آیا صالح به‌هدف اصلاحات گماشته شده بود؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۵    ۱۳۹۶/۳/۲۸ کد خبر: 134693 منبع: پرینت

امرالله صالح دو ویژگی دارد که ارگ آن را برای خود دردسرساز می‌دانست: یکم داشتن یک سازمان منسجم (روند سبز). آقای صالح که ذهن سازمانی و شبکه‌ای دارد، پس از کناره‌گیری از ریاست امنیت ملی، روند سبز را بنا نهاد و گفته می‌شود سازمان او در تمامی ولایات کشور تشکیلات منجسم دارد و فعال می‌باشند. ویژگی دوم و شاید مهم‌تر، داشتن روابط قوی با کشورهای جهان از جمله ایالات متحده آمریکاست. صالح به‌لطف دانستن زبان انگلیسی، با بسیاری از نهادهای بین‌المللی و کشورهای تاثیرگذار جهان در افغانستان، روابط تنگاتنگ و نزدیک ایجاد کرده است. بنابراین، این دو ویژگی آقای صالح، همواره نگرانی و تشویش ارگ را در پی داشت. در عین حالی که او همیشه یکی از منتقدین حکومت وحدت ملی بوده است. با توجه به‌تجربه و تبحر آقای صالح در بخش نظامی و تسلط او بر ساختارهای امنیتی-دفاعی کشور، او یکی از منتقدین سیاست‌های حکومت در بخش‌های امنیتی بود. آقای صالح هم در داخل و هم در محافل بین‌المللی همواره سیاست‌های مشکوک حکومت وحدت ملی را مخصوصا در بخش‌های امنیتی-دفاعی را به‌باد انتقاد می‌گرفت. از آن‌جایی که بسیاری از کشورهای جهان از وی حرف‌شنوی داشتند، این می‌توانست فشارهای بیشتری را بالای ارگ وارد کند.

به‌این ترتیب، گماشتن آقای صالح در یک پست تشریفاتی و سمبولیک به‌بهانه اصلاحات در امور امنیتی-دفاعی، پیش از آن که به‌هدف اصلاحات باشد، دادن یک امتیاز و حق‌السکوت بود. با روحیه ضد اصلاح‌پذیری که ارگ موجود است، در واقع می‌خواستند دهن بسته او را بخرند. شاید شخص آقای صالح نیک خیرخواهانه‌ی داشتند و واقعا می‌خواستند با حضور در چنین ساختاری، وضعیت را در بخش نظامی بهبود ببخشند، اما قطعا نیت طرف مقابل این‌گونه نبود. ارگ با چنگ و دندان از مسوولین بی‌کفایت امنیتی دفاع می‌کند و هر گونه اصلاحات در این زمینه را به‌شدت رد می‌کند. 16 روز می‌شود مردم در خیابان‌ها زیر چادرها دست به تحصن و اعتراض زده‌اند، اما ارگ پشت کانتیرها پنهان شده است و صدای اصلاح‌طلبانه‌ی وقعی مردم نمی‌گذارد. مصوونیتی که ارگ و سپیدار به مسوولین بی‌کفایت، ناتوان و غیرمسلکی خود در بخش امنیتی می‌دهند، کانگرو به‌چوچه خود نمی‌دهد.

بنابراین، بی‌هیچ‌تردیدی نهادهای امنیتی کشور به اصلاحات جدی و تغییر چهره‌ها نیاز دارد. افزایش تلفات سربازان، افزایش حملات خودی، سقوط شهرها و سپردن تجهیزات به‌دست تروریستان طالب، نشان می‌دهد که شبکه‌ها و حلقات همسو با تروریسم در درون نهادهای امنیتی به‌قوت خود وجود دارد. ما امیدوار هستیم آقای صالح بی‌هیچ ملاحظه‌ای، واقعیت‌ها را به‌مردم افغانستان بازگو و دلایل استعفای خود را بیان کند. ما چرا باید بیش از این قربانی شویم!

حسیب معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صالح
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   دوستان عزیز
آنسقدر هم که به آقای صالح مرثیه خوانی می نند؛ ایشان کدام پدیده تکرار ناشدنی در تاریخ دستگاه امنیتی و استخباراتی کشور نیست.
اما بدون شک؛ دسترسی او به کمک های نقدی و سیاسی کشور های خارجی چون هند و انگلستان؛ به او این فرصت را داده که شبکه از ملیشه های فرهنگی و مزدوران مدنی بسازد تا وقت و ناوقت درباره توانایی های صالح مارکیتنگ کنند و او را استثنای تاریخی بخوانند.
مگر نگفته اند که مشک ان است که خود گوید نه عطار. او دکانداری سیاسی را خوب بلد است و میداند چی وقت چند بخرد و چند بفروشد.
لطفا به دوران ماموریت و بعد از ماموریت شان ببینید بعد معلوم تان میشود که این آدم کی است.
سرفراز

>>>   معترف آغا!
فقط میخواهم بنویسم که: .. زرد برادر شغال است!!!!! حکومتی و غیرحکومتی!!!

>>>   از أشخاص تاريخ تير شده مانند صالح كاري ساخته نبوده و نيست، همه اينها ارتباطي هاي اغيار هستند، بايد براي حكمتيار موقع داده شود كه اين جناب در امنيت چه نقش بازي ميتواند.

>>>   از برای قران چرا دروغ و تبصره های ابلهانه ای قسم افراد دزد ورهزن را که با عث مشهور شدن چند تا دزد ورهزن سران شورای نظار می شود بدروغ ازی ها قهرمان و القاب دیگر می دهید باور به خدا کنید همی روند سبز ازی چند تا اوباش و لنده غران از جوان های که بدون کو چه گردی مانندی سگان دروازه های مکاتب دختران دیگر کار ندارند انهم در نا جحیته ۱۵ . ۱۱ خیر خانه و کارته پروان و سا جاتیکه سقویان و پنچرمینان بود باش دارند بروید یا فت کنید که جوان دیگر سا حات در جمع اینا یا فت می شود
مانندی کارته نو درلامان ....... ودیگر سا حات کابل را در روند سیاه پنچرمینان یافت کردی ان وقت مربوط تمام کابل است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است