تسویه حساب با حکومت
سه اعتراض بزرگ یک و نیم دهه گذشته تنها در حکومت وحدت ملی رخ داده و تا نزدیکی دیوارهای ارگ رسید و اگر چه اکنون از خشم به سکوت بدل شده اما به دنبال فرصت برای تسویه حساب ها است 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۴    ۱۳۹۶/۳/۲۸ کد خبر: 134709 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عمر کوتاه حکومت وحدت ملی در ناامنی و نارضایتی های بی شمار به نیمه رسیده است اما این دولت تجربه سه اعتراض گسترده را دارد که حتی تا نزدیکی دیوارهای ارگ خواهان مطالبه حقوق خود بودند.

آخرین اعتراض که با خشونت سرکوب شد و معترضان با برپایی چادر تحصن کردند، همراهی برخی چهره های بزرگ سیاسی و احزابی مانند جمعیت را به همراه داشت، مقام های بلندپایه حکومت و به دور مانده از قدرت خواهان برکناری سران ارشد امنیتی شدند که پایه های قدرت اشرف غنی را شکل می دهد.

با تمامی اعتراض های مردمی و چهره منفوری که اشرف غنی از خود به نمایش گذاشته است اما پافشاری وی بر عملکرد دولت از سوی برخی تحلیل گران توهم قدرت خوانده می شود و از سوی شخص رییس جمهور میراثی برای افغانستان.

در حالی که بیش از نیمی از خاک کشور در حاکمیت طالبان است و بر 50 درصد دیگر ناامنی می افرینند در کنار اختلاف های درونی دولت، رییس جمهور در پی چگونه میراثی است که در ازای آن چنین سطح از نارضایتی و تهدیدها را به جان خریده است؟

اشرف غنی قبل از به قدرت رسیدن با چهره یک صاحب فکر در قبال کشورهای آسیب دیده پس از جنگ خود را به مردم معرفی کرد و انتقاد از حکومت کرزی تاحدودی از وی چهره ای محبوب ساخت اما جهان به ندرت کارشناسی را به خود دیده که یک سیاسمتدار هم باشد.

قومگرایی که رییس جمهور در حکومت ریشه ای و قدرت را از بلندپایه ترین مقام ها گرفته و تزریق ارگ کرده است و خود آن را قاطعانه رد می کند از دلایل اصلی شکست در میدان های جنگ و ناامنی های پایتخت می باشد.

کرزی با وجود سیزده سال زمامداری افغانستان هیچ گاه به این سطح از تنفر اجتماعی که اشرف غنی در آن قرار دارد، نرسید اگر چه هر دو رهبر، سیاست قوم گرایی و انحصارطلبی دارند، یکی سیاستمداری بلقوه و زیرک و دیگری تهی استعدادهای حکومت داری و کنترل بحران.

از سوی دیگر، تمامی راهپیمایی های جنبش تبسم، روشنایی و رستاخیر تغییر که به حکومت نشان داد در مواجه با سیل مردم و اعتراض های عمومی بسیار شکننده است به دلیل ناامنی های فزاینده و حکومت بی تدبیر می باشد.

رییس جمهور در روزهای بی اعتنایی به خواست معترضان و شرایط بحرانی، عمق ناراحتی خود را از چنین سطح از مطالبه های جامعه در کنترل آزادی بیان کرد به عبارتی راس حکومت همچنان مردم را تنها به چشم قربانی می نگرد تا فرصتی ایجاد شود برای به سرانجام رسیدن اهداف حکومت.

تمامی نارضایتی ها از فعالان سیاسی گرفته تا مقام های به دور مانده از قدرت و مردم از دل بی اعتمادی های جمعی به حکومت برآمده است، کمتر کسی در کشور جز مقام های وابسته به ارگ امید به ثبات و یا رسیدن به امنیت نسبی در این حکومت دارد.

بنا به گفته سخنگوی رییس جمهور، میراث اشرف غنی برای افغانستان ساختن نهادی است که به افراد وابسته نخواهد بود.

حال با عملکرد قومگرایی که رییس جمهور از ابتدای به قدرت رسیدن در پیش گرفته می خواهد به نهادی در حکومت برسد که متشکل از یک قوم و در سیطره یک گروه خاص باشد که بر کل افغانستان حکمرانی کند.

این همان نظام تک قومیتی بر کشوری متشکل از قومیت های مختلف است که طی چهل سال گذشته به ناکامی و جنگ انجامید و اگر اشرف غنی برای صد سال بعد خواهان برجای گذشتن میراث است به طور قطح در کنار رهبرانی قرار می گیرد منفور تاریخ و عبرتی برای آیندگان.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
اعتراض
نظرات بینندگان:

>>>   " اگر چه اکنون از خشم به سکوت بدل شده اما به دنبال فرصت برای تسویه حساب ها است ".
ایا می خواهید که یکبار دیگر دوران جنگ های کابل تکرار شود؟
بعد از امضای دو قرارداد فروش وطن ما، امریکا دیگر به هیچ کدام شما وطنفروشان ضرورت ندارد. اگر این مرتبه شورشِ هم برپا کنید، امریکا همه ای تانرا به سر جای تان می نشاند. این فدر تهدید کار درست نیست. ابروی خود تان را می ریزید.

>>>   واقعا همینطور است منفور و منفور.

>>>   تصفیه حساب را همرایی ربانی منفور باید کنید که در دوره سیاه پنج ساله خود کابل را چور و به خاک دان مبدل کرد باید استخوانهای ګندیده اش را از شهر کابل دور انداخت

>>>   Najib Salam
دوستان رستاخيز تغيير ، جنبش روشنايى و ساير عدالتخواهان ؛
حكومت غنى خود را جز در مقابل سفارت هاى خارجى ها مسوؤل نمى داند و هيچ صداى عدالتخواهى را لبيك نخواهد گفت !
واكنش بعدى شما در مقابل اين بى تفاوتى ها و عدم جدى گفتن مردم ، چيست ! آيا اين حكومت بايد دوام پيدا كند !

>>>   Navid Karimi
ما جهت خفه ساختن و کشتن این دولت ، راه دهانش را گرفته ایم تا گلویش !
این حکومت با زور غربی ها نفس میکشد و ما باید مخاطب اعتراضات مان را تغییر دهیم
و الا بستن دهانش فایده ندارد در حالی که با بینی نفس میکشد

>>>   دروغ معصوم استانکزی و راست سالم احساس
===========
سالم احساس، رییس پولیس وزارت داخله، ادعای معصوم استانکزی رییس امنیت ملی را در مورد زخمی شدن دو پولیس از اثر شلیک گلوله رد کرد.
استانکزی در مجلس پاسخ‌دهی مجلس سنا، مدعی شد که تظاهرات روز جمعه غیر قانونی بود و دو پولیس نیز از اثر شلیک گلوله در روز تظاهرات زخمی شدند. اما آقای احساس به عنوان رییس برحال پولیس وزارت داخله، در حضور خود استانکزی، ادعای وی را تکذیب کرد که هیچ پولیسی از اثر گلوله زخم برنداشته است.
آقای استانکزی به عنوان راس استخبارات کشور، ناکارایی اش را در کشف حملات تروریستی می‌خواهد با دروغ و توطیه بپوشاند.
اعتراض حق قانونی هر شهروند است و کسی برای اعمال این حق از استانکزی نمی پرسد.
#رستاخیز_تغییر

>>>   Zahir Ariaie
مبارزه با يك هدف اغاز ميشود ، كمتر از ان شكست است و هدف باقى ميماند. خون مردم را نبايد فروخت . كسانيكه چنين انديشه يى در سر داشته باشند از چشم و قلم مردم پنهان نخواهند ماند. هيچ بهانه يى هم نمى تواند ان را توجيه كند.

>>>   خطاب به اعضای چهل و پنج نفری شورای تصمیم گیرنده ای #رستاخیز_تغییر:
حرف دل همسنگران تان را بشنوید و بنگرید که کیها با شما صادق اند، نباید دلسرد شوند و ناراض بمانند، ببینید آنها نباید لب به شکوه باز کنند و در شبکه هایی مجازی به رخ همه مردم بکشند، بهتر است سراغ شان بروید آنهایی که شب را زیر چادر دادخواهی صبح میکنند همه یکسانند و در خيابان آنها را سیاهی لشکر نشمارید، امید جوانان را دریابید و صف تان را محکم تر از شهروندان مسوول و دردمند بیارایید
موفق باشید، بدون شک پیروزی از آن مردم ماست چون ما هیچگاه بیطرف نمی مانیم، آنانی که بیطرف اند و خاموش در حقیقت طرف ظالم را گرفته اند.
خدا یار و یاورتان باشد
"فرزاد"

>>>   Ahmad Parwani
در پیوند به گپ اشرف غنی که گفته خدمات من را صد سال بعد مردم خواهند فهمید.
ملا نصرالدین برای سر سخن آوردن خر از پادشاه ده سال مهلت گرفته بود.
کسی ازش پرسید که خر را تا صد سال نمی توانی گویا بسازی چرا چنین وعده ای سپردی.
ملا نصرالدین گفت تا ده سال یا خر می میرد یا من می میرم و یا هم پادشاه.
اشرف غنی هم فریب کارانه میخواهد بالای خیانت هایی که در حق مردم روا داشته این گونه سرپوش بگذارد.

>>>   Omar Ahmad Parwani heeft 2 nieuwe foto's toegevoegd.
تصور کنید که طی دونیم سال چقدر دورغ شنیده ایم
معصوم ستانکزی با کمال بی شرمی می گوید پولیس ما در تظاهرات با گلوله زخمی شده اما رئیس پولیس محترم سالم اساس دروغ اورا افشا می کند که همه پولیس ها با سنگ زخم سطحی برداشته اند.

>>>   تسویه حساب چه معنی؟
این لغات تسویه را از کجا پیدا نمودی؟
در زمان هایی که ما در مکتب درس میخواندیم،بنام (تصفیه حساب) یاد میشد و تصفیه حساب به معنی پاک شدن و صاف شدن حساب است.

>>>   شرو فساد در طی پانزده سال نگذاشت که حکومت ساخته شود بیشترین دزدی اختلاس غصب ظلم غارت همه کار اینها بود

>>>   عجب اندر عجب
چادر های معترضین در جاده های شهرکابل برای حکومت دیگر قابل قبول نیست . اما دیوار های سمنتی و کانتینری حکومت برای شهروندان قابل قبول شده است !!!
حمیدالله بخشی

>>>   Bakhshi Zafari
شکیلا هاشمی عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس، از ستانکزی(دروغجن بابا) می پرسد؟
جناب استانکزی صاحب !
شما در مجلس سنا گفتید : ستون پنجم و ششم وجود ندارد ؟؟
شما در کمیسیون امنیت داخلی و دفاعی مجلس نماینده گان در سال 1395 فرمودید : اگر میخواهید ستون پنجم را دستگیر نمایم ،من را حمایت نمایید .
آیا این صحبت هایت بیادت است یا خیر ؟؟؟

>>>   از اول گفته و نوشته ام که به خاطر سرنوشت رستاخیز تغییر در عین حال که بسیار خوشبینی و دلگرمی دارم ، بسیار نگران نیز می باشم. از اینکه خیلی کارها و خیلی تصمیم گیری ها ، بدون رایزنی با مردمی که این رستاخیز از آنان است ، صورت میگیرد نگرانم . از اینکه عناصر مرموز و مشکوک - و معلوم نیست به چه دلیل- در بخش رهبری و تصمیم گیری رخنه کرده و جای گرفته اند ، نگرانم . این جنبش که وسعت جهانی دارد ، باید کوچک نشود ، باید همه خواستش استفعای چند مامور پایین رتبه نباشد . این جنبش که نامش رستاخیز تغییر است ، باید رستاخیز تغییر باشد. باید خواست های بزرگ را که از اول داشت به فراموشی نسپارد و بر همان خواستها پای بقشارد. دشمن قوی نیست ، دشمن را قوی و شکست ناپذیر جلوه ندهید و مردم را نترسانید.
با سپاس . عمر راوی .

>>>   هرقدر که بگوید مردم حقیق را دانسته اند دیگر بازی شما مردم را نمیخورند شماخیانت های به این مملکت کردین که مردم کابل هیچ فراموش نمیکند از چور زمین های دولتی تا مردمی از دامنه های کوه گرفته تا زمین ها حق مردم را خوردین مردم بی گناه را ازبین بردین مثال دامنه های کوه واصل اباد را تا اخیر چهلستون چور کردین ونیز مردم بی گناه واصل اباد را تقریبا ۱۰ نفر انرا تاحال کشتین ونیز در انجا بودر فروشی چرس فروشی تریاک وغیره به فروش میرسانید ودیگر جنایات دیگر باز از مردم توقوع دارید که با شما به استاد

>>>   تسويه حساب با جنگسالاران، دالرمين هاي غاصب و دزدان غنايم سرشار ملت مضلوم افغانستان.

>>>   سران و رهبران اقوم های غیر پشتون باید تمام تفاوت ها مشکلات قبلی خود ر اکنار بگذارند و سخت یکپارچه و متحد شوند تا حساب خود را یکباره و بزای همیشه از این تمامیت خواهان جدا کنند. تجزیه کشور در مسیر پشتون و غیر پشتون یگانه راه نجات قوم های غیر پشتون کشور است و بس.

>>>   غنی احمد زی دولت تک قومی به خوشی پشتون ها به قیمت از دست دادن تاجیک ها میخواهد مشابه دوران نادر خن را تکرار میکند. پدر کلان مرحومش (غنی)هم در سپاه نادر خان خدمت میکرد شمالی را ...بخون کشانیدند حالا هم میخواهد عقده یی برخورد کند. رییس جمهور قوم خاص است. نه از ملت.
بااحترام علی بیدی. نجرابی.

>>>   اگر شورای نظار جنبش برحق جوانان ما را نمی دزدید و رهبران بدنام خود را در آن جای نمیداد، شاید این رساخیر به معنی واقعی آن مردمی می شد. حالا تنها جمیعتی ها می خواهند که از دولت حق چوکی و مقام بگیرند. به مردم ربطی ندارد.

>>>   .... بر قبیله گرایان و ستمگران ما خواهان تغییر در دولت هستیم . زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است