ارگ حریص و ناتوی حامی
در اوج صف کشی های سیاسی افغانستان ناتو از حمایت قاطع می گوید و امریکا در پی افزایش نیروی نظامی است در حالی که سرچشمه بحران نه طالب می باشد و نه پاکستان بلکه ارگی است تروریست نشین 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۴    ۱۳۹۶/۴/۱۰ کد خبر: 135278 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اختلاف های درونی در حکومت وحدت ملی به اوج خود رسید و هرچند اشرف غنی همواره اتهامات قومیتی را رد می کند اما با نگاهی به آنچه طی دو سال و اندی که گذشت می توان خط کشی های را دید از قومیت های مختلف و راس قدرت که خالی از هر مقام مخالف و غیر پشتون شده است.

در چنین بحرانی که به وجود آمده است ناتو در نشست وزرای دفاع، متعهد به ادامه حمایت های مشورتی و آموزشی نیروهای امنیتی افغانستان شد و دبیرکل ناتو از دولت افغانستان خواست تا به تعهدات خود در زمینه انجام اصلاحات کلیدی در راستای حکومتداری خوب و حاکمیت قانون، مبارزه با فساد و حمایت از حقوق زنان و دختران عمل و روند را تسریع کند.

در همین راستا، وزیر دفاع امریکا در تضاد با اظهارات دبیر کل ناتو، عقب نشینی از افغانستان را زودهنگام دانست و جنگ را یک پدیده غیرقابل پیشبینی خواند.

اما آنچه در کشور رخ می دهد نه تنها از سوی تروریسم که اعضای ناتو به دلیل گسترش آن در پی افزایش نیرو می باشد بلکه رابطه مستقیم به عملکرد ریاست جمهوری افغانستان و ایجاد اختلاف های قومیتی دارد.

با اوج گرفتن ناامنی های که پایتخت را تبدیل به یکی از ناامن ترین مناطق کرد و صف بندی های سیاسی که اشرف غنی در برابر اعتراض ها ایجاد کرد سبب شد تا دیگر رهبران قومیت ها با ایجاد ایتلاف بر انحصارطلبی های ارگ فشار وارد کنند تا به اصلاحاتی دست یابند که مشارکت اقوام جایگزین یکه تازی های مقام های پشتون شود.

رهبر گروه طالبان در روز عید فطر در پیامی افزایش نیروهای امریکایی و متحدان آن را در رابطه مستقیم با افزایش بی ثباتی در منطقه خواند در حالی که طی ماه های گذشته مقام های بلندپایه خارجی و دبیر کل ناتو راه جنگ افغانستان را در راه حل سیاسی عنوان کردند که اشاره مستقیم به گفتگوهای صلح با طالبان دارد.

تنها گوشه ای از بحران جاری افغانستان معطوف به جنگ با تروریستان بخصوص گروه طالبان می شود اما دلیل اصلی آن وجود حکومت و رییس جمهوری است که خواهان به امنیت رساندن افغانستان از طریق راه کم هزینه اجماع سیاسی و سهم گیری تمامی قومیت ها در قدرت نمی باشد و در دور باطل قوم گرایی، کشور را به سوی نابودی می کشاند.

تا زمانی که جامعه جهانی همچنان حامی رهبری قوم پشتون بر افغانستان باشد و حکومت قبیله ای را برازنده مردم این سرزمین، امیدی به بازگشت آرامش و کاهش جنگ نخواهد بود، افغانستان تشنه اتحاد و کنار گذاشتن اختلاف های قومیتی است اما در پس پرده که به دست بازیگران قدرتمند اداره می شود جنگ فرصتی برای رسیدن به منافع و حکومت اشرف غنی بهترین گزینه برای این اهداف می باشد.

سرازیر شدن نظامیان خارجی و کمک های مالی از سوی جامعه جهانی طی 15 سال گذشته نه تنها به سرکوب تروریسم نرسید بلکه سبب به وجود آمدن حکومتی فاسد و افزایش چشم گیر نفوذ طالبان از مردم گرفته تا رده های بالای قدرت شد.

در این میان پاکستانی که همواره از سوی حکومت به عنوان سرچشمه هراس افکنان خوانده می شود در رابطه مستقیم با امریکا می باشد و اگر چنین نبود هیچ گاه واشنگتن و دیگر کشورهای قدرتمند در برابر اقدامات ستیزه جویانه اسلام آباد موضع سکوت اتخاذ نمی کردند.

حال که در بهبوحه نبردهای سیاسی در افغانستان و جنگی که دیگر تمامی کشور را در برگرفته، حمایت قاطع ناتو و افزایش نیروها از سوی امریکا نه تنها چاره گشای بحران نیست بلکه می تواند سبب افزایش ناامنی ها شود زیرا تا زمانی که اصلاحات در حکومت وحدت ملی رخ ندهد و فشاری بر راس قدرت برای کاهش سلطه جویی و انحصار طلبی ها نباشد، افغانستان همان افغانستان خون و جنگ خواهد بود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
ناتو
نظرات بینندگان:

>>>   وزارت صحت عامه اعلان میکند که پروژه هلای جدید را افتتاح میکند ، در فاصله چند کیلومتری وزارت در شفاخانه انتانی سالنگ وات که زمان حکومت نجیب برای مردم خدمت میکرد با مراجعه هرکسی رایگان معاینه خون برای تثبیت امراضی مانند ملاریا محرقه وغیره به اسرع وقت صورت میگرفت وهمه مردم ازین امکانات استفاده میکردند ،
اما حالا درین حکومت سرتاپامفسد همان شفاخانه انتانی به مرکز کیسه بری وتجارت شخصی تبدیل شده چون رئیسس شفاخانه برای یکی از داکتران اقارب خود روبروی دروازه شفاخانه انتانی لابراتواری را فعال ساخته که همه امورات لابراتوار در بدل پول گزاف درانجا اجرا میشود
شعبه لابراتوار شفاخانه به مراجعین میگوید : ما مواد نداریم بنا خون خودرادرلابراتوار شخصی روبروی دروازه اجرا کنید ،
چگونه امکان دارد یک شفاخانه که سابقه پنجاه سال تجربه کاری دارد حالا یک مایکروسکوپ ندارد تا خون را معاینه کند؟؟؟؟؟؟
مایکروسکوپ دارد اما درلابراتوار شخصی برای رئیس شفاخانه روزانه لک ها افغانی عاید دارد بهمین دلیل برای یکی از اقاربش قریب دروازه اجازه لابراتواربنام بیوتیک را داده است ،
ر

>>>   بزرگترین هزاره تاریخ گذشته،کاتب هراره بوده است که کتاب اش بنام تاریخ کاتب هزاره مشهور است.
بزرگترین هزاره دوران داود خان حسن شرق بود که رییس دفتر داود خان بود و بعداً در زمان داکتر نجیب چند وقت صدر اعظم بود.
بعد از انقلاب ثور در تشکیل رهبری حزب فقط یک هزاره بود که عبارت از سلطان علی کشتمند بود که در دوران حفیظ الله امبن محبوس شد و در دوران ببرک کارمل منحیث صدر اعظم مقرر شد.
بعد از آمدن مجاهدین به کابل فقط دو حزب جهادی هزاره وجود داشت که بکی وحدت اسلامی و دیگری حرکت انقلاب اسلامی بود.
در دوران طالبان اگر طالبان گوشت هزاره را پیدا میکردند ،گوشت گوسفند را نمی خوردند.
با آمدن کرزی چند وقت محقق معاون کرزی بود و بعداً خلیلی معاون او شد.
حالا یک هزاره معاون رییس جمهور،یک هزاره معاون رییس اجرایی و یا صدر اعظم و یک هزاره دیگر رییس شورای صلح.
پس شما چقدر چوکی دیگر میخواهید؟
آیا در گذشته گاهی شما از دولت قوم و قبیله و پشتون و تاجک و غیره نام بردید که حالا مببرید؟
در زمان های گذشته هزاره ها از ترس حتی در داخل تکیه خانه ها مراسم عاشورا را دایر کرده نمیتوانستند.اما حالا در روی سرک ها دابر میکنید.
پس دیگر چه میخواهید؟

>>>   Salam
رييس جمهور، غنى است و يا حكمتيار ! حكمتيار بيش تر از غنى ، اخطار و هشدار مى دهد ، يگان تا بايد در گوشش بگويد كه تو سر پياز يا ....

>>>   باید گفت که اکثریت رهبران وقوماندانان فعلی جهادی از برکت......آمریکا درعیش ونوش استند ورنه طالبان این ها را به ابدیت فرستاده بودند پس این رهبران به گیل جهادی در موجودیت آمریکا هیچ چیز نمیتوانند این ها صرف امتیاز طلبی دارند ودارای های خود رامدیون آمریکا میدانند . کابلیان

>>>   دولت افغانستان نیاز به اصلاحات جدی دارد اول تر از همه کشور های کمک کننده باید توجه بیشتر بر انتخابات آینده افغانستان داشته باشند باز هم اگر تقلب در انتخابات صورت گیرد همه تلاش های کشور های که برای آمدن صلح در افغانستان مبارزه مالی می نمایند بی نتیجه خواهد ماند . افغانستان خانه همه ما است ما نمی توانیم هیچ قوم را نادیده بگیریم.

>>>   به یقین که برای خاتمه دادن به جنگ و آوردن صلح در افغانستان ما نیاز به یک راه حل سیاسی داریم دولت و حامیان بین المللی افغانستان باید در جستجوی ریشه های ناامنی در خارج از کشور باشند و برای خشکاندن منابع تمویل تجهیز گروه های تروریستی ، با کشور های همسایه افغانستان گفتگو نمایند . در عین حال، باید نیروی های دفاعی افغانستان از لحاظ کمی و کیفی مجهز تر از پیش ساخته شوند که بتوانند ضامن یک افغانستان با ثبات در آینده باشند .اگر دولت توجه بیشتر بر بالابردن ظرفیت و توانایی های داخلی ننماید بدون شک که آنچه را که در گذشته ها تجربه کردیم و تا حالا مزه سیاست اشتباه خود را می چشیم.
احمدی

>>>   دلیل شکست ائتلاف.
اگر بلفرض ائتلاف موفق شوند رقیب راشکست دهند ودر راس ان یک تاجیک قرار گیرد بعد از ان قدرت را قبضه کرده ودو قوم دیگر را نادیده میگیرند.
ونمونه اش انتخاب دکتر عبدالله بود که با اتحاد تاجیکها وهزاره ها وبرخی از ازبکها به ریاست اجرائیه رسید بعداز ان تاجیکها طوری توهم زده شدند که گویا به تنهایی موفق به کسب این مقام شدند .وهزاره را به حاشیه راندند .
واین باعث شد که رقیب از ضعف موجود نهایت سوء استفاده را بکند.

>>>   عبدا لله در رابطه به افزایش نیرو های ناتو در افغانستان گفت: خدا با ماست و این کمک خداوندی است که ما را تنها نمی گذارد".
از این گفتار معلوم می شود، که خدای عبدالله کیست و چطور به او کمک می کند.
>>>   ع و غ دست نشا نده های سر سخت غربی ها است
و هم غلا مان حلقه به گو ش شا ن است
تا ریخ باز قضا وت خو اهد نمو د

>>>   وحشی ها یکدیگر را پاره می کنند و متمدنین ، یکدیگر را گول می زنند و این چیزی است که جریان دنیا نامیده می شود
ر

>>>   خطر آریانا سعید بر ای افغانستان بیشتر از داغش واشرار است

>>>   متجاوز متجاوز است و هیچ تفاوتی ندارد که شرقی باشه یا غربی ، غنی باشه یا ترامپ ، گلبدین باشه یا نواز شریف ، آل سعود باشه یا صهیونیزم؟

>>>   Amirzada
چرا پشتونیزم از "ائتلاف نجات" ترس دارد؟
هنوز یک روز از تشکیل شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان در انقره نگذشته است، که فریاد فاشیزم از داخل و خارج ارگ به گوش می رسد.
معلوم نیست " شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان"
کدام کاری عملی انجام داده خواهد توانست و یا خیر ولی به نظر می رسد فاشیزم را در داخل و بیرون ارگ از گلبدین تا غنی خیلی ترسانده است.
واقعیت اینست که فاشیزم از اتحاد مردم شمال بسیار ترس دارند. این اتحاد اگر صادقانه و پیگیر با یک نقشه راه راهبری تعقیب شود، می تواند سیاست افغانستان را از بنیاد تغییر بدهد. در گذشته این اتحاد حتا بطور موقتی هم بود ریشه سه سد ساله فاشیزم را برچید و تا حال فاشیزم از سراسر جهان تروریست و نیرو و پول جمع کرده است ولی نتوانسته است سلطه سنتی خود را احیا کنند.
بنا ترس فاشیزم از ائتلاف نجات خیلی جدی است.

>>>   Salam
رستاخيز تغيير بايد استعفاى حكومت نا مشروع عبدالله و غنى و محاكمه قاتلين را هدف اساسى خود در كوتاه مدت قرار دهد، و راه را براى تحولات بعدى آماده سازد . چسپيدن به بر كنارى اين و آن و اصلاح حكومت جز آرايش و پيرايش اين حكومت معنا ندارد ، حرفى كه ائتلاف تركيه خود را به آن فريب داده است .

>>>   Zafari
مکتب من این است:
در کشور های اشغال شده ی مثل اوغانستان انتخابات ریشخند زدن به ریش مردم است.درست به همین دلیل تمام انتخابات ها را ما بردیم اما کسی ما را به ارگ راه نداد.
بنا" من در هیچ انتخاباتی به هیچ کس رای ندادم.
من در کشور خود مطابق رشته ام کار میکنم و دست آوردم از هر کس دیگری بیشتر است.این حکومت یا هر حکومت دیگر مطابق به قانون نافذه باید در مقابل کارم برایم معاش دهد.

>>>   اول باید چاره ترورسیتان ارگ نشین شود در غیر آن نه مسجد آرام میماند و نه نماز جنازه همه از طرف آقای ... انفجار داده میشود که فعلا در ارگ نشسه و تمام انتحاری ها را رهبری میکند

>>>   خطرازرهبران جهادی وهمکاران اریاناسعید است که تادیروزهزارهاانسان مامورین دولت افسران سربازان که دردفاع ازوطن جان های شرین خودرا قربانی میکردند ولی توسط جاسوسان ای اس ای به شهادت رسیدند وبه همین ترتیب مردم بی گناه کابل توسط راکت های کور شان شهید ساختند ومی گفتن که مایک دولت کاملا شرعی واسلامی میسازیم ولی امروز به دموکراسی امریکا همراه بافکول ودسمال گردن اش میرقصند وباز هم افتخار میکند که مامجاهد هستیم .

>>>   بیا نفوذ شماری بکنید . .
33% پشتون
37% تاجیک
11% هزاره گی
7 % اوزبیک
12 % بقیه اقوام
این دقیق است

>>>   Gholam Sarwar
یک تعذاد غنی غنی میگویند ونمیشرمند که غنی گماشته جان کریست ونه از مردم وخانمش یک یهود و اجداد غنی کوچی بودند و چهل سال است که عضویت cia را دارد یعنی ازمان محصلی در دانشگاه امریکا در بیروت مرکز لبنان ومثل خودش جاسوسان وهم تبارانش حامی ان هستند امروز همه ترورها انتحاری وانفجاری توسط غنی وتیمش سازماندهی میشود حکومت جرمنی رسما دیروز اعلان کرد حادثه چار راهی زنبق را مااشش ماه با آین طرف چند بار به حکومت خبر دادیم وقتی دریافتیم که حکومت شریک است ما کارمندان خود را کشیدیم پس بکدام دلیل شما غنی را برائت میدهید ؟؟؟؟9


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است