اعتراض در حاشیه و سرکوب در راس
پس از چهارشنبه سیاه، کابل در میانه نبرد معترضان و حکومت به خود رنگ خون گرفت، همان اعتراضی که در ابتدا خواست مشروع داشت اما در سرکوب ارگ و مقام های فرصت طلب در حاشیه جا ماند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۰    ۱۳۹۶/۳/۳۰ کد خبر: 134829 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، کابل پس از تجربه تلخ انتحاری روز چهارشنبه (10 جوزا) و قتل عام گروهی مردم توسط حمله تروریستان به خود رنگ هرج و مرج گرفت و به میدان نبرد معترضان و حکومت بدل شد، هنوز خون بیش از 600 کشته و زخمی در وزیراکبر خان جاری بود که در شلیک نیروهای امنیتی و حمله های انتحاری دیگر، مردم کشته و زخمی شدند.
به تازگی نیز در حمله نظامیان به خیمه های تحصن یک تن کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

عمق بحرانی که فضای سیاسی افغانستان را با تهدید جدی مواجه کرد و موجب تشکیل اجماعی از مردم، شخصیت های سیاسی، احزاب و مقام های بدور مانده از قدرت به عنوان جبهه معترضان با خواست برکناری مقام های بلندپایه امنیتی و در هدفی بالاتری با عنوان تغییر حکومت شد.

خیمه های متعدد تحصن در مناطق کابل در کنار کانتینرهای حکومتی برای مسدود کردن خیابان ها در ماه رمضان، زندگی باشندگان کابل را سخت تر از همیشه کرده است، مردم برای رسیدن به مناطق مختلف ساعت ها در ترافیک سنگین سرگردان هستند و فضای به وجود آمده از شهری آَشوب زده.

اگرچه اعتراض و برپایی راهپیمایی در مواجهه با ضعف های حکومت از حقوق مردم است اما نباید اهدافی درهم آمیخته با احساسات افکار عمومی برای مطالبه حقوق درگیر با جریان های سیاسی شده و اصل را فدای حاشیه ها کرد.

همانگونه که حکومت به دلیل ضعف های امنیتی در قَلدری قدرت بسیاری از راه های رفت و آمد را به روی مردم بسته به همان میزان، معترضان با برپایی چادرها آنهم به مدت 20 روز سبب آزار و اذیت باشندگان شده است.

کشور و بویژه کابل همچنان از شوک حمله بزرگ در دهم جوزا خارج نشده که هرروزه شاهد درگیری میان حکومت و معترضان و خط و نشان هاست، در این میان ریاست جمهوری در عدم سیاستمداری آتش این اختلاف ها را با اقدامات نظامی و سرکوب افزون می کند.

در روزهای که طالبان و داعش و یا هر گروه تروریستی دیگر با سو استفاده از اختلاف های درون دولتی و نبردی که میان جبهه معترضان با حکومت به وجود آمده، مناطق مختلف را به تصرف در می آورند واجب است که مردم در درگیری با نیروهای امنیتی کشته و زخمی شوند؟

بدترین روشی که حکومت در برابر سیل اعتراض ها روی دست گرفت، سرکوب بود که در دوران خفقان طالبان استفاده می شد و در تمامی حکومت های گذشته با شکست مواجه شده است.

در همین راستا، حزب جمعیت به عنوان یکی از پایه های معترضان که از جمع کثیر مقام های حکومتی برخوردار می باشد باید هوشمندانه تر عمل کرده و مانع ایجاد تنش های بیشتر و یا کشتار معترضان شود.

با وجود مقام های انحصارطلب ارگ و رییس جمهور قبیله گرا که هیچ اعتقادی به گوش سپرده به خواست مردم و یا حقوق شهروندی ندارد بهتر بود که مدیریت و کنترل اعتراض ها به دست احزاب و مقام های بلندپایه اداره می شد تا جلوی خشونت های بیشتر گرفته و بیش از این بر تعداد کشته و زخمی ها افزوده نشود.

هدف والای که مردم را به خیابان ها کشاند، برای ایجاد فضای امن تر در کابل و افغانستان بود تا دیگر مردم در ضعف امنیتی و بی اعتنایی حکومت قتل عام نشود نه اینکه هر روز چنین خشونت هایی آنهم توسط نیروهای امنیتی صورت گیرد.

با گذشت نزدیک به بیست روز از اعتراض های گسترده، همچنان کابل به خود رنگ امنیت نگرفته و همان نیم بند ثبات نیز در میانه اعتراض و سرکوب ارگ به یغما رفته است و حال همچنان احساسات مردم خشمگین از ضعف های حکومت باید قربانی زیاده خواهی های مقام های فرصت طلب شده و در شلیک نظامیان حکومت اشرف غنی جان دهند؟

اعتراض اگر از درد از دست دادن های بیشمار به خیابان ها کشید اما در میانه راه به دست چهره های سیاسی دستخوش فرصت طلبی ها شد و در دیکتاتوری اشرف غنی سرکوب و حال باید برای پاسداری از خون قربانیان روز چهارشنبه سیاه کابل با دیدی آینده نگرانه بدون آلوده شدن در سیاست معامله گران به دنبال تامین امنیت مردم پایتخت و در کل افغانستان بود نه تبدیل شدن به یک سوی آشوب و ناامنی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اعتراض
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   سزای قروت اب ګرم است.این لنډه غرای پنجشیری تا که به زور و سوټه رام نشود، به رویه انسانی انها بلد نیستند. صد افرین به حکومت اشرف غنی، که در برابر این لنډه غرا سیاست واقعی را درپیش ګرفته.

>>>   این ها لوچکان واوباشان لندغران بودند راه عام را بسته بودند باید همه این ها به زندان انداخته شوند این ها مردم را سخت به مشکل گرفتار نموده بودند کار بهتراین است که سر چشمه اوچکام بعنی نسعود وپدرام به دار اوایخته شوند کابلیان

>>>   Abdullah Khodadad
می گویند مولانا بحرالدین باعث را وقتی مردم به حکومت تسلیم می کردند رو به آنها نموده گفت: «او مردم بخدا مره به خاطر شما می کشند!».
امیدوارم Asar Hakimi (‎آثار حکیمی‎) و سایر دوستان عزیز که بازداشت شده اند سلامت به خانه برگردند و‌مردم بدانند که او و همقطارانش به خاطر مردم جانفشانی کرده اند و برای آنهاست که این جوانان مبارز این همه سختی می بینند

>>>   Saif Ullah Khurasani
طلوع نیوز تحت مدیریت مستقیم شورای امنیت قرار دارد.

>>>   جعفر عطايى
اشرف غنی گام‌به‌گام استبداد را در کابل تحکیم می‌کند. هر دفعه که اعتراض مردمی موفقانه سرکوب می‌شود، ما یک قدم به استبداد نزدیک‌تر می‌شویم. سرکوب دوم اسد، پایان تلخ اعتراضات خیابانی هزاره‌ها بود. بعد از آن هیچ هزاره‌ای شهامت نکرد که به خیابان بیاید.
اگر سرکوب چادر رستاخیز تغییر هم بدون پیامد جدی باشد، اشرف غنی به یک دستاورد بزرگ سیاسی دست یافته است. قدرت استبدادی او، با تقلب، فریب و سرکوب تحکیم شده است.

>>>   محمد همایون صادقی
غنی فاشیست و ارگ فاشیستی در نقش پینوشه برای انگلیس و امریکا خدمت میکند .

>>>   غنی خون جوانان میکند نوش
نفاق و فتنه از او میزند جوش
به آتش میکشد خلق وطن را
بقول طالب و داعش کند گوش

>>>   ابومسعود حامد
برداشتن خیمه تحصن پایان مبارزه نیست!
درجریان مبارزات عدالت خواهانه شکست است پیروزی است
، زندانی شدن است، شهادت است، زخمی شدن دارد و دشواری های زیاد دیگراست!
در جریان مبارزات است که افراد خودشان را نشان میدهند. ایستادگی می کنند ازخودترس نشان نمی دهند، درشکست پایشان نمی لرزد و باشهامت وضعیت را به نفع خویش تغییر
میدهند.
اگرهزاربارخیمه ها را بردارندباز و باز هم آن را برپاخواهند کرد واین مقاومت تا بر آورده شدن کامل خواست های برحق مردم درجاده ها ادامه خواهدیافت.
درهرمبارزه ی وقتی دشمن به قتل مردم مبادرت ورزد، مبارزان بایدمطمین شوندکه مقاومت شان پایدارخواهدشد چراکه پدرکشتی و تخم کین کاشتی..... پدرکشته را کی بود آشتی!
کشتن به بندکشیدن معترضان به شدت نفرت و دشمنی با حکومت می افزاید. پس حکومت خود با به شهادت رساندن فرزندان رشیدکشور مقاومت مردم را ماندگار و مقاوم تر ساخت....

>>>   درود تان باد اما:
هیچ درختی و چند تک درختی نمی تواند در برابر توفان و باد مقاومت نماید جز جنگل فشرده و انبوه. برای اینکه سد محکم در برابر باد های ویرانگر گردید باید آماده شد جنگلی به وجود آورد و آن را سبز ساخت و انبوه.
این به معنی آینده نگری، آینده سازی و نجات از استبداد سونامی هاست.
"راوش"

>>>   امر شليك بر مردم ملكى و عدالتخواهان در يك كيلومترى ارگ تنها مى تواند از آدرس غنى و تيم او باشد و قاتل اصلى غنى است ، او را بايد به محكمه جهانى معرفى كرد. قربانيان بايد همه يكجا از مجرا هاى قانونى به محكمه يى جهانى مراجعه كنند ، عدالتخواهان همه شما را در بيرون در امر عملى شدن آن كمك خواهند كرد.
غنى بايد در سطح جهانى به عنوان يك حاكم مستبد و قاتل معرفى گردد، مهم نيست كه حكم محكمه چه خواهدبود، مهم به دادگاه كشانيدن قانلين است .
آن هاى كه شليك كرده اند در لباس عسكر و افسر ، همه اجير و مزدبگير اند و ابزار هاى اجرايى جنايات ، بهتر است تا فرمانده اينها را به محكمه كشاند.
نجيب

>>>   Zahir Ariaie
اين دولت به راحتى شهروند خود را ميكشد. در مقابل اين دولت بايد راه هاى ديگر مبارزه را جستجو كرد. تظاهرات ميليونى دوام دار و برنامه ريزى شده يكى از راه هاست.

>>>   Najib Salam
به مرگ هيچ عسكر و افسرداجير اين حكومت ديگر نبايد اشك ريخت ، اينها به رخ مردم به امر حاكمان قاتل شليك مى كنند و به قتل مى رسانند. به مرگ اينها حتا به دست طالب و داعش هم نگرييد حتا اگر عضو فاميل تان هم باشد!

>>>   اگر من مسوول امنیتی میبودم سزای این بغاوت گران شورای نظار را میدادم وبه این اوباشان لندغران چنان درس عبرت میدادم که تا ابد خیال قدرت طلبی و مردم آزاری از ذهن شان دور میشد ذجر دیده

>>>   رنگين دادفر اسپنتا، مشاور سابق امنيت ملي:
امشب پولیس با حمله بر خیمه تحصن کنندگان جنبش رستاخیز برای تغییر نشان دادند که دولت خودکامه در صدد خاموش ساختن ندای آزادی و دموکراسی است.

>>>   جنبش عدالت خواهی تاجیکان
خیمه های چادر نشینان باید به سنگر تبدیل شود
علیه حکومت استبداد گر تک قومی ...

>>>   Motaref
اگر همسويي و همراهى عبدالله نبود، غني به تنهايي قادر به انجام جنايت شب گذشته نبود.

>>>   Rahmatullah Ahmadiar
اگر همسويي عبدالله نبود اين همه جنايت در طول دوسال در حق ملت نميشد
جنايت عبدالله بزرگتر از غني است

>>>   Salam
دكتر پدرام با قبول خطر همين اكنون در ميان جوانان قرار دارد. قدر اين مرد نترس را بايد شناخت . مرد روزهاى دشوار .

>>>   اقای پدرام با خوشونت دیشب بین پولیس و خیمه زنان شما تعداد قاتلین که شما باعث ان شده اید دو نفر زیاد شد بناهن شما قاتل این انسان ها خوش باور و بیگناه شده اید مانند جنبش روشنایی
بصیر نظری

>>>   سفینه های فضائی امریکا ده سیاره دیگر در کهکشان شیری را کشف کرده اند که همانند وشباهت نزدیک به زمیهن دارد مثلا داشتن صخره ها وکوه ها فا صله با خورشید ، حالا هرزمانی زمین را ترک میکنند باید عرب وپاکستانیرابه آن سیارات انتقال نکنند این ها در زمین باشند و نام زمین به سیاره ترورست ها تبدیل گردد
ر

>>>   جعفر عطايى
برچیده شدن چادر رستاخیز تغییر، برای یک عده از جوانان پایان مبارزه نیست‌، بلکه آغاز مبارزه است. رهبران آینده از همین بسترها برمی‌خیزند. رستاخیز تغییر تا حالا از خود شهامت ستودنی نشان داده است. با شهامت در برابر چماق و گلوله سینه سپر کرده‌اند. باید دید که در روزهای آینده این جوانان غیور و دلیر چه خواهند کرد. مسیر تاریخ را همیشه چنین انسان‌هایی تغییر داده‌اند.
من و دوستی در فردای تقلب انتخاباتی توسط اشرف غنی در بالای شهرک سبز حاجی نبی نشسته بودیم و از دشواری راه عدالت و دموکراسی در افغانستان بحث می‌کردیم. از آن بالا، کوه‌های بلند اطراف کابل را می‌شد دید. من از آن دوستم پرسیدم که آیا تا هنوز در درون این جامعه آدم‌هایی چون مزاری و مسعود وجود دارند که تا پای جان به پای آرمان‌های خود ایستاده شوند و از کابل به کوه‌ها بروند و بخاطر باورهای خود بجنگند. شاید جوانان رستاخیز تغییر در ذهن خود مصروف چنین پرسشی هستند. مقاومت و مبارزه به قیمت جان‌شان.

>>>   كجاست وجدان بيدار حاكميت ع و غ كه خود رادر عقب ديوار هائ كانتينرئ چندين منزله پنهان نموده اند و توسط سرباز بيچاره و محتاج به يك لقمه نان، جوانان وطن را به كام مرگ ميفرستند؟
اخر ما هم انسان هستيم و حق داريم مثل همه ئ انسان ها ازاد و دور از هر نوع ترور و وحشت زيست و كار كنيم.
خشونت و ديكتاتورئ را بايد محكوم كرد...

>>>   تاجیک ها مردم بومی آسیای مرکزی
تاجیکان آریایی وازسکنه قدیم بومی آریانا هستند. قوم تاجیک به عنوان یکی از کم جنجالترین ، صلح طلب ترین ، بامعاشرت ترین وبا فرهنگی ترین و عدالت خوا اجتماعی تاریخ کهن افغانستان هستند. تاجیک ها از دیدگاه اخوت و همدلی در درازای تاریخ کهن سرزمین نیاکان خود قبیله چوپان .حشی کوه سلیمان را در زمین خراسان در آغوش خود گرفته است وپذیرفته است، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری عدالت است.بنابرین قوم تاجیک بین اقوام تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند . شخصیت های فرهنگی و قهرمانان تاریخ این سرزمین کهن مانند اَبومُسْلِمِ خُراسانی ؛ احمد بن اسماعیل سامانی ، أبو علي ابن سينا بلخی ؛ عبدالله جعفر بن محمد متخلص به رودکی و مشهو ر به استاد شاعران نخستین شاعر مشهور پارسی‌سرای حوزه تمدن ایار نا در دورهٔ سامانی در سدهٔ چهارم هجری قمری و استاد شاعران این قرن خراسان زمین است ؛مولانا جلال الدین بلخی ،مولانا عبدالرحمن جامی ، رابعه بلخی وغیر.....
داکتر یارمحمد «حیدرزاده »
داکتر علوم محیط زیست

>>>   نجیب بارور
به شرف تمام معامله‌گرها، بی‌غیرت‌ها، حق‌السکوت گیرها و بی‌مایه‌های روزگار .....

>>>   این اعتراضات کاملا"غیر مشروع بوده وصرف توسط چند تن اوباش ولندغر شورای نظار ولطیف پدر ام صورت گرفته وکاملا"خلاف منافع ملی بوده و باید با مشت بر دهن شان جواب داده میشد که شد ما کابلیان کاملا"ازین حرکت نیرو های امنیتی پیشتیبانی میکنیم
وطنپرست از کابل

>>>   Badry
زیرا تمام اوغان ها یا با طالب هستند یا با گلبدین ! امروزه روز هم طالب انسان این سرزمین را می کشد و هم گلبدین .

>>>   غنی خون جوانان میکند نوش
نفاق و فتنه از او میزندجوش
به آتش میکشد خلق مسلمان
بقول طالب و داعش کند گوش

>>>   هدف والای نیست بلکه اینهاقربانی خواست های منفی چندی محدود شده است که دراواخر از قدرت دور است، مردم مابسیار صادق ودارای نیت پاک میباشد ازهمین صادق بودنش چندتا آدم های خودبین استفاده نمودند و مردم را به جاده های کشانده اگر ....رادر بدنه دولت مشناسی باید ثبوت ارایه کنی امروز دهه ای قبل نیست رسانه های به طور گسترده فعالیت به تمام دونیا ثبوت نشان میدهند تا محکمه بتواند علیه شان عمل کنند...
بااحترام .....م.ا.

>>>   Hossaini
اعلاميه رياست امنيت ملي: حمله شبانه عليه معترضين در كابل توسط شبكه حقاني در خاك پاكستان طراحي شده بود. فرماندهي اين حمله را يكي از جنرالان پاكستان به اسم جنيد به عهده داشت! والسلام
هههههه. طنزي از هشت صبح

>>>   یارمحمد حیدزاده این معلومات تاریخ شما از گرده چپ است تاجیک ها یک نسل مشتق از زیاد طوایف است.یکی تاریخ داشتن است یکی تاریخ ساختن است.

>>>   مرگ بر قاتلین این جوانان - مرگ بر فاشیست های که بدتر از انتهار کننده گان مباشند و زنده باد جنبش تغییر رساخیز . زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است