند. همان گونه که دولت طراز فاشیستی غنی - عبدالله از هیچ گزینه یی برای از میان برداشتن و سرکوب جنبش دریغ نمیکند، جنبش نیز نباید هیچ گزینه یی را از روی میز بردارد.
با اینهمه، روی آوردن و اعتماد به معامله گران بیغیرت و بیخاصیتی که شماری به غنی و شماری به کرزی سر و دم می جنبانند و دنیا را تنها از دریچه منافع شخصی شان می نگرند، هرگز نمیتواند یکی از گزینه هایی باشد که یک ملت به پا خاسته د خردمند به آن دست یازد
راهکار هاو راهبردهای دیگر چیست؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است