حکومت نمی تواند از وضعیت کنونی بیرون بیاید
خیمه هایی که در شهر کابل برافراشته شد، به این معنا است که ما به یک وضع خوب برنگشته ایم بلکه به وضعیت سخت تر و دشوارتری برگشته ایم 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۳    ۱۳۹۶/۴/۲ کد خبر: 134937 منبع: پرینت

افغانستان کشوری است که مردم آن سال ها است که انتظار داشتن صلح و امنیت، را دارند. حالا هم که دو سال و چند ماه از عمر حکومت وحدت ملی می گذرد، باتوجه به تعهدات و وعده های رهبران حکومت وحدت ملی و مسایل و موارد مختلف، مخصوصا در خصوص رسیدن به صلح حکومت افغانستان و دولت افغانستان دیده می شود که یک تغییری مردم را امیدوار به آینده نساخته است و حوادث اخیری که در کابل اتفاق افتاد،در چهارشنبه خونین در یک حادثه انتحاری، نزدیک به هزار نفر کشته و زخمی شدند.فردای همان روز مردم هم به تنگ می آیند و به جاده ها ریختند و اعتراض کردند که چرا حکومت به مسوولیت های خود که تامین امنیت است، نمی رسد. اما دیدیم که با برخورد خشونت آمیز حکومت روبرو شدند و در آنجا هم چند نفربه دست نیروهای امنیتی خودمان کشته شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر لطیف پدرام استاد دانشگاه در برنامه «رو در رو» گفت: یکی از اساسی ترین وعده های حکومت وحدت ملی این بود که امنیت در افغانستان تامین خواهد شد و به زودی ثبات در افغانستان ایجاد می کند، این مساله بسیار مهمی بود، چرا که امنیت واقعا در افغانستان اولویت دارد. کشوری که امن نباشد، کار هم نمی شود در آن کرد. اینها وعده ایجاد اشتغال داده بودند، وعده داده بودند که با فساد مالی و اداری مبارزه می کنتد، وعده داده بودند که کشت و ترافیک مواد مخدر کم می کنند و از انکشاف معادن و بهره برداری از آن حرف زده بودند. حالا ما داریم به پایان این حکومت می رسیم اما هیچ کدام از این وعده ها عملی نشده است. همان وقتی که گفتند ما امنیت را در افغانستان تامین می کنیم، در جریان کمپین های انتخاباتی، برای ریاست جمهوری، مخالفان در جاهایی کمتر از پنجاه یا چهل درصد حضور داشتند و حتی کمتر از این بود و حالا مناطق تحت کنترل نیروهای مخالف، که مستقیما در کنترل دارند و با تهدید امنیتی بالا هستند چیزی بالاتر از شصت و پنج درصد است.

وی، در خصوص اوضاع امنتیی و اجتماعی کنونی بیان داشت: ما در این دوره بیشترین فرار و بیشترین مهاجرت منابع بشری جوانمان را در این پنج سال اخیر، در زمان حکومت وحدت ملی داشته ایم که جریان های آن فاجعه بار بود. شاید بیشتر از صدها نفر در سواحل ترکیه غرق شدند و به مقصد نرسیدند و هنوز هم به صورت فاجعه باری، در کمپ های مهاجرین زندگی می کنند. وحدت ملی می گفت که ما وفاق ایجاد می کنیم و وفاق می بایست بر اساس عدالت در افغانستان ایجاد می شد، انقطاب های سیاسی هم در داخل سیستم و هم در بیرون از سیستم به مراتب بیشتر شده و شما می بینید که تظاهرات همین حالا ادامه دارد و خیمه هایی که در شهر کابل برافراشته شده است، به این معنا است که ما به یک وضع خوب برنگشته ایم بلکه به وضعیت سخت تر و دشوارتری برگشته ایم.

استاد دانشگاه، بحث حکومت را در مورد پاکستان، موضوع بحث عوض کردن می داند و می گوید: بحثی هم که در مورد پاکستان وجود دارد و حکومت می گوید که باید پاکستان را منزوی کنیم، فرض بر این می شود که ما پاکستان را منزوی کردیم، این به آن مثل بسیار معروف می ماند که هنر کرد در بلخ، آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری. حالا ما اگر ما چه پاکستان را منزوی کنیم یا نکنیم، این وضعیت را داریم. ما درباره افغانستان حرف می زنیم. این کار وضعیت را حواله کردن به چیزها و موضوعات پرت است تا مردم افغانستان را منحرف کنند.

پدرام ادامه داد: منزوی کردن پاکستان یک اصل متفاوت است، پاکستان زمانی منزوی می شود که کشورهای اروپایی، سفارت های شان را از آنجا بردارند، پاکستان زمانی منزوی می شود که در واقع باتحریم ها و با مجازات جامعه بین المللی روبرو باشد. همه کشورهایی که فعلا در میدان مبارزه هستند فقط از پاکستان انتقاد می کنند. این انتقاد به معنای تحریم کردن و منزوی کردن نیست. کشورهای جامعه بین المللی از آمریکا هم پیوسته انتقاد می کنند اما به این معنا نیست که پاکستان منزوی می شود. تحریم کردن مانند تحریم کردن ایران است که کشورها را مجبور می کند، با آنها داد و ستد نکنند و ارتباطی نگیرند.

استاد دانشگاه معتقد است که اراده ای در حکومت وحدت ملی برای بهبود اوضاع کشور وجود ندارد و افزود: اراده به خودی خود شکل نمی گیرد ودر واقع تبلور یک آگاهی است. تبلور یک مسوولیت است. تبلور یک وجدان است. اراده چیزی غیر از این نیست. در این ساختاری که من نگاه می کنم، هیچ ظرفتی برای اینکه یک اراده قدرتمند از داخلش بازتولید شود وجود ندارد. من اکثر این سران را می شناسم. به لحاظ نظری، به لحاظ مبادی علمی، بر اموری که متصدی هستند آگاه نیستند و به لحاظ معنوی در جایگاهی نیستند که خودشان از متن یک حرکت بیرون آمده باشند. آنها از بیرون به مردم افغانستان تحمیل شده اند، بنابراین در یک چنین وضعیتی اراده مستقل به لحاظ فلسفی شکل نمی گیرد. امکان ندارد فردی که برای بنزین هواپیماهایش محتاج به جای دیگری است بتواند اراده داشته باشد. چرا که زمینه های شکل گیری یک چنین اراده ای وجود ندارد. بنابراین اینها از اول درگیر بحران، مشکلات و سختی هستند و نمی توانند از این وضعیت بیرون برآیند. حکومت ما هم اوضاعش چنین است. نمی تواند برای تامین امنیت خود اراده داشته باشد و برای آن برنامه ریزی کند، نمی تواند وعده های خود را در این خصوص عملی کند و نمی تواند در واقع ضمانت جان شهروندان خود را کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   اولتر از همه باید ګفت که به هر کس و ناکس نام استاد پوهنتون نګذارید.
دوم نابسامانی را در دولت کی به وجود اورده همین چند بیسواد و لند غر که از نام دیمکراسی استفاده میکند
منزوی کردن پاکستان کدام مشکلی نیست مرد افغانستان هر وقت میتواند که پاکستان را منزوی نماید ولی چند پلیت مانند این معلم نا اهل که هم از حکومت افغانستان میخورد و هم به پاکستان جاسوسی میکند باید اولتر این دشمنان منزوی شود تا دست پاکستان از داخل حکومت منزوی شود
ما میدانیم که حکومت ارام نخواهد تشست تا وقتیکه این دزدان و لندغران ولګرد. را سرکوب نکنند چون اینها از مهارتهای استفاده میکند که حکومت بخاطر قانون و اصول دیمکراسی چیزی ګفته نمیتواند ولی وقتیکه تمامیت ارضی حکومت تحت شعا بیاید باز حکومت حق دارد که از هر کاردر مقابل اشخاص نا اهل و دشمن مملکت دست به کار شود.

>>>   Hakimi
در هرچی که در این دونیم سال بر میهن و مردم ما رفته است، عبدالله دوشادوش غنی شریک است.
او می‌تواند با فاتحه رفتن و نمی‌دانم واسطه و استخدام فیسبوک‌گردانان فراوان به ظن خودش فضا را برای خودش مساعد سازد، اما بی هیچ گمانی در هر جنایتی که علیه مردم صورت گرفته شریک است.

>>>   ثریا کوهستانی
ههههههه ما یک ملت هستیم اما زبانت را قبول ندارم فرهنگت را قبول ندارم ووووو هزار تا کار خوب دیگرت را قبول ندارم اما بازم ما یک ملت هستیم آن هم ملت افغان تروریست این است منطق پشتوالی و شرم و ننگ باد بر آن عده آدمک های بی شرم که بخواهند با این چنین مردم گمراه .... نامسلمان حرف از توجه صلح و صفا بزنند شرم آور است اینها زبان و فرهنگ توی احمق را قبول ندارند و هویت کثیف بدنام خود را بالای تو می قبولانند اما توی احمق بزدل بازم سر تکان می دهی و ای بله بله گفته روانی شرم ات باد هر کی که هستی در هر کجای که هستی

>>>   لطیف پدرام:
این سیاره، این جهان به همه تعلق دارد.هیچ فردی،هیچ گروهی،هیچ نظامی حق ندارد به نام ایدیولوژی،فرهنگ،قوم،زبان،نژاد،آیین و مذهب به زور بر دیگران حکومت کند.انسان آزاد به جهان آمده است و به برکت این آزادی حق انتخاب دارد.

>>>   پدرام صاحب. چرا سر أصل موضوع گپ نمى زنى كه دولت و حكومت تان را امريكايى ها اداره ميكند ووطن از جانب خارجي ها اشغال شده وعملاء حكو مت ، حكومت مستعمره است خوب اشرف جان نى ، عبداله جان نى انها يك عبداله ويك اشرف ديگر را مى أورد چرا مىترسى گپ طرف ديگر نبر پاكستان يك افزار ويا وسيله است كل فساد در أمريكا است أين خوش تو مى أيد كه ماهانه مبلغ دوهزار پينجصد دالر أمريكا يى معاش ميگيرى به خدا معلوم كه چندين بار تاحالا با چندين سفارت ها ومراجع استخباراتي ملاقات ها داشته ايى

>>>   جواب ابله خاموشی است.

>>>   باید این شر انداز محکمه شود وایجادگر تشنج است کابلیان

>>>   Saboor Raheel
اینست حقیقت و ماهیت موجودی که دل بستن به او یکی از سرافگندگی های مردم ماست. این سرافگندی را تنها با برافگندن نقاب از چهرۀ این غداران می شود برطرف کرد. از قلم عبدالعلی فایق، یکی از جوانان مومن به عدالت و آزادی، می خوانیم:
"كتمان شهادت احمد شاه مسعود(رح) تا امروز، تغير بيرق، سرود، ساختار نظام ، بنك نوت ووو، ميانجي گري درقسمت شهادت داود داود، امتياز گيري از كرزي بخاطر شهادت مولانا سيد خيلي، آب پاشيدن بالاي خيزش ها مردمي در هنگام شهادت استاد رباني، تسليم نمودن آراي چند ميلوني مردم در انتخابات سال هاي 2004, 2009 و 2014 ميلادي براي حامد كرزي و اشرف غني احمدزي، برچيدن خيمه هاي جنبش ضد تقلب ( كه من آن زمان مخالفت شديد كردم، ولي بعضي از رفقا مخملين ما اين كار را انجام دادند)، خاموش ساختن مسئله شهادت سالم ايزديار و همكاري براي شبخون زدن و برچيدن خيمه #رستاخيز_تغيير را ميتوان از بارزترين نمونه هاي فريبكارانه اين آدم نمك دان شكن تلقي كرد.
سروران گرامي و جوانان شالوده شكن! #عبدالله_عبدالله صادقانه دراثر يك تصادمات تاريخي و يا به عبارت دقيق تر، وي به اثر يك اصطکاکات ايكولوجيكي بوجود آمده است. چون وي را از هر طرف كه بخوانيش باز هم عبدالله عبدالله است. ايشان براي هيچ كمالي خلق نشده است و هيچ آدم با برنامه و كار فهمي هم نيست. وي فقط بلدوزر(bulldozer) است كه توسط آن جاده هاي استبداد، تقلب، بي امنيتي و تداوم نظام هاي قبيلوي را هموار ميسازند!
شما استعمار داخلي را هرآهينه متلاشي ساخته نميتوانيد، مگر اينكه ديواري (مانع) را از بين ببريد كه استعمار در پشت آن پنهان شده است
ع.ع. فايق"

>>>   بدون شک که حکومت های تحمیلی که از اراده و خواست خود مردم به وجود نیامده باشد تمیتواند کارای دشته باشد هم کرزی دست نشان بود و هم آقای غنی باآرا تقلبی به میدان آمد اگر این گونه اشخاص ئ افراد در افغانستان مورد گزینش قرار گیرند به یقین که حال مردم بهبود نمی یابد و بر دامنه بحران ها روز به بروز افزوده میشود .
باید همه با یک دید به مسایل و منافع ملی نگاه کنیم نگذاریم که دشمان ما ازخلا ما استفاده ببرند .
همه گفته های جناب پدرام حقیقت دارد

>>>   اقای پدرام با خوشونت دیشب بین پولیس و خیمه زنان شما تعداد قاتلین که شما باعث ان شده اید دو نفر زیاد شد بناهن شما قاتل این انسان ها خوش باور و بیگناه شده اید مانند جنبش روشنایی
بصیر نظری

>>>   Nejrabi
ٱیا افغانستان واقعٱ خانه مشترک ما است؟
چرا فرزندان تاجیک، هزاره ، ازبک ووو ما هر روز در ولایات جنوبی، شرقی و بدترین جبهات جنگ شهید و زخمی میشوند؟
در حالیکه گارنیزیون کابل، قطعات خاص و گارد ارگ نودفیصد از یک تبار ٱنهم از صفوف طالب وتبار احمدزی تشکل یافته برای قتل و کشتار بی رحمانه مردم بیگناه ؟؟ برعکس فرزندان پاک و صادق ما برای کشتارگاه های طالب فرستاده می شوند!
هرگاهی اعتراض هم کنند ترور می شوند...
فرزند عزیز دیارم نباید از برای حفظ این نظام فاسد و قومگرا و طالبانی جان شیرین خودرا قربان نماید.! !!!

>>>   پگاه تا بیگاه کابل
ياد داشتي از نزديك به دو نيم سال قبل راجع به واحد پولي" افغاني"
(واحد پولي - افغاني)
‏‎نمیدانم کدام بی منطق ، واحد پولی کشورم را " افغانی" گذاشت و بسا جفای بزرگی در حق ساکنین این سرزمین روا داشت.
‏‎در هیچ گوشه ی دنیا چنین نبوده و نیست که واحد پولی کشورش با نام یکی از قبایلش یکسان باشد،
‏‎ حتا در ناسيوناليست ترين كشور هاي دنيا كه يكي آن تركيه است.
در سر زمين ما ارزش کوچکترین چیزها بیشتر از یک" افغانی" است ، طور مثال : قیمت یک کاغذ تشناب 10 " افغانی"
‏‎یعنی 10 ( افغانی ) ! و ( افغاني ) هم واژه ی که منحیث "هویت" من و تو در تذکره تابعیت ذکر شده است ، برابر است با یک کاغذ تشناب ، حال طور مثال اگر کسی بخواهد یک مرکب یا واضح تر بگویم ، یک ( خر ) را بخرد پس قیمت یک خر بیش از 30 تا 50 هزار " افغانی" و حتا بیشتر از آن است !
‏‎یعنی 30 هزار ( افغانی ) را بده و یک ( خر ) را بخر .. عجب مسخره گی !؟
‏‎جالب اینجاست که در این همه سال ها ما خود بر طبل رسوایی خود کوبیدیم و حالا هم میخواهیم بیشتر بکوبیم و شرم باد برما که قیمت " خران " ما هزاران مرتبه بیشتر از خود مان است.
نام كشور " أفغانستان"
واحد پولي " افغاني"
تبعه " افغان"
بأنك ملي اش " دافغانستان بأنك"
شركت ملي هوايي " آريانا افغان"
سرود ملي اش به زبان " افغاني"
رئيس جمهورش "افغان"
طالب اش " افغان"
داعش اش " افغان "
انتحاري اش " افغان"
و و و غيره ...
هنوز هم ما متعصب هستيم و جنابان "ملي گرا "!

>>>   شما چشمتان دنبال خط ديورند هست
پاكستان هم اينو ميدونه و تا ادعاي سرزميني به
خاك كشوري داشته باشيد محال هست به شما
فرصت و مجال آرامش رو بدهند
و اين طبيعي و عرف غيرمقبول سياسي است
ايران هم هيچگاه قبول نمي كنه و اجازه نخواهد داد
كه تغييرات جغرافيايي در شرق كشورش به اين صورت
اتفاق بيوفته...
ماندانا لواساني ،
دانشجوي تاريخ

>>>   پدرام جاسوس تو خو خودت افغان نیستی تو هیچ حق نداری که در باره امورات افغانستان نظر بدهی تو یک جاسوس رسمی استی خوب خودت در همین است اگر میخواهی زنده گی نمایی خود را به نزد بادارت برسان وگرنه مانند ببرک کارمل در این سرزمین قبر هم نخواهی داشت انشاالله که به زودی سرت زیر بالت میشود.فهیم از کارته نو کابل

>>>   پدرام و همقطارانش جنبش برحق جوانان ما را دزدیدند، چنانچه برادران جنگسالارش جهاد برحق مردم افغانستان علیۀ شوروی را دزدیدند.
اینها فقط برای رسیدن به قدرت و دالر جوانان مارا به کشتن دادند/میدهند.

>>>   قوم فاشیستی همه مردم افغانستان راتبدیل کرده به
مرده های متحرک هرکسی راببینی وبپرسی فلان آدم چی
میگویند درانتحاری کشته شد درمسیر راه کشته شد در
مین کنار جاده ای باخانواده کشته شد این طایفه وحشی
چیوقت ازخون خوری سیرخواهدشد

>>>   لطیف پدرام:
من که شب برچیدن خیمه در صحنه حضور داشتم، شاهد بی رحمی و قساوت نیروهای تا دندان مسلح رژیم فاسد کابل بودم. نبرد نا برابر بود. نبرد حق در برابر باطل.
کوشش و مجاهدت عدالت خواهان و فرزندان راستین و رشید میهن برای دفاع از حق، عدالت و آزادی. مبارزان با عزم محکم و ایمان راسخ توانستند سه بار تهاجم سنگین نیروهای مزدور رژیم را به عقب بزنند نیروهای مزدور رژیم با استفاده از شایعه سازی که گویا دارند منطقه را ترک می کنند فرصت دیگری به دست آوردند وبار چهارم حملات سنگین خود را آغاز کردند در نتیجه ی این حمله ی وحشیانه جوان برومند آزادی خواه میهن اعجاز الحق با تیر نیرو های فاشیست به خاک و خون افتاد و شهید شد . یادش جاودانه باد.
مبارزین عدالت خواه این جنایات رژیم را بی پاسخ نخواهند گذاشت. مبارزه و عدالت خواهی هر چه قوی تر ادامه خواهد یافت.

>>>   اول ادب نوشتن را بياموز بعد بنويس . مى دانم در فرهنگ قبيله ادب وجود ندارد .
kabuli

>>>   من ایرانی ستم و زبانم ایرانی ست، طی این صد یا دو صد سال جعل تاریخی هرگز هویت و زبانم را فراموش نکرده ام.
kandahar

>>>   در میان تاجیکهای ترسو فردی دلیر و متقن مثل پدرام نیافتم او نه منافق است ونه سازش کار همیشه حرف حق را گفته و از موجودیت و حقوق قومش دفاع کرده است ملت
jamil

>>>   داکتر عبدالله دیشب ۴۰ دقیقه به کارمندان ریاست اجراییه که زیر نام جوانان در افطاری شرکت کرده بودند سخن رانده
من از بخت بد امشب شنیدم ولی صادقانه نفهمیدم چه می خواهد بگوید.
تنها سوال مهمی که از جوانان پرسید این بود که سابقا در کابل نانوایی زنانه می بود معلوم نیست که حالا هم نانوایی زنانه است یا خیر؟

>>>   كليم الله همسخن
ریاست اجرایی دیدار با جوانان کشور برگزار می کند و ریاست جمهوری مناظره ی شهروندی- وقتی به سیمای مهمانان ایشان می بینم همه کسانی هستند که نمایندگی از ده درصد قشر مافیایی می کنند یا خادمان کلاس مافیای سیاسی و اقتصادی کشور اند.

>>>   اگرهمچوشما موانع ازراه برداشته شود بازمیتواند که ازوضعیت کنونی بدرآید

>>>   تا جای که من میدانم پدر ام منافق ترین شخص است باید مورد پیگرد قرار گیرد این جاسوس مطلق است طرفداران وی نیز اشخاص متعصب و جاهل اند. کابلیان

>>>   خبر تازه ای که همین اکنون در بی بی سی نشر گردیده حکایت ازان دارد{شرکت لبنانی طراح دارالامان کابل ربطی به رولا غنی ندارد}درین گذارش امده است نیلوفر سخنگوی وزارت مسکن وشهر سازی این اظهارات را نمودهدر واقع بعد از پخش تبلیغات گسترده درین مورد اورا مجبور نموده اند تا این بیا نات را ابراز نماید خانم رولا که لبنانی تبار بوده باشوهرش تمام کمک های دنیارا خوردند وحیف ومیل نمودند بسنده نکردندبرای بستن قرار داد حال اقارب خود از لبنان را خواسته اند تا انها نیز سهم ازین غنیمت ببرند وحق خویشاوندی وقرابت بجا شده باشد وبعید نیست که خود اینها قرار را باسم کدام لبنانی مجهول گرفته باشند به هرصورت این رسوای تازه ای انهاست که برملا میگردد در حقیقت خون ان مقتولین وشهدای مطلوم تظاهرات دامن گیر اینها شده انهارا به سویه ای جهان رسوا نمود وبوی این مرداری از بی بی سی هم برامد
معنوی

>>>   برادران فرقی ندارد که از چه کشور و قوم و طایفه ای هستیم فقط باید مواظب توطه های استعمار و بیگانگان باشیم که به بهانه های مذهبی یا قومی ما را به جان هم نیاندازند مهدی

>>>   جناب پدرام صاحب همه واقعیت های تاریخی را با شهامت به پیشگاه مردم شریف افغانستان بیان نمودند وراسالت تاریخی خودرا ادا کردند.این یک واقعیت انکار ناپذیر است که راه حل واقعی مشکل افغانستان وختم جنگ همانا ایجاد نظام فدرالی است زیرا مردم سالاری وافعی ودموکراسی واقعی درین نظان دیده میشود مدرن ترین وبزرگترین کشور های جهان این نظام رابخوبی تجربه کرده اند نتیجه خوب داده شونیست ها از نظام فدرال برداشت غلط دارند ومردم را بر غلطتحرک میکنند درنظام فدرال وحدت واقعی ملیت هاایجاد میشد هیچ قومی بردیگری تحمیل نمیشود همه به حقوق خود میرسند ودرپیشرفت کشور همه سهم مساویانه دور از تعصب وتحجر کاروپیکار مینمایند.
که طراح اول این نظام داکتر پدرام است وقبلن هم از طرف شاد روان طاهر بدخشی هم طرح شده بود ولی حفیظ الله امین سفاک او وپسر جوانش را سربه نیست کرد.داکتر پدرام همچنان موصوع خط دیورند راکه یک کار انجام شده است مطرح نموده اند که یک واقعیت تاریخی کشور است کسی پشم پوشی کرده نمیتواند 21 بار امضا شده مرز شناخته شده بین المللی است انکار آن یک لجاجت گفته میشود نه بزور گرفته میشود نه به مراجعت به آرای مردم آنطرف دیورند.
بناءن از هموطنان وصاحب نظران احترامانه خواهش میشود از کلمات واتهامات ناروا خود داری نموده عفت کلام را در نظر گیرند دلایل علمی خودرا طرح نمایند نه چرندیات واتهامات ناحق وناروا ازروی حسادت ها وتعصبات خودداری نمایند علمن قضاوت شود نه دشنام واتهامات ناجایز وناروا.همه انسان هاحق نظر را داررند. بااحترام عبیدالله نجرابی.

>>>   در صورتی که در حکومت مانند شما مردم باشد و دل مردم را می زنید ووانشاالله دولت جور می شود در صورتی جز که دولت را حمایت کنیددولت را تخریب و به نظر مردم انرا بد می کنید خداون شمار ا هدایت کند

>>>   پشتونستیزان کوره دل! همین چنین بسوزید! دلتان در بګیرد! پشتون سنګیست که هر قانغوزک اورا لول داده نمیتواند! پشتون را هیچکس حاکم نساخته!!!!شکر که دل پشتون اینقدر کوچک نیست!!ورنه مانند تاجکان تاجکستان این ګهواره تاجکان اوف و پوف میشد ودین ودنیارا از دست دادند زبان رفت دین رفت عزت رفت ازادی رفت!اما پشتون راانګلیس وروس چرا بخشید؟؟؟؟ بخاطر ګریزیهای بخارا؟؟؟
افغان افغانستان افغانی را فلک رایګان نداده- این نعمت را با تقد قربانی خریده ایم!!!!پشتون به تبعیض نه دست میزند ونه ضرورت دارد!!!!! اما به ګریزیهای بخارا اجازه نیست خوابهای بخارارا در افغانستان ببیند!
پدرام!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است