افغانستان خط مقدم دو سوی قدرت ها!
پاکستان آنگونه که نشان می دهد هیچگاه نقش اصلی جنگ افغانستان نبوده بلکه این نبرد توسط امریکا با سلاح تروریسم برای مقابله با روسیه و ایران است و امتیازی برای اسلام آباد و ریاض 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۳    ۱۳۹۶/۴/۲ کد خبر: 134938 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، هیچ راهبردی برای کاهش ناامنی در افغانستان با نادیده گرفتن پاکستان و به طبع طالبان به نتیجه ای جز بن بست نمی رسد، طالبان برای پاکستان بیش از آنکه تهدیدی برای از میان بردن افغانستان باشد به عنوان سدی در برابر هند استفاده می شود.

آنچه در جنگ افغانستان رخ می دهد رابطه مستقیم با منطقه دارد، اگر پاکستان تهدیدهای بیشتر هند را در کشمیر احساس کند شعله های جنگ در کابل زبانه می کشد، اگر روابط دهلی و کابل فراتر از تجارت برود خشم پاکستان در انتحاری ها و کشتار در آن سوی مرزهایش خالی می شود و حال با چنین رویکردی امریکا و یا هر قدرت دیگری بدون فشار بر پاکستان برای کاهش حمایت از طالبان نمی تواند از عمق میدان های جنگ بکاهد و به دنبال ثبات در خاک افغانستان باشد.

چنین سیاسیت خصمانه از سوی پاکستان نشات گرفته از مبنای نظام این کشور می باشد که با تکیه بر تروریسم به مانند دهه های گذشته همچنان در حال امتیازگیری های منطقه ای می باشد.

در همین راستا، اسلام آباد هم از طریق طالبان در میدان های جنگ به نبرد می رود و هم از سوی مقام های نفوذی در حکومت وحدت ملی سبب سردگمی در دولت و عدم به وجود آمدن سیاستی با اقتدار در قبال این کشور می شود.

اما آنچه در این میان مهم می باشد، نقش امریکا به عنوان متحدی با قدرت برای پاکستان است که هیچ گاه اهرم فشار برای کاهش حمایت ها از تروریستان نشد، واشنگتن برای در اختیار داشتن منطقه حساسی که جغرافیای افغانستان را نیز شامل می شود خواهان به انزوا کشاندن رقبای قدرتمند منطقه ای به مانند روسیه، ایران و چین می باشد و بر همین اساس نه خواهان به چالش کشیدن روابط با پاکستان است و نه به خطر انداختن منافع در عربستان.

با تمامی بن بست های موجود در مقابل امنیت افغانستان و جنگی که هر روزه جان هزاران تن را تهدید می کند و هر روزه از میان بی دفاع ترین ها قربانی می گیرد در رقابت کشورهای جهان به جنگی مدام بدل شده است.

امریکا با حمله به افغانستان با این وعده که ریشه تروریسم را در کشور می خشکاند با استفاده از قدرت تروریستان بازی خطرناکی در منطقه به راه انداخته است که نتیجه را در سوریه و عراق شاهد هستیم و در افغانستان با جنگ تجربه می کنیم.

در این میان، اگر چه اشرف غنی با چرخشی یک باره تمایل خود را برای بهبود روابط با اسلام آباد نشان داد و خواهان از سرگیری نشست های چهارجانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین شده است اما در همین راستا نمی تواند با نزدیکی به هند، کشور را در بحرانی دیگر از ناامنی ها فرو ببرد.

حقیقت این می باشد که افغانستان به عنوان مستعمره در دستان امریکا می باشد و بدون اجازه این کشور هیچ یک از رهبران و جریان ها نمی تواند مستقلانه نقش آفرینی کند، اگر واشنگتن و به عبارتی دولت ترامپ خواهان به امنیت رساندن افغانستان و مقابله با تروریستان باشد این امر در کمترین زمان میسر است زیرا سرچشمه آنان در خاک پاکستانی است که از سوی امریکا تغذیه می شود.

از سوی دیگر، امریکا که با دشمنان خود چون روسیه و ایران در منطقه خاورمیانه روبه رو است و برهمین مبنا در پی استفاده از جریان تروریسم برای مقابله با این کشورها می باشد.

پاکستان با وجود آنکه بزرگترین دشمن افغانستان طی یک و نیم دهه گذشته آشکارا به حمایت و تمویل طالبان اقدام می کند اما دست بازیگران قدرتمند تری از اسلام آباد در پشت پرده است و این حقیقت که هرجای این کره خاکی که منفعتی باشد و فرصت برای نمایش، امریکا پای ثابت بازی است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   مردم فکر میکنندامپریالــزم جهانخوار عاشق مردم درجه سه افغانستان شده است به همین سبب شاید خشمش پاکستان را ازنقشه جهان وسطح کره زمین محو سازد ، و آن وقت افغانستان برای ما به جنت تبدیل مگردد ،شدید ترین عمل راکه امریکا درمورد پاکستان احتمال داده تغیر جهت کمک هابه پاکستان یعنی به بخش نظامی نه به عرصه ملکی بلی ! ازدیاد پرواز های بی پیلوت که آنهم صرف درامتداد دیورند صورت میگیرد ،مدارس ومراکز ترورست پروری درشهر های اسرائیلستان هست
ما نمیدانیم پاکستان از ما چی می خواهد؟
ما از پاکستان صرف نیم ازحاک شانرا می خواهیم ،
جهان از ما چی می خواهــد؟ اینکه دزدی وفساد نکنیم !
ما از جهان چی میخواهیم ؟
همه چیز را امریکا واروپا جاپان هند چین برای ما بسازند و وظیفه ما صرف خوردن و اختلاس وغصب تقسیم چوکی هاباشد ، اگر سرتقسیم چوکی باهم نساختیم جهان باید صد ها ملیون دالر مصرف کنند وبرای ما یک حکومت موقت دیگر بسازند تا بدینوسیله اینبار کسانیکه چوکی وقدرت نداشتند حاصل کنند ، درمقابل دهقانان مابرای شان ملیون ها تن مواد مخدر درجه اول تهیه میکنند وسران وسیاستمدار نماهای ما درمقابل پول حاضرند برای هراداره جاسوسی ووطن فروشی کنند برای اینکه امور بهتر روبراه شود علما !! ورهبران تنظیمی به کشور های ترورست زا ی عرب پاکستان مزدوری کنند و تکنوکرات نماهای غربی نما ی ما مزدوری به اروپا و امریکا رابین خود تقسیم کنندو با استفاده از فرصت بکس های خالی راکه باخود آورده اند پُر سازند
مقاومت گران ما که درمقابل نشر عد الت وقانون مقاومت میکنند باید ریکورد فساد را درسطح جهان قایم نمایند وهریک به فرعـــون عصر خود تبدیل گردد وهر قدر که دزدیده اند را دربانک های دبی ذخیره سازند ، ماغیرت داریم ،
ر

>>>   بــه قوماندانان دزداختلاس گر تیل فروش ومهمات فروش !
معاشات سربازان خیالی زهر تان باد!
ده ها مرتبه جوانان مردم در دروازه بانک ها شهید وپارچه پارچه شدند ، تاچی زمانی منتظر میمانید وتدبیری نمی سنجید؟؟ چرا معاشات شانرا داخل قطعات نظامی توزیع نمیکنید؟؟؟ ویا دسته چجمعی بعد از تامین امنیت برای گرفتن معاش نمیبرید؟؟
در شهادت وخون این مردم مظلوم که صرف بخاطر مجبوری برای ده هزار افغانی سرباز شده اند شما هم شریک هستید ، شما شریک جرم اشرار
ر

>>>   مرتضوی از آشنا: ستون پنجم را تعریف کنید و چند نفر را نام ببرید که در ارکان دولت باشد؟
جواب #آصف_اشنا جوان چلنجی که اشرف غنی را به مناظره دعوت کرده بود به سخنگوی ارگ مرتضوی!
درود به جناب مرتضوی...!
اول؛ گرازش کمیسیون حقیقت یابی سقوط قندز را بیرون بدهید که من از لابلای آن متن اسمی ستون پنجمی ها را بیرون بشکم.
دو؛ حقایق چهارصد بستر، قول اردوی 209شاهین، رجال برجسته، کاروان افسران اکادمی پولیس در کمپنی، حمله دم دروازه آکادمی پولیس در افشار از رویدادهای هستند که برسی شده اند. نتایج این بررسی ها را بدهید که من درجن درجن ستون پنجمی را از متن این حقایق برون بکشم.
سه؛ قرارداد ننگین دندغوری قبل از سخنگوی جناب شما امضا شده بود را که میدانید. تردید ندارم در نقد این قرارداد مقاله و مطلب در روزنامه هشت صبح نوشته اید.
چهار، من وقتی در ریاست اجراییه کار می کردم دو بار دکتور عبدالله در جلسه رسمی شورای وزیران در مورد فعالیت ستون پنجمی های درون نظام گپ زد و از ضرورت مبارزه و پاک سازی نظام و حکومت از ستون پنجمی ها یاد کرد. حالا، اگر جناب شما در ادامه سخنان چند روز پیش استانکزی گپ میزنید، باید با وضاحت بگوید که اظهارات رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در مورد ستون پنجمی های حقیت ندارد.
پنج؛ مگر فراموش کرده اید که معصوم استانکزی باری خودش در مجلس نمایندگان از نمایندگان مردم خواستار کمک برای مبارزه با ستون پنجمی ها شد...؟
شش، اسناد که تلیوزیون یک از هلمند نشر کرد را کجای کار بگذاریم؟ مگر کسانی که پشت آن اسناد قرار دارند غیر از نفوذی ها یا همان ستون پنجمی ها هستند؟
هفت و عجالتن آخری، همین نزدیک گزارش شش و نیم طلوع نیوز از فروش قطعات رنجرهای نظامی را ببینید. مگر این همه را جنیات و دست های غیبی انجام می دهند یا ستون پنجمی ها...؟
حالا موارد را که از شما می خواهم را منتشر کنید. محرم بودن اسناد را بهانه نکنید. مردم حق دارند حقایق ویرانگر در خصوص زندگی و سرنوشت شان را بفهمند. این موارد که من خواستم را منتشر کنید که من درجن درجن ستون پنجمی از لابلای متون اسناد معرفی کنم.
آیا جرات و شهامت اخلاقی اش نزد رییس تقلبی و نامشروع ات هست؟
به آدرس شخص شما حرف نمی زنم چون میدانم این موارد از صلاحیت شما بیرون است و میدانم حتی جناب شما به این اسناد دست رسی ندارید.
دا گز دا میدان...!
پ.ن: برگرفته شده ازصفحه فیسبوک خراسانی.

>>>   مردم منطقه خراسان قدیم یا افغانستان امروزی تا زمانی که تاریخ 300 سال گذشته را نخوانند ، چگونگی به قدرت رسیدن پشتون ها در این سرزمین را در نیابند به اسایش نزدیک نخواهند شد.
افغانستان باید به وجود می آمد تا در برابر مستعمرات انگلیس در هند در برابر روسیه محافظت کند و هنوز هم که هنوز است کشور های غربی از این سرزمین برای همین موضوع استفاده میکنند برای محافظت از منافع شان در منطقه.

>>>   لطیف پدرام:
شبکه ی حقانی بدون شک یکی از خطرناکترین شبکه های مسلح است.آقای صیقل نماینده ی افغانستان در سازمان ملل گفته است این شبکه در خاک پاکستان پایگاه دارد.اما آقای صیقل نگفته است در کجای پاکستان. وقتی آقای صیقل این قدر اطلاع دارد باید نام ده،قریه ،اجنسی یا شهر را هم بداند. دقیقآ در کجا؟
آیا شبکه ی حقانی در اسلام آباد است یا در مناطق مرز دیورند؟ اگر در منطقه ی دیورند است افغانستان آن را سرزمین خود می داند پس شبکه ی حقانی در خاک افغانستان فعالیت می کند . از آقای صیقل می پرسم مرز افغانستان با پاکستان کجاست؟ آیا موقع آن نرسیده است که مرز را تعریف کنیم تا بدانیم پایگاه ها در سرزمین های افغانستان قرار دارند یا در سرزمین های پاکستان. اصل معضل همان خط رسمی دیورند است چرا در باره ی ضرورت بسته شدن آن در سازمان ملل سخن نمی گویید. آیا به نفع صلح و ثبات افغانستان نیست که مثل بقیه مرز ها قانون بر آن جاری شود. مردم را گیج و راه گم نسازید. یک بار هم اگر شده است با مردم صادق باشید.

>>>   Mosleh
سرحد بنام کشور افغانستان وپاکستان که ازآن به نام دیورند یاد میشود توسط پاکستان باسیم های خاردار دیوار میشود.تا چند وقت دیگر کار اش به اتمام میرسد دل کس قبول دادد ویا ندارد.بیایید ما وشما بجای ادعای حاکمیت بر پشاور چلند پول پاکستانرا از ننگرهار ،خوست وکنر نابود کنیم .

>>>   نه امريكا و نه روسيه و نه چين و نه ايران و اروبا
پاكستان را به كنار نه ميگذارند و جانب افغانستان بگيرند
ديورند مرز بين المللي هست و سازمان ملل به رسميت شناخته
اكر افغانستان و هند هم بخواهند از دو سو بر پاكستان
حمله زميني كنند ايران و ارتش باكستان بدون دخالت امريكا
سازمان ملل و كشورهاي دوست باكستان نمي گذارند

>>>   شمااول وضعیت خودتان را با اجانب و اشغالگرها مشخص کنید ، خیال پردازی در مورد حمله به یک کشور مسلمان و همسایه باشد برای بعد .
تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف
مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی
شهروند - ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است