ناتو با افزایش نیرو نمی تواند اوضاع را بهبود بخشد
آمریکایی ها از گزینه نظامی نه تنها در افغانستان بلکه در عراق و سوریه و لیبیا هم ناکام بوده اند و گزینه سخت افزاری، ظاهرا بعد از جنگ سرد جواب مثبت نداده است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۹    ۱۳۹۶/۴/۱۳ کد خبر: 135414 منبع: پرینت

وزیران دفاع ناتو، در نشست وزرای دفاع ناتو، درمورد فرستادن سربازان بیشتر به افغانستان توافق کردند. دبیرکل ناتو وضعیت افغانستان را چالش زا خوانده گفت که این پیمان به حمایت های سیاسی و مالی خود از سربازان افغانستانی، فراتر از سال 2020 میلادی ادامه خواهد داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، کاظم بامیک، فعال سیاسی، در برنامه «آغاز روز» گفت: ما باید حضور نیروهای ناتو را در افغانستان بعد از 2001 به بررسی بگیریم و در طول چهارده سالی که با همکار استراتژیک شان آمریکا حضور داشتند برررسی نماییم که چه کارهایی انجام داده اند و چه نتایجی داشته است. تشکیل ناتو به عنوان سد واقع شدن علیه کمونیزم و علیه گسترش کمونیزم بود. بالاخره بعد از شکست کمونیزم و اتفاق افتادن جنگ سرد هدف غایی ناتو از بین می رود و اینها دچار تغییر هدف و بحران هدف می شوند. در آن موقع ناتو بازهم هدف خود را تغییر می دهد و دو هدف را سرلوحه کار خود در کنار اهداف خود قرار می دهد. یکی از آن هدف ها، حمایت از دولت های ضعیف و ناکام و کنار گذاشتن حکومت های دیکتاتور و برقرار ساختن دموکراسی در حکومت های خودکامه بود. در این دو هدف سازمان ناتو و کشورهای همکارش برخوردهای دوگانه داشته است.

وی، در ادامه گفت: اگر ما بیایم کشورهای عضو خلیج را بررسی کنیم آنجا نقض حقوق بشر انجام می شود، حکومت ها دیکتاتور هستند و متحد با آمریکا و ناتو هستند آنجا هیچ فشاری سیاسی و امنیتی بر این کشورها وارد نمی شود. اما سایر کشورها مانند عراق، سوریه و افغانستان که در حال منازعه و جنگ هستند، در اینجا آمده اند بحث اهداف مبارزه با تروریزم و ترویج دموکراسی را هدف قرار داده اند. در حالیکه در این قسمت هم اینها در طول چهارده سال ناکام بوده اند و نتوانسته اند دموکراسی واقعی را در افغانستان ترسیم کنند و نهادهای دموکراسی را نهادینه کنند. یکی از این نهادهای دموکراسی بحث انتخابات بود که افغانستان نتوانست در طول چهارده سال یک انتخابات شفاف و قابل قبول برای مردم افغانستان را داشته باشد. ناتو و جامعه جهانی هم هیچ کمکی نتوانست به این موضوع کند.

بامیک، در ادامه اهداف ناتو در افغانستان بیان داشت: در کنار این، موضوع امنیت افغانستان به یکی ازموضوعات حاد افغانستان و منطقه تبدیل شده است که آمدن ناتو و آمریکایی ها به افغانستان، پیکار با طالبان و مبارزه جدی با تروریزم بین المللی در افغانستان و در سطح منطقه تلقی می شد و یکی از اهداف اعلانی این نهاد در افغانستان به شمار می رفت. در این قسمت سازمان ناتو و کشورهای همکار ناتو نتوانستند آن اهدافی که مبارزه با تروریزم باشد را به دست بیاورند در حالیکه زمینه های بسیار خوب منطقه ای و بین المللی مهیا بود که سازمان ناتو در طول یک دهه یا کمتر از یک دهه تروریزم را از منطقه ریشه کن کند و افراطیت را از بین ببرد و جایگزین آنها حکومت های مقتدر و حکومت های مردم سالار و حکومت های دموکراتیک را کند. اما به طور عمد یا غیر عمد این اتفاق نیفتاد. پس افزایش نیروهای ناتو در افغانستان در حال حاضر هم نمی تواند راهگشای موضوع افغانستان باشد، همانطور که در گذشته نبوده است.

این فعال سیاسی، معتقد است، ناتو با افزایش نیرو و گزینه نظامی نمی تواند اوضاع افغانستان رابهبود بخشد و افزود: آمریکایی ها از گزینه نظامی نه تنها در افغانستان بلکه در عراق و سوریه و لیبی هم ناکام بوده اند و گزینه سخت افزاری، بعد از جنگ سرد جواب مثبت نداده است. بهترین گزینه، گزینه جنگ نرم و گزینه نرم افزاری است، که با تقویت نهادهای دموکراتیک و با تقویت نهادهای نظامی و امنیتی افغانستان می توانست روند مبارزه با تروریزم را تقویت کند و حکومت افغانستان را مقتدر کند و نهادها و ابزارهایی که افغانستان برای مبارزه با تروریزم و پیکار با دهشت افکنی در منطقه و در داخل افغانستان دارد، را تقویت کند.

وی ادامه داد: ما شاهد بودیم که آمریکایی ها بیشتر از یکصدهزارسرباز در افغانستان داشتند و نتوانستند با یکصد هزار سرباز امنیت سرتاسری افغانستان را تامین کنند و در جای جای افغانستان جنگ ادامه داشت و جنگ تبدیل به جنگ مواد مخدر، معدن و تعارضات استراتژیک منطقه ای میان کشورها شد که از یک جانب، کشورهایی مثل پاکستان و هند می آمدند اینجاتعارضات منافع شان را دامن می زدند و افغانستان را به حیات خلوت خود تبدیل کرده بودند و از طرف دیگر در کنار آن ایران و عربستان سعودی، تعارضات ایدولوِژیک و فرهنگی خود را در افغانستان میدان نبرد و میدان مبارزه و میدان به پیروزی کشاندن یک ایدولوژی تبدیل کرده بودند. که آمریکایی ها با حضورشان نتواستند این تعارضات منافع را در افغانستان کنترل کنند و تبدیل به منافع مشترک و تهدیدات مشترک کنند و افزایش نیروها نه تنها که تامین امنیت در افغانستان نمی کند بلکه نگرانی های امنیتی و منطقه ای را بالا می برد و نگرانی های کشورهای همسایه مانند ایران و روسی را بالا می برد که تبدیل به گزینه های متقابل مثل حمایت از گروه های طالبان و حمایت از گروه های دهشت افکنی که در منطقه حضور دارد می شود. که در نهایت ادامه جنگ در منطقه در افغانستان کلید می خورد و دامنه این جنگ وسیع می شود و می تواند که کشورهای منطقه و حدودا سه یا چهار کشور را در بر بگیرد که این نه تنها آینده افغانستان بلکه آینده منطقه را به خطر می اندازد و فضای اعتماد میان افغانستان و سایر کشورهای همسایه افغانستان بوجود نمی آید بلکه تبدیل به میدان تعارضات منافع می شود که تعارضات منافع خودش، منشا و سرچشمه جنگ و منازعه در افغانستان و منطقه خواهد شد.

بامیک، در خصوص ابعاد صلح و جنگ افغانستان بیان داشت: بعد جهانی پدیده جنگ در افغانستان در حدی گسترده است که نمی گذارد حکومت و جامعه افغانستان شکاف های موجود در اجتماع را تبدیل به شکاف های همسو و شکاف های وحدت و همبستگی کند بلکه این شکاف ها را بگونه ای تقویت می کند و بگونه ای می سازد که همیشه در تعارض باشد و وقتی که تعارض موجود باشد، زمینه منازعه، جنگ و اختلاف موجود است که این اختلاف ها باعث بوجود آمدن صلح نمی شود و موضع مقابل صلح است که ادامه جنگ در افغانستان است. این کشورها، آمریکا، روسیه، چین و هند و انگلستان و پاکستان هستند که در موضوعات افغانستان متافع متعارض دارند و این منافع متعارض سبب جنگ در افغانستان شده است و تا این موارد حل و رفع نشود، افزایش نیروها در افغانستان تاثیر مثبتی نخواهد داشت، بلک فقط باعث شعله ورتر شدن آتش جنگ خواهد شد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ناتو
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   حاجی محمد محقق:
ارگ گاهی پنجشیری را علیه تاجیک ایستاده میکند و گاهی تاجیک را علیه پنجشیری!
گاهی جمعیت را علیه داکتر عبدالله تحریک میکند و‌گاهی عبدالله را علیه جمعیت!
گاهی کوچی هارا علیه هزاره ها تحریک میکند و هزاره ها را میکشد، گاهی هم چند هزاره را مهمان میسازد.
ازبیک هارا که دیدیم چگونه به حاشیه راندند و چه بهتان هایی علیه رهبر ازبیک ها نساختند!
دیگر وقت این دسایس پایان یافته و ما با ساختن« جبهه نجات افغانستان» بعد از این جلو هرگونه دسایس و زور گویی را خواهیم کرفت.

>>>   Yama Muradi
تا چى وقت مصلحت مردم ومنافع كشور يك قوم خاص تمام حكومت قبضه كرده رییس جمهور غنی روز دوشنبه گذشته در سومین نشست مبارزه با فساد اتحادیۀ اروپا گفت، که دیپلومات ها در این وزارت شایستگی لازم را ندارند و بر بنیاد روابط و بصورت قومی استخدام شده است.

این صحبت های رئیس جمهور با واکنش های مختلفی روبرو شد بسیاری از مردم رئیس را به دامن زدن به اختلافات قومی متهم می کنند، عده ای هم می گویند در بسیاری از وزارت خانه ها را فقط اقوام رئیس جمهور تشکیل داده است.

آقای رئیس جمهور گفته بود؛ “وزارت خارجه باید بر بنیاد قانون خدمات ملکی عیار گردد، همه شکایت دارند که استخدام ها در این وزارت بر بنیاد روابط و شناخت انجام می شود و ما این وضعیت را تحمل نمیتوانیم، من یک بار به یک سفارت رفتم و از چهار تن شان، یک از آنها انگلیسی صحبت نمی توانستند که این غیر قابل پذیرش است.”

اما در فهرست زیر تعدادی از مقامات و سفرای افغانستان در کشورهای خارجی لیست شده است:

سفیر افغانستان در آمریکا داکتر محب پشتون

سفیر افغانستان در کانادا شینکی کروخیل پشتون

سفیر افغانستان در آلمان علی احمد جلالی پشتون

سفیر افغانستان در روسیه قیوم کوچی پشتون

سفیر افغانستان در اتریش خجسته فنا ابراهیم خیل پشتون

سفیر افغانستان در چین جانان موسی زی پشتون

سفیر افغانستان در پاکستان عمر زاخیوال پشتون

سفیر افغانستان در جاپان امین فاطمی پشتون

سفیر افغانستان در هند شیدا محمد ابدالی پشتون

سفیر افغانستان در استرالیا وحید ویسی پشتون

سفیر افغانستان در ایتالیا وحید عمر پشتون

سفیر افغانستان در ناوری شکریه بارکزی پشتون

سفیر افغانستان در اردن عبدالله حبیبی پشتون

سفیر افغانستان در فرانسه احمد لإله پشتون

سفیر افغانستان در عمان مجنون گلاب پشتون

سفیر افغانستان در قطر قطر پشتون

سفیر افغانستان در عربستان سید جلال پشتون

سفیر افغانستان در بلجیم، ولی منور پشتون

سفیر افغانستان در انگلستان سید طبیب جواد پشتون

قرار است همایون عزیزی بزودی به حیث سفیر افغانستان در هالند گماشته شود که وی نیز پشتون است

جنرال کنسول افغانستان در دبی امارات متحده عربی عبدالصمد افغان، پشتون

جنرال کنسول افغانستان در پشاور پاکستان پشتون

جنرال کنسول افغانستان در کراچی پاکستان پشتون

جنرال کنسول در کویته پاکستان پشتون

جنرال کنسول افغانستان در بن آلمان پشتون

جنرال کنسول افغانستان در مونشن آلمان پشتون

جنرال کنسول افغانستان در مری ترکمنستان پشتون

جنرال کنسول افغانستان در استانبول ترکیه قریشی برادر خانم کرزی پشتون

جنرال کنسول افغانستان در نیویورک لطف الله سادات پشتون

معین سیاسی وزارت امور خارجه حکمت کرزی پشتون

معین اقتصادی عادله راز پشتون

رییس عمومی مالی و اداری صاحب زاده پشتون

رئیس دوم سیاسی هاشمی پشتون

رییس ریاست سرحدی و امور امنیتی علی خَیل پشتون

رئیس ریاست اول سیاسی سلطان احمد بهین پشتون

رئیس ریاست پنجم سیاسی احمد خالد ذکریا پشتون

رئیس ریاست امور پارلمانی صایر بریا پشتون

رئیس تشریفات جدید تقرر از نزدیکان اشرف غنی رئیس جمهور پشتون

رئیس ریاست انستیتوت دیپلوماسی محب سپین غر پشتون

اکمل غنی پسر کاکای اشرف غنی مشاور ارشد در وزارت خارجه پشتون

گفتنی است در این اواخر در بست های دو و سه در اکثریت نمایندگی خارجی افراد تازه توسط اشرف غنی بعنوان مستشار وزیر مختار، مستشار و سکرتر اول معرفی شده اند که بدون استثنا همه شان پشتون هستند

>>>   فرق بین سخنان لطیف پدرام وفاروق وردک در چه است ،چرا در مقابل سخنان لطیف پدرام قیامت برپا می گردد ،اما در مورد افشاه ای اسناد در عین موضوع سکوت اختیار می گردد ؟؟؟...
نگارنده: حسن علی

اکنون که پاکستان دارد دیواری آهنی بالای خط دیورند را به پایان می رساند ،ارگ چنان سکوت اختیار نموده است که گویا آب از آب نه جنبیده است ،اما وقت که آقای پدرام یک موضوع ختم شده تاریخی را در رابطه خط دیورند بیان کرد چنان غوغا بر پا گردید که اصلا در عصر حاضر تصوری آن نمی رفت از قبیل سنگ سار کردن ،دهن پاره کردن ،جاسوس بودن وصد ها تهمت دگر ، وخط دیورند را به مثابه ننگ وناموس دانستند و گفتند که برای کسی اجازه نمی دهند که در مورد ننگ وناموس دهن باز کنند ،حالا که پاکستان بالای این ننگ وناموس دیواری آهنی را تکمیل کرده است و فاروق وردک هم در همین راستا دست به افشای پشت پرده یک معامله کرده است ،پس چرا منکرین خط دیورند سکوت اختیار کرده اند .

>>>   Samim
فاروق وردک با این مصاحبه اش خواب های غنی احمدزی و اتمر را پریشان کرد و غنی احمدزی از ترس افشا گری اش عاجل این دزد صد ها ملیون را آن هم طفل معصوم و غریب کشور را وزیر ساخت مرحبا به غنی احمدزی پاک فرشته بدون فساد و چپاول خاک فروشی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است