رمضانی که خونبارترین بود!
رمضان با پایانی همچو عید که سراسر خوشی برای افغانستان بود تبدیل به خونبارترین در 15 سال گذشته شد، ماه انتحاری ها و سرکوب ها با ده ها خانواده سیه پوش و با بیش از 230 کشته و 800 زخمی 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۷    ۱۳۹۶/۴/۴ کد خبر: 134993 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، افغانستان طی دهه های گذشته عجین با جنگ و صدای شلیک و مرگ در بی خبری جزی از زندگی مردم شده اما رویدادهای اخیر روی دیگر از افغانستان امروز را نشان داد: قدرتی که در استبداد خلاصه می شود و ملتی که تشنه امنیت است.

در روزهای عید رمضان که همواره مردم شادمان هستند، ده ها خانواده در جای جای افغانستان در عزای از دست دادن عزیزان شان به سر می برند، کابل دیگر نه آن کابل روزهای امن و نه حتی زخم خورده جنگ های داخلی بلکه پایتخت انتحاری ها شده است.

ماه رمضان اگرچه به پایان رسید اما خونبارترین ماه در 15 سال گذشته بود: بیش از 230 کشته و 800 زخمی!

حکومت وحدت ملی با ریاست جمهوری اشرف غنی از ناکارآمدترین ها و ضعیف در حفظ همان نیم بند ثبات در کشور بوده است اما رکود این حکومت در کشتار و قتل عام غیرنظامیان نیز مثال زدنی می باشد، طالبان و گروه های تروریستی با حمله و انتحاری های پی در پی به امنیتی ترین مکان ها و مراکز نفوذ کرده و جوی خون به راه می اندازند.

حضور داعش در کنار طالبان بر تهدیدهای امنیتی بیش از بیش افزود تا جایی که بزرگترین حمله تاریخ کابل که بیش از 150 کشته و افزون بر 800 زخمی در پی داشت را به عهده گرفت، هرچند این گروه با تبلیغاتی اینچنینی در پی نشان دادن قدرتی است که تنها در ولایت ننگرهار متمرکز شده است.

افزایش بی سابقه خشونت ها که شمال کشور را نیز در برگرفته است تنها معطوف به وجود گروه های تروریستان و یا همسایه متجاوز نیست بلکه نفوذی های درون حکومتی و هماهنگی های که از سوی مقام ها و نمایندگان مجلس صورت می گیرد میدان نبرد را چنین گسترده و کشور را در آستانه سقوط قرار داده است.

چندی قبل یکی از نمایندگان از وجود دو نماینده ای خبر داد که در پی انتحار در داخل ساختمان پارلمان هستند که به تایید رییس مجلس هم رسید و حال چگونه می توان انتظار داشت که کشور به سوی امنیت گام بردارد.

زمانیکه مقام های بلندپایه امنیتی متهم به همکاری با طالبان هستند، نمایندگان در پی انتحاری و ارگ در انحصار قبیله گرایان، امید به امنیت و گذر از جنگ در دورترین نقطه از این سرزمین قرار دارد.

متهم کردن پاکستان به عنوان سرچشمه تروریسم تنها عملی است که از سوی حکومت وحدت ملی بروز می کند در حالی که درون این حکومت در اختلاف های شدید و فساد غرق و زمینه برای نفوذ حامیان گروه های تروریسم فراهم شده است.

حمله کابل سبب ایجاد موج گسترده اعتراض ها شد و آشکار شدن رویکرد سرکوب ارگ برای خفه کردن هر اعتراض از دل جامعه و یا از میان غیرخودی های حکومت نشان داد این دولت نه اعتقادی به خواست مردم دارد و نه دمکراسی.

بی اعتمادی مردم به حکومت در سرکوب اعتراض های کابل عمیق تر از گذشته شد، مردمی که خشمگین از بی کفایتی های امنیتی به خیابان ها آمدند و در چادرها تحصن کردند با گلوله پاسخ گرفتند.

در این میان اگر حکومت جدیتی که در سرکوب معترضان به نمایش گذاشت را در این دو سال و نیم گذشته در برابر تروریستان انجام می داد اکنون شمال زیر سلطه طالبان نبود و کابل هر روزه در تهدید داعش در هراس انتحاری و حمله به سر نمی برد.
و بار دیگر این حقیقت را به رخ می کشد که قبیله گران حکومت خطر اعتراض و قدرت هر مقام و قومیت دیگر را بیشتر از گروه های تروریسم می دانند.

حکومت وحدت ملی که جز حضور رییس اجرایی در یک قومیت خلاصه می شود در کنار حکمتیار قبیله گرا از چنان توهم دیکتاتوری لبریز شده که با سرکوب در پی حکومت داری است اما آیا این مردم و کشور همان می باشد که در جنگ های داخلی تنها حکم قربانی را داشته و در حکومت طالبان کمر خم کرد؟

اما حساسیت مردم نسبت به فساد و زدو بندهای رهبران در دوران جدید نشان داد که دیگر تنها به دنبال امنیت نیستند بلکه در پی حکومتی مشروع هستند و قانون گذار و مطالبه حقوق خود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رمضان
عید فطر
نظرات بینندگان:

>>>   برتمام هموطنانم عیدسعید فطرراازصمیم قلب مبارک بادمیگویم بخیرسپری شود عبدالستارجوزجانی

>>>   سپاس خدای را که ماه رمضان امسال راهم سپری نمودیم ویکی از فرایض الهی را ادا کردیم گرچه این ماه برای عده ای از هم وطنان ما به ماتم وغم والم مبدل شد وتعداد زیادی از افغانهای عزیز به خاک وخون غلطیدند وبه درجه ای رفیع شهاد نایل امدند وبسیاری از خانواده ها بی سرپرست واولادها یتیم گردید ولی با وجود همه جفا ها وستم های که در حق ملت بخون غنوده روا داشتندبازهم اراده ای اهنین این ملت به استقلال وازادی ودیانت خلاف میل استعمارگران جهانی ثابت وپابرجابوده هرنوع سعی وتلاش انها در متزلزل ساختن عقاید ساکنین این سامان عاطل وبیکاره گردیده است همه میدانیم که این مصایب والام تنها در کشور مانه بلکه بخشی اعظم از بلاد اسلامی را خونبار نموده طی این ماه مبارک به نحوی صدها هزار مسلمان روزه دار رابه غرقه خون نمودند وبسوی هلاکت وفلاکت کشیدندومسلیونهاانسان یتیم وبی سرپرست گردیده ملیونها خانه وکاشانه ای ایمانداران جهان را بخاک یکسان نمودند واین مظالم ومفاسد ادامه خواهد داشت تالطف پروردگار شامل همه گردد
درین میان تقصیر افغانها این است که اشخاص بی ایمان وفاقد اراده ومزدور را به بزرگی گرفته وبه نحو ه ای حکومت الحادی تن درداده اندودر میان همدیگر به نزاع وکشمکش های غیر مفید پرداخته اند از همین جهت نیرو وقوت اساسی خود را بجای این که در مقابله با لایک ها وتکنوکرات ها به مصرف برسانند بجان هم افتیدند وضعیف گردیدند ازینرواین بلای بزرگ بالای شان نازل گردیده تا انوقت بخود نیایم وزمامداران بی ایمان را از صف خود دور نسازیم این فجایع ومصایب ادامه خواهد داشت
معلم محمد داوداز لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   آل یهود چی باشد که از آنها پیروی کرد؟

>>>   فلسفه کشف حلال ماه چیست؟
مگر ما خود نمیتوانیم حلول ماه را کشف کنیم.پس چرا باید از کشوری تاسی کنیم که فاصله جغرافیایی اش با ما خیلی زیاد است.

>>>   جالب است !
ماباید از کشوری تاسی کنیم که قاتل ما ومردم ما ومادر تروریست است!!!!

>>>   ودر كورياى شمالى ، روسيه ، ونزويلا و ايران هم روز دو شنبه را عيد إعلان نموده اند .>>>   برادرای افغانستانی یک مشوره مفت اگرمیخواهین امنیت برقرارشودافغانستان راباطالبان واگذارکنیدمنطقه که تصرف طالبان است بسیارامنیت است ازهرباوددیگرطالبان امرمعروف ندارندجوزجانی

>>>   Amirzada heeft de video van 1TVNewsAF gedeeld.
از شجاعت سیاسی و رسالت مردمی جناب استاد محقق باید حمایت کرد. اما با تاسف عامل اصلی یکه تازی و گستاخی سیاسی اشرف غنی و تیم تمامیت خواه و برتری طلب او ناشی از قدرت آنها نیست بلکه بر خاسته از ضعف و شکیبایی بی حد داکتر عبدالله است.
به باور این قلم استاد محقق قبل از همه با عبدالله سنگدل و مرموز و ابزار دست فاشیسم ارگ تصفیه حساب کند. اگر عقب نشینی و گذشت بی خردانه و بزدلانه عبدالله نمی بود امروز نه فاشیسم تا این حد گستاخ و یکه تاز میشد و نه افغانستان به حمام خون تبدیل نمی شد.
استاد محقق در جسارت و دادخواهی خویش در گذشته شهرت داشت. مردم به شخصیت های نظیر او نیاز دارند و فردا خیلی ناوقت خواهد بود. به فاشیزم فرصت نسل کشی بیش ازین را ندهید.

>>>   Shafaq
دوستان عزیز،
اگر عید فطر یا قربان را تبریکی بدهم، صادقانه اعتراف می کنم که دروغ گفته ام زیرا هیچ گونه رابطه ی احساسی، منطقی یا حتی از روی مجبوریت با این اعیاد ندارم. به ویژه در این سال ها که از در و دیوار ما خون می بارد، دل های ما پُر از چرک و کین و عداوت در مقابل همدگر، بدبختی در کشور به اوج رسیده، نفاق و نادانی در اذهان ما روشن تر از آفتاب نمایان است، پس بی پرده بگویم، من در چنین وضعیتی معنی عید و تبریک گفتن را نمی دانم جز این که به روی عادت و تسلیم شدن در مقابل فشار محیط، چیزی را تبریکی بدهم که نه به آن باور دارم و نه آن را مربوط به خود می دانم، لهذا نه آن را به خود تحمیل می کنم و نه هم به شما عزیزان دروغ می گویم.
هر لحظه ی تان را سرشار از سلامتی، سعادت و صمیمیت آرزو می‌کنم.
خوشبخت باشید!

>>>   Amirzada
عید امسال برای پشتونیزم ارگ لذت دیگر دارد

پشتونیزم حاکم ارگ به رهبری غنی، کرزی، اتمر و گلبدین رمضان امسال را برای مومنان افغانستان به جهنم روزی زمین تبدیل کردند، بهترین فرزندان دادگر و قهرمان ما را به جرم خواستهای انسانی تامین امنیت به رگبار بستند و یا زیر چین های تانک نیست و نابود کردند.
انتحاری های گلبدین از کمپ شمشتو در تحت مدیریت حنیف اتمر اولین دست آورد های شانرا در حضور امیر شان در کابل بنمایش گذاشتند.
از سنگ فریاد بلند شد ولی عبدالله " سنگدل" از نسل کشی و حمام خون فرزندان افغانستان با خونسردی و تحمل استراتیژیک استقبال کرد و خود مصروف آرایش شد.
بدون شک برای پشتونیزم خونخوار و بی رحم عید امسال لذت دیگر دارد، توانستند صد ها خانواده را به ماتم بنشانند و قدرت نمایی کنند.

>>>   افغانستان سرزمین مرده های متحرک که ناخواسته به کام مرگ میروند پیر جوان بچه دختر وهمه منتظر مرگ ناخواسته‌ای هستند که همه‌ی آرزوهای خودرابه گورببرند

>>>   سیاست است استعماری و اسحماری است فق را نمیدانند

>>>   Amirzada
آیا " بهار افغانی" در راه است؟
به نظر میرسد اعتراضات مدنی و قربانیهای رستاخیز تغییر از یک طرف و توطیه و نسل کشی های هدفمند فاشیزم از طرف دیگر برخی رهبران سیاسی شمال را مجبور به ایستادگی و واکنش در برابر رژیم تروریزم قومی ارگ ساخته است.
باور میشود در افغانستان شرایط عینی و ذهنی برای یک " بهار افغانی" یا یک انقلاب مردمی ضد رژیم تروریزم قومی کاملا مناسب است. اگر رهبران برخیزند مردم از مدتها قبل آماده حرکت اند.
پیام نگران کننده نماینده خاص ملل متحد نشان می دهد که رژیم دست نشانده شان به آخر خط رسیده است.

واکنش تند استاد عطا و صحبت های محتاطانه استاد محقق نخستین علامت واکنش در برابر یکه تازی فاشیسم ارگ است.
باید گفت نشانه ای سقوط حکومت غنی و اتمر زمانی نمایان شد که نکبتیار بحیث ناجی رژیم وارد میدان شد. چنانچه هر کی با نکبتیار در نیم سده اخیر معامله کرده سر خود را از دست داده است. شاید اینبار نوبت حکومت اتمر و غنی رسیده باشد.
دو نفر تا پای جان در دفاع از رژیم اتمر و غنی ایستادگی خواهند کرد: یکی عبدالله مرموز و سنگدل و دیگری گلبدین جنایتکار.
امید و ارم خون پاک شهدای ماه رمضان شریف بی بها نماند.

>>>   Faiq
تحفه عيدي به ع-غ .عبدالله وغني بايد استعفا دهند!

از تمام شهروندان عزيز ميخواهيم كه اين طومار(petition) را امضا كنند و با ديگران نيز شريك اش نمايند.بالاي لينك پاياني فشار دهيد و امضا كنيد.

اين طوماربراي سازمانهاي جهاني ارسال خواهد شد. لطفادر تمام شبكه هاي اجتماعي تان نشرش كنيد و خصوصا در تويتر

>>>   آیا از فرمانده آریل شارون افغانستان، فرمانده گارنیزیون کابل قاتل فرزندان مبارز آگاهی دارید ایشان کجا هستند ؟

>>>   سلام عيد را بى همى هموطنان خودتبرىک ميکَوىم

>>>   بجزارگ ریاست جمهوری در افغانستان دیگرهمه افغانستان سال ۱۲ماه رمضان است نمیدانم که چی وقت عیدخواهد شد

>>>   درود به تمام مردم عزیزه کشور همسایه افغانستان
عید رو تبریک نمیگم
عید روزی برای شادی هستش
با داغ عزیزان پر پر شده نمیشه شاد زندگی کرد
ما در ایران پیگیره اخبار کشور شما هستیم
با اخبار رمضان امسال در افغانستان دل ملت ایران هم خون شد
لعنت به تمام کسانی که مستقیم و غیر مستقیم حامی این جنایات بودن
بالاخره روزی اینها تمام خواهد شد و اما اون روز خیلی ها رسوا میشن
امیدوارم پیام تسلیت ما بتونه قطره ای از دریای غم شما رو تسکین بده
اما حرفی که با ملت افغانستان دارم اینه که امنیت مردم قابل چانه زدن نیست
اگر امنیت واقعی میخواهید باید بیشتر به خود اتکا کنید نه دولت
دولت های ضعیف امنیت خود را هم نمیتوانند برقرار کنند چه رسد به امنیت مردم
تا زمانی که مردم در راس امور امنیتی افغانستان قرار نگیرند وضع بهتر نخواهد شد
در ایران که یک کشور قدرتمند است بعد از حمله و انتحار در تهران ، تمام کشور وضعیت امنیتی اعلام شد و برقراری امنیت هر منطقه به مردم همانجا محول شد و تا الان باند های بزرگی متلاشی شده و تعداد زیادی وهابی دستگیر شدند
حتی دولت ایران هم قدرت انرا ندارد که بدون تکیه به مردم امنیت برقرار کند
قرار کگگرفتن مردم در راس امور امنیتی را از دولت خود خواستار باشید
جایی که مردم خور به امور رسیدگی کنند قطعا پیشرفت خواهد کرد
در اخر دوباره روز های خونین کابل هرات و شهر های دیگر افغانستان را به شما هم وطنان دور افتاده و خانواده های داغداره ان عزیزان تسلیت عرض میکنیم
محمد قیاسی ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است