کنفرانس مطبوعاتی رییس جمهور در ترکمنستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۴    ۱۳۹۶/۴/۱۳ کد خبر: 135427 منبع: پرینت

محمداشرف غنی رییس جمهور اسلامی افغانستان و فربانقلی بردی محمدوف رییس‌جمهور ترکمنستان در مقر ریاست‌جمهوری ترکمنستان امروز سه شنبه 13 سرطان 96 طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک، صحبت کردند.

بر اساس نشر خبرنامه ارگ ریاست جمهوری، دراین کنفرانس مطبوعاتی رییس‌جمهور ترکمنستان گفت، خرسندم که رییس‌جمهور افغانستان با هیات عالی‌ربته آن کشور به ترکمنستان سفر کرده‌است. وی افزود که ما در دیدارهای دو جانبه روی همکاری‌ها و روابط میان دو کشور، وضعیت آسیای مرکزی و منطقه، مشکلات و پیشگیری از خطرهای تروریزم برای صلح و ثبات جهان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

همچنین وی خاطرنشان کرد که ترکمنستان و افغانستان به این نظر اند که مشکلات جهان باید از راه‌های سیاسی و مذاکرات حل گردد، زیرا جنگ و اختلافات، راه‌حل نمی‌باشد.

رییس‌جمهور ترکمنستان گفت که کار پروژه تاپی در زمان معین آن انجام می‌شود. وی از حمایت و کمک رییس‌جمهورغنی از پروژه تاپی تشکر کرد. بردی محمدوف افزود که خط آهن اتامراد_آقینه که سال قبل افتتاح گردید، همچنان در داخل خاک افغانستان امتداد خواهد یافت.

قربانقلی بردی محمدوف تصریح کرد که سبستیشن‌های جدید ترکمنستان و ظرفیت‌های لازم در این راستا ایجاد گردیده و اکنون ما می‌توانیم صادرات انرژی برق را به افغانستان چندین برابر سازیم.

موصوف با اشاره به موقعیت استراتژیک افغانستان گفت که افغانستان در وصل نمودن کشورهای منطقه، نقش اساسی دارد و کشورهای دیگر از این موقعیت به‌گوه فرصت استفاده نمایند.

محمدوف خاطرنشان کرد که در ماه نوامبر سال روان کنفرانس بین‌المللی همکاری‌های اقتصادی برای افغانستان در عشق‌آباد برگزار خواهد شد که در آن نمایندگان 72 کشور، اشتراک و پیرامون موضوعات مهم بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

وی اضافه کرد که با توجه به فرصت‌های فراوان داد و ستد تجارتی مسیرهای جدید ایجاد و از آن استفاده خواهد شد، زیرا ما در این بخش پوتنشیل و ظرفیت‌های زیاد داریم و در سرحدات افغانستان مراکز تجارتی ایجاد خواهیم کرد.

قربانقلی بردی محمدوف از رییس‌جمهور کشور دعوت به‌عمل آورد که در مراسم افتتاح مسابقات آسیایی رزمی اشتراک نماید. وی افزود که این نه تنها یک رقابت جهانی، بلکه در راستای تامین روابط سیاسی و اجتماعی کشورها یک رویداد مهم خواهد بود.

وی از سفر رییس‌جمهور کشور به ترکمنستان ابراز خرسندی کرد و این سفر را برای روابط دوستانه دو کشور، نمونه و مثال دانست. وی بیان‌داشت که ما به روابط نیک همسایگی، مناسبات دوستان و منافع ملی دو کشور متعهد هستیم و برای افغانستان آرزوی تامین صلح و ثبات پایدار را داریم.

در همین حال رییس‌جمهور غنی صحبت کرده به نمایندگی از دولت، ملت، بخش خصوصی و شورای ملی افغانستان، از رییس جمهور ترکمنستان، دولت و مردم آن کشور به‌خاطر استقبال گرم و میزبانی عالی شان تشکر کرد.

رییس‌جمهور کشور با اشاره به روابط افغانستان و ترکمنستان گفت که ما فاصله ده سال را طی دو و نیم سال به کمک دولت و مردم ترکمنستان، پیمودیم و برای همه ما ثابت گردید که چالش ها را می توانیم به فرصت ها مبدل سازیم و اکنون باید دیدگاه پنج تا پنجاه ساله را ایجاد نماییم.

رییس جمهور غنی تصریح کرد که ترکمنستان به افغانستان از دید یک همسایه نیک، پل ارتباطی و فرصت می نگرد و از رییس جمهور ترکمنستان تشکر کرد که پروژه بزرگ تاپی را از نظر به عمل تبدیل نمود.

رییس جمهور کشور گفت که مردم افغانستان از افتتاح این پروژه مهم استقبال گرم نمودند و همچنان اعتماد و سرمایه گذاری تان را دراین عرصه در افغانستان جشن گرفتند.

محمداشرف غنی خاطرنشان کرد که همکاری اقتصادی، فاصله کشورها و ملت ها را از میان برمی دارد و زمینه تحکیم روابط و نزدیکی را فراهم می سازد. وی اظهار داشت که سرحد مشترک افغانستان و ترکمنستان به نمونه همکاری منطقوی مبدل شده است.

رییس جمهور افزود که این خبر خوش است برای مردم ولایت بادغیس و سرحدات ولسوالی های مربوط آن که انرژی وارداتی برق از ترکمنستان خانه های شانرا روشن می سازد و به زندگی شان تغییرات مثبت رونما می گردد.

رییس جمهور بردی محمدوف، افغانستان را همکار و مدافع خوب دانست که در بحث های منطقوی و جهانی اهمیت موقعیت افغانستان را مطرح می سازد.

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکمنستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   همی پروژه تاپی گاز ترکمنستان فقط مثل ساخت پل روی دریای تالقان است.
در زمان ظاهرشاه هر پنج سال بعد انتخابات پارلمانی میشد و وکلای جدید به پارلمان می آمدند.
هر وکیلی که از ولایت تخار به پارلمان می آمد ، میگفت که من در بالای دریای تالقان پل جورکردنی هستم،هستم،هستم.
اما دوره پارلمان خلاص میشد و این پل جور نمیشد.
بالاخره نمیدانم که در دوران داودخان بود و یا بعد از انقلاب، این پل بالای دریای تالقان جور شد.
حالا این زمزمه پروژه تاپی از بیست سال پیش که کرزی قبل از ریاست جمهوری اش در دوران طالبان با یک شرکت امریکایی پلان کرده بودند، هنوز در افغانستان تهداب اش هم گذاشته نشده است.
دیگر هر وقت که دولت نام پروژه مس عینک و یا آهن حاجی گک و یا پروژه تاپی را نام برد، با یک رابرتیب و یا شکاستیپ و یا هیچ چیز دیگر نیافتید با یک دستمال دهن شان را ببندید که با حرف های بیجا وقت شما را ضایع نکنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است