حکومت در برابر نقض حقوق انسانی مسوول است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۸    ۱۳۹۶/۳/۳۰ کد خبر: 134824 منبع: پرینت

استفاده از هر نوع وسيله خشونت زا جهت جلوگيری از تجمعات صلح آميز مردم ملكی در مغايرت صريح با احكام قانون اساسى بوده و نقض واضح و اشكار مصوبه چند روز قبل مجلس از جانب حكومت مي باشد.

نيروىی كه براى تامين امنيت روز هنگام و شب هنگام مردم است نبايد عليه مردم دستور دهد. حركت خشونت آمیز در برابر معترضين چادرنشين قابل قبول نبوده و حكومت در برابر هر نوع نقض حقوق انسانى معترضين مسوول است.


فوزيه كوفى عضو مجلس نمايندگان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فوزیه کوفی
معترضان کابل
نظرات بینندگان:

>>>   Abdullah Khodadad
می گویند مولانا بحرالدین باعث را وقتی مردم به حکومت تسلیم می کردند رو به آنها نموده گفت: «او مردم بخدا مره به خاطر شما می کشند!».
امیدوارم Asar Hakimi (‎آثار حکیمی‎) و سایر دوستان عزیز که بازداشت شده اند سلامت به خانه برگردند و‌مردم بدانند که او و همقطارانش به خاطر مردم جانفشانی کرده اند و برای آنهاست که این جوانان مبارز این همه سختی می بینند

>>>   جنبشی که آغاز و انجامش با خون رنگین شد !
جنبش دادخواهی مردم که به صورت خودجوش و مسالمت آمیز آغاز شده بود، در نخستین گام با وحشیگری نیروهای سرکوبگر رژیم فاشیستی کابل مواجه شد و چندین نفر شهید و زخمی داد. پس از هژده روز ، دیشب با دادن دو شهید و دهها زخمی، جنبش دادخواهی سرکوب گردید . به این صورت ، یک مرحله جنبش دادخواهی همانگونه که با خون آغاز گشت ، با خون به فرجام رسید.
اکنون در مرحله ای دیگری قرار داریم ، مرحله ایکه دیگر جنبش به آن صورت اولیه اش خود بخودی و خود جوش نیست. مرحله نوینی که هرگامش با سنجش و با برنامه باید برداشته شود . به این معنا که اگر مبارزه ادامه میابد، باید با تدبیر، با آماده گی ، با فراهم ساختن تمامی ابزارها و امکانات لازم ، با رهبری درست ، با برنامه روشن، به پیش برده شود. با هرج و مرج ، با ابهام ، با موضعگیری های نوسانی ، با ترس ولرز ، با رخنه کردن آدمکهای مرموز و مشکوک و نفوذی های شورای امنیت، با لشمک ها و پشمک های که به هیچ صورت شایستگی رهبری یک جنبش بزرگ مردمی را ندارند ، با کسانی که دادخواهی را یک تجارت و بزنس می دانند، نمی شود یک مبارزه قاطع و هدفمند و سرنوشت ساز را به پیش برد.
اگر میخواهیم در برابر این دولت فاشیستی و دیکتاتوری ، به راستی بایستیم و آن را به زانو درآوریم ، باید همه جوانب کار را درست بسنجیم ، باید همه آماده گی های لازم را بگیرییم ، با انسجام وبا برنامه ، با مدیریت درست و با انسانهای با آرمان و با ایمان به مصاف دشمن بروییم . در غیر آن کاری نمی کنیم جز اینکه جوانان بیگناه مردم را گوشت دم توپ دشمن سفاک سازیم و شکست از پی شکست را تجربه نماییم . مبارزه ادامه داشته باشد ، اما با کیفیت بهتر و با برنامه ی روشن و با خواست سرنگونی این دولت فاشیستی .
مرگ به فاشیزم اوغانی . زنده باد آزادی .
با سپاس . عمر راوی .

>>>   جعفر عطايى
اشرف غنی گام‌به‌گام استبداد را در کابل تحکیم می‌کند. هر دفعه که اعتراض مردمی موفقانه سرکوب می‌شود، ما یک قدم به استبداد نزدیک‌تر می‌شویم. سرکوب دوم اسد، پایان تلخ اعتراضات خیابانی هزاره‌ها بود. بعد از آن هیچ هزاره‌ای شهامت نکرد که به خیابان بیاید.
اگر سرکوب چادر رستاخیز تغییر هم بدون پیامد جدی باشد، اشرف غنی به یک دستاورد بزرگ سیاسی دست یافته است. قدرت استبدادی او، با تقلب، فریب و سرکوب تحکیم شده است.

>>>   سمع حامد:
میگویند " نباید قوغ را پکه کرد" ، نباید " در این اوضاع حساس" مردم را به مبارزهء مدنی تشویق کرد زیرا مبارزهء مدنی ممکن انگیزهء خشونت افزایی شود.
این یعنی تا چوب حکومت فاسد در کون خود ما نرفته " روال عادی" است.
این یعنی حاضریم سواری بدهیم به شرطی که خود ما کشته نشویم.
این یعنی تسلیم شدن به سگ ها از ترس گرگ ها .
آیا فکر کرده ایم که چرا اوضاع " حساس" است؟ مگر یکی از علت های اصلی حساس شدن اوضاع فساد و استبداد حاکم در حکومت نیست؟
مگر رسیدن انتحاری به حساسترین نهادها توجیهی جز جاسوسی و پابوسی و سودجویی طالبان حکومتی دارد؟
مگر " ملی" بودن به معنای سکوت در برابر فاشیست ها است؟
مگر دادخواهی برای شهروندشدن بر بنیاد عدالت اجتماعی قومگرایی است؟
آخرین فرصت ها برای حمایت از روند های دموکراتیک برای طرح و حل مشکلات وطنی ما است.
مبارزه در این شرایط نام بدی دارد، ایثار میخواهد...دشوار است اما اگر خاموش باشیم تاریخ بر روی ما تف خواهد انداخت.

>>>   Farid
سرکوب معترض جلو گسترش اعتراض را نمی گیرد و به بند کشیدن منتقد به نقد واعتراض جانِ تازه می بخشد . دولتی که نتواند با معترض و منتقد خویش آرام و مدنی حرف بزند حدِ اقل دولت ناکام است . واکنش دولت با چادر نشینان کابل از همان نخست زشت بود و از موضع ترس وحقارت . هردو سرِ حاکمیت به جای آنکه به برچیدن چادر های اعتراض و لگدکوبِ مردم فکر کنند به چادر ها سرمی زدند و خودشان مستقیم با جوانان معترض گفتگو می کردند . امنیت با سرکوب اعتراضات مردم و نقض قانون اساسی تامین نمی شود . دولت برای برون رفت از بحران به همکاری و همفکری مردم نیاز مند است نه فریب و تطمیع و سرکوب . با دروغ ، عوام فریبی ، فساد ، ناپاکی و خشونت نمی توان به زندگی ادامه داد . حاکمانی که بر نیزه تکیه کنند نخست خودرا می درند .

>>>   محمد همایون صادقی
غنی فاشیست و ارگ فاشیستی در نقش پینوشه برای انگلیس و امریکا خدمت میکند .

>>>   ابومسعود حامد
برداشتن خیمه تحصن پایان مبارزه نیست!
درجریان مبارزات عدالت خواهانه شکست است پیروزی است
، زندانی شدن است، شهادت است، زخمی شدن دارد و دشواری های زیاد دیگراست!
در جریان مبارزات است که افراد خودشان را نشان میدهند. ایستادگی می کنند ازخودترس نشان نمی دهند، درشکست پایشان نمی لرزد و باشهامت وضعیت را به نفع خویش تغییر
میدهند.
اگرهزاربارخیمه ها را بردارندباز و باز هم آن را برپاخواهند کرد واین مقاومت تا بر آورده شدن کامل خواست های برحق مردم درجاده ها ادامه خواهدیافت.
درهرمبارزه ی وقتی دشمن به قتل مردم مبادرت ورزد، مبارزان بایدمطمین شوندکه مقاومت شان پایدارخواهدشد چراکه پدرکشتی و تخم کین کاشتی..... پدرکشته را کی بود آشتی!
کشتن به بندکشیدن معترضان به شدت نفرت و دشمنی با حکومت می افزاید. پس حکومت خود با به شهادت رساندن فرزندان رشیدکشور مقاومت مردم را ماندگار و مقاوم تر ساخت....

>>>   درود تان باد اما:
هیچ درختی و چند تک درختی نمی تواند در برابر توفان و باد مقاومت نماید جز جنگل فشرده و انبوه. برای اینکه سد محکم در برابر باد های ویرانگر گردید باید آماده شد جنگلی به وجود آورد و آن را سبز ساخت و انبوه.
این به معنی آینده نگری، آینده سازی و نجات از استبداد سونامی هاست.
"راوش"

>>>   امر شليك بر مردم ملكى و عدالتخواهان در يك كيلومترى ارگ تنها مى تواند از آدرس غنى و تيم او باشد و قاتل اصلى غنى است ، او را بايد به محكمه جهانى معرفى كرد. قربانيان بايد همه يكجا از مجرا هاى قانونى به محكمه يى جهانى مراجعه كنند ، عدالتخواهان همه شما را در بيرون در امر عملى شدن آن كمك خواهند كرد.
غنى بايد در سطح جهانى به عنوان يك حاكم مستبد و قاتل معرفى گردد، مهم نيست كه حكم محكمه چه خواهدبود، مهم به دادگاه كشانيدن قانلين است .
آن هاى كه شليك كرده اند در لباس عسكر و افسر ، همه اجير و مزدبگير اند و ابزار هاى اجرايى جنايات ، بهتر است تا فرمانده اينها را به محكمه كشاند.
نجيب

>>>   گرد آوری امضا در سراسر کشور به منظور تغییر ساختار نظام سیاسی به فدرالی آغاز شده است/
صابری خراسانی/

>>>   کاوه جبران:
"روایت یورش نظامیان حکومتی بر معترضان بسیار غم‌انگیز و وحشت‌ناک است. سه بار حملۀ نظامیان، در عرض چهار ساعت، آن‌هم برای برچیدن خیمه و تعقیب معترضان تا اطراف و اکناف شهر، شیوه‌یی‌ست که صرفاً می‌توان آن را در نابودی تبهکاران و تروریستان به کار بست. این‌همه لشکرکشی با هاموی و نارنجک و کلاشنیکوف برای سرکوب اعتراض چه‌طور می‌تواند به دستور رهبران حکومت وحدت ملی صادر شده باشد.
زخمی‌هایی که همه پس از فرار و در جریان تعقیب مورد هدف قرار گرفته اند. کشته‌هایی که فقط موقع فرار کشته شده اند. این شیوه اگر در پی نابودی تروریسم به کار بسته می‌شد به حتم اکنون نه معترضی وجود داشت و نه ناامنی‌یی. اما این شیوه فقط در پی سرکوب معترضانی روی دست گرفته می‌شود که بزرگ‌ترین مطالبۀشان حق زنده‌گی و امنیت است.
در ناف شهری صورت می‌گیرد که داعیۀ صدها کشور جهان در دفاع از حقوق بشر و حق اعتراض و حق زنده‌گی و.... در جبینش درج است.
اصول و فرجام یک دموکراسی صادراتی و دولتی همین است که با بدخو‌ترین رییس جمهور انتصابی دنیا بر مردم اعمال می‌شود."

>>>   بنام خداوند توانا و دادگر
شب خون زدن بالای عدالتخواهان بیدفاع غیر قابل بخشش است
سران حکومت وحدت ملی از تاریکی شب استفاده نموده بالای معترضین که عدالت، انصاف و روا داری میخواستند شب خون زدند. درین شب خون یک نفر شهید، چندین تن زخمی و تعداد کثیری دستگير شدند.
حمله حکومت در دل شب با بم دستی و سلاح مختلف النوع بالای شهروندان بیدفاع یک حمله تروریستی است ضمن محکوم کردن این حمله وحشیانه با تمام توان در کنار مردم برای نفی ستم و ترور خواهم ایستاد.
سران حکومت عواقب ناگوار این عمل ضد انسانی شانرا خواهند دید.
ازتمام نهادها، شخصیت ها و کسانی که واقعا عدالت میخواهند درخواستم اینست که در روزهای دشوار و سخت در کنار مردم بيدفاع و مردم که همه روزه توسط تروریستان داخل حکومت و بیرون حکومت پرپر میشوند بایستند.
براي شكست ترور، ستم و بيعدالتي بسيج ميشويم
ذوالفقار اميد
٣٠جوزا/

>>>   تاجیک ها مردم بومی آسیای مرکزی
تاجیکان آریایی وازسکنه قدیم بومی آریانا هستند. قوم تاجیک به عنوان یکی از کم جنجالترین ، صلح طلب ترین ، بامعاشرت ترین وبا فرهنگی ترین و عدالت خوا اجتماعی تاریخ کهن افغانستان هستند. تاجیک ها از دیدگاه اخوت و همدلی در درازای تاریخ کهن سرزمین نیاکان خود قبیله چوپان .حشی کوه سلیمان را در زمین خراسان در آغوش خود گرفته است وپذیرفته است، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری عدالت است.
بنابرین قوم تاجیک بین اقوام تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند . شخصیت های فرهنگی و قهرمانان تاریخ این سرزمین کهن مانند اَبومُسْلِمِ خُراسانی ؛ احمد بن اسماعیل سامانی ، أبو علي ابن سينا بلخی ؛ عبدالله جعفر بن محمد متخلص به رودکی و مشهو ر به استاد شاعران نخستین شاعر مشهور پارسی‌سرای حوزه تمدن ایار نا در دورهٔ سامانی در سدهٔ چهارم هجری قمری و استاد شاعران این قرن خراسان زمین است ؛مولانا جلال الدین بلخی ،مولانا عبدالرحمن جامی ، رابعه بلخی وغیر.....
داکتر یارمحمد «حیدرزاده »
داکتر علوم محیط زیست

>>>   Badry
زیرا تمام اوغان ها یا با طالب هستند یا با گلبدین ! امروزه روز هم طالب انسان این سرزمین را می کشد و هم گلبدین .

>>>   نماینده مردم در مجلس و یکی از نویسندگان شناخته کشور، داکتر محی الدین مهدی خطاب به سربازانی که در سنگر دشمنی با مردم به فرمان غنی افتیده اند، نوشت:
"خطاب به سربازان و افسرانِ مسلمانِ نیروهایِ امنیتی:
تا دیروز، در رسانه ها، در فضایِ مجازی، در هر انجمنی، و از هر دهنی سخن از شجاعت، جانبازی و ایستادگی شما در برابر طالبان و دیگر دشمنان مردم و بد خواهان وطن شنیده می شد؛
تا دیروز از رویِ اعتمادی که به شما داشتیم، بی خیال در خانه های خویش می خوابیدیم؛ در بیرون از منزل، در محل کار، در کودکستان و در صنوف مکاتب و دانشگاه، به امید پاسبانی شما (از جان و مال و ناموس مان) می نشستیم؛
تا دیروز، وقتی نامردمی، یا بی عدالتی ای می دیدیم، از رویِ اطمینانی که به شما داشتیم، به جاده ها و خیابان ها می برامدیم و داد خواهی می کردیم؛ چه شد که یکباره چهره عوض کردید، و به فرمان مشتی بد سگالِ ددمنش، از مردم تان، از برادران و فرزندان تان رو گردانیدید، و بجای نشانه رَوِی به سر و صورت دشمن، به جمعی بی سلاحِ دادخواه شلیک کردید؟!
می دانید: بسیاری از اینانی که بر شما فرمان می رانند، ریشه ای در این بیشه ندارند، اکثرا آمده اند تا، از بساطی که برای فساد گسترده شده، و از بازاری که برای چپاول چیده شده، سهمی بردارند، و به محضِ دگرگونیِ اوضاع، مثل گذشته به بیرون فرارکنند. به گذشته و کارنامه هایِ اینان نگاه کنید، اکثر شان قاتلانِ پدرانْ و برادرانِ شما هستند، که اینک از اثر سوءِ مدیریتِ امثالِ ما، بر گشته اند، و یکبار دیگر بر اریکه‌یِ قدرت تکیه زده اند. مگر نمی بینید از همان راهکارهایِ دژخیمانه، و از همان شیوه های ظالمانه‌ی‌ دیروزی استفاده می کنند؛ گویی حفیظ الله امین با دار و دسته‌یِ خون آشامش زنده شده است.
سربازان دلیر، افسران مسلمان:
به این ندایِ آسمانی رسول اکرم «ص» توجه کنید: لا طاعة لمخلوق، فی معصیة الخالق؛ ترجمه: فرمان بنده را که همانا نافرمانی از خدا باشد، اطاعت نکنید.
به مردم تان بر گردیدید، محبوبیتی را که نزد مردم داشتید، باز یابید؛ فقط دشمن را هدف گلوله هایتان قرار دهید. با حرمت

>>>   آقای غنی منطقی چز گلوله برای معترضین گفتنی دیگری ندارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است