از دوازدهم جوزا تا دوازدهم سرطان
یک ماه فاصله از تظاهرات خونین تا اعتراض مسالمت آمیز بود که نشان داد پولیس توانایی تامین امنیت و کنترل بحران را دارد اگر ارگ خواهان گلوله در دوازدهم جوزا باشد یا ... 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۴    ۱۳۹۶/۴/۱۳ کد خبر: 135438 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، خشونت و بروز ناامنی در افغانستان به امری عادی بدل شده است اما صبری که مردم طی سال های متمادی برای رسیدن به امنیت داشته اند طی دوسال گذشته طاق آمده و از راه های مختلف خواهان جلب توجه حکومت به رخدادهای جاری کشور می باشند.

تظاهرات و راه پیمایی در تمامی نقاط مختلف دنیا از امن ترین کشورها گرفته تا آشوب زده ترین ها برگزار می شود اما چرا در افغانستانی که حتی امنیتی ترین مناطق پایتخت مورد هجوم متعدد تروریستان قرار می گیرد حکومت مردم را تهی از حق اعتراض می داند؟

دوازدهم جوزا جدای از اینکه نشان داد مردم خسته از ناکارآمدی حکومت است عمق بی کفایتی پولیس و به عبارتی ارگ را در کنترل بحران نشان داد که خود سرمنشا بروز خشونت و کشتار در اعتراضی شد که می توانست مسالمت آمیز برگزار و خشم مردم فروکش کند.

رستاخیز تغییر که ابتدا با چادرهای تحصن خواستار رسیدن به اهداف خود بودند روز دوشنبه به خیابان های کابل آمدند تا باردگیر بر خواست های خود تاکید و از حکومت امنیت را مطالبه کنند.

تغییر قابل لمس دو تظاهرات در برخورد پولیس بود، تظاهرات دوازدهم جوزا با شلیک و سرکوب پولیس به خشونت کشیده و کشته و زخمی در پی داشت اما اعتراض دوازدهم سرطان با آرامش و بدور از هر گونه برخورد میان نیروهای امنیتی و معترضان برگزار شد.

در این میان همانگونه که پولیس با تدابیر امنیتی سعی در آرام نگاه داشتن تظاهرات داشت، مظاهره کنندگان نیز در تلاش بودند که خللی در وضعیت کابل ایجاد نشود اما نکته مهم، بسته شدن راه های منتهی به ارگ ریاست جمهوری، مناطق دیپلمات نشین و مراکز مهم دولتی بود که از نخستین ساعات روز بر تردد مردم و موترها بسته شد.

حال این سوال به وجود می آید که چگونه حکومت ناتوان از تامین امنیت تظاهرات روز دوازدهم جوزا بود اما توانست اعتراض دوازدهم سرطان را با آرامش مدیریت کند؟

جز برکنار شدن دو فرمانده گارنیزیون کابل آنهم تحت فشار افکار عمومی هیچ تغییر امنیتی دیگری در حکومت رخ نداد اما پس از 5 کشته و بیش از 20 زخمی در تظاهرات اول جنبش رستاخیز تغییر و فشارهای همه جانبه بر حکومت، رییس جمهور پی برد که هزینه سرکوب بسیار گران تر از راه مسالمت آمیز می باشد زیرا اگرچه نمی تواند نظام را ساقط کند اما سبب بروز بحران های بسیار و خارج از توان وی خواهد شد.

از سوی دیگر، تظاهرکنندگان اگرچه طی اعلامیه هایی خواستار برکناری رییس جمهور، رییس اجرایی و مقام های بلندپایه امنیتی هستند اما در اصل در پی تامین امنیت حداقل در پایتخت می باشند و تغییر یک حکومت بیش از توان یک جمع اعتراضی است.

در کنار بازماندگان حمله و انتحاری ها و مردمی که هراسان تهدیدهای امنتیی هستند، چهره های سیاسی که طی دو سال گذشته توسط حلقه ارگ از قدرت به دور مانده اند با غنیمت شمردن این فرصت سعی در مدیریت اعتراض ها به سوی منافع حزبی و شخصی می باشند.

ارج نهادن منافع رهبران بر خواست مردم، همواره سبب تحریف حرکت های اجتماعی در افغانستان بوده است زیرا رهبرانی که اکنون خود را در کنار جمع معترضان قرار داده و ایتلاف تشکیل می دهند از مقام های بلندپایه همین حکومتی می باشند که در زمان برخورداری از مقام و قدرت همراه ریاست جمهوری بوده اند.

حال با به وجود آمدن رستاخیزی دیگر در فضای پرتنش افغانستان باید هم حکومت و هم رهبران معترضان در پی ابراز خواست ها از راه مسالمت آمیز باشند زیرا زمانی که کشور خود درگیر جنگ گسترده می باشد نباید از درون حکومت و میان مردم فرصت برای تروریستان برای حملات بیشتر فراهم شود.

اشرف غنی که با سرکوب در پی پس زدن اعتراض ها بود اکنون به خوبی دریافته که دیگر نمی توان بر این کشور با سخن زور و گلوله حکومت کرد بلکه همچنان که مشروعیت دولت از مردم است، گوش شنوایی برای شنیدن و چشم برای دیدن درد و نگرانی های مردم داشته باشد.

آنچه در دوازدهم سرطان رخ داد نشان داد که حکومت توانایی امن نگاه داشتن پایتخت و کنترل اعتراض و بحران را داد اگر در پی برقراری امنیت باشد جز این همان می شود که در دهم و دوازدهم جوزا رخ داد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تظاهرات
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   به عقیده من به جای اینکه مقامات دولتی خودشان درتظاهرات حاضرشوند وعلیه دولت شعاردهند بهتراست علیه سیستم نظارت وچشمهای ملت که نابیناشده اند یعنی پارلمان تظاهرات شود .
مگرنمیتوانند وزیر کابینه رااستجواب واستیضاح کنند .؟ پس چرابودجه ملت وحق الناس رامیگیرند ؟!!
شیوای بلخی

>>>   ارگ کابل پناه گاه امن تروریستان است.
پناهگاه سنتی تروریستان در گذشته در پاکستان بود ولی حالا این پناهگاه در ارگ ریاست جمهوری، در درون نیروهای امنیتی و پارلمان و منزل حکمتیار و روستا های افغانستان است.
رهبران افغانستان دروغ می گویند.

>>>   پایلوچ هاو لنده غر شمال ازترس خود دردوازده سرطان چیزی کرده نتوانست اگرمیکرد کابل به گوران تبدیل می شد

>>>   جناب مصبر
سخن از جنبش میزنید
کدام جنبش همین تعداد انگشت شما پنچیرمین ها لچک ها مفعولین مانند پدرام صالح ضیا خان را جنبش نام گذاشتید که با حمل پرچم هم جنس گرایان که بطور اگاهانه انتخاب گردیده هست نام اش را گذاشتید جنبش رستاخیز
اگر هدف شما دفاع از حقوق شهدا ومعلولین که دررویداد های اخیر خونین شهر کابل رخ دادویا قبل از ان با انتخاب این پرچم همه را یکسره به تاراج
بردید وخداوند منان را سپاس گذارم که شمارا که هدف وغایه تان همانا دور ساختن مردم از قانون خدا وشریعت محمد بود شمارا چگون رسوا نمود که اصلا به فکر وضمیر شما پنداشته نمیشد که اینگونه قباحت شرمنده ورسوا گردید خدا کند که از این پند گرفته باشید که خدای منان همه انان که برضد دین ما وکشور ومردم دسیسه وتوطعه مینمایند خداوند انهارا می شرماند
وثانیا احداث خیمه های تحصن که از ان نام بردید مگر ذهن وضمیر شما چشم بینای شما چگونه پذیرای ان واقعیت را پذیرا شد که چهار پنج نفر اوباش پودری وخریده شده را درخیعه تحصن جابجا نمودید ونام اش را گذاشتید تحصن علاوه از اینکه که درماه مبارک رمضان چگونه مردم را به مشکلات عظیم مواجه نمودید مگر درد وزخم های مردم که فرزند شوهر پسر خواهر خودرا ازدست
داده بودند زخم های انهارا التیام نمودید بجز اینکه بالای زخم های انها نمک دیری را شما پاشیدید
ومردم میدانند که هدف این جنبش تاریک همانا دعوت مردم بسوی بی دینی نفاق وچوروچپاول بود به نسبت اینکه مشمولین این حرکت همانا کسانی بودند وهستند همیش ازهیمن طریق امرار معیشیت نموده بودندوموضوع دیگری که سخت همه مردم ما را پریشان نمود همانا هم جنس بازی های افراد شما دراین خیمه هابود
واگر دروغ باشد دعوت مفعولان توسط انتخاب پرچم هم جنس گریان که انرا اگاهانه انتخاب نموده اید بریا چی بود وحالا هم هدف وغایه شما همانا نشر وبخش افکار سیکولاریستی مافینسیتی هم جنس گرایی ودعوت جوانان به فساد های اخلاقی چیزی دیگری نیست
دراخیر سخنی را برای شما وپیروانتان میگویم
که این سرزمین سرزمین شهداست که به خاطر نافذ شدن قانون الهی بیش از دوملیون قربانی داده اند وهر فامیل شهید امروز به دفاع از دین وناموس خود بازهم اماده قربانی هستند اگرچی دشمنان خدا ودین خدا ومردم ما مارا به محور های شرارت چون قوم گرایی ملیت گرایی دین ستیزی تشویق وترغیب مینمایند مگر اگاه باشید که خداوند با ماست (لاتحزن ان الله معنا)نترس خدا با ماست ونیرنگ وحیله های دشمنان مردم وکشور ما همه را خداوند قدیر خنثی یمنماید ما دامیکه ما به دین خدا وشریت رسول الله چنگ بیزینم هیچ نیرو ونیرنگ دشمن برما غلبه کرده نمیتواند
ومن الله التوفیق
محمد خالد
از شهر تالقان

>>>   طوریکه دیده میشود حکومت توانائی تامین امنیت رابه صورت کل دارد ولی ازینکه هدف بادارانش نارام ساختن منطقه است نه آرامش منطقه بنا" حکومت اراده تامین امنیت را نداشته بلکه برای بی امنیتی کشور کار میکند تا امریکا را خوشنود نگه کند . این نوکران باید بدانند که خوشنودی بیگانگان درین وطن جائی را نمیگیرد پس بیائید برای خوشنودی وطنداران کار کنید و از خدمت برای تامین اهداف بیگانه سرباز زنید تا شرمسار دنیا و آخرت نشوید.

>>>   انتقال تسلیحات به تروریست ها توسط پروازهای دیپلماتیک جمهوری آذربایجان!

پایگاه خبری “ترود” پرتیراژترین روزنامه بلغارستان با انتشار نتایج یک تحقیق جنجالی اسنادی را درباره مشارکت محافل دولتی جمهوری آذربایجان در تامین تسلیحاتی تروریست های افراطی در نقاط مختلف جهان افشا کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در تحقیق به عمل آمده توسط دیلیانا گیاتینجیووا خبرنگار این روزنامه بویژه به انتقال و فروش وسیع وغیرقانونی سلاح به سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان و کنگو توسط خط هوایی دولتی “Silk Way Airlines” جمهوری آذربایجان تحت پوشش محموله های دیپلماتیک اشاره شده است.

این مقاله در پی هک شدن پایگاه اینترنتی سفارت جمهوری آذربایجان و افشای برخی از اسناد آن توسط گروه Anonymus Bulgaria منتشر شده است. براساس مطالب منتشر شده در این مقاله خط هوایی جمهوری آذربایجان در سه سال اخیر ارسال صدها تن تسلیحات و مهمات به مناطق مختلف درگیری در جهان تحت پوشش محموله های دیپلملتیک را پنهان کرده است. بخش عمده ای از این تسلیحات در اختیار تروریست ها قرار گرفته است. این مقاله نویس همچنین اعتقاد دارد که بخشی از تسلیحات منتقل شده توسط از این طریق ممکن است در مناقشه قره باغ مورد استفاده قرار گرفته شده باشد. در اسناد منتشر شده همچنین ادعای سال گذشته (۲۰۱۶) وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در مورد استفاده از فسفر سفید توسط نیروهای ارمنی به صراحت رد شده است.

این گزارش می افزاید نارنجک ادعایی کشف شده توسط سربازان آذری به احتمال بسیار زیاد از جمله مهماتی است که از این طریق غیرقانونی منتقل شده اند. این شرکت دولتی اقدامات غیر قانونی خود را تحت آدرس وزارت دفاع جمهوری آذربایجان انجام داده است که گواه اطلاع مقامات بلندپایه باکو از این اقدامات غیرقانونی می باشد. براساس اسناد افشا شده این رویه تنها مختص سفارت جمهوری آذربایجان در بلغارستان نبوده و نمایندگی های سیاسی و دیپلماتیک باکو در کشورهای دیگر نیز دستورات مشابه ای از وزارت امور خارجه این کشور دریافت کرده اند.

براساس این گزارش اقدامات انجام گرفته نقض صریح و آشکار قوانین مربوط به سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) بوده و مسئولان بسیاری از کشورها از جمله بلغارستان، صربستان، رومانی، جمهوری چک، مجارستان، اسلواکی، لهستان، ترکیه، آلمان، انگلیس، یونان و غیره چشم بر واقعیت های موجود بسته اند.

آمریکا از عمده مشتریان این خط هوایی بوده و از “خدمات انتقال تسلیحات تحت پوشش دیپلماتیک” بهره برده است. براساس آمار رسمی منتشر شده برخی از شرکت های آمریکایی در سه سال اخیر برای تولید و صادرات تسلیحات بیش از یک میلیارد دلار دریافت کرده و همگی از خدمات خط هوایی ” Silk Way Airlines” استفاده کرده اند.

در صورت در دسترس نبودن و یا مشغول بودن هواپیماهای این شرکت هوایی، انتقال تسلیحات با کمک هواپیماهای ارتش جمهوری آذربایجان انجام گرفته است اما مقصد نهایی هیچ کدام از محموله های منتقل شده جمهوری آذربایجان نبوده است که ادعای مشارکت علنی دولت این کشور در قاچاق تسلیحات را اثبات می کند. بخش عمده تسلیحات منتقل شده از این طریق در اختیار گروه تروریستی “جبهه النصره” قرار گرفته و یا به افغانستان ارسال شده است.

عربستان سعودی و امارات نیز از دیگر مشتریان این خط هوایی بوده و تسلیحات خریداری شده در اروپای شرقی را با استفاده از خدمات ارائه شده توسط خط هوایی دولتی جمهوری آذربایجان به کشورهای مختلف آفریقایی منتقل کرده و یا در اختیار گروه تروریستی داعش قرار می دهند.

علاوه بر انتقال ۲۰۲ تن فسفر سفید از صربستان و بلغارستان به مقصد کابل، برخی از سلاح های ارسال شده از این طریق در بورکینافاسو و همچنین نزد گروه تروریستی داعش کشف شده اند.

جالب توجه این که خط هوایی دولتی جمهوری آذربایجان اقدام به انتقال تسلیحات به نیروهای کرد مستقر در شمال سوریه و حتی نیروهای پ ک ک کرده است که بر علیه دولت ترکیه می جنگند.

>>>   تحلیل بسیار قابل تاملی بود.
با سپاس از سایت خودتون

>>>   ;
انتقال تسلیحات به تروریست ها توسط پروازهای دیپلماتیک جمهوری آذربایجان!

پایگاه خبری “ترود” پرتیراژترین روزنامه بلغارستان با انتشار نتایج یک تحقیق جنجالی اسنادی را درباره مشارکت محافل دولتی جمهوری آذربایجان در تامین تسلیحاتی تروریست های افراطی در نقاط مختلف جهان افشا کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در تحقیق به عمل آمده توسط دیلیانا گیاتینجیووا خبرنگار این روزنامه بویژه به انتقال و فروش وسیع وغیرقانونی سلاح به سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان و کنگو توسط خط هوایی دولتی “Silk Way Airlines” جمهوری آذربایجان تحت پوشش محموله های دیپلماتیک اشاره شده است.

این مقاله در پی هک شدن پایگاه اینترنتی سفارت جمهوری آذربایجان و افشای برخی از اسناد آن توسط گروه Anonymus Bulgaria منتشر شده است. براساس مطالب منتشر شده در این مقاله خط هوایی جمهوری آذربایجان در سه سال اخیر ارسال صدها تن تسلیحات و مهمات به مناطق مختلف درگیری در جهان تحت پوشش محموله های دیپلملتیک را پنهان کرده است. بخش عمده ای از این تسلیحات در اختیار تروریست ها قرار گرفته است. این مقاله نویس همچنین اعتقاد دارد که بخشی از تسلیحات منتقل شده توسط از این طریق ممکن است در مناقشه قره باغ مورد استفاده قرار گرفته شده باشد. در اسناد منتشر شده همچنین ادعای سال گذشته (۲۰۱۶) وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در مورد استفاده از فسفر سفید توسط نیروهای ارمنی به صراحت رد شده است.

این گزارش می افزاید نارنجک ادعایی کشف شده توسط سربازان آذری به احتمال بسیار زیاد از جمله مهماتی است که از این طریق غیرقانونی منتقل شده اند. این شرکت دولتی اقدامات غیر قانونی خود را تحت آدرس وزارت دفاع جمهوری آذربایجان انجام داده است که گواه اطلاع مقامات بلندپایه باکو از این اقدامات غیرقانونی می باشد. براساس اسناد افشا شده این رویه تنها مختص سفارت جمهوری آذربایجان در بلغارستان نبوده و نمایندگی های سیاسی و دیپلماتیک باکو در کشورهای دیگر نیز دستورات مشابه ای از وزارت امور خارجه این کشور دریافت کرده اند.

براساس این گزارش اقدامات انجام گرفته نقض صریح و آشکار قوانین مربوط به سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) بوده و مسئولان بسیاری از کشورها از جمله بلغارستان، صربستان، رومانی، جمهوری چک، مجارستان، اسلواکی، لهستان، ترکیه، آلمان، انگلیس، یونان و غیره چشم بر واقعیت های موجود بسته اند.

آمریکا از عمده مشتریان این خط هوایی بوده و از “خدمات انتقال تسلیحات تحت پوشش دیپلماتیک” بهره برده است. براساس آمار رسمی منتشر شده برخی از شرکت های آمریکایی در سه سال اخیر برای تولید و صادرات تسلیحات بیش از یک میلیارد دلار دریافت کرده و همگی از خدمات خط هوایی ” Silk Way Airlines” استفاده کرده اند.

در صورت در دسترس نبودن و یا مشغول بودن هواپیماهای این شرکت هوایی، انتقال تسلیحات با کمک هواپیماهای ارتش جمهوری آذربایجان انجام گرفته است اما مقصد نهایی هیچ کدام از محموله های منتقل شده جمهوری آذربایجان نبوده است که ادعای مشارکت علنی دولت این کشور در قاچاق تسلیحات را اثبات می کند. بخش عمده تسلیحات منتقل شده از این طریق در اختیار گروه تروریستی “جبهه النصره” قرار گرفته و یا به افغانستان ارسال شده است.

عربستان سعودی و امارات نیز از دیگر مشتریان این خط هوایی بوده و تسلیحات خریداری شده در اروپای شرقی را با استفاده از خدمات ارائه شده توسط خط هوایی دولتی جمهوری آذربایجان به کشورهای مختلف آفریقایی منتقل کرده و یا در اختیار گروه تروریستی داعش قرار می دهند.

علاوه بر انتقال ۲۰۲ تن فسفر سفید از صربستان و بلغارستان به مقصد کابل، برخی از سلاح های ارسال شده از این طریق در بورکینافاسو و همچنین نزد گروه تروریستی داعش کشف شده اند.

جالب توجه این که خط هوایی دولتی جمهوری آذربایجان اقدام به انتقال تسلیحات به نیروهای کرد مستقر در شمال سوریه و حتی نیروهای پ ک ک کرده است که بر علیه دولت ترکیه می جنگند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است