حکومتی که قادر به تامین امنیت نیست باید برکنار شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۳۹۶/۳/۳۱ کد خبر: 134868 منبع: پرینت

من حرف چند شب پيشم به داكتر عبدالله، رييس اجرايی را اينجا حالا تكرار می كنم. دولت های مدرن به اساس قرارداد اجتماعی شكل گرفته و مشروعيت يافته اند.

بر اساس تيوری رسو و جان لاک، هرگاه حكومتی نمی تواند به وظايف وجودی خود، مثل تامين امنيت شهروندان عمل كند، منطق برای دوام آن حكومت وجود ندارد و مردم در تيوری حق تغيير اينگونه حكومت ها را دارند. مردم هزينه می كنند و از آزادی خود در برابر حكومت صرف نظر می كنند تا حكومت خدمات اساسی ارايه كند.

حكومتی كه در 2 سال عمرش به گفته رييس دولت در نشست پروسه كابل، 75 هزار شهروند اش جان باخته، تنها هراس افکنان خارجی از 200 به 11 هزار تن افزايش يافته و نرخ فقر از 38 به 43 درصد افزايش يافته، شايسته اطاعت نيست و بايد اصلاحات بنيادی در آن بيايد.

خنجانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امنیت
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   موافق ولی پرسش درینجاست که آیا میخواهید این کشور را دوباره به دست دزدان حرفوی سمت شمال بیاندازید؟ منظورم جمیعت و شورای عالی نصوار هست.

>>>   همگی میفهمند که حکومت توان گرفتن امنیت مردم را ندارند کدام کلنگی دولت برطرف کرده میتواند تاحالی کسی پیدا نشده درطول بیست وپنج سال است که امنیت مردمرا تعمین کند یا بزور مردم دولت برطرف شود.
میرویس یاسینی

>>>   این دولت را هچ قدرت نمی تو اندسر نگو ن نماید زیرا امریکا در پشت است

>>>   پيش از تيوری رسو و جان لاک، هوببى (Hobbes) و پيشتر از آن سقراط - Sokrates, افلاطون- Platon و ارسطوتلس Arestetoles حکومت بر پايه دموکراتى را با قانون , عدالت, اوتوتريتى, و مردم سالارى (انتخابات) , آزادى ... پيوند داد. تامين امنيت اوتوتريتى حکومت را حلال و يا رسمى و قانونى مى سازد.
هرگاه حكومتی يکى از شاه ستون هاى نامبرده را نداشته باشد , بى اعتبار, بدون اعتماد و غير قانونى مى شود. حکومت بدون اعتبار, بدون اعتماد و غير قانونى و ديکتاتورى مشروع نمى باشد. حکومت حرام است وشعار سرنگونى اش قانونى است. چون حکومت بدون اوتوريته است. اوتوريته با اسلحه و زور فزيکى نيست.
در کشورهاى يونان و روميان عسکر وارتش با اسلحه داخل نمى شدند. در شهر کابل هم از زمان دارا (بنيادگذار کابل) و شاه پور ابکان و يا اپگان (apagan or apakan ) و هندوشاهان تا به کودتاى داود خان ارتش مسلحانه اجازه دوخل به مرکز شهر را نداشتند. که پشتونها لقب افغان خود را به همين شاه پارتثى وياساسانى نسبت داده اند.
"هرگاه حكومتی نمی تواند به وظايف وجودی خود، مثل تامين امنيت شهروندان عمل كند، منطق برای دوام آن حكومت وجود ندارد."

>>>   آقای اشرف غنی در آخرین اظهاراتش ارشاد فرموده اند: این جا اقوام مختلف زندگی دارند؛ ولی همه افغانیم...
نه آقا!
شماافغانید؛ درست؛ دیگران هویت مستقل خود را دارند:
تاجیک، ازبیک، هزاره...
اقا بدانند که، این گونه ملت سازی تحمیلی را کسی قبول ندارد؛ با این کار ناعاقبت اندیشانهء تان، شما، نا آرامی ودشمنی میان اقوام و خونریزی های بیشتر را سبب خواهید شد!!!
همايون پاييز

>>>   در شرایط کنونی ودولت تروریستی هر کسی باید امنیت خودرا بگیرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است