از کابل طالبان تا کابل حکومت
در سرزمینی که امنیت از نان شب هم واجب تر می باشد باید گفت که طالبان موفق تر از حکومت در تامین امنیت در مناطق تحت حاکمیت خود بوده اند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۵    ۱۳۹۶/۳/۳۱ کد خبر: 134847 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، پس از دوران حاکمیت تاریک طالبان بر افغانستان که مردم همواره در انتظار معجزه ای برای رهایی از زندگی طاقت فرسای جبر و اختناق بودند در دوران جدید نیز محقق نشد، تروریسم به معضلی پیچیده تر از سال 2001 بدل شده و این گروه تهدید امنیتی جدی تر و به عبارتی حکمرانان بدون کاخ این سرزمین هستند.

اگرچه اکنون دیگر پایتخت نشینان و باشندگان ولایت های بزرگ برای رفتن اجباری به مسجد، ریش کوتاه، موی بلند و بدون بقرع از دست محتسبان امر به معروف طالبان شلاق نمی خورند اما کشور هنوز به امنیت نرسیده که هیچ، طالبان بر 50 درصد افغانستان تسلط دارد و بر نیمی دیگر تهدید جدی تلقی می شود.

طالبانی که در دوران حاکمیت بر افغانستان از تمامی مظاهر تکنولوژی دوری می کردند و قوانین سختگیرانه آنان در برخی موارد بیشتر تمسخرآمیز بود اما با تجربه های که از نبردهای یک و نیم دهه گذشته گرفتند و با واقف شدن به این حقیقت که رسانه های اجتماعی تا چه میزان قدرتمند هستند و نفوذ پذیر در جوامع مردمی، دارای فیسبوک شده اند و عکس های سلفی در اینترنت به اشتراک می گذارند و در عمق این جریان به تبلیغ و قدرت نمایی می پردازند.

ورود به عمق دنیای طالبان از نگاه خبرنگار بی بی سی نشان از آن دارد که هرچند از آنان به عنوان گروهی منفور یاد می شود اما در تمامی مناطق چنین دیدگاهی وجود ندارد و مردم دیگر به مانند گذشته تنها خواهان امنیت نیستند بلکه صحت و آموزش از دغدغه های باشندگان حتی در دورترین مناطق شده است.

ولسوالی موسی قلعه به عنوان مهم ترین پایگاه برای آنان به عنوان کابلِ طالبان خوانده می شود اما تفاوت بارز آن با پایتختی که در دستان حکومت مشروع افغانستان است در برقراری امنیت و اجرای دقیق قوانین طالبان در این ولسوالی است.

اگر پایتخت هر روزه آماج حمله و انتحاری تروریستان قرار می گیرد و حتی امنیتی ترین مراکز آن در نتیجه وجود نفوذی های دشمن به سادگی در حمله و انتحاری به زانو در می آید و یک لشکر نظامی در خیابان و پایگاه ها ناتوان از برقراری امنیت در مهم ترین شهر افغانستان هستند اما در مناطق استراتژی تحت حاکمیت طالبان وضع به گونه دیگر است: هیچ شخصی و یا مقامی فراتر از قوانین این گروه نیست.

اما همچنان که کابل بدون در نظرداشت امنیت، مردم بدور از قوانین سخت گیرانه از دمکراسی و حقوق شهروندی تا حد امکان برخوردار هستند و زنان امتیاز حضور در دولت و استفاده از امکانات آموزشی را دارند، وضع برای زنان و دختران مناطق تحت سلطه طالبان با دوران حاکمیت این گروه بر افغانستان تفاوتی ندارد، حق آموزش، برخوردای از حقوق برابر با مردان و یا دیده شدن در انظار عمومی برابر با مرگ آنهم به گونه دلخراش می باشد و یا اگر شانس زنده ماندن داشته باشد باید به مانند یک سایه و یا عنصری تحت ظلم زنده بمانند.

از سوی دیگر، ادعاهای دولت که همواره حاکمیت دوگانه در افغانستان را رد می کرد در تناقض با وضعیت موجودِ ولایت هلمند می باشد، مراکز صحی و آموزش در حاکمیت دوگانه اداره می شود: دولت تجهیزات را تامین می کند و طالبان اداره کننده هستند.

مهمات نظامی در اختیار طالبان به مانند دوربین دید در شب و فروش آزاد اسلحه در بازارهای مناطقی چون موسی قلعه تجهیزاتی است به جای مانده از نیروهای امنیتی و یا غنیمیت جنگی و با دیدی عمیق تر توسط هماهنگی ها به دست آورده اند.

گروه طالبان بیش از گذشته در هماهنگی به سر می برد و با برنامه های استراتژی به ولایت ها حمله می کنند در کنار اینکه از محبوبیت بیشتر از حکومت در برخی مناطق برخوردار می باشد.

رو آوردن به تکنولوژی و برقرار امنیت به تعبیر این گروه در ولایت های تحت حاکمیت سبب شده است که باشندگان انعطاف پذیر در مقابل قوانین سخت گیرانه شوند در حالی که ضعف حکومت سبب ایجاد فضا برای یکه تازی های ملیشه و مقام های محلی در مناطقی شده که زندگی مردم را سخت تر از هر جنگ و ناامنی می کند و به وجود آمدن عمق نارضایتی ها از حکومت.

از کابل طالبان تا کابل حکومت شاید در ظاهر تفاوت از یک خرابه به شهری مدرن به چشم بیاید اما در سرزمینی که امنیت حتی از نان شب هم واجب تراست به سادگی می شود نتیجه گرفت که طالبان موفق تر از حکومت در تامین امنیت و برقراری قانون بوده است حال اگرچه همچنان در بخش اعضم افغانستان منفور است و منشا هر انتحاری و کشتاری.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   یکبار دگر به میدان میرویم
تا دگر هیچ‌خواهر ما برده جنسی داعش نشود .
تا دگر هیچ برادر مسلمانم در انتحاری به توته های گوشت تبدیل نشود .
تا دگر هیچ طفلی به ناحق یتیم، خواهری بیوه و مادری داغدار نشود
تا دگر هیچ برادر جنوبی و شرقی ام مجبور نشود با طالبان یکجا شود .
تا دگر هیچ‌ طفل افغانستانی در شرق و جنوب از مکتب دور نماند .
تا دگر اطفال هلمندی و جلال ابادی ما بخاطر تفاله مواد کیمیاوی ممالک دگر معیوب و فلج بدنیا نیایند .
تا دگر ‌هیچ هموطن ما خانه و دارای کم خود را در جنگ طالب و اردو از دست ندهد و بیچاره نشود .
همینگونه ده ها‌ تا دگر وجود دارد که پای ما را منحیث جوان مسلمان و آزاد به میدان مبارزه میکشاند .
پیش به سوی فتع بزرگ
مجتبی
#رستاخیز #تغییر

>>>   Akbar Nawabi
محمد اشرف غنی گفته که در مورد حمله شبانه به معترضان کابل تحقیق شود.
مگر تحقیق در این باره مشکل است؟ معترضان به وسیله ای سربازان دولتی کشته شده اند و جناب شما هم در رأس این دولت قرار دارید.
اکنون، برای مردم افغانستان مواردی از این قبیل خیلی مسخره و بی معنی شده است:
در مورد مسئله تحقیق شود؛
کمیسیون حقیقت یاب تشکیل شود؛
عاملان آن به پنجه ای قانون سپرده شود؛
حکومت به مردم تعهد سپرده؛
و ............
اینها مواردی اند که نبودشان "به" از وجودشان است.
به این می گویند "بحران اعتماد". وقتی مردم باور و اعتماد شان را نسبت به مسوولان حکومت و دولت خود از دست دادند، آن دولت عملن شکست خورده و راه به جایی نخواهد برد.

>>>   Salam
بلى، غنى يك شوونيست خشن ، پشتون تبار است ، هم همتبار خود را در گند فروبرده است و هم كل جامعه را . بايد اين آدم ديوانه را توقف داد. هيتلر را نا وقت از ميان برداشتند و بودن او پنجاه مليون انسان را نابود كرد.
اگر كل هزاره ها ، تاجيك ها و ازبيك ها و در كل تمام غير پشتون ها را بتواند نابود كند و در حد صلاحيتش باشد دريغ نخواهد كرد. اين هيتلر كوچك را دست كم نگيريد . او بى گمان مردم را به گلوله مى بندد و حظ مى برد.،

>>>   خودت با نوعی از طالبان توصیف نموده ای وفکر میکنی آنها فرشته نجات اند ،اگر در مناطق آنها امنیت است به زور وظلم است نه کدام قانون دیگر ،واگر در کابل بی امنیتی است ،اما اظهار سخن نمایی و دولت را انتقاد. نمایی ،حقوق زنان تا اندازه ای تامین است ،اما اینکه در بین بعضی فامیلها دختران وزنان را حقوق قایل نیستند آنهم باز میگردد به مسایل فامیلی خود. شان .
مردم باید در کنار دولت بیستند واز آن پشتبانی کند. نه اینکه در سابق وزیر صاحب بود ویا پست دولتی را در اختیار داشت وآنرا از دست داده و حالا در مقابله با دولت بر میخیزد ،بگزارید این دولت بر اساس اهداف ومرام خویش حکومتداری خود. را به پیش ببرد نه اینکه به خواسته های دیگران وبه اهداف شوم شان برقصد .
عبدالله ریحان

>>>   Salam
پليس ، افسر و عسكر كه در خدمت اين نظام قرار دارد و كشته مى شود ، نمى تواند شهيد باشد . چگونه مى شود پليس و نظامى يك حكومت دست نشانده يى خارجى را شهيد خواند!
من حق فتوا ندارم ، اما معناى شهيد را مى دانم. اگر قرار باشد نظاميان مرده يى اين حكومت مزدور شهيد باشند ، بايد كشته شده گان حكومت هاى تحت الحمايه شوروى سابق را هم شهيد ناميد ، زيرا آنها بدون مزد و براى وطن شان مى جنگيدند و هيچ دست مزدى هم نداشتند.

>>>   Salam
كتمان نكنيد و با مردم تان راست باشيد ، مشكل افغانستان برترى طلبى قومى است ، شما ديديد كه در مرگ جوانان تاجيك يك قبيله گرايى پشتون تبار اشك نريخت ، بل اكثريت مطلق پشتون تباران بنابر تعلقيت تبارى از خشونت و جنايات حاكمان پشتون در همه جا نتنها به شدت دفاع مى كنند، بل برجوانان شهيد هم توهين روا مى دارند.
جامعه پشتون در كل به اوج افت اخلاقى رسيده است و جنون قدرت تبارى اين قوم را تا سرحد قاتل پذيرى هم كشانده است .
اين مردم را بايد از خود شان نجات داد.

>>>   بله در این مقاله به حقوق بانوان هم هم اشاره شده است و باید ما از حقوق بانوان دفاع کنیم . در حاکمیت طالبان کسی حق ندارد مانع تحصیل بانوان شوند چرا کشور در زمینه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به حضور بانوان تحصیلکرده نیازمند است و همچنین در اموزش و پرورش به حضور پر رنگ بانوان نیاز داریم چرا که انان میتوانند اموزگاران و مادران دلسوزی باشند برای دانش اموزان . نه میتوانیم امنیت را نادیده بگیریم و نه میتوانیم اقتصاد چرا که هر دو در مدیریت کشور ضروری و مفید است و تنهایی امنیت کافی نیست و باید امنیت اقتصاد را هم برای مردم به ارمغان بیاوریم. همینطوری که طالبان در امنیت اوردن تلاش می کنند باید در اقتصاد هم تلاش کنند بگذارید تاجران داخلی و خارجی در مناطق شما فعالیت کنند. معدن های که توان استخراج ان را ندارید ان را به شرکت های خارجی بسپارید تا سرمایه گذاری کنند در زمینه ساخت مسکن و زیر ساخت ها باید تلاش جدی شود و به دقت باید این ساخت و ساز ادامه پیدا کند . حبیب الله یوسف زی

>>>   ای بیادر من که میخواهم تبعه کابل طالبان شوم عدالت و امنیت و امکاناتش صد فیصد از حکومت کلمرغ بیشتر است ، تبعه دولت کلمرغ بودن ارزانی خودتان

>>>   ﺩﻩ ﺳﺮﻙ ﺩاﺭاﻟﻤﺎﻥ ﻛﺎﺑﻞ ﺑﻴﺎ ﻳﻜﺒﺎﺭ ﺑﺒﻴﻦ ﭘﻴﺶ اﺯ 200 ﺳﺮﺑﺎﺯ اﺭﺩﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺧﺎﻧﻪ ﺭاﻛﺘﻴﺎﺭ اﻳﺴﺘﺎﺩﻩ اﺳﺖ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است