خواست های فعالان مدنی از رییس جمهور
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۶    ۱۳۹۶/۳/۳۰ کد خبر: 134802 منبع: پرینت

نشستِ مشورتي "گفتمان" فعالان جامعه مدني درباره وضعيت بد و بحرانی كشور، با ریيس جمهور كه حدود 3 ساعت طول كشيد!

فعالان مدنی خطاب به ریيس جمهور:
1. يكي از مسووليت عمده حكومت تامين امنيت شهروندان است. تظاهرات بدون حمل سلاح طبق قانون اساسي از حقوق قانوني شهروندان است، براي بوجود آمدن اعتماد ميان مردم و دولت حكومت بايد از رويدادهاي اخير پيشگاه ملت گزارش درست و كامل دهيد، افراد كه با تظاهرات كنندگان خشونت و بالايشان تيراندازی كرده اند بايد شناسايي شده و به محاكمه كشانيده شوند.

2. شهر كابل با ايجاد موانع ها از سوي افراد زورمند در كوچه و پس كوچه ها، مبدل به شهر نظامی و وحشت زده شده است، كه اين موانع ها بايد به زودي برداشته شود.

3. در نظام بايد اصلاحات بيايد، اصلاحاتي كه به نفع مردم و تحكيم حاكميت قانون و ارزش هاي دمكراسي باشد. باور ما بر اين است كه هر نوع تغيیر در نظام فقط از روش هاي قانوني صورت مي گيرد كه انتخابات تنها روش بهتر براي مشاركت سياسي همه مردم است.

4. خواهشمنديم كه هر چه عاجل، زمينه برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و سرتاسری در كشور فراهم گردد تا اكثر مشكلات كنوني حل شود.

5. نزد سياسيون و بخشي از مردم، شما به عنوان فرد متعصب و قومگرا معرفي هستيد و شما را به قومگرايي، سلطه گرا و استبدادگري مي شناسند و محكوم مي كنند و از حلقات خاص نام مي برند كه جناب شما را در گرو گرفته اند تا مانع خدمتگزاری بی طرفانه و ملي شويد، كه اين موارد را بايد روشن نماييد.

6. در اين اواخر ناامني در سطح كشور بخصوص در نواحي كابل بيشتر شده است كه بعد ار ساعت 9 شب مردم نمي توانند به راحتي گشت و گذار كنند. اختطاف، سرقت و آزار و اذيت شهروندان در نقاط شهر نگران كننده است و نياز است تا در استخدام مسوولين امنيتي بازنگري شود و اين موارد بايد جدي پيگيري گردد.

ریيس جمهور خطاب به فعالان مدني:

1. ما براي دمكراسي احترام قايل هستيم. تظاهرات بدون حمل سلاح براي عدالت خواهي، حق هر شهروند است. عاملين تير اندازي بر مظاهره كنندگان شناسايي و به پنجه قانون سپرده مي شوند. مشكلات بيكاري جوانان و ناامني كشور بزودي طي پلان ها حل مي شود.

2. موانع ها از شهر كابل كاملا بزودي برداشته مي شود و در اين زمينه من از شما همكاري جدي خواهانم.

3. من تعصب ندارم و اينجا جاي تعصب و نفاق نيست، بلكه اينجا جاي اتحاد و همدلي است. من بالاترين راي را از لوی پكتيا گرفتم اما نخستين پروژه را از هرات شروع كردم، من چگونه متعصب هستم؟ برادر اصلي من تا هنوز داخل ارگ نشده و من در گروي هيچ حلقه خاص انحصار نيستم.

4. من در 3 سال 30 میليارد دالر به اين كشور آورده ام كه هيچ زعيمي اين كار را نكرده است.

5. هيچ راز و كاري در اينجا پنهان نمي ماند! بي بي گل از آلمان به من زنگ زده مي گويد كه امروز فلان كار در ارگ شد، مكتوب امضا شده من قبل از رفتن به اداره امور را نخست مردم مي بينند؛ چون شما با شبكه هاي مجازي تان اين زمينه را فراهم مي كنيد.

6. دستان من به خون و جرمي آلوده نيست، من نه به زور اينجا آمده ام و نه به زر، من خودم را خادم دين و ملتم مي دانم.

قابل ذکر است که جامعه مدني و فعالان مدني پُل ارتباط ميان مردم و حكومت است، تا مشكلات را از بطن جامعه برداشته با مسوولين به گونه ای رو در رو شريك نموده از آنها توضيحات بخواهند؛ هيچ معامله اي در كار نيست.

عبدالله رسولی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فعالان مدنی
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   Najib Salam
به مرگ هيچ عسكر و افسرداجير اين حكومت ديگر نبايد اشك ريخت ، اينها به رخ مردم به امر حاكمان قاتل شليك مى كنند و به قتل مى رسانند. به مرگ اينها حتا به دست طالب و داعش هم نگرييد حتا اگر عضو فاميل تان هم باشد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است