منافع ما در نشست ناتو مطرح نبود
اساس اردوی افغانستان از سال 2001 درست بنا نشده است و حالا نشست های چنینی نمی تواند چندان برای ثبات افغانستان کارساز باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۱    ۱۳۹۶/۴/۱۰ کد خبر: 135281 منبع: پرینت

نشست وزرای دفاع کشورهای ناتو، در بروکسل پایتخت بلجیم به پایان رسید، کشورهای عضو این پیمان نظامی چند هزار نیرو به افغانستان می فرستد. منشی عمومی ناتو تاکید کرده است که وظیفه اصلی ناتو، آموزش و مشورت دهی به نیروهای امنیتی افغانستان بوده و ناتو دوباره به عملیات رزمی متوسل نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، توریالی غیاثی، آگاه مسایل سیاسی، در برنامه «نگرش» گفت: هنوز افغانستان به عنوان یک کشور مهم در سیاست خارجی کشورهای عضو ناتو مطرح است که این بسیار اهمیت دارد و این در واقع یک فرصت برای دولتمردان افغانستان است که از این فرصت به خوبی استفاده کنند و نگذارند که فرصت ها به چالش ها مبدل شود. پیام دیگری که از این نشست می توانیم برداشت کنیم این است که دولت افغانستان را متوجه وظایفش می سازد و می رساند که درست است ما به شما کمک می کنیم و یاری می رسانیم اما شما هم کارهایتان را انجام دهید. شما اگر بحث صلح و مذاکره دارید، جدی تر باشید، شفاف تر عمل کنید با مردم تان به درستی مسایل را مطرح کنید. کتمان واقعیت ها را نکنید. از طرف دیگر در مبارزه تان با دشمن تان به درستی با متانت با دلیری و با شفافیت برخورد کنید. سربازتان باید سربازی باشد که بفهمد با چه کسی می جنگد طرفش کیست و تعریفش از دشمن چی است.

وی، ادامه داد: وظیفه دیگری که ما را متوجه می سازد، پشت جبهه است. ما اگر در پشت جبهه درست کار نکنیم، تدارکات درست نباشد و تجهیزات، ناکارآمد باشد و از آنها استفاده جویی شده باشد، معاش سربازان به موقع نرسد و از همه مهمتر، در عقب جبهه، خدمات و تامین اجتماعی و مسایل دیگری که ثبات سیاسی جامعه نیاز دارد، وجود نداشته باشد، ما نمی توانیم از اینگونه نشست ها استفاده ای کنیم. چرا که باید برای رسیدن به نتیجه و صلح و آرامش و ثبات پای عمل باشیم.

غیاثی معتقد است، اساس اردوی افغانستان از سال 2001 درست بنا نشده است و حالا نشست های چنینی نمی تواند چندان برای ثبات افغانستان کارساز باشد و افزود: اسادر آغاز بعد از سال 2001 آمریکا و دوستان بین المللی افغانستان گفتند که هفتاد هزار نظامی برای ارتش افغانستان و قوای مسلح افغانستان تعیین کردند. این یک شوخی بود. در آن زمان استدلال می شد که افغانستان به نیروی بیشتر نیاز دارد. بعضی ها فکر می کردند که همه جنگ ها در افغانستان خاتمه پیدا کرده است و نیازی به چنین نیرویی نیست. از طرف دیگر، یک نوع نگاهی که از گذشته ها در اردوی افغانستان باقی مانده است، با سیستمی که تازه در افغانستان جابجا می شود، دو دیدگاه متفاوت است. نظام اردوی افغانستان، به لحاظ تجهیزات و تعلیمات نظامی و مسایل دیگری که وجود داشت، نوع نظام روسی بود.

وی، ادامه داد: حالا بعد از سال 2001 این مسوولیت آموزش و پرورش سرباز و پشتیبانی اردوی ملی را آمریکا به دوش گرفته است. این دو نظامنامه متفاوت است و حالا می خواهند یک جایی تلفیق شود اما در آغاز تصمیم گرفتند که جابجایی صورت بگیرد و کسانی که از گذشته بوده اند و افسران نظامی با تجربه و با انگیزه ای که می توانستند در برابر دشمنی که امروز افغانستان را واقعا تهدید می کند بایستند و انگیزه جنگیدن داشتند و مجاهدینی که در برابر نیروهای دشمن که مقاومت می کردند، دشمنی که امروز دار و ندار افغانستان را تهدید می کند. اینها را به بهانه های مختلف از صحنه بیرون کنند و بنیاد یک اردوی تازه ای را گذاشتند که اساس های آن با آن تعلیمات نظامی، سال های سال نیاز دارد که کار روی آن صورت بگیرد. این مشکلاتی بود که در آن وقت آغاز شد و ما همچنان با آن دست و پنجه نرم می کنیم. در واقع اساس اردوی افغانستان از آن زمان تغییر کرده است و دوستان جدید بین المللی افغانستان امتیاز اردوی افغاستان را به دست خود گرفته اند بدون اینکه برنامه ای درست و مدون برای آن داشته باشند.

این آگاه سیاسی، معتقد است، منافع ما در انیگونه نشست ها در نظر گرفته نمی شود و افزود: متاسفانه وضعیت منطقه هم در این سال ها به طرف آشفتگی روان است. برای مقابله کردن با این آشفتگی یک سلسله مسایل مربوط به خودمان می شود که ما هم نتوانستیم به عنوان دولت داران این کشور، یک سیاست و یک استراتژی درستی را در راستای جنگ و صلح با تعاملات بین المللی و منطقه ای بعد از سال 2001 تنظیم کنیم. و این بسیار روشن است که ما همه چیز را به دست دوستان بین المللی خود سپرده ایم. در حالیکه آنها طبق برنامه های خود پیش می روند و در این میان نفع افغانستان و جنگ و صلح افغانستان در برابر منافع شان جایگاه و ارزشی ندارد. نشست هایی چنینی نیز تا آنجا برای ما می تواند مفید باشد که ما بتوانیم با چنگ و دندان از منافع خود دفاع کنیم که دولتمردان ما چنین توانایی را ندارند وگرنه کشورهای بزرگی مانند آمریکا هرگز به فکر منافع ما نخواهند بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ناتو
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   دولت افغانستان نیاز به اصلاحات جدی دارد اول تر از همه کشور های کمک کننده باید توجه بیشتر بر انتخابات آینده افغانستان داشته باشند باز هم اگر تقلب در انتخابات صورت گیرد همه تلاش های کشور های که برای آمدن صلح در افغانستان مبارزه مالی می نمایند بی نتیجه خواهد ماند . افغانستان خانه همه ما است ما نمی توانیم هیچ قوم را نادیده بگیریم.

>>>   به یقین که برای خاتمه دادن به جنگ و آوردن صلح در افغانستان ما نیاز به یک راه حل سیاسی داریم دولت و حامیان بین المللی افغانستان باید در جستجوی ریشه های ناامنی در خارج از کشور باشند و برای خشکاندن منابع تمویل تجهیز گروه های تروریستی ، با کشور های همسایه افغانستان گفتگو نمایند . در عین حال، باید نیروی های دفاعی افغانستان از لحاظ کمی و کیفی مجهز تر از پیش ساخته شوند که بتوانند ضامن یک افغانستان با ثبات در آینده باشند .اگر دولت توجه بیشتر بر بالابردن ظرفیت و توانایی های داخلی ننماید بدون شک که آنچه را که در گذشته ها تجربه کردیم و تا حالا مزه سیاست اشتباه خود را می چشیم.
احمدی

>>>   دلیل شکست ائتلاف.
اگر بلفرض ائتلاف موفق شوند رقیب راشکست دهند ودر راس ان یک تاجیک قرار گیرد بعد از ان قدرت را قبضه کرده ودو قوم دیگر را نادیده میگیرند.
ونمونه اش انتخاب دکتر عبدالله بود که با اتحاد تاجیکها وهزاره ها وبرخی از ازبکها به ریاست اجرائیه رسید بعداز ان تاجیکها طوری توهم زده شدند که گویا به تنهایی موفق به کسب این مقام شدند .وهزاره را به حاشیه راندند .
واین باعث شد که رقیب از ضعف موجود نهایت سوء استفاده را بکند.

>>>   عبدا لله در رابطه به افزایش نیرو های ناتو در افغانستان گفت: خدا با ماست و این کمک خداوندی است که ما را تنها نمی گذارد".
از این گفتار معلوم می شود، که خدای عبدالله کیست و چطور به او کمک می کند.
>>>   ع و غ دست نشا نده های سر سخت غربی ها است
و هم غلا مان حلقه به گو ش شا ن است
تا ریخ باز قضا وت خو اهد نمو د

>>>   وحشی ها یکدیگر را پاره می کنند و متمدنین ، یکدیگر را گول می زنند و این چیزی است که جریان دنیا نامیده می شود
ر>>>   Zafari
مکتب من این است:
در کشور های اشغال شده ی مثل اوغانستان انتخابات ریشخند زدن به ریش مردم است.درست به همین دلیل تمام انتخابات ها را ما بردیم اما کسی ما را به ارگ راه نداد.
بنا" من در هیچ انتخاباتی به هیچ کس رای ندادم.
من در کشور خود مطابق رشته ام کار میکنم و دست آوردم از هر کس دیگری بیشتر است.این حکومت یا هر حکومت دیگر مطابق به قانون نافذه باید در مقابل کارم برایم معاش دهد.

>>>   عبدالله أصلا إيمان به امريكاي ها دارد
اقاي غياثي دلقك او است بهتر است رفته از عبدالله أهميت نشست ناتو را بپرسد
فايق


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است