رویدادهای ترکیه در سه شنبه 30 جوزای 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۴    ۱۳۹۶/۳/۳۱ کد خبر: 134835 منبع: پرینت

** دستگیری شهروندان ترکیه به اتهام عضویت در گروه تروریستی پ.ک.ک و گروه گولن و دست داشتن در کودتای نافرجام 15 جولای سال گذشته به امری عادی در ترکیه تبدیل شده و روزی نیست که خبر از دستگیری های جدیدی منتشر نشود.
دولت ترکیه تدابیر سختی برای برخورد با کودتاگران سال گذشته و حامیان آن ها و نیز افراد مرتبط با گروه تروریستی پ.ک.ک اتخاذ کرده و تاکنون علاوه بر اعلام چهار بار حالت فوق العاده در کشور که همچنان ادامه دارد، بالغ بر 130 هزار نفر را در این خصوص از کار برکنار کرده است.

** محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر ایران در ترکیه در جمع روسای چندین اندیشکده و علمای الهیات ترکیه با اشاره به بحران های متنوع منطقه و بازی های پیچیده صهیونیست ها و همپیمانان آن ها برای تولید بحران و جنگ افروزی از مسوولیت سنگین در برهم زدن بازی شوم صهیونیست در شرایط بحرانی منطقه سخن گفت.

** وزیر مشاور در امور خارجی امارات با اعلام پیش شرط دیگری برای عادی سازی روابط با قطر، ضمن درخواست همراهی از آنکارا در رویارویی با قطر، از دوحه خواست تا آن چه که ابوظبی آن ها را عناصر تندرو می نامد را از قطر اخراج کند.
انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی ضمن استقبال از میانجیگری کویت برای حل و فصل بحران سیاسی با دوحه، از ترکیه برای همراهی با عربستان در بحران کنونی خلیج فارس درخواست همراهی کرد.

** با اعزام نخستین گروه از نظامیان ترک به قطر و استقرار آن ها در پادگانی در دوحه، در حالیکه روابط دوحه و ریاض مرحله پرتنشی را سپری می کند، نخستین مرحله از تمرینات مشترک ارتش دو کشور برگزار شد.
همزمان نیروی دریایی قطر طی هفته جاری تمرینات مشترکی را با ارتش آمریکا در آب های خلیج فارس نیز برگزار کرد.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و یمن از روز پنجم ژوئن جاری تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده اند.

** وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که در حال انجام ارزیابی های فنی و مرحله نهایی توافق خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه هستند.
فکری ایشیک امروز به خبرنگاران گفت که ترکیه به سامانه موشکی دفاعی اس 400 نیاز دارد و آخرین ارزیابی های فنی در حال انجام است و پس از آن در کوتاه مدت به تصمیم نهایی سیاسی خواهیم رسید.

** بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در دیدار با آلکسیس چیپراس همتای یونانی خود بار دیگر خواستار استرداد هشت نظامی کودتاگر فراری و پناهنده به یونان شد.
یلدریم که روز دوشنبه در جریان سفری رسمی عازم آتن شده است، پس از دیدار با نخست وزیر این کشور و در نشست رسانه ای مشترک با چیپراس همتای یونانی خود به تصمیم دادگاه یونان احترام می گذارد، ولی خواهان استرداد کسانی هستیم که آشکارا در کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه شرکت داشته اند.
روابط آنکارا - آتن بر سر خودداری دولت یونان از تحویل هشت نظامی ترکیه که به دنبال کودتای نافرجام 15 جولای سال گذشته به یونان فرار کردند، با تنش رو به رو شده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است