سه رهبری که برای بقا متحد می شوند
رهبران احزاب وحدت، جمعیت و جنبش چاره ای جز اتحاد با یکدیگر ندارند، زیرا اکنون که ارگ سرخوش از متحدی چون حکمتیار در یک قوم خلاصه می شود، مخالفان در دورترین نقطه از قدرت قرار دارند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۱    ۱۳۹۶/۴/۶ کد خبر: 135091 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رویدادهای امنیتی بخصوص در کابل سبب ایجاد موجی از اعتراض های گسترده در کشور شد و فشارها بر ارگ به دلیل ضعف های امنیتی و انحصارطلبی ها افزایش یافت اما فرصتی ایجاد کرد برای برخواستن دگرباره رهبران به دور مانده از قدرت.

حمایت گلبدین حکمتیار از نظام و به طبع آن اشرف غنی باردیگر نشان داد که استراتژی ارگ برای کشاندن جنگسالار بدنام افغانستان به قدرت خوش یمن بوده است در حالی که زنگ خطر را اینبار شدیدتر به گوش مقام های مخالف رساند.

جناح مخالف حکومت به دلیل چند دستگی و براساس همان اختلاف های همیشگی به مانند قومیتی و حزبی در کنار یکه تازی ها در موضع ضعیف در برابر حکومت قرار دارد و در مقابل تمامی رهبران قوم پشتون از اتحاد برخوردار و سیاسمتدارنه عمل می کنند.

اگرچه عطا محمد نور در بازی ارگ به عبدالله پشت کرد و تاحدودی از محبوبیت آن در میان حزب جمعیت کاسته شد اما با رویکرد انتقادی از حکومت سعی در حفظ وجهه سیاسی و اجتماعی خود است در حالی که جنرال دوستم در تبعید به سر می برد و دیگر مقام ها همچون محقق مقامی صرف نمایشی دارد.

سفر محمد محقق به بلخ و ترکیه و دیدار با والی بلخ و معاون اول ریاست جمهوری برای ایجاد اعتلافی است که بتواند در برابر انحصارطلبی های ریاست جمهوری و فردی چون گلبدین حکمتیار حرفی برای گفتن داشته باشد.

حکمیتار همچنان که با عنوان متحد ارگ خونمایی می کند و اهدافی چون انحصار پارلمان و پس از آن راس حکومت دارد خطری بزرگ برای مقام های دیگر قومیت ها و بخصوص رهبران جهادی که از دیرباز برای وی دشمن خطاب می شد.

جنرال دوستم و عطا محمد نور با سابقه درگیری های شدید با حکمتیار به خوبی با آنچه ایدیولوژی و عملکرد وی است آشنایی دیرینه دارند و برای بقا و حفظ موقعیت مجبور به همسو شدن با یکدیگر هستند تا حداقل قدرت به راحتی در اختیار رهبران پشتون قرار نگیرد.

در همین راستا، اوضاع بحرانی افغانستان نه تنها جنگ گسترده را شامل می شود بلکه فضای سیاسی را در برگرفته و چند دستگی های حکومت چنان ضربه ای به کشور واردکرده که طی 15 سال گذشته بی سابقه بود و همه معطوف به ارگی می شود که در دستان اشرف غنی همواره تنش زا و سرچشمه اختلاف هاست.

هرچند تغییر نظام به صلاح هیچ یک از طرف های درگیر نمی باشد و تنها سودمند برای طالبان و دیگر گروه های تروریستی و حامیان آنان می باشد اما باید گفت که افغانستان با چنین رویکردی از حکومت روز به روز به سوی سقوط پیش می رود، اشرف غنی هیچ گاه یک رهبر برای یک ملت نبوده بلکه توانایی سیاسمتداری در کشوری با پتانسیل های درگیری داخلی را ندارد و به عبارتی بدترین انتخاب برای راس قدرت بوده است.

با چنین رویدادهای که هم کل کشور را در جنگ فرو برده و هم نظام را تهدید می کند باید وزنه سنگین سیاسی در برابر تک قومیتی شدن حکومت ایجاد شود و این امر محقق نمی شود جز با ایجاد اتحاد در میان رهبران دیگر قومیت ها.

اختلاف ها میان رهبران قومیت ها و احزاب در چهل سال گذشته در اوج بوده و دلیل بزرگ بر اوضاع همواره در جنگ افغانستان که سبب قوت گرفتن طرف های تروریسم و قَلدری پاکستان شده است اما خطر تک قومی شدن حکومت به میزان یک جنگ داخلی برای کشور زیان بار می باشد.

ایجاد ایتلاف میان رهبران به دور مانده از قدرت اگرچه دیرهنگام صورت گرفت اما می تواند با دوراندیشی و کنارگذاشتن اختلاف ها تبدیل به جناح قوی در برابر ارگ شود تا دیگر تنها نقش پرکردن صندوق های نامزدان را ایفا نکنند و سپس تبدیل به مهره سوخته شوند.

مردم همواره از هر قومی قربانی بی سیاستی و معامله گری های رهبران خود شده اند اما در دورانی که افغانستان تهی از رهبر بااقتدار و مدافع منافع ملی است، چاره ای جز اعتماد دگر باره به رهبران خود ندارند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سه رهبر
احزاب
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان هزار سال از دمكراسي عقب هست
قوم گرايي و قبيله گرايي بجاي حزب گرايي واقعي

>>>   ههه ههه ههه این ها هیچگاه اتحاد کرده نهمیتواند به خاطریکه همه ایشان متسفانه به نفع شخصی شان حق اولیت میدهند. افسوس به چنین رهبران منفور.

>>>   واه واه بچه های فلم سبوس بشرطیکه فرارنکنید

>>>   قبلاً چنین اتحاد های صورت گرفته بود اما نتیجه درپی نداشت. دراوایل انتخابات جنجالی

>>>   چه اشخاص زشت که نمی خواهند کشور با ثبات باشد منافع شخصی را نسبت به منافع ملی ارزش قائل شده در حالیکه خود این ها نیز فعلا"بسیار منافع دارند مثلا عطا که۱۴ سال ملیون ها دالر بدست آورد. این ها نفرین شده ها استند مردم این تشنگان قدرت وجلادان را میشناسن ننگ است بر این ها. کابلیان

>>>   هرچند طبل قومیت از طرف بعضی عناصر بسیار جنایت کارانه کوفته میشود اما این طبل هم آن صدای قبلی اش را از دست داده است! به دلایل ذیل:
1- قدرت حاکمه فعلا بدست جهان غرب در رأس ایالات متحدۀ امریکا است و هر قوم به هر پیمانه ایکه بخواهد ائتلافی را تشکیل دهد، نمیتواند به قدرت امیدوار باشد الا اینکه نظر مثبت امریکا و متحدنش را جلب نماید.
2- اقوام افغانستان هم حالا آن اقوام گوسفندی نیستند که به هدایت هر چوپان نالایقی تن در دهند بلکه اصل اتحاد و همبستگی اقوام بر اساس منافع مشترک را بکلی درک نموده اند، محقق، استاد عطاو دوستم نمیتوانند دیگر آن رهبرانی باشند که بتوانند ملیت های مربوطۀ شان را با خود داشته باشند زیرا در بسا موارد امتحان شانرا داده اند به دلایل ذیل:
* استاد عطااز رهبران یک سازمان سیاسی بنام جمعیت اسلامی بوده و تنها میتواند از حزب مربوطه اش نمایندگی نماید نه از جانب همه فارسی زبانان.
* محقق رهبر حزب وحدت شاخۀ مربوطۀ خودش بوده، نمیتواند حتی از حزب وحدت شاخۀ خلیلی نمایندگی بکند چه رسد به سایر احزاب مربوط تشیع و قوم زحمتکش هزاره.
* پراگنده گی و متلاشی شدن حزب جنبش از نظر هیچکس پنهان نیست، دوستم حالا آن دوستمی نیست که رهبر قوم ازبک باشد، او با در نظرداشت اختلافات مشهود میان ترکتباران، حتی نمیتواند نمایندۀ مردم ولایت جوزجان باشد، چه رسد به تمام ترکتباران افغانستان. عناصری که به او پشت نموده اند، انسانهای ساده ای نیستند و میتوانند اکثریت قاطع مردم ترکتبار را از پهلویش دور نمایند، حادثۀ اخیر برخورد غیر انسانی دوستم در برابر احمد ایشچی برغم تبلیغات و شخصیت سازی های قلابی نتوانستند شخثیت قبلیش را دوباره باز سازی نماید! وی با این حرکتش آبروی ترکتباران خصوصاً ازبیک ها را برد.
3- تجارب اتحاد قبلی محقق و دوستم با گلب الدی تحت نام (شورای همآهنگی انقلاب اسلامی افغانستان) هنوز از یاد ها نرفته است، فکر نمیشود که استاد عطا به این ائتلاف جبری تن دهد و اگر تن هم دهد، به نتیجه ای دست نخواهد یافت.
4- مثلت ناتو-امریکا، دولت و گلب الدین با در دست داشتن کارت (صلح) با قوت تر در میدان حضور دارند و هر گونه ائتلاف ضد دولت شکست ننگینی را تجربه خواهد کرد.
5- موجودیت بالقوۀ طالب و در این اواخر داعش در میدانهای جنگ افغانستان، بیشترین خطر را متوجه همینگونه ائتلاف خواهد بود و هر سه همین رهبران دوستم، نور و محقق تجارب شکست از طالبان را دارند و بخوبی هم میدانند که در صورت روی گرداندن قوای بین المللی تحت رهبری امریکا از ایشان، چه سرنوشتی بدنبال شان خواهد آمد. .... پس نتیجه این است که آوازه های تشکیل ائتلاف جدید بجایی نخواهند رسید الا اینکه سرنوشت عدۀ دیگری سیاه گردد.
میهن زرغون

>>>   غلط است درین موضوع هم سیاست شوم حکومت و هم پیمانانش است. تا حکومت به آرامی به حکمتیار واگزار شود باز بگیر سطل و حوض را پر کن.

>>>   کدام احزاب سیاسی ودرای کدام مرام واهداف
تنها رهبران کرسی طلب ، تصمیم گیری کاری حکومت است ریس جمهورمشاورین دارد ازانها باید مشوره بگیردنه ازچهارتا دوزد وغاردگر که تمامی درایی های مردم راچورکرند والی باتشکیل شورای بی ثباتی درصدد دالرهای دیگراست شرم است نزدخداوند میروید چه جواب دارید.
>>>   وقتی اقولم غیر اوغان یا غیر پشتون باهم اتحاد نکنند عاقبت کارشان نابودی و زبونی هر کدام شان جدا جدا بدست قوم اوغان یا همان پشتونها خواهد بود.
خودگامگی اوغان ها از حد گذشته و هم بنام طالب و داعش و هم بنام تکنوکرات و گلبیدینی یا اوغان ملتی هر پنچ پنچه خود را در قدرت و سیاست کشور بدهن خود فرو برده اند. سیاست های ارگ در راس غنی کوچی یک مثال آن است.
اگر غیر اوغانها امروز درجهت مهار کردن تمامیت خواهی بیش از حد اوغان ها باهم متحد نشوند پس واه بحال شان و دیگر قابل ترحم هم نیستند، باید هویت تاریخ و زبان شان درین کشور محو شود، و باید اولاد اولاد شان درین کشور بنام افغان برده و نوکراوغانها شوند.

>>>   با انصاف ترین دزدی که در طــول حکــومـت 15 سالــه کــرزی صاحب دیــدم جناب ضیـا یفـتــلی رئیس شفـاخانه سردار داود خـان بــود ، ایشان که صرف از بابت تجهیـزات دارو ودوا ی کمک امریکائی ها برای سربازان وافسران چهل ملیـون دالر کمائی کردند علنن در مقـابل خبــرنگـــاران گـفـت :
{ مـــن قـــنـــــاعـــــت دارم ؛ بشرطیکه حکومت بیشتر این موضوع را تــه وبالا نکـنـد ! }
گرچه مشروط بود ، بازهــم به شیـــری که خــورده رحـمـــت !
اما به یک گُل بـهــــار نمیشود ، کاش سایر راهـــزنان ودزدان ماهــم با توجه به شرایط بد هموطنان که حتی برای بدست آوردن نان طفل شانرا می فروشند به چهل وپنجاه ملیون دالر قنـاعــت میکردند ، حکومت هم آنرا نادیده میگرفت وصرف درمقابل شرط میگذاشت اینکه به خارج انتقال نکند ، سیگار امریکائی ها هم حکومت مار ا مفسد ترین در سطح کره زمین نمیگفت ؛واگر هـم میگفـــت اقــلا در سطـح منطقــه بود !
ر

>>>   زرغون
میدانم زیاد ترسیده ئی. آوازه نیست این اتحاد ها بلکه واقعیتی است با تجارب سخت و دردناک گذشته که اینبار پخته تر و قاطع تر تبارز میکنند. اینبار حسابت را درست یکسره میکنند.

>>>   جان جان بيا كه يكجا شويم كه، بلا آمده.

>>>   برای این سه تن یک ګلبدین بس است

>>>   ازین اخبار ناخوش نگوئید یک خبر خوش هم بنویسید ، حالا چی زمانی جشن دست آورد های استاد عطا با غ برگذار میشود ؟؟

>>>   دوست عزیزیکه بنده را خطاب نموده و گفته است (زیاد ترسیده ای) خودش براستی هیچ ترس ندارد! آقا من ترس را برسمیت نمیشناسم، ترسو آن است که حتی از نوشتن نامش در پای نوشته خودش میترسد! بشنو عزیز دل، بدون ترس برایت میگویم که:
اول_ این ائتلاف بهیچ وجه بجایی نخواهد رسید، چون ائتلاف بنیادی نه بلکه یک ائتلاف جبری مطابق خواست شخصی این سه فرد است.
دوم- این ائتلاف از پشتیبانی هیچکسی برخوردار نیست و ملا محقق حتی در میان هزاره ها نقش ندارد، عطامحمد نور جمعیت اسلامی متلاشی شده را جمع کرده نمیتواند و .... کار آبروی از دست رفتۀ حزبش را بازگرداندن نمیتواند.
سوم- اگر قرار باشد که حسابها یکطرفه شوند، باید اول حساب این سه جنایتکار و بعد هم جنایتکاران زنجیره ای دیگری که در پهلوی شان قرار دارند یکطرفه شود، شاید یکی شما آقا باشید که بدون نام و نشان در موضع دفاع از خاینین قرار گرفته اید.
چهارم- مطمئین باشید که دوستم و عطامحمد نور در برابر ام صادق نخواهند بود و در صادقانه ترین ائتلاف ایشان قبر یکدیگر را حفر خواهند کرد.
پنجم- باور بکن که ملا محقق در صحنۀ سیاسی افغانستان حالا یک فرد تاریخ تیر شده است و دیگر یکپول هم در بازار سیاسی افغانستان قیمت ندارد.
نوت: یک مشوره به خودت! اگر مرد استی با نام و نصبت به میدان بیا و اگر نه مانند کورموش از سوراخ دیوار زوزه نکش.
میهن زرغون

>>>   هیچ چیزی ازدست شان پوره نیست اینها امتحان خود رابمردم داده است ودراین امتحان ناکام هستند

>>>   Abdul Lalzad
زمان «تغییر» فرا رسیده است!
زندگی نو را می توان فقط با اندیشه های نو تغییر داد...
سه عامل مهمی که باعث تغییر می شود:
* «انتخاب» - زمانی که افراد، گروهها و احزاب یک جامعه می خواهند بصورت آگاهانه و با طرح برنامه های مدون و انتخاب شیوه های درست جامعه را تغییر دهند...
* «تصادف» - یعنی وقوع حوادث ناگهانی داخلی و خارجی که باعث تغییر می شود؛ ولی چنین تصادفی ممکن است سالهای درازی واقع نشود... به همین خاطر گفته اند تا کی به انتظار قیامت توان نشست ... برخیز تا هزار قیامت به پا کنیم
* «بحران» - عامل عمده ای دیگری که باعث تغییر می شود، وقوع یا ایجاد بحران هاست، صرفنظر از اینکه عامل آن هر چیزی و یا هر کسی باشد...

>>>   Adib Kabuli
فاشيستان افغانستانى درطول تاريخ ثابت نمودند كه انسانيت، اسلاميت وديموكراسى را صرف درشعار باخود دارند ودرعمل بخاطررسيدن به اهداف شوم وضدانسانى شان با استفاده ازتمامى امكانات همانندتمساح عمل مينمايند بايددربرابرنرمش موقتى شان محتاط وهوشياربود ومابايد نيرنگ هاى مكتب كثيف فاشيزم وفاشيستان لعين را توجه داشته باشيم زيراهميشه آماده'خنجرزدن به تاجيكان ،ازبيكان وهزارگان اند

>>>   نعیم نظری
غنی خطرناک باز میکند .
ترفندهای خطرناک که حالا به دست گرفته ، برانگیختن مسائل قومی است
غنی مسائل قومی را علیه اشخاص از اقوام خاص بر میانگیزد تا پشتون ها را احساساتی ساخته و آنان را مجبور به حمایت نماید

>>>   آز موده شده اند به خاطر پول وقدرت کله همدیگر را میخورند. وقت نابودی جنایت کاران نزدیک است.مرچه که وقت نابودی آن میرسد بال میکشد.
فرهاد کابل.

>>>   فوری!
اشرف غنی و اتمر بعداز خبر مذاکرات عطا محمد نور و عبدالرشید دوستم در ترکیه پاسپورت های خارجی شان را تمدید نموده و آماده فرار اند.wahid

>>>   محقق.
حالا فهمیده اید که جنبش روشنایی مردمان کوچه و بازار نبود. تو باید از جنبش روشنای معزرت بخواهی.

>>>   خداوند اينها را قوت بته تا فاشيست هاي ارگي مثل غدار هاي ديگرش نابود كننwali

>>>   ببیند ای.... که بخون هم دیگه تشنه هسنن بخاطر چوکی چوکی چتو عاشق ومعشوق هم شدن اصلا ملت اسلام برایشان مهم نیست.... بر همه اینا

>>>   Hedayat
من که میگویم اکثریت این قوم غول، انتحاری، دبنگ، قبیله گرا، خارج از چوکات انسانیت است؛ این یک واقعیت تلخ است. اینهم درست است که ۱% شان ، یانی از ۱۰۰ نفرشان ۱ نفر، انسانهای خوب هستند.

>>>   Ahmad Khan
خدا همه را از ان ملك نجات بدهد كه بچه فلم اش سليم شاهين ، رئيس جمهورش غني ، استاد دانشگاه يون ، جنرال اش طاقت ، مشاور امنيت اش اتمر و وكيل پارلمانش قلات وال ، تره خَيل و اصولي باشد

>>>   نام كشور " أفغانستان"
واحد پولي " افغاني"
تبعه " افغان"
بأنك ملي اش " دافغانستان بأنك"
شركت ملي هوايي " آريانا افغان"
سرود ملي اش به زبان " افغاني"
رئيس جمهورش "افغان"
طالب اش " افغان"
داعش اش " افغان "
انتحاري اش " افغان"
و و و غيره ...
هنوز هم ما متعصب هستيم و جنابان "ملي گرا "!

>>>   Badry
بار ها نوشته ام که اوغان اوغان است جهادی ، طالبی ، خلقی ، پرچمی و با سواد و بی سواد نداره . لطفا به برگه میرویس شریعت مداری که در مداری بازی جوره ندارند که هم طالب هستند و هم طرفدار رفیق قهرمان و رفیق طاقت تشریف برده یک قلاده پستاندر دوپای مداری باز و شادی باز را از نزدیک بشناسید .

>>>   گلبدین در طول زندگی سیاسی و نظامی خود در افغانستان شکست خورده است او افراطی و تروریست است و با این نقشه و توطئه در طول زندگی پیروز نمیشود گلبدین سر اشرف غنی احمدزی را بزودی میخورد
اتحاد اقوام ازبک تاجیک و هزاره سرنوشت جنگ و تروریسم دولتی ارگ را تغیر میدهد و از ریشه سرگون و خراب میکند مردم ضرورت به امنیت و اتحاد دارند برادران پشتون به اتحاد اقوام هزاره ازبک تاجیک و پشتون میپیوندند

>>>   جان جان برای همیشه شان گلبدین بس است اگر در قوم گرای شود اولا باید از این سحنان بگزریم

>>>   سلام.
وقتیکه ثروت ودارائی جنایتکاران.ازراه نا مشروع وغارتگری زیاد شود در خیال پلو مقامات اول دولتی میشوند.که در نتیچه خودشان نابود ودارائی شان مثل جنگ سالارن گذشته به یغما میرود.منتظر بوده تما شاکنید ولذت ببرید.
م،ش از کاپیسا.

>>>   عجب نمک ....ها.خصوصا" عطا که ملیارد ها دالر سرمایه دارد وخود والی بلخ است دیگر چی میخواهد این ها هیچ از انسانیت وطندوستی ندارند فقط جنگ وقدرت طلبی ابلهانه. حالا شما جنایتکار ان را همه می‌شناسند کردم جوانان کابل

>>>   انتقاد.
گدا ونادار،وناتوان ومظلوم ،باید از آدم توانا وقدرت مندطلب کمک نموده وبه آن سر خم نماید.نه اینکه گدا به گدا دست طمع درازکند.
قدیر.

>>>   سه ازموده شده را نیازمایید!
خیرخواه

>>>   با ديدن اين چهره هاى تكرارى دلم خيلى ميگيرد.

>>>   زور تانرا در پي صندق انتخابات معلوم كنيد..
صادقي

>>>   بزرگترین جنایتکار با ثروت نامشوع خود همین کوچی باد آورده غرب است نه ریشه مردمی دارد و نه هم کدام مشروعیت قانونی.

>>>   زرغون
از همین واکنش ات معلوم میشود که مثل مرغ ترسیده ئی.
آنکه هیچ ترس نداشته آن انسان نه بلکه یا کدام عجوبه است ویاهم کدام لافوک دروغگوی.
با داشتن تجربه های تلخ گذشته این ائتلاف درست همان ائتلافی خواهد بود که ریشه بی بنیاد و دروغین قبیله را از بیخ خواهد کشید. به همین خاهر تو هم مثل موش ترسیده ئی ولی مثل همان موش دیگری که با صدای لرزان احمقانه میگفت ما شیر هستیم لاف نترسیدن را میزنی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است