علمای بامیان: برگزاری جشنواره دمبوره حرام است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۴    ۱۳۹۶/۴/۱۴ کد خبر: 135474 منبع: پرینت

شورای علمای بامیان با نشر اعلامیه‌ ای از مردم خواست مانع برگزاری جشنواره دمبوره شوند.

به نقل از بی بی سی، نصرالله واعظی، رییس شورای علمای بامیان می گوید که این جشنواره مخالف ارزش‌های فرهنگی و دینی است و نباید برگزار شود.

واعظی گفته است که با نفس جلسه مخالف هستیم. فرقی نمی‌کند که چه کسی آن را دایر می‌کند. اینها ضربه به رسوم دینی می‌زنند. درحالیکه علمای ما مردم را به تدین دعوت می‌کنند، آنها مردم را به انحراف و فساد می‌کشانند. این جلسه ها مختلط می‌باشد و در این جلسه ها ساز و آواز و رقص با فرهنگ دینی ما و عنعنات دینی ما سازگار نیست.

جشنواره دمبوره قرار است به روز جمعه و شنبه پیش‌رو و با اشتراک هنرمندان ده ولایت در مرکز بامیان برگزار شود و نهاد فرهنگی موسوم به "بابا" برگزار کننده این جشنواره است اما در اعلامیه شورای علمای بامیان از مردم خواسته شده مانع برگزاری این جشنواره شوند و نگذارند چهره مردم متدین بامیان در بیرون از بامیان، رقصنده و نوازنده معرفی شود.

این در حالی است که احمد حسین احمدپور، سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان گفته است که دمبوره محلی بامیان، جزو فرهنگ اصیل بامیان است که بیانگر هویت تاریخی و فرهنگی مردم مرکزی افغانستان است.

این برنامه بیشتر توجه روی تاریخ‌نگاری و آکادمیک‌سازی موسیقی محلی بامیان دارد. چهار سال قبل نیز جشن بزرگ موسیقی با حضور هنرمندان بزرگ کشور در این ولایت برگزار شده بود.


کد(26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دمبوره
بامیان
نظرات بینندگان:

>>>   هیچ فهمیده نشد شریعت اسلامی واقعی کدام است؟
همین علمای! شیعه بامیان که از علمای شیعه ایران درس آموخته اند چرا در ایران جشن های دوتارنوازی رسمی از طرف حکومت برگذار نمیشود ؟ اما شاگردان شان درافغانستان آنرا خلاف اسلام میدانند ومیگویند اگر جشنواره دمبوره شسد اسلام تباهه میشود، این علما چرا یکمراتبه برضد وحشت اشرار نگفتند برضد ظلم وستم که درحق یک انسان بنام زن میشود نمیگویند درمورد فساد چرا نمیگویند؟؟
علمای سنی لافغانستان که شاگردان مولاناهای ترورست پاکستان هستند چرا درپاکستان مکاتای دخترانه مجاز است اما شاگردان آنها درافغانستان به دختران اجازه مکتب نمیدهند ؟
کمونست افغانستان افراطی ترین وادمکش ترین کمونست جهان اخوانی افغانستان مخربترین اخوانی جهان شیعه وسنی افغانستان افراطی ترین درجهان !
ر

>>>   خدا را شکر که شورای علمای بامیان اولین گام را درراه مبارزه بامفسدات گذاشتند امید است که همه علمای افغانستان در همه عرصه ها مسولیت های ایمانی ووجدانی خود را درک ودر مقابل مفسدات قد علم نمایند تا ماخوذ دنیا واخرت نگردند

>>>   اگر می خواهید اوضاع خراب تر از این نشود والی را برکنار کنید.
خانه از پای بست ویران است
خواجه در فکر نقش ایوان است.

>>>   این هم شد علمای اهل تشیع ما. اینها و طالبان از هم چه تفاوت دارند؟ در زمان طالبان نیز موسیقی ممنوع بود.

>>>   دوستی نوشته اند:
"این هم شد علمای اهل تشیع ما. اینها و طالبان از هم چه تفاوت دارند؟ در زمان طالبان نیز موسیقی ممنوع بود."
روحانیون افغانستان ، صرف نظر از عده انگشت شمار، در طول تاریخ نقش بسیار منفی و مرتجعانه را بدوش داشته اند!!!
جالبتر از همه اینکه اینبار علمای تشییع سر علمای سنی را خاریده اند و با سوء استفاده از احکام اسلامی به "چرندیات" پناه برده اند!!!!!!

>>>   آقای واعظی خطاب به شما است! آنچه فکر میکنم امواج فکری آقای واعظی به اپریتر ضرورت دارد .چرا هنر و موسیقی را به دین ربط میدهید؟ آیا موسیقی چگونه باعث میشود انسانها را مفسد سازد؟ در کدام کتاب آمده است که موسیقی حرام است؟آنچه گمان میرود قله های بلند کوه های بابا و هندوکش باعث شده تا همه درایت و افکار شما در همان محدوده باقی بماند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است