در کمتر از یک سال حمله بر سه مکان مذهبی تشیع
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۵    ۱۳۹۶/۳/۲۹ کد خبر: 134746 منبع: پرینت

در کمتر از یکسال سه مکان مذهبی مهم اهل تشیع در غرب کابل مورد هدف حمله انتحاری قرار گرفت. در ابتدا مسجد باقرالعلوم، کارته سخی و مسجد الزهرا. واکنش دولت و رهبران سیاسی هم خلاصه‌شده به تقبیح کردن و غیرانسانی خواندن حملات انتحاری و گاهی نسبت دادن آن به بیرون از مرزهای جغرافیای افغانستان. ضرب‌المثل که تا سه نشه بازی نمیشه هم قاعده‌اش تکمیل‌شده، پس با این حساب چطوری بازی کنیم تازنده بمانیم.

متأسفانه تا هنوز بعد از هر انتحاری بجای اینکه دنبال مقصر اصلی باشیم سعی می‌کنیم سؤالات خویش را به آدرس قربانیان و آن‌های که در انتحاری‌ها آسیب‌دیده است روانه کنیم. مقصر اصلی مخالفین و دولت است. دولت به وظایف خویش رسیدگی نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد بهر صورت باعث شده که کشور با یک چالش جدی روبرو شود.

دولت وحدت ملی خودش بخشی از مشکل است، به این معنی که اولاً اغلب ادارات مهم دولتی با سرپرست اداره می‌شود و دوم اینکه فضای اعتماد در ساختار دولت و بین رده‌های مختلف در پایین‌ترین حد ممکن است. سوم تمام تصمیمات مهم فقط در هرم ساختار دولت اتخاذشده از بالا به پایین شیر می‌شود، بدون اینکه توجهی به نظرات پایین‌دستان داشته باشد. همین شیوه تصمیم‌گیری عمده‌ترین دلیل عدم اعتماد و منحصر شدن قدرت به دو الی سه نفر بوده و بقیه تماشاچی یا مسافر بیش نیست.

سوای از عملیات انتحاری به مدنی‌ترین راهپیمایی مدنی در دوم اسد، که با حمله انتحاری بدرقه شد و دولت هم هیچ بررسی مبنی برشناسایی عاملین آن نکردند. همین‌طور راهپیمایی چهارراه زنبق نیز توسط خود دولت هدف قرار گرفت که این انتحاری و هدف قرار دادن را می‌توان چنین تلقی کرد. به خاطر سرکوب خواسته‌های منطقی دو حرکت بزرگ مدنی موردحمله قرارگرفته‌اند. اما سه فاجعه اخیر آن‌هم در مکان‌های مذهبی مسلماً یک پیام روشن دارد و هدفش حذف یک گرایش خاص است. هرچند که ما به خودمان تلقین کنیم نه این حادثه از طرف داعش است و داعشیون هدف شان زدن شیعه‌ها است و نباید به خاطر این توطئه دشمن، وحدت ملی را خدشه‌دار کنیم، اما یک سؤال مطرح می‌شود، اینکه داعش در افغانستان کیا هستند، مربوط کدام قوم بوده و در کدام مناطق پایگاه دارد؟ جواب تقریباً روشن است داعش مثل طالب متأسفانه از قوم محترم پشتون و در مناطق پشتون نشین پایگاه و جایگاه دارد و بنا به ادعای بعضی‌ها ازجمله حاجی قدیر از درون ارگ هم رهبری می‌شود.

پس بااین‌ وجود قاعده بازی تا سه نشه بازی نمیشه خیلی خوب روشن می‌شود و سه‌راه حل بیشتر ندارد. اول اینکه به‌صورت هماهنگ از دولت بخواهیم که نسبت به تأمین امنیت مردم مسئولیت‌پذیر بوده و نسبت به هر قطره خونی که ریخته می‌شود پاسخگو باشد. ضمن پاسخگویی دولت شفاف کند که از درون ارگ کیا با داعش ارتباط دارد و هدفش از ارتباط چه است؟ اگر واقعاً این ادعا واقعیت داشته باشد و از طرفی قدرت ارگ در انحصار رییس‌جمهور غنی و حنیف اتمر است پس غیرازاین دو نفر کسی دیگری نمی‌تواند با داعش ارتباط داشته باشد. لازم است این موضوع شفاف‌سازی شود و اگر واقعیت ندارد خلافش ثابت شود. دولت مهم‌ترین وظیفه‌اش تأمین امنیت و صیانت از جان و مال مردم است. فاتحه گیری و صدور بیانیه کار نهادهای حقوق بشری و غیره است.

عده‌ای این بی‌مسوولیتی و بی‌توجهی دولت را توجیه می‌کند که از بی‌دولتی همین دولت ناکارآمد بهتر است. اگر همین نباشد وضعیت افغانستان مثل سوریه، بحرین و... می‌شود. در پاسخ باید گفت وضعیت فعلی افغانستان خیلی بهتر از سوریه نیست، برای نمونه در کمتر از دو هفته فقط در پایتخت افغانستان سه حمله انتحاری شده و بیش از دو صد نفر قربانی گرفته بدون احتساب ولایات دیگر بدتر از این چه می‌شود؟ مرگ یک‌بار شیون هم یک‌بار.
دوم مردم ضمن اینکه تلاش کند دولت پاسخگو و مسوولیت‌ پذیر شود، خود مردم با همکاری نهادهای امنیتی موظف و مجبور است در خصوص تأمین امنیت مراسم‌های مذهبی اقدام کند در غیر آن برگزاری مراسم‌های مذهبی غیرممکن است.

سوم با توجه به اینکه داعش در مناطق اقوام پشتون و سربازانش هم از این قوم است. پس اگر واقعاً شعار وحدت ملی الکی و لقلقه زبان بیش نیست، دوستان پشتون هم باید ‌همت کند و اقدام عملی در راستای حفظ وحدت و ایجاد فضای اعتماد بیشتر بین اقوام افغانستان کرده و گروه‌های افراطی که اختلافات مذهبی را دامن می‌زند از مناطق خویش بیرون کرده و اجازه فعالیت به آنان ندهند. تاکنون شعار وحدت ملی فقط در حد حرف بوده اما در عمل چیزی بنام وحدت ملی وجود ندارد. هرچند که عده‌ای حتماً چنین استدلال می‌کند که بیرون کردن مخالفین در اختیار و توان مردم نیست. اما در جواب باید گفت که چرا در توان مردم است. اگر مردم همکاری نکنند هیچ گروهی در بین آن‌ها نمی‌توانند رشد کنند، برای نمونه چرا مخالفین در مناطق مرکزی پایگاه و جایگاه ندارد؟ به خاطر که مردم نمی‌خواهند.

عبدالحمید اعتمادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذهبی
حمله بر مساجد
نظرات بینندگان:

>>>   با این استدلال تان پس نتنها مردم پشتون بلکه تمام مردم شمال و غرب افغانستان نیز با طالب همکاری می کنند؟ یگانه قوم برگزیدۀ خدا فقط همین برادران هزارۀ ما هستند. یهودی ها نیز همین ادعا را داشتند، تا که هیتلر 6 میلیون آنها را نزد خدافرستاد.
آقای اعتمادی، زبان تان لال است که برضد امریکا یعنی تمویل کننده این تروریست ها حرف بزنید، زیرا این برادر بزرگ از شما نیز حمایت میکند.

>>>   هزاره ها از پاچه بیرون کشیدند و امروز درد آنرا میچشند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است