آب شیرين ما و آب های شور همسايه ها!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۹    ۱۳۹۶/۴/۱۴ کد خبر: 135496 منبع: پرینت

آب شیرين و درياهای خروشان ما و آب های شور همسايه ها!

اگر جمهوری اسلامی ايران و پاكستان به آب شیرين و درياي هاي خروشان افغانستان بخاطر ادامه حيات شان ضرورت دارند، افغانستان هم به انرژي برق و وصل شدن به آب هاي شور و بيكران بين المللي ضرورت دارد، اگر انرژي برق و راه مصون به آب هاي بين المللي به افغانستان به آساني ميسر نيست، ما هم مجبور نيستيم به ايران و پاكستان بدون كدام دليل مفت و مجاني آب شیرين و درياي هاي خروشان خود را بگذاريم به سوي آنها سرازير شود.

يا همكاري دو طرفه و يا قطع هر نوع همكاری و همسايه داري! ديگر وقت آن بازي هاي يک جانبه كه از طرف كشورهاي همسايه مطابق به منافع خودشان مديريت مي شد، گذشته است.

سالم وحدت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
بندهای افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان هر زمان اراده کرده در زمینه انرژی و دستیابی به اب های بین المللی همکاری ایران را با خود داشته است. نمونه ان تامین برق ولایات غربی و هرات از طرف ایران و همچنین راه ترانزیتی بندر چابهار است. پس دستیابی افغانستان به انرژی و اب های بین المللی از جانب ایران به آسانی میسر است!
اما اعمال و رفتار 2 دولت اقای کرزی و غنی در موضوع اب مشکل ساز بوده به عنوان مثال دریاچه هامون در ایران خشک شده و خانواده های زیادی در منطقه سیستان و بلوچستان مجبور به مهاجرت شده اند. اتفاقا این افغانستان است که حاضر به همکاری نیست. امروزه همکاری های ایران با عراق که یک کشور عربی هست بسیار بیشتر از همکاری با افغانستان که کشور فارسی زبان و هم فرهنگ ماست. دلیل ان هم عدم تمایل دولت افغانستان به همکاری است.

>>>   شما به گونه ای حرف میزنید که هر کس نداند فکر می کند افغانستان کشوری است که اصلا نیازی به کشورهای همسایه اش ندارد و فقط بحث اب است که دو کشور ایران و افغانستان بر روی ان باید مذاکره کنند شما هیچ چیز ندارید به جز اب هیچ چیز.و این اب هم تا سال های اینده با ابی که از دریایی عمان شیرین میشود و با لوله کشی به مناطق شرقی ایران خواهد امد.این نیز بگذرد برادران افغان .راستی اگر قرار بود درباره مهاجرین شما در ایران صحبت شود می گفتید اسلام مرز ندارد!!!!

>>>   مردم افغانستان احترام زیادی برای همسایگان خود قائل هستند . همسایگان میتوانند با گفتگو این مشکلات را حل و فصل کنند . باید با گفتگو این مشکل را با دولت شیخ عتدال حسن روحانی حل کنیم .
حبیب الله یوسف زی

>>>   کاملا درست است

>>>   ما هم بندر چابهار میبدیم تا ناز چتلستانیها بکشید

>>>   چطور اينهمه مفتخور افغاني كه به پاكستان و ايران روانه كرده ايد و هزاران مشكل اقتصادي فرهنگي اجتماعي سياسي به اين دو كشور تحميل كرده ايد نمي بينيد و از منافعتان حرف مي زنيد به ازائ اينهمه مفتخور حداقل يك ليتر به حقابه اين كشورها اضافه كنيد

>>>   حساب حساب کاکا بیادر باید حق خودمانه ازاین دوکشور بکیریم تاحالا مفت مجانی گرفتن یگ تشکرم نکدن الان باید حقشه بپردازن

>>>   سلام به دوستان افغانستانی، شما خیلی نگران آب شرب ما نباشید. سیر رفتارهای دولت مردان افغان نشان می دهد که این کشور هنوز به استفلال برای تصمیم گیری و هم زیستی مسالمت آمیز با همسایگان نرسیده است. در کشور شما تصمیمات کلان را خارجی ها به خصوص آمریکایی ها می گیرندد. وزیر انرژی شما هم یک آدم کینه توز است و تمام توان خودش را برای بستن بند و قطع آب های مشترک با ایران بکار می گیرد. بهتر است که شما لیست پروزه ها و بندهای افغانستان را بر روی رودخانه های مشترک باایران اعمار می شود با لیست بندهای در حال اعمار بر روی رودخانه هایی که به پاکستان روان می شوند مقایسه کنید. شما دقیقا متوجه خواهید شد که در پشت این قضیه توطئه آمریکایی ها و کینه ورزی احمد عثمانی وزیر انرژی افغانستان از ایران است. وزیر انرژی شما و دولت افغانستان اگر جرئت دارند بر روی رودخانه ها و به قول شما دریا هایی که به پاکستان روان می شوند، بند اجرا کنند، در این صورت شما خواهید دید که پاکستان چه بلاهایی بر کشور شما وارد می کند. همین آقای عثمانی در ایران به صورت مجانی تحصیل کرده است و یکی از مشاورانش هم از کودکی در ایران بزرگ شده و تمام دوران تحصیل را به صورت مجانی و با پول مردم ایران گذرانده است. متاسفانه دولت مردان شما با بستن یک کروات و شبیه کردن ظاهر خود به غربیها افکار آنان را میگیرندو اوامر آنها را اجرا می کنند. جمهوری اسلامی ایران به صورت مجانی برای افغانستان نیروهای متخصص و مسلکی تربیت کرده است ولی پاکستان برای شما تروریست انتحاری با انواع و اقسام نربیت می کند. این مصداق همان نمک خوره و نمکدان شکستن است. البته ما اختیار آب شرب مردم ایران را به دست دولت مردان افغانستان که دیکران برای آنها تصمیم می گیرند نمی دهیم. ما برای شرق ایران طرح های بزرگی داریم و یکی از آنها انتقال آب شیرین شده از دریای عمان است. قطعا این رویه و برخورد کینه ای برخی از دولت مردان افغانستان بدون پاسخ نخواهد ماند.فقط توجه کنید که سالی حدود 20 ملبارد متر مکعب آب از مرز ترخم وارد پاکستان می شود و افغانستان فقط 10 درصد(فیصد) از این آب را استفاده می کندو حتی جرئت انشعاب یک نهر را هم ندارند. آقای عثمانی اگر و دولت افغاتستان اگر جرئت دارندیک بند روی دریای کنر و کابل احداث کنند.

>>>   إنشألله وقتي بند سلما در ولايت هرات و همچنين بندهاي بخش آباد و كمال خان در ولايت فراه و بندكجكي در ولايت هلمند و بند كنرها در ولايت كمر در آينده آبگيري شوند آب مازاد را حتمآ به كشورهاي همسايه خواهيم داد، فعلآ ما خودمان مشكل كم آبي و عدم مديريت آب داريم.
همسايه گان مان بايد وضعيت فعلي كشورمان را درك كنند، ما صدها سال بدون هيچ چشم داشتي به همسايه گان مان آب داده ايم و مطمئنآ باز هم سخاوت خواهيم كرد، همسايه گان مان تشويش نداشته باشند.
مديرت صحيح آب در افغانستان به نفع همسايگان مان نيز خواهد بود.
" توفيق"

>>>   فعلا كه تمام كشور های همسایه از افغانستان تا اماات یک وجبی از سياست خويشتنداري و احترام به همسايه ها توسط ایران سوئ استفاده می کنند و این ایران است که مثل یک شیر دانا صبوری میکند چرا که میداند قدرتهای بزرگئ دقیقا به دنبال اختلاف افتادن بین کشورهای منطقه هستند افسوی که این اعراب جاهل نمفهمند و عده ای از دوستان افغانستانی متعسب هم این موضوع را درک نمیکنند.

>>>   من به عنوان یک افغان بسیار متاسفم از مطلبی که با عنوان آب شیرین ما و اب های شور همسایه ها به نشر رسیده. و همچنین متاسفم از کامنت های برادران ایرانی که اینگونه در رابطه با مهاجرین و روابط دو کشور صحبت کردند. دوستان عزیز دو کشور همسایه همیشه همسایه هستند و طبعا حسنات این همسایگی بیشتر از مشکلات آن است. اگر هم در این بین مشکلاتی وجود دارد تنها از طریق گفتگو و صحبت قابل حل است. بهتر است که از موضوعات در راستای عقده گشایی استفاده نشود.

>>>   من از شبکه اطلاع رسانی افغانستان هم درخواست دارم مطالبی را که موجب متشنج شدن روابط دو ملت می شود به این آسانی و به بهانه آزادی بیان منتشر نکند. از سایت شبکه اطلاع رسانی انتظار بیشتری می رود.

>>>   چنین فریاد های بیمورد حاکمیت موجود که درحقیقت مصرف داخلی دارد ضیایع وقت است ، وقتیکه امنیت زمین وفضای این کشور دردست بیگانگان است وخود این حاکمیت محروم همه چیز است و به اصطلاح نان خور دیگرا ن است ، پس چطور ممکن است که این دولتی که خود درخلایی قانونی حاکمیت میکند بتواند از منابع آبی ویا از سیاست آبی اش....دفاع کند

>>>   غنی خودش یک مزدور امریکا و انگلیس است.مزدور هیچ وقت ... نمیشود.

>>>   چنین فریاد های بیمورد حاکمیت موجود که درحقیقت مصرف داخلی دارد ضیایع وقت است ، وقتیکه امنیت زمین وفضای این کشور دردست بیگانگان است وخود این حاکمیت محروم همه چیز است و به اصطلاح نان خور دیگرا ن است ، پس چطور ممکن است که این دولتی که خود درخلایی قانونی حاکمیت میکند بتواند از منابع آبی ویا از سیاست آبی اش....دفاع کند

>>>   اكنون كه سخن از مديريت آب هاي كشور است، چرا بند "باغ دره" در نجراب و بند" المار" در فارياب ساخته نمي شود.
در حاليكه بند باغ دره يكي از بزرگترين بند هاي توليد انرژي و آب گردان در منطقه است، ماه هاست كه از كميته تداركات پاس نمي شود

>>>   برادران ایرانی، در رابطه با تقسیمات آب بین کشور ها قوانین بین المللی وجود دارد. افغانستان این قوانین را مراعات می کند. دولت و مردم ایران نیز باید از قوانین بین المللی فراتر ادعا نداشته باشند. گرچه صد ها سال آب های افغانستان را مفت و رایگان استفاده کردید. اما حالا از قلدرگری نباید استفاده کرد.

>>>   خیلی عذر میخوام ولی افغانستانی که ما در این چهل سال دیدیم و شناختیم، با همه آبهای عالم هم از نکبت قوم گرایی و خشونت و جهل، پاک نخواهد شد. شما مشکلتون چیز دیگه ای هست که اول باید اون رو حل کنید. مشکل شما این هست که واقعا هنوز یک ملت نشدید. این سد و هزار سد دیگه هم که بسازید، باز با هم دعواتون میشه این میگه سهم ما کم هست اون میگه سهم ما بیشتر باید باشه و.... الان هم بهتره به جای شاخ و شانه کشیدن برای همسایه هایی مثل ایران و پاکستان، کمی هم به روزی بیاندیشید که ناگهان 5 میلیون دهان برای استفاده از آبهای پشت این سدها اضافه بشه.

>>>   اون دوستی که کامنت گذاشته «سلام به دوستان افغانستانی....» البته حرفش رو باید با طلا نوشت ولی احساس می کنم خودش هم افغانستانی باشه اما زاده و بزرگ شده ی ایران. چون ما نگارشمون کمی فرق داره و اینجوری نمی نویسیم. به هر حال ازش ممنونم و فکر می کنم ایشون کاملا درک می کنه که ایران با همسایه ی شرقی دشمنی نداره.

>>>   اینای که نظره دادن صد درصد مزدور ایران هستن یا همشون اونجا زندگی میکنن بخاطره این که تو ایران بهشون بد نگزره این حرفارو میزنن اقا خوب کاری کردی بازم از اینا بزار این مردم وطن فروشو ول کن زنده باد وطنم زنده باد مردمی که برای خاک افغانستان زحمت میکشن
عزت الله

>>>   ایرانیهاازمهاجرین افغانی صحبت میکنند که40سال میزبان مهاجرین افغانی هستند همواره به‌طورمنت بیان میکنندواین ایران وپاکستان هستند جنگ رادر افغانستان شعله ورمیسازد چرا که منافعشان رادرناامنی افغانستان میدانند

>>>   من به عنوان ایرانی ایجاد سد برای اب را حق افغانستان میدانم واین برای ایران به عنوان همسایه افغانستان باید پذیرفته شود
علی از تبریز

>>>   ما صدها سال با سخاوت و بخشش آب مفت به كشورهاي همسايه داده ايم، و متأسفانه همسايگان مان در طول اين چند دهه جنگ و نا أمني هم در امورداخلي كشورمان دخالت هاى مخرب انجام داده اند و هم از مهاجرين افغان بعنوان يك اهرم فشار هميشه برعليه منافع ملي مان كار گرفته اند، جاي بسيار تأسف است كه يك عده آدمهاي مزدور و خائين سنگ همسايگان را به سينه ميزنند.
اين همسايگان بي معرفت و فرصت طلب وقتي از صدها سال سخاوت و بخشش و گذشت ما راضي نباشند پس مطمئن باشيد كه صدها سال ديگه هم از ما راضي نخواهند شد. بخاطر كه خيلي نامرد و بي چشم رو هستند.
در طول زمان جنگ و اسكان مهاجرين افغان در كشورهاى همسايه ميلياردها متر مكعب آب افغانستان به اونا مفت رسيده ولي اونا بازم با نامردي تمام شيطنت و منافقت ميكنند.
هموطنان عزيز ما بيدار و هوشيار باشند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است