پناهندگان سرمایه بشری کشور هستند
در این شرایط درک کشورهای همسایه را از وضعیت افغانستان توقع داریم و راه حل را در مذاکره، تفاهم و رعایت حقوق پناهنده و اصل پناهندگی از طرف همه می دانیم 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۷    ۱۳۹۶/۳/۳۰ کد خبر: 134825 منبع: پرینت

مراسم گرامیداشت از جهانی روز پناهنده امروز سه شنبه 30 جوزا 96، با حضور وزیر مهاجرین، رییس اجرایی کشور و جمعی از مسوولان مربوط در مرکز رسانه های کابل برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این مراسم در خصوص اهمیت این روز گفت: گرامیداشت از روز پناهنده در کشور ما با مناسبات خاصی باید همراه باشد که در آن روی جنبه های مختلف مشکلات پناهنده ها، روی راه حل ها و ایجاد همکاری ها میان نهادهای داخلی و بین المللی بحث شود و شاهد اقدامات عملی باشیم.

داکتر عبدالله گفت: در بحث پناهجویان همواره مشکلات وجود داشته است و راه حل را در مذاکره، تفاهم و رعایت حقوق پناهنده و اصل پناهندگی از طرف همه می دانیم. به عنوان مسوولین آرزومند بازگشت با عزت مهاجرین به کشور هستیم و در عین حال شرایط کشور هم چیزی است که آن را نادیده نمی گیریم.

رییس اجرایی کشور درخصوص مهاجرین مقیم دو کشور پاکستان و ایران اظهار کرد: بازگشت آبرومندانه پناهجویان را از دو کشور ایران و پاکستان آرزو داریم اما در این شرایط کشور درک کشورهای همسایه را از وضعیت افغانستان توقع داریم چرا که رقم قابل ملاحظه ای که سال گذشته بازگشت کرده اند امسال هم ادامه دارد.

وی بیان می کند: نگاه بشردوستانه به قضیه پناهندگی یک طرف کار است و پالیسی هایی که در این رابطه مطرح شده است و موضوع را از دید توسعه اقتصادی، انکشاف و ارتقای ظرفیت دیدن یک طرف دیگر قضیه است که به پناهندگان به عنوان سرمایه بشری نگاه می کنیم.

این مقام کشور در رابطه با همین موضوع ادامه می دهد: به این نسبت حکومت در چهارچوب برنامه های صلح و انکشاف ملی افغانستان، تعهدات در رابطه با اهداف توسعه پایدار، برنامه های میثاق شهروندی به وضعیت پناهندگان و رسیدگی به ضروریات آنان پرداخته است و ارایه خدمات برای آنان را در این برنامه ها گنجانده است. تنها به دیدی مسایل بشردوستانه به امور پناهندگان نگاه نمی شود و آنان را سرمایه و فرصت برای کشور می دانیم.

داکتر عبدالله به بحران دو سال قبل در اروپا و تشویش میان پناهجویان اشاره کرد و اظهار کرد: در این راستا اقدامات، تفاهنامه ها و اعلامیه های مشترکی از جمله با اتحادیه اروپا به امضا رسیده است و رعایت کامل این تفاهمنامه ها و محتوای اعلامیه ها را از همکاران بین المللی توقع داریم.

رییس اجرایی کشور افزود: در این راستا با درنظرداشت شرایط کشور، مسوولیت خودمان و مسوولیت کشورهای مهاجرپذیر همکاری جدی تر در عرصه های مختلف انتظار می رود چرا که روحیه تفاهمنامه ها و اعلامیه ها نیز همین مورد است.

وی بیان کرد: خدمات ارایه شده جوابگوی نیازهای بزرگ جامعه پناهندگان نیست اما به آنان اطمینان می دهیم که مسایل آنان را مسایل بیرون از کشور نمی دانیم بلکه جزو مسایل اصلی خود به شمار می بریم و با این روحیه مسایل را دنبال می کنیم. امیدوار هستیم که هموطنان کشور هم قسمتی از مسوولیت شهروندی خود را در قبال عودت کنندگان به کشور ادا کنند.

داکتر عبدالله در پایان به حادثه شب گذشته در کابل و درگیری نیروهای امنیتی در جریان برچیدن خیمه های معترضان اشاره کرد و گفت: در رمضان امسال شاهد مصیبت های بزرگی بوده ایم و مخصوصا مردم کابل شرایط دشواری را سپری می کنند. حادثه شب گذشته، جان دادن یک هموطن و زخمی شدن 6 تن دیگر همه را تکان داد.

این مقام کشور در همین رابطه افزود: یک نکته ای که برای مردم قابل قبول نیست این است که اگر در جایی اشتباه، غفلت و قصدی صورت گرفته است باید برخورد قانونی صورت بگیرد. از نهادهای امنیتی تقاضا می کنم که با شهروندان کشور خویشتنداری را مراعات کنند. وقتی واقعیتی صورت می گیرد باید تمام واقعیات با مردم گفته شود چرا که کتمان واقعیت ها به اعتماد میان مردم و حکومت صدمه وارد می کند. سرمایه اصلی ما مردم هستند و باید در برابر آنان پاسخگو باشیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روز جهانی پناهنده
مهاجران
نظرات بینندگان:

>>>   دولت باید هرچه سریعتر از دولت ایران بخواهد پناهنده گان افغانی را توسط سازمان ملل به کشور ثالث اسکان مجدد دهد

>>>   پناهندگی یک حق است نه امتیاز.
پروتکل بین افغانستان و ایران در مورد حقابه هیرمند یک پروتکل دوجانبه است .که دولت ایران قبل از انقلاب انرا با افغانستان به توافق رسید.
ولی پروتکل های پناهنده گی پروتکلی است بین کشورهای جهان امضا شده که ایران یکی از ان کشور ها است .ولی متاسفانه دولت ایران انرا به صورت ابزاری اجرا میکند که گویا امتیازی به پناهنده گان داده باشد در حالی که پناهنده گی حق است نه امتیاز.
ضمنا در صورت ناتوانی میتوانی سازمان ملل را ملزم کند پناهنده گان را در کشوری ثالث اسکان مجدد دهد .
ولی پشت این به قول خودشان بشر دوستی سیاست هایی است که نفع مادی وسیاسی دارد برای ایران.

>>>   داکتر عبدالله از پنا گاه خود امروز بيرون شد وباز چيزهاى گفت خوب اين شخص فرصتى فرصت طلب است. تعبيد خانگى و قلعه بند که رييس جمبور براى ايش ساخته او را خنثى سازى مى گويد. نه ماده خانه شد و نه نر ميدان!

باده ها خالى مى در ميدان نيست
نمک در نمکدان و نمکشناس کجا?
اين شخص وقتيکه کار از کار گذشت
پس به غاراش برگذشت
شکردان و قندان را با غنى ديگدان کرد

با ما نه نشست ازما شود
با ديگ نشست که روى سياه شود

>>>   Ariaie
چندين عسكر غنى و عبدالله در قندهار و بگرام ديشب كشته شدند

>>>   اعجاز‌الحق را شریک‌های عبدالله شهید کردند؛
پنجشیری‌های سفید‌چهری‌ـ اعجاز‌الحق شهید راه عدالت است، عکس اعجاز شهید با عبدالله چوله نمایانگر حمایتش از عبدالله است، اما اعجاز پاداش حمایتش را از میل تفنگ شریک سیاسی عبدالله دریافت کرد که در چندکیلومتری خانه عبدالله در نصف‌شب با یاران عدالت‌خواه اش شبیون خوردند و مظلومانه به شهادتش رساندند، حرف من این است که اگر این‌بار عبدالله مخنس کماکان در برابر شهادت اعجاز سکوت می‌کند و چیزی نمی‌گوید، سفیدچهری‌های عزیز من از شما خواهش می‌کنم اقلن شما نگذارید که همینطوری اعجاز نامش محو شود و عبدالله و شریک‌های خون‌خوار و سفاکش خوش‌بگذرانند، اقلن با یک خیزش مردمی خانه عبدالله را به آتش بکشید و تا کمی عبدالله تکان بخورد و مرگ اعجاز را کمی احساس کند.

>>>   Zahir Ariaie
اين دولت به راحتى شهروند خود را ميكشد. در مقابل اين دولت بايد راه هاى ديگر مبارزه را جستجو كرد. تظاهرات ميليونى دوام دار و برنامه ريزى شده يكى از راه هاست.

>>>   اشرف غنی چگونه آنهایی را زیر تانک فاشیستی کرد که به شما رای داده بودند؟

>>>   با سلام و درود !
حمله نیرو های امنیتی شب گذشته بالای خیمه تحصن کننده گان د اشتباه بزرگیست که عواقب آن خیلی برای حاکمیت قیمت تمام خواهد شد
نیروهای امنیتی حوالی ساعت یک شب گذشته بالای چادرهای تحصن‌کننده‌گان که در چهارراهی شیرپور از سوی اعتراض‌کننده‌گان حدود ۱۵ روز قبل برپا شده بودند، یورش بردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که زدوخورد بین نیروهای های امنیتی و اعتراض از حوالی ساعت یک شب شروع و تا به ساعت ۴ صبح ادامه داشت. گفته می‌شود که در اثر شلیک‌های نیروهای امنیتی، یک تن از اعتراض کننده‌گان بنام اعجاز الحق که از دوستان نزدیک داکتر عبدالله رئیس اجرائیه است جان باخته و ۵ تن دیگر زخم برداشته‌اند.در حال حاضر نیروهای امنیتی چادرهای معترضین را برداشته و ساحه زیر کنترول نیروهای پولیس می‌باشند.
بازهــــــلال میرسد دیده شود چه میشود؟ ماه به سال میرسد دیده شود چـــه میشود؟
زود جواب بایدت زین همه جرم وخودسری چند سئوال میرسد دیده شود چــــــه میشود؟
خنـــــــــجرفتنه فلک ریخته خون صلح جو قحط رجال میرسد دیده شود چـــــه میشود؟
بلخی غـــــــم کشیده را فرصت یاردیده را ذوق وصال میرسد دیده شود چـــــه میشود؟
شعر : شهید سید اسمعیل "بلخی"

>>>   رنگين دادفر اسپنتا، مشاور سابق امنيت ملي:
امشب پولیس با حمله بر خیمه تحصن کنندگان جنبش رستاخیز برای تغییر نشان دادند که دولت خودکامه در صدد خاموش ساختن ندای آزادی و دموکراسی است.

>>>   داکتر رنگين اسپنتا:
با عملکرد دیشب غنی احمدزی دموکراسی را دفن کرد.

>>>   جنبش عدالت خواهی تاجیکان
خیمه های چادر نشینان باید به سنگر تبدیل شود
علیه حکومت استبداد گر تک قومی ...

>>>   ‎سينا،پروسينا بلخي
تا اکنون آثار حکیمی و عزیزالرحمن سخی زاده عضو جنبش رستاخیز تغییر ناپدید است .
حکومت قبیله این دو تن را زندانی ساخته است نباید خاموش بود .
به خاطر حمایت با این دو تن این پوست را همگانی سازید

>>>   Motare
اگر همسويي و همراهى عبدالله نبود، غني به تنهايي قادر به انجام جنايت شب گذشته نبود.

>>>   Salam
دكتر پدرام با قبول خطر همين اكنون در ميان جوانان قرار دارد. قدر اين مرد نترس را بايد شناخت . مرد روزهاى دشوار .

>>>   درتمام چوکی های حکومت ازاقارب وخویشاوندان خود در چندین چوکی یک نفر را تعین کنید پناهندگان هم سرمایه های شماست !!!

>>>   جعفر عطايى
برچیده شدن چادر رستاخیز تغییر، برای یک عده از جوانان پایان مبارزه نیست‌، بلکه آغاز مبارزه است. رهبران آینده از همین بسترها برمی‌خیزند. رستاخیز تغییر تا حالا از خود شهامت ستودنی نشان داده است. با شهامت در برابر چماق و گلوله سینه سپر کرده‌اند. باید دید که در روزهای آینده این جوانان غیور و دلیر چه خواهند کرد. مسیر تاریخ را همیشه چنین انسان‌هایی تغییر داده‌اند.
من و دوستی در فردای تقلب انتخاباتی توسط اشرف غنی در بالای شهرک سبز حاجی نبی نشسته بودیم و از دشواری راه عدالت و دموکراسی در افغانستان بحث می‌کردیم. از آن بالا، کوه‌های بلند اطراف کابل را می‌شد دید. من از آن دوستم پرسیدم که آیا تا هنوز در درون این جامعه آدم‌هایی چون مزاری و مسعود وجود دارند که تا پای جان به پای آرمان‌های خود ایستاده شوند و از کابل به کوه‌ها بروند و بخاطر باورهای خود بجنگند. شاید جوانان رستاخیز تغییر در ذهن خود مصروف چنین پرسشی هستند. مقاومت و مبارزه به قیمت جان‌شان.

>>>   شِگرد و حيله ارگ:
شب جنايت مي كنند و آدم مي كشند؛ فردايش با چهره هاي حق به جانب مي آيند و مي گويند منتظر تحقيقات ما باشيد.
هم كوزه و هم كوزه گر و هم گِل كوزه

>>>   کاوه جبران:
"روایت یورش نظامیان حکومتی بر معترضان بسیار غم‌انگیز و وحشت‌ناک است. سه بار حملۀ نظامیان، در عرض چهار ساعت، آن‌هم برای برچیدن خیمه و تعقیب معترضان تا اطراف و اکناف شهر، شیوه‌یی‌ست که صرفاً می‌توان آن را در نابودی تبهکاران و تروریستان به کار بست. این‌همه لشکرکشی با هاموی و نارنجک و کلاشنیکوف برای سرکوب اعتراض چه‌طور می‌تواند به دستور رهبران حکومت وحدت ملی صادر شده باشد.
زخمی‌هایی که همه پس از فرار و در جریان تعقیب مورد هدف قرار گرفته اند. کشته‌هایی که فقط موقع فرار کشته شده اند. این شیوه اگر در پی نابودی تروریسم به کار بسته می‌شد به حتم اکنون نه معترضی وجود داشت و نه ناامنی‌یی. اما این شیوه فقط در پی سرکوب معترضانی روی دست گرفته می‌شود که بزرگ‌ترین مطالبۀشان حق زنده‌گی و امنیت است.
در ناف شهری صورت می‌گیرد که داعیۀ صدها کشور جهان در دفاع از حقوق بشر و حق اعتراض و حق زنده‌گی و.... در جبینش درج است.
اصول و فرجام یک دموکراسی صادراتی و دولتی همین است که با بدخو‌ترین رییس جمهور انتصابی دنیا بر مردم اعمال می‌شود."

>>>   كجاست وجدان بيدار حاكميت ع و غ كه خود رادر عقب ديوار هائ كانتينرئ چندين منزله پنهان نموده اند و توسط سرباز بيچاره و محتاج به يك لقمه نان، جوانان وطن را به كام مرگ ميفرستند؟
اخر ما هم انسان هستيم و حق داريم مثل همه ئ انسان ها ازاد و دور از هر نوع ترور و وحشت زيست و كار كنيم.
خشونت و ديكتاتورئ را بايد محكوم كرد...

>>>   حالا فهميديد كه وقتي رهبران بيسواد وبي هدف در راس يك مردم باشد چه اتفاق مي افتد؟
همه اين بدبختي ها از دست رهبران خود فروخته ومعامله گر خودما است كه سالها در قدرت بودند بجز چوكي وپول چاپلوسي كار ديگري نداشتند اگر انها درين ١٥ سال وقبل ازان مانند يون امرخيل كرزي وغني برنامه داشتند امروز مردم شان به اين روز نمي افتادند . حيف كه انها تا توانستند براي چوكي وپول حرام همه چيز را فدا كردند.
اگر امروز غني يك رهبر خود كامه است كار انسان هاي كوچكي از ميان ما است كه روزي بالا نشسته بودند .

>>>   Raheel
برترین دست آورد رستاخیز تغییر، رسوایی چهره های سیاسی کهنه، معامله گر، شیاد، خودفروخته، فاسد و بیدانش است.
اگر جنبش در در مرگ سربداران عزیز خود باید به ماتم بنشیند، اما برای دستاورد بزرگی که میان خود و نسل یاوه، نسل میراثخوار، نسل جهادفروش و مقاومت فروش خط سرخ و حایل کشیدند، باید جنش بگیرند.
دیگر هیچ دلالی و هیچ چهرۀ زبونی جرئت برابر شدن با شما را ندارد.
در شانزده سال گذشته، دهن پرآب مردم ما همین فاسدین شکم گنده و همین گاوهای مقدس جهاد و مقاومت بودند. این قدسیت از آنها گرفته شد. بگذارید در کثافت بی ننگی و خودفروختگی خویش که همه روزه تولید می کنند، مانند کرم و کنه بلولند و بگندند!
جنبش از حالت آماتور برون شده است. خونهایی که در هژده روز اعتراض و تحصن به دست دژخیمان رژیم بر زمین ریخت، مال آگاه ترین نسل درین سرزمین بوده است.
باش تا صبح دلتت بدمد
کین هنوز از علایم سحر است
شهدای رستاخیر در مقدسترین لحظات شباروزی و در شبها و روزهای قدر به دیدار خدا رفتند. این خونها بنیاد ظلم و غدر و نامردی و شیادی را خواهد سوخت! این خونها هرگز هدر نمی رود- این وعدۀ الهی است.

>>>   براي تغير، ما بايد رهبران خود فروخته، هويت فروخته، فرهنگ فروخته و دهن جوال گيرخود را تغير دهيم..!من "افغان ملت"و "طالبان "را مقصر نميدانم. مقصر چند دانه کور دل و چوكي طلب را ميپندارم كه در ''قصرسپیدار'' صرفه جويي دارند و دهن جوال را با برادران بزرگ گرفته اند!

>>>   شما در امر روشنگری سهم بارزی دارید مرد بزرگ
درود بر شما

>>>   Abdullah Sarwary
بي خاصيت ترين رهبران را تاجيك ها، مدبر ترين را هزاره ها، صادق ترين را ازبيك ها و شجاع ترين را پشتون ها دارند...
دليل در كامنتِ نخست

>>>   Zahir Ariaie
رهبران بزدل و پوشالى و ببر هاى كاغذى چنان مورد تنفر ملت قرار گرفته اند كه اگر امروز غنى اين سمبول هاى جبن و ارمان فروشى را از كار بركنار كند چنان كه احمد ضيا را بر كنار كرد، مطمعن هستم كه آب از اب تكان نخواهد خورد. اميد اين كأخ نشينان و ببر ها كه اكنون به سمبول عذاب وجدان براى مردم مبارز و با شهامت ما تبديل شده اند به زودى توسط ارباب قبيله با همه ساز و برگ شان به خانه هايشان فرستاده شوند تا اگر اين ملت در عذاب اند حد اقل درد انها با ديدن چنين لمپن هاى بى خاصيت در رهبرى شان بيشتر نشود.ارزو دارم كه به زودى شاهد چنين روزى باشيم.
ما براى مسعود، ربانى ، سيد خيلى و داوود ... و ديگر فرزندان راستين اين وطن أشك ريختيم ولى براى اين .....هاى مزدور و معامله گر و تهى از قلب و مغز حتى خم به ابرو نخواهيم اورد.ما ازاده بوديم و خواهيم ماند اما نمى خواهيم خون ما بيشتر از اين مصرف دسترخوان شما اجيران حلقه به گوش باشد!

>>>   Soraya Baha
من در سال ۲۰۰۰ درامریکا دریافتم که وی جاسوس این کشور است و این موضوع را درپاریس در حضور خود عبدالله برای مسعود گفتم و بعد آقای حمید محتاط از طریق شبکه های خود kgb به صراحت نوشت که عبدالله در مرگ مسعود با شبکه های جهانی دست داشت و برای همین به مقامات بالا گماشته شد

>>>   دیشب در عوج بی کسی فروخته و به رگبار بسته شدیم!
#ای_مردم_هوشیار_باشید_که_روزهای_دشوارتان___ثابت_ساخته_که_بزرگانتان_غرق_درمعامله_وناتوانی_هستند.
هوشیار‌ که بزرگی وجود ندارد.و اینها و همثال اینها با نام #جهادی شما را فریب میدادند. تا با #رای_پاک تان به (معامله) و قدرت برسند.
بی‌غیرتی شاخ دارد یا دُم؟
در زیر ریش شما جوانان مبارز ما را با رگبار گلوله می‌بندند و شما هنوز بی‌خبر و بی‌تفاوت دست زیر الاشه نشسته هستید.
#منیب_الله_فرهمند

>>>   Mehraban
غني و عبد الله در چشم مردم :
مردم غني را خاين، ديوانه، قوم گرا، بي آرزم ، عوام فريب ، عصبي، تك محور، بي اعتبار ، خاين به آرمانهاي مردم مي دانند. مگر عبد الله را معامله گر، جبون ، بي كفايت ، بي اراده، بي برنامه، ناتوان ، ستون پنجم در بين مجاهدين مي خوانند.
تاريخ نيز اين دو را با مواصفات زشت فوق ياد خواهد كرد.

>>>   پناهندگی وقتی فرصت است که پناهنده باعلم ودانش وسرمایه وبه اختیار بازگردد .نه آنکه خلاف منشورحقوق بشر ماده ۱۳که حق اقامت به اختیار شخص است به اجبار وتبعیض مواجه ویااخراج شود .آنگاه
تبعید است وپناهنده بیکار آسیب آفت مسشه نه فرصت .
مقامات هم دائما ازبرخی کشور هامعاش میگیرند وجهانی سپاس میگویند .
شیوتی بلخی

>>>   آقای داکتر عبدالله عبدالله به شما شرم باد که در پیش چشمانت دوستی کمپاینت را فاشیسم به شهادت رساند و هنوز هم حرف می زنی شرم باد . زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است