بازی اتحاد ارگ با رقیبان سیاسی اش
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۳۹۶/۴/۱۳ کد خبر: 135400 منبع: پرینت

اتحاد يك برنده محوری و ظاهرا يك برنده فرعى خواهد داشت! برنده اصلى اين اتحاد جنرال دوستم بود. او پس از انزوا بر سر قضيه احمد ايشچى توانست خود را به عنوان محور اصلى اين اتحاد معرفى كند. آنانى كه جنرال دوستم را در مقام يك عسكر، تهديد به اطاعت مى كردند، اما امروز خود را در محور اين جنرال منزوى يافتند. گفته هايي وجود دارد كه ارگ تصميم گرفته است تا هيات عالى رتبه اي را نزد جنرال دوستم بفرستد و او را در گام نخست با بده و بستان هايي قانع ساخته و سپس به كابل فرا خوانند.

برنده دوم اين اتحاد كه خود را سرخورده از مذاكرات با ارگ يافته بود، ظاهرا عطا محمد نور به نظر مى رسد. او تا اين جاى كار توانسته است از سر آمدن حوصله محمد محقق استفاده كند و براى ارگ بفهماند كه شما جلوی مرا از مذاكراتى كه متوقف شده است گرفته نمى توانيد. او مى خواهد به غني و تيم ارگ بفهماند كه او باعث شده است تا پاى معاون رييس اجرايي حكومت وحدت ملى در اتحاد آنكارا كشانيده شود اما يك چيز نبايد فراموش شود كه محمد محقق سياستمدار توانا است. محقق در پيچ و خم جاده سياست توانسته است خود را در مسيرى قرار دهد كه زيان جدى نبيند؛ آنچنانى كه محقق توانست در قضيه پروژه توتاپ جلو هياهوگرى هاى كريم خليلى را در آغاز حركت جنبش رستاخيز بگيرد.

پى نوشت:
1. اينكه اتحاد تا انتخابات رياست جمهورى دوره پيش رو پايدار باقى بماند با ابهام روبرو است و نمى توان آن را از قبل، پيش بينى كرد.

2. در صورتی كه اتحاد دوام پيدا كرده بتواند، در درازمدت مى تواند سطح رقابت هاى منفى محلى ميان جنبش و جمعيت در شمال كاهش يابد و زمينه يك كار مشترك را در چهارچوب مانورهاى سياسى فراهم شود.

3. در صورتى كه اين اتحاد از هم بپاشد طبيعتا بازنده اصلى اين بازى جمعيت اسلامى خواهد بود. پس بدين وسيله حلقه رهبري و تصميم گيري جمعيت با اين اتحاد و ايتلاف سياسي تمام جوانب قضيه را در محراق توجه خود داشته باشند.

فتاح مهریان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
عطامحمد نور
نظرات بینندگان:

>>>   جمعیت با درنظرداشت اینکه یک حزب بزرگ افغانستان شمول است ولی در طول 16 سال دوره جدید نتوانست بزرگی خود را به مردم نشان دهد بلکه اکثریت فعالیتهایشان شخصی محور بوده است نه ملی:
1-افراد جمعیت با مزاج نرم و درک عمیق از سیاست های مخربانه پاکستان نتوانست یک اتحاد برخورد مسلحانه ای را در مقابل پاکستان ایجاد کند.
2-اکثریت مقامات جمیعت مانند سایر جریانات غرب گرا در غم و اندوه پناهندگی شدن به غرب و کشورهای اروپایی پرداختند و موضوع سبب شد که مردم و وضعیت از اینها فاصله بیگیرد و خود ایشان نیز متضرر گردد.
3-دربعد فرهنگی جمعیت بابزرگی خود نتوانسته است که حتی یک ادنا ترین خدمت دینی و ثقافتی نماید، نه پوهنتونی دارد و نه هم مراکز آموزش دینی و فرهنگی.
4-در تقسیم بندی پستها نیز اکثریت پستها به پنجشیری،بدخشی و هراتی داده شده است در حالیکه دیگر تاجکان و افراد جمعیت بطور درست مدنظر گرفته نشده است.
5-ثابت شده است که افراد زیاد از جمعیت افراد است که ایمان ضعیف دارند حتی از مجاهدت و مبارزه خود که در مقابل روسها انجام داده است دفاع کرده نمیتوانند و تحت تأثیر رسانه های غرب قرار گرفته مقصر مجاهدین را میدانند و این موضوع منوط به ضعف ایمان و باور شان میشود خلاصه اینکه در صف دین ستیزها خود را شامل می سازند.
6-تعدادی از جمعیت ها مبنای دینی و اسلامی خود را فراموش کرده اند حتی از نماز ادای نماز احساس کمی مینمایند یا به موضوعات اساسی عملی و عقیدوی چندان پابند نیستند.
بنابر نقاط فوق جمعیت دیگر در افغانستان غیر از چوکی و امتیازات دیگر هیچ کاری کرده نمیتوانند بخاطریکه اینها فرصتها را از دست دادند. جمعیت یگانه تنظیم بود که در اوایل حکومت اکثریت پست های دولتی را در اختیار قرار داشتند ولی مسولیتهای بزرگی میهنی خود را ادا کرده نتوانستند.
بااحترام
چوپان زاده

>>>   حکمتیار غیر از خــــــدا به همه تسلیم شده است ...
نشاط

>>>   Yama Muradi
تا چى وقت مصلحت مردم ومنافع كشور يك قوم خاص تمام حكومت قبضه كرده رییس جمهور غنی روز دوشنبه گذشته در سومین نشست مبارزه با فساد اتحادیۀ اروپا گفت، که دیپلومات ها در این وزارت شایستگی لازم را ندارند و بر بنیاد روابط و بصورت قومی استخدام شده است.

این صحبت های رئیس جمهور با واکنش های مختلفی روبرو شد بسیاری از مردم رئیس را به دامن زدن به اختلافات قومی متهم می کنند، عده ای هم می گویند در بسیاری از وزارت خانه ها را فقط اقوام رئیس جمهور تشکیل داده است.

آقای رئیس جمهور گفته بود؛ “وزارت خارجه باید بر بنیاد قانون خدمات ملکی عیار گردد، همه شکایت دارند که استخدام ها در این وزارت بر بنیاد روابط و شناخت انجام می شود و ما این وضعیت را تحمل نمیتوانیم، من یک بار به یک سفارت رفتم و از چهار تن شان، یک از آنها انگلیسی صحبت نمی توانستند که این غیر قابل پذیرش است.”

اما در فهرست زیر تعدادی از مقامات و سفرای افغانستان در کشورهای خارجی لیست شده است:

سفیر افغانستان در آمریکا داکتر محب پشتون

سفیر افغانستان در کانادا شینکی کروخیل پشتون

سفیر افغانستان در آلمان علی احمد جلالی پشتون

سفیر افغانستان در روسیه قیوم کوچی پشتون

سفیر افغانستان در اتریش خجسته فنا ابراهیم خیل پشتون

سفیر افغانستان در چین جانان موسی زی پشتون

سفیر افغانستان در پاکستان عمر زاخیوال پشتون

سفیر افغانستان در جاپان امین فاطمی پشتون

سفیر افغانستان در هند شیدا محمد ابدالی پشتون

سفیر افغانستان در استرالیا وحید ویسی پشتون

سفیر افغانستان در ایتالیا وحید عمر پشتون

سفیر افغانستان در ناوری شکریه بارکزی پشتون

سفیر افغانستان در اردن عبدالله حبیبی پشتون

سفیر افغانستان در فرانسه احمد لإله پشتون

سفیر افغانستان در عمان مجنون گلاب پشتون

سفیر افغانستان در قطر قطر پشتون

سفیر افغانستان در عربستان سید جلال پشتون

سفیر افغانستان در بلجیم، ولی منور پشتون

سفیر افغانستان در انگلستان سید طبیب جواد پشتون

قرار است همایون عزیزی بزودی به حیث سفیر افغانستان در هالند گماشته شود که وی نیز پشتون است

جنرال کنسول افغانستان در دبی امارات متحده عربی عبدالصمد افغان، پشتون

جنرال کنسول افغانستان در پشاور پاکستان پشتون

جنرال کنسول افغانستان در کراچی پاکستان پشتون

جنرال کنسول در کویته پاکستان پشتون

جنرال کنسول افغانستان در بن آلمان پشتون

جنرال کنسول افغانستان در مونشن آلمان پشتون

جنرال کنسول افغانستان در مری ترکمنستان پشتون

جنرال کنسول افغانستان در استانبول ترکیه قریشی برادر خانم کرزی پشتون

جنرال کنسول افغانستان در نیویورک لطف الله سادات پشتون

معین سیاسی وزارت امور خارجه حکمت کرزی پشتون

معین اقتصادی عادله راز پشتون

رییس عمومی مالی و اداری صاحب زاده پشتون

رئیس دوم سیاسی هاشمی پشتون

رییس ریاست سرحدی و امور امنیتی علی خَیل پشتون

رئیس ریاست اول سیاسی سلطان احمد بهین پشتون

رئیس ریاست پنجم سیاسی احمد خالد ذکریا پشتون

رئیس ریاست امور پارلمانی صایر بریا پشتون

رئیس تشریفات جدید تقرر از نزدیکان اشرف غنی رئیس جمهور پشتون

رئیس ریاست انستیتوت دیپلوماسی محب سپین غر پشتون

اکمل غنی پسر کاکای اشرف غنی مشاور ارشد در وزارت خارجه پشتون

گفتنی است در این اواخر در بست های دو و سه در اکثریت نمایندگی خارجی افراد تازه توسط اشرف غنی بعنوان مستشار وزیر مختار، مستشار و سکرتر اول معرفی شده اند که بدون استثنا همه شان پشتون هستند

>>>   جواب دندان شكن جوان فرهيخته مان،آقاي جوادرحيمي به سخنان گلبدين حكمتيار!

برای عالی جناب بفهمانیدکه به این حکومت که تسلیم شدید، ریس جمهورآن شهروندآمریکایی وبانوی اول آن لبنانی است. ابتکارایجاد این حکومت توسط جان کری واوباما صورت گرفته است. فعلأ تمام مصارف، معاش محافظین، خرچ ومصارف خانه ومهمانان این عالی جناب ازپول های خیراتی آمریکااست.
باموترها وهلیکوپترهایکه ازننگرهارتاکابل سکورت شد، ازطرف آمریکایان تهیه شده است نه ازطرف ای اس آی. بنأ ازلحاظ حقوقی، این حکومت که عالی جناب به آن تسلیم شده است، هیچگونه مشروعیت ندارد وازلحاظ اسلامی فکرمیکنم خودش بهترمیداند که جایگاه وماهیت این حکومت چیست. اگرمتوجه نشد، اوموضوع را هم به آیت وحدیث برایش بیان خواهم کرد. همچنان، برایش بگوییدکه ملت مظلوم افغانستان ازشماخیلی سپاسگزار است که هیچگونه اشتباه را مرتکب نشده اید. پس به دل جمع حوریعین خواهان را برادرخطاب کنید که ملاصاحب محمدعمروامثالهم دردمندانه انتظارتانرا میکشد. خداوندهدایت تان کندشیخ صاحب بااین بیانات ضدونقیض.

>>>   کمپنی خصوصی پنشیر وردک که سابق بنام امنیت ملی یاد میشد از پهره دار دروازه تا تمام روسای مرکزی همه از یک السوالی !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است