انتخابات سکوی پرتاب حکمتیار
انتخابات پارلمانی اولین و مهمترین گام حزب اسلامی است و فرصتِ طلایی سیاسمتدار کهنه کار افغانستان که پس از بیست سال انزوا به رویای حکمرانی افغانستان دست یابد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۹    ۱۳۹۶/۴/۳ کد خبر: 134957 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، برگزاری انتخابات پس از دوران طالبان در حاکمیت جدید از سوی امریکا بر افغانستان به همان راه استبداد و خودکامگی قومیتی رفت، طی یک و نیم دهه گذشته تمامی انتخابات صورت گرفته با تقلب و جنجال به همراه بود تا جایی که در سال 2014 کشور را در آستانه سقوط قرار داد.

با ورود گلبدین حکمیتار به ساختار سیاسی افغانستان و سخنان دفاعی وی از نظام حاکم و اشرف غنی بر طبل تک قومی شدن حکومت کوبید، در حالی که حزب اسلامی از ابتدا خواهان شرکت در انتخابات آینده بود حکومت پس از ماه ها جنجال بر سر روند انتخابات برای چندمین بار اعلام کرده است که انتخابات پارلمان و ولسوالی ها در سرطان سال 1397 برگزار می شود.

فرصتی طلایی برای سیاسمتدار کهنه کار و منفور افغانستان که یکی از مقتدرترن احزاب را در اختیار دارد تا پس از بیست سال انزوا به رویای حکمرانی افغانستان دست یابد.

این در حالی است که توافقنامه صلح با پشتیبانی امریکا به فردی مشروعیت داد که حکومت اشرف غنی تشنه آن برای رسیدن به رویای کشوری پشتونیزم بود.

جدای از آنچه به عنوان جانی و قصاب کابل در کنار نام حکمتیار به چشم می خود و متهم به کشتار و دست داشتن در قتل عام هزاران هزار بی گناه طی جنگ های داخلی و پس از آن می باشد اما نمی توان بر این حقیقت چشم پوشید که وی نفوذ بالایی در میان قوم پشتون دارد و همچنان برخوردار از یک لشکر نیروی نظامی و حزبی بزرگ.

هرچند حزب اسلامی به مانند قوم پشتون دچار چند دستگی شده اما مشخصه بارز میان این دو، اتحاد است در برابر هر آنچه که انحصارطلبی و قدرت آنان را به خطر بیاندازد از شخصیت ها گرفته تا قومیت های دیگر که همواره بیش از هر متجاوز خارجی دشمن تر بودند.

گلبدین حکمتیار مدیون ارگ است که وی را از انزوا و گمنامی نجات داد و به همان میزان تیم اشرف غنی نیز در میانه بحران بی اعتمادی ها نیازمند رهبر حزب اسلامی به عنوان وزنه سیاسی می باشد.

وی در روزهایی که مقام های بلندپایه حکومت در مخالف با حکومت وحدت ملی هستند و خواهان تقسم قدرت، ناجی اشرف غنی با پشتیبانی از نظام به عنوان یک ملی گرای پشتون خواه در پی تقویت قدرت مرکزی است.

با وجود آنکه حکمتیار تاکنون هرچه کرده نفاق بوده و براندازی حکومت ها اما تا زمان محکم نشدن پایه های قدرت خود همراه اشرف غنی می ماند و به احتمال زیاد به دلیل نزدیکی با پاکستان طرف گفتگو با طالبان خواهد بود.
تسلط بر پارلمان آینده اولین گام اما مهمِ حزب اسلامی برای به قدرت رساندن گلبدن حکمتیار می باشد.

در حالی که امریکا خواهان تداوم اوضاع جای افغانستان است و در مخالفت های برخی مقام های بلندپایه حکومت نسبت به این سیاست همواره به دنبال حمایت از قوم پشتون و چهره های پشتیبان بوده و هست.

اشرف غنی در راستای اهداف قوم گرایانه برای تداوم کار پارلمان دست به هر اقدامی زد از ایجاد موانع بر سر تذکره های الکترونیک تا اصلاحات انتخاباتی و حال این احتمال وجود دارد که تاریخ تعیین شده در سال آینده به مانند گذشته تنها بازی باشد برای فرافکنی های ارگ.

حال، چه انتخابات برگزار شود و یا نه اما برای گلبدین حکمتیار راه های بسیاری برای عرض اندام و قدرت طلبی هموار است زیرا به خوبی دریافته که اشرف غنی نه تنها در کشور محبوب نیست بلکه از سیاسمتداری تهی و برای حفظ پایه های حکومت نیازمند فردی چون وی می باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   حکمتیار صاحب وعده نموده بود که دراولین فرصت که صاحب صلاحیت شوم کنفدراسیون با پاکستان میسازم چی زمانی اینکار میشود؟؟؟؟

>>>   کسی میداند نتیجه مذاکرات استاد عطابه نمایندگی از جمعیت با حکومت وحدت ملی چی شد؟؟ چون ع نتوانست حقوق مجاهدین را از غ بگیرد استاد عطا مجبور شدبه میدان بیاید حالا چی زمانی دست آورد هایش را جشن میگیرد واین جشن درکجاست ؟ خیمه لویه جرگه یا غازی استدیوم یاداخل ارگ ؟؟

>>>   واقعافاجعه يي درراه است خداوندخيرملت مظلوم افغانستان راپيش كند

>>>   mid Haidari
خداوند این مزدور بیگانه و قاتل مردم بی گوناه افغانستان به زودترین وقت به جزای عملش گرفتار کند انشاالله

>>>   Azimi
خداوند متعال این مزدور را ازسر ملت مسلمان ما به زوترین فرست دور کند کند که قبر ها فریاد میکشند دیگر تمحل اینقدر شهید را ندارند

>>>   داکتر عبدالله دیشب ۴۰ دقیقه به کارمندان ریاست اجراییه که زیر نام جوانان در افطاری شرکت کرده بودند سخن رانده
من از بخت بد امشب شنیدم ولی صادقانه نفهمیدم چه می خواهد بگوید.
تنها سوال مهمی که از جوانان پرسید این بود که سابقا در کابل نانوایی زنانه می بود معلوم نیست که حالا هم نانوایی زنانه است یا خیر؟

>>>   كليم الله همسخن
ریاست اجرایی دیدار با جوانان کشور برگزار می کند و ریاست جمهوری مناظره ی شهروندی- وقتی به سیمای مهمانان ایشان می بینم همه کسانی هستند که نمایندگی از ده درصد قشر مافیایی می کنند یا خادمان کلاس مافیای سیاسی و اقتصادی کشور اند.

>>>   انتخابات نمایشی را مردم افغانستان قبول ندارد. چراکه تمام دولت توسط خواندان احمدزی اشغال شده است.

>>>   Nejrabi
#ٱیا افغانستان واقعٱ خانه مشترک ما است؟
چرا فرزندان تاجیک، هزاره ، ازبک ووو ما هر روز در ولایات جنوبی، شرقی و بدترین جبهات جنگ شهید و زخمی میشوند؟
در حالیکه گارنیزیون کابل، قطعات خاص و گارد ارگ نودفیصد از یک تبار ٱنهم از صفوف طالب وتبار احمدزی تشکل یافته برای قتل و کشتار بی رحمانه مردم بیگناه ؟؟
برعکس فرزندان پاک و صادق ما برای کشتارگاه های طالب فرستاده می شوند!
هرگاهی اعتراض هم کنند ترور می شوند...
فرزند عزیز دیارم نباید از برای حفظ این نظام فاسد و قومگرا و طالبانی جان شیرین خودرا قربان نماید.! !!!

>>>   فرخنده: Mar 19th,15
تبسم: Aug 11th, 15
رخشانه: Oct 21st, 15
جنبش روشنائی: July 23rd, 15
رستاخیز تغییر: May 31st, 17
ماه رمضان: کابل، پکتیا، هلمند، هرات ۱۰۰۵ شهید
از بیست ویکم سپتمبر ۲۰۱۴ تا بحال 328,50 نفر از هموطنان ما کشته شده اند ولی هنوز یک تعداد جوجه فاشیستها از افگار زایونیستی وشیونیستی مغز متعفن بیشرمانه دفاع مینمایند. عید مبارزین عدالتخواه و همه شهدا مبارک باد.
#رستاخیز #تغییر

>>>   ریس اجرایه در غم خو ش گذرانی خو د است
در فکر مردم که او را حما یت کرده نیست فقط در غم ارایش و رفتن به هند نزد فا میل خو د است ای مردم سا ده لو که در پشت این رقم رهبران بی همت میروید هو شا ر شوید

>>>   اعلاميه رياست امنيت ملي:
حمله شبانه عليه معترضين در كابل توسط شبكه حقاني در خاك پاكستان طراحي شده بود. فرماندهي اين حمله را يكي از جنرالان پاكستان به اسم جنيد به عهده داشت! این راپور موثق کشفی را امنیت ملی همیشه بیدار درمقابل پنجصد هزار دالر از شبکه های ارتباطی خود خریداری کرده است

>>>   Reza
ایا اشرف غنی احمدزی وعبدالله عبدالله به عنوان رییس و رییس اجراییه حکومت وحدت ملی حق تبریکی گفتن عید را با توجه به جاری شدن سیلی خون در ماه مبارک رمضان دارند؟!

>>>   لبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، گفته است نیروهای تحت امرش، پیش از خروج نیرو های ناتو در پایان سال ۲۰۱۴، تا بتوانند سربازان غربی را خواهند کشت.
روزنامه "دیلی تلگراف" چاپ لندن، ویدئوی دریافت کرده که رهبر حزب اسلامی افغانستان در آن بر ادامه جنگ علیه نیروهای بین المللی در این کشور تاکید کرده است.
آقای حکمتیار که دولت آمریکا او را به دلیل حمایت از طالبان و القاعده، تروریست می داند، در این نوار ویدئویی می گوید: "مجاهدین می‌خواهند با چشمان خود شاهد صحنه‌ای باشند که به اشغال‌گران درس بدهد تا هرگز بازگشت و پا گذاشتن دوباره در این راه به ذهن شان خطور نکند".
رهبر حزب اسلامی در بخشی از این ویدئو هشدار می‌دهد که افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو، به جنگ داخلی "خونین" کشیده خواهد شد. او می‌گوید: "ما ممکن است پس از سال ۲۰۱۴ وضعیت هراس انگیزی داشته باشیم که کسی نمی تواند آن را پیشبینی کند"

>>>   غنی: آنانی‌که منافع شان در خطر است زیاد صدا بلند می‌کنند!
او شادگل منافع 30 میلیون انسان در خطر است .
برآمدن از خانه خطر
رفتن به مکتب خطر
پولیس شدن خطر
بیکار ماندن خطر
پیدا کردن کار خطر
حق خواستن خطر
لب وا کردن به حکومت خطر
پول دار شدن خطر
بی پول شدن خطر
بودن در افغانستان خطر
فرار از افغانستان بازهم خطر که شخص خود شادگل مانند گوسفند مهاجرین بفروش رساند خطر
پشتون بودن خطر
تاجیک بودن خطر
اوزبیک بودن خطر
کدام اش در خطر نیست که منافع ملت در آن نباشد .
افسوس میکنم به این مغز متفکر گ... که حالا هم از شکمبه حرف میزند.
تمام دارو ندار افغانستان در خطر است
Homayoon Shareefy

>>>   نباید از انصاف گذشت. درین 16 سال گذشته جنگسالاران دیگر که نیز باعث خرابی کابل و کشتن هزار ها بیگناه کابلی هستند، به اریکه قدرت لم دادند و از پول های باد آورده میلیونر شدند، چرا این نوبت به گلبدین جنگسالار داده نشود. او که کمتر از دیگران نکشته است.

>>>   شماره های بانکی عطا دوباره باز شد و ولایت بلخ هم به تصرفش درامد. دیگر کدام خواستۀ بیشتر از غنی نداشت. تنها شما مردم ساده دل خود را خوش کرده اید، که گویا این تیکه داران منافع شما را در سر دارند.

>>>   او برادر، اگر آسیاب از بابه ست، هم به نوبت است. گلبدین از دیگر جنگسالاران چی کمتر دارد، که داخل حکومت نشود؟ آیا کمتر از دیگران آدم کشته است" آیا کابل را به تنهائی ویران کرده است؟ آیا او تنها نوکر پاکستان است؟ آیا نوکران ایران درین حکومت کم است. خلاصه سگ زرد برادر شغال است.

>>>   Salam
فكر كنيداگر سفارت امريكا و انگليس و پايگاه هاى شان نباشد، آيا غنى و عبدالله مى توانند دو ساعت در قصر هاى خود باشند!
پس حكومت كى مى كند، اوغانستانى ها يا خارجى ها !

>>>   اگر حكمتيار را مردور ميگويد.. پس صياغ،عبدالله، معلم عطا،و همه مجاهدين سابق و جيره خوران فعلي ٥٢كافر (ناتو و ديگران) را هم ياد كنيد..صلح آرزو همه هموطنان ما است.. و از راه انتخابات به قدرت رسيدن يك امر دموكراتيك است.. پس در اين چي بدي؟
افغانستان از همه ما است تنگنظري و حسودي هيچ نتيجه خوشايندي ندارد، گذشته ها را كوشش نموده فراموش كنيد و به پيش بسوي يك وطن واحد..
صادقي

>>>   روشن فکری و افشاء گرای افغانستان
نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان, فرانتس مایکل سکیولد میلبین امروز در امستردم, کشور هلند:
این که شهر کابل, پایتخت افغانستان, هنوز سقوط نکرده و حکومت کابل هنوز زیر سرپرستی نیروهای خارجی زنده است, این معنی را ندارد که در کشور جنگ نیست. لطفآ خود را فریب ندهد. اگر جنگ [مثل سال های ۹۰] هنوز با شهر کابل نرسیده اما باید گفت که همین اکنون در روستاها و در ولایت مثل بغلان و کندز جنگ داخلی و قومی به شدت دوام دارد و حتی در هرات در غرب کشور این جنگ و گروهای مافیایی نزدیک با طلبان پا کشیدند

>>>   درنويشته هاى نويسنده محترم كب هاى ضدونقيض ديده ميشود حكمتيار راهم منفورميخاندوهم سياستمداربرنفوس وقدرت مند. ولي حقيقت اين است كه بخواهيم ويانه حكمتيارمحبوب ترين شخص درنزدهمه مردمميباشد.

>>>   حزب اسلامی یک حزب افغان شمول است متشکل از تاجک ازبک پشتون هزاره و حکمتیار زعیم ملی است رهبر پشتون
من شخصا یک کلمه پشتو یاد ندارم لیکن حکمتیار را به رهبری این وطن ترجیح میدهم
احمد صمیم هروی

>>>   لطیف پدرام:

یکی از بزرگان خرد و فلسفه سال ها قبل نوشته بود:
سه معیار،سه ملاک، سه محک برای سنجش و شناخت انسان ها وجود دارد.
1- قدرت
2- ثروت
3- حقیقت
-آیا از قدرت می ترسد و در برابر آن مثل خوک سر فرود می آورد.
-آیا در برابر ثروت و تجملات بر نفس و خواسته های شیطانی اش غلبه می کند یا تسلیم می شود.

-آیا شرف و شهامت بیان کردن امر حق و حقیقت را دارد هنگامی که با آن روبرو می شود؟
انسان های بزرگ و مبارزین و انقلابیون راستین را از دروغگویان،معامله گران و شرف باختگان با استفاده از این سه ملاک می توانید تفکیک بدهید. این ها ترازو استند.

توصیه ی من به مبارزین جوان این است فقط حقیقت، درستی و راستی را معیار قرار بدهید،از جبن و ترس بر حذر باشید.شجاعت پیشه کنید.مردان بزرگ،انسان های خوب،انسان های آراسته به انسانیت و وجدان آگاه هیچ گاه مرعوب مافیای قدرت و ثروت نمی شوند و دست های خود را با این گونه کثافت کاری ها آلوده نمی کنند.حرکت ها،جنبش ها و انقلابیونی که نقطه ی حرکت شان از همان آغاز آلوده به اندیشه ی خیانت، ثروت اندوزی، حس بردگی و غلامی و جبن و ترس باشد به زودی انحراف پیدا می کنند، در درون خویش می شکنند و راهی به دهی نمی برند. به سخن حافط:
ناز پرورد تنعم نبرد راه به دوست
عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد

>>>   سید حسیب مصلح ...
رستاخیز تغییر و خون شهدای رستاخیز تغییر حالا صف بین ملت گرایان و دهشت گرایان را رقم زده است. حمایت و ارتباط با رژیم دهشت افگنی فعلی جنایت علیه بشریت است. ما خواهان تغییر و اصلاح نظام هستیم.

>>>   Mobin Kohyar
این زی ها و خیل ها هرچه میکنند بخاطر تحکیم پایه های قدرت پشتوئنیزم و شوونیزم در این کشور استند و هر گز نمیخواهند که قدرت از دست شان برود و یا اقوام دیگر را در جمع خود تحمل کنند

>>>   احمد صمیم جان: تاجیک یا ازبک یا هزاره اگر درحزب اسلامی باشد اشتباه بزرگ است زیرا دولت فعلی یک دولت تک قومی خالص ازپشتون میسازد وبس که پشتون های خلقی پرچمی حزب اسلامی طالب داعش..همه یکی اند پشتون بودن بالاتر ازهمه نورم ها میباشد.
زمانی شهنواز تنی قوماندان قول اردوی مرکزی, لویدرستیز ووزیر دفاع بود عضو علی البدل کمیته مرکزی حزب دموکراتیک افغانستان بود نماز گذاران را بنام اخوانی به قتل میرساند سید محمد گلاب زوی ئزیر داخله حاکمیت حزب خلق وپرچم بود ولی امروز با حکمتیار اند وحکمتیار نزد گلاب زوی هم رفت.با تنی خوب بغل کشی کردپشتون هی کافر ومسلمان ندارند.پرچمی های پشتون خلقی های پشتون حق دارند حزب بسازند اما به تاجیک ها صد ها تهمت های ناستلم را میبندندخودشان وابستگی خارجی واضح دارند امرکیا وانگلیس آنهارا بر اریکه قدرت رساندپول هنگفت گرفتند داعش را آوردندولی هیچ گپی نیست.احزابی توسط
پشتون های خلقی وپرچمی در کابل فغالیت آزاد کرد ولی تاجیک هارا اجازه اگر میدهند تاپه های ناحق میزنند. تاجیک هارا اقلیت ها میگوید درآینده حق کاندیدی را هم برایشان نمیدهند.درکارهای دولتی هم تاجیک هارا نمیگیرند بجای شان حکمتیارنفر های خودرا جابجا میکند وانتقام جمیعتی هارا از ما تاجیکان بیطرف میگیرد .بورس های تحصیلی هم به قوم خاصی داده میود.بااحترام چکاوک.
هروی.

>>>   این سه مزدور و جاسوس سی آی ای امریکا باز مصروف ساختن کدام پروژه ها برای تطبیق استراتژی امریکا و ترومپ در افغانستان و منطقه هستند؟؟؟
افسوس که مردان تاریخی و آهنینی چون داکتر نجیب الله افغانستان، صدام عراق و قذافی لیبیا را امریکا قبل از قبل شهید ساخته اند، ور نه این سه جاسوس سی آی ای (غنی ، کرزی و گلبدین) شهامت پا گذاشتن در خاک مقدس افغانستان را نداشتند!!!
دزدان و جواسیس دیگری چون رهبران "شمالی تلواله"، خلیلی، محقق، عبدالله و مخصوصا انجیینر .....(از بس بی اهمیت است نامش بر زبان نمی آید) ارزش آنرا ندارند که از آنها نام گرفته شود!!!!!!!

>>>   حکمتیار خودش یک تسلیمی بیش نیست که پول خوراک خودش، زنش، و بادیگارد هایش را امروز به عوض پاکستان امریکا و ناتو میدهد و از بودجه بیت المال تمویل میشود. این انسان نما در سیاست کشوز هیچ تاثیری اضافی دیگر ندارد چون تمام چوکره هایش قبلن در پارلمان و همه جا های ممکن فبلن نصب بودند.
راکتیار منفور ترین چهره در سیاست و تاریخ کشور است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است