افغانستان در آستانه وقوع حوادثی غیر مترقبه
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۹    ۱۳۹۶/۴/۷ کد خبر: 135140 منبع: پرینت

احمدزی به انتقادهای عطامحمد نور، محقق و همچنین نماینده سازمان ملل متحد، عکس العمل نشان داده چنین ابراز نظر کرد: "این کشور واحد و خانه مشترک همه افغان ها است و عزت مردم در اتحاد و مساوات هر افغان است. افغانستان به تقسیم آباد نمی شود بلکه به وحدت ساخته می‌شود."

در این بیانیه آقای احمدزی گرچه کلمه تقسیم مبهم است که منظور احمدزی تقسیم قدرت و ثروت است و یا تقسیم خاک افغانستان است اما منظور احمدزی هر چه باشد معلوم می‌شود که ایشان عقیده به بحران موجوده ندارد و آن را در لابلای کلمات و جملات رد می‌کند و محور ارگ را محور وحدت ملی می پندارد.

گویا در افغانستان همه چیز به حالت عادی جریان دارد. بنظر می رسد که احمدزی بیش از حد بالای پشتبانی آمریکا و انگلیس حساب باز کرده باشد و اصلا از سرنوشت شاه ایران، حسنی مبارک در مصر، بن علی در تونس بی خبر باشد.

در جناح مقابل جنرال دوستم، عطامحمد نور و محقق به صراحت گفته اند که در پی تقسیم قدرت و ثروت اند و در این راستا دست به هر عملی که ممکن باشد خواهند زد. از موضعگیری مخالفان ارگ نباید ساده گذشت و آن را باید بسیار جدی تلقی کرد و روبرو شدن ارگ با مخالفان اش که هنوز هم بخشی از حاکمیت به شمار می رود چنان فاجعه خواهد آفرید که هیچ کسی توانایی پیش بینی آن را ندارد.

از آنجایی که ارگ توانست با زور ترور و کاربرد اسلحه خود را در مقابل جنبش روشنایی و جنبش رستاخیز تغییر پیروزی معرکه نشان دهد، شاید اینبار با این محاسبه دچار اشتباه شده باشد چون جنبش روشنایی و جنبش رستاخیز تغییر برای تقسیم قدرت و ثروت به میدان نیامده بودند بلکه خواسته های مدنی خود را برای اصلاح نظام به نفع مردم افغانستان مطرح می کردند و کدام زور و اسلحه در دست نداشتند درحالیکه مخالفان کنونی ارگ خواهان تقسیم قدرت و ثروت هستند و از امکانات بالای هم برخوردار اند که سفر محقق به ترکیه و سفر عبدالله به هند را نباید سفری عیدی و خوشگذرانی تلقی کرد بلکه سفرهایی دانست که تاثیر مستقیم در آینده سیاسی افغانستان خواهد داشت.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   آقای حسن علی!
به آنچیزیکه شما دلپر استید، دمبش در زیر پای احمدزی است! شما در واقع از اختلافات درونی احزاب نامنهاد اسلامی آگاهی ندارید، شما از جنجالهای ذات البینی جمعیت اسلامی یا اصلاً خبر ندارید و یا اینکه دانسته خود را بکوچۀ حسن چپ میزنید! شما از روابط محقق و خلیلی اصلاً بیخبر استید، با این همه بیخبری ها حق دارید که از قیل فیل بسازید!
باور بکنید عطامحمد نور منهای پولدار بودنش، از نظر سیاسی توانایی تقسیم کردن خوراکۀ دو الاغ یا مرکب را ندارد، او بار ها امتحان شده است و بارها در هر امتحان ناکام مانده است.
حاجی محمد محقق! ملائی که اگر چهار آیه حفظ شده در ذهنش را از وی بگیری، مجسمه ای بیش نیست، دردا که شاید عده ای انسان فریب خورده و ساده و بیسواد را پشت سرش دارد، اما این نمیتواند برایش سرنوشت ساز باشد، تاریخ اینان انقضاء شده است، لطفاً از شخصیت سازی کاذب صرف نظر نموده راه درست را به مردم نشان بدهید.
میهن زرغون

>>>   از دست این مجاهدین جا طلب خسته شدیم!

>>>   Abdul Hai Khurasani
تجلى روح فاشيستى محمد گل خان مومند بر ذهن و انديشه اشرف غنى احمد زى !
به نظر مى رسد مثلث فاشيزم ( حكمتيار - حامدكرزى- محمد اشرف غنى )شمشير فاشيزم را از رو بسته اند !
شعار " اسلاميت / افغانيت " يك شعار فاشيستى و ضد انسانى است كه براى تحقق آرمانهاى شيطانى فاشيزم توسط تئوريسين هاى مكتب قبيله در ارگ نوشته شده است !
امروز اقاى اشرف غنى گفته است :
"هر كدام ما به يك قوم تعلق داريم اما بعد از اين تنها يك هويت داريم افغان مسلمان و مساوي بر يكديگر" .
سخنان اشرف غنى احمد زى هم خلاف اسلام است ، هم مغاير قانون اساسى و هم در تضاد با اعلاميه جهانى حقوق بشر.
الف
خداوند كه خالق انسان و مالك جهان است تنوع هويت را به رسميت مى شناسد ، چنانكه فرمود:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ.
مطابق نص صريح قران نمى توان شهروندان را جبراً به هويت واحد فراخواند و لهذا اين بيان اشرف غنى مغاير نص صريح قران مى باشد كه هويت هاى متفاوت را برسميت مى شناسد.
ب
افغانستان مطابق مفاد ماده هفتم قانون اساسى ملزم به رعايت اعلاميه جهانى حقوق بشر است .
مادۀ هفتم:
دولت منشور ملل متحد، معاهدات بين الدول، ميثاق هاي بين المللي که افغانستان به آن ملحق شده است و اعلاميۀ جهاني حقوق بشر را رعايت مي کند‪. ‬
‪اين سخنان رئيس حكومت وحدت ملى با مفاد صريح اعلاميه جهانى حقوق بشر مغايرت تمام دارد.‬
‪ج‬
‪با توجه به ماده هفتم قانون اساسى ، چنين سخنى با قانون اساسى افغانستان مغاير است كه رئيس حكومت وحدت ملى براى اجراى آن سوگند ياد نموده است .‬
د
از اين اصول اساسى سه گانه كه بگذريم ، واژه (افغان / پشتون) متعلق به يك اقليت قومى است كه مطابق اسناد رسمى منتشره ء زمان امير امان الله خان از دامنه هاى كوه هاى سليمان به شهر هاى قندهار و جغرافياى كابل تاريخى مهاجرت نموده اند.
تشكيل كشور حائل افغانستان مطابق منافع منطقه يى دو امپراطورى روسيه تزارى و بريتانيا تشكيل شده است .
جعل تاريخ و تحريف هويت خراسان براساس ملاحظات شيطانى و منافع بين المللى وقت انجام شده و تمام بدبختى هاى ما از آغاز غلط يك تصميم استعماري منشاء گرفته است.
ه
در افغانستان هيچگاه مطابق استندارد هاى بين المللى سرشمارى صورت نگرفته است و هيچ دليل و مدركى وجود ندارد كه افغانها / پشتونها بيشتر از سى درصد را تشكيل مى دهند.
ادعاى اكثريت افغان / پشتون خود نيز جعل تاريخى جهت تثبيت برنامه هاى فاشيستى افغانى در كشور مى باشد.
و
همانطوريكه مثلث فاشيزم ( حكمتيار + حامدكرزى + اشرف غنى) بخود حق مى دهند تا در جهت تثبيت هويت فاشيستى گام بردارند و عمل نمايند. ما هم مطابق مفاد همين قانون اساسى از جمله ماده هفتم به خود حق مى دهيم كه براى احياى هويت تمدنى و عظمت فرهنگى و سياسى خراسان تلاش و مبارزه كنيم .
اكنون زمان آن رسيده است كه بستر ذهنى و سياسى جامعه را براى برگزارى يك ريفرندوم با دو گزينهء نام خراسان به عنوان هويت ملى - سياسى و زبان فارسى به عنوان زبان تمدنى تمام شهروندان كشور مطرح نماييم .
در انتخابات آينده كسى از هويت و آدرس ما كانديداى مورد حمايت خواهد بود كه از آرمانهاى بلند مردم ما نمايندگى كند.

>>>   زورهیچ گروهی دیگر به پشتون نمیرسداگرپشتونهابخواهند
میتوانندهمه اقوام راازافغانستان بیرون کنندپشتونها قوم زورپای هستنداقوام دیگرخودراباپشتونهابرابرنکنید یک مثل
است که میگه نان وپیازخودرا بخور ودر سلاته دیگران کارنگیر تلدوی پشتانه. منیرجان

>>>   ههههههههههههههه بسيار جالب نوسنده محترم اصلا تو در خواب خرگوش هستي جالب اينجا است كه تو هنو هم باين معامله گرهاي وطن فروش باور داري اميدوارم كه نوسنده محترم بخود بيايي كه اي سياسيون... چي در ارگ چي در سپيدار چي در پارلمان و چي در قصرهاي مجلل كه زندكي ميكنند بدرد تو مه واي ممليكت نميخورند خشكه وقتت را زايع نكن كمي بخيرد بيا .

>>>   قوم پشتون درطول تاریخ غلام خاریجی هابوده شاشجاع گرفته تاآغای غنی احمدزی

>>>   بنده با برادران پشتون مخالف نیستم ولی خوب است که قدرت از دست اینها گرفته شوند این همه مدت در قدرت بودند جز خرابی و بدنامی و ابروریزی کار دیگری برای افغانستان انجام نداده اند به نظرم کار آقایان محقق ، نور و دوستم درست است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است