رودخانه هيرمند به ایران فروخته شده است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۳۹۶/۴/۱۵ کد خبر: 135526 منبع: پرینت

ايران به اساس معاهده كه در سال ١٣٥١ خورشيدي با پادشاه افغانستان اعلي حضرت محمد ظاهر شاه ( باباي ملت افغانستان ) به امضا رسانده بود، در هر ثانيه ٢٢ متر مكعب آب حق دارد از رودخانه ي هيرمند مستفيد شود.

حالا بجاي اين كه بالاي ايران قهر مي شويد، كمي بالاي خایينين ملي خود قهر شويد!

عبدالرحمن خان نصف خاك را به پاكستان فروخت و ظاهر خان آب هاي رودخانه ي هيرمند را به ايران واگذار نمود، اما هيچ گاهي اين ها خاين شناخته نشدند.

حالا بجاي اين كه احساساتي شويم و زمينه را براي فرصت طلبان و سود جويان ناسيوناليست قبيله گرا فراهم بسازيم، بهتر است عقلاني برخورد كنيم و اين مساله را مطابق قوانين و حقوق بين المللي حل و فصل كنيم.

قوانين و ميثاق هاي بين المللي در اين زمينه بسيار صراحت دارد، كافي است كه ما توانايي چانه زني را با همسايه ها پيدا كنيم.

نگذاريد از اين مساله مثل پروژه ي مرگ آفرين ( پشتونستان خواهي {ديورند} ) به يك گاو شيري براي تیکه داران قومی مبدل شود و زمينه ي خون ريزي هاي بيشتر در كشور ما شود.

محمد صابر فهیم


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هیرمند
روزخانه
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   کدام قوانین، کدام میثاق بین المللی؟
زمانی که خود امریکا یا به قوانین و میثاق های بین المللی نمی پیوندد، مانند خلع سلاح اتمی، محکمه بین المللی جنایات جنگی و یا این که به قرارداد های بین المللی عقد شده خود را نقض میکند، مانند قرارداد تجارت آزاد بین المللی و یا قرارداد کاهش گاز های گلخانه یی منعقده پاریس، پس امریکا چگونه به خود حق میدهد که قرار داد منعقده ملل متحد را بالای کشور هایی که قرارداد منع تولید سلاح های هستوی را امضأ نموده اند، بقبولاند؟
قرار داد آب هیرمند نیز که توسط موسی شفیق صدراعظم ظاهر شاه امضأ شده بود، در مقابل کمک های نقدی ایران که به افغانستان وعده داده شده بود، صورت گرفت، که این کمک ها بعد از کودتا داود خان صورت نگرفت.
حتی کمک پنج ملیارد دالری رضا شاه پادشاه ایران که برای پروژه های اقتصادی داود خان وعده داده شده بود، نیز بعد از کودتا هفت ثور و خلع خود رضاشاه در ایران صورت نگرفت.
همین حالا بندر چهابهار نیز از چندین سال بدینطرف کار هایش نیم کله است و هیچ تکمیل نمیشود.
پروژه های خط آهن مشهد ـ هرات و هرات نیمروز نیز از سالها بدینسو هیچ تحقق پیدا نکرده است.
یگانه چیزی که در افغانستان از سوی ایران تحقق یافته است این است که زنجیر زنی دهم محرم از تکیه خانه ها به جاده های افغانستان کشیده شده است .

>>>   بلی، آقای فهیم، پیشنهاد خوبی کردید. قوانین بین المللی باید از جانب همسایه های ما مراعات شود و از وزرگوئی استفاده نشود. در هر کشور دولت های گذشته معاهده ها و قرارداد های بسته اند، که به مفاد مردم نبوده اند، اما دولت های ملی آینده این نوع قرارداد ها را بازنگری و تصحیح کرده اند.

>>>   متاسفانه افغانستان به قرارداد خود نیز پایبند نیست

>>>   به عنوان یک کشور همسایه از کشور ایران خواهش می کنم که در موضوعات افغانستان، نه تنها در مسایل آب ها بلکه در مسایل امنیتی، فرهنگی و جغرافیایی ما دخالت نکنند و دشمنان ما را تقویت نکنند.»
آقای همایون شما اول استتقلال کشور خود را به اثبات برسانید بعد ادعا کنید که ایران دخالت میکند. خود جنابعالی هم می دانید که در کشور شما ارگ ریاست جمهوری حکومت نمی کنید بلکه این سفارت آمریکا است که در افغانستان حکومت می کند.
لطفا شما به وزارت انرژی افغانستان هم بروید و از تزدیک طرح ها و بندهای در حال مطالعه و ساخت را ببینید. وزیر انرژی کینه توز شما عمدا بندهای یی را که بر روی رودخانه های مشترک با ایران قرار دارند در اولویت قرار داده است.
شما مطمپن باشید که دولت افغانستان جرپت اعمار حتی یک بند بر روی رودخانه هایی که به ‍‍‍‍‍باکستان روان می شوند ندارند.
من به عنوان یک ایرانی اطمینان دارم که موضوع احداث بند های متعدد بر روی رودخانه های مشترک با ایران نشان از یک توطپه دارد که متاسفانه از طرف وزیر کینه توز آب و انرژی افغانستان و برخی از مشاوران این وزارتخانه اجرا می شود.
ما که می دانیم دولت شما استقلال تصمیم گیری ندارد و نقشهای تفرقه افکنانه آمریکایی ها را اجرا می کند. برا همین هم چندین سال است که برای تامین آب شرب مردم ایران در بخش شرقی( ولایتهای سیستان و خراسان)طرح های بزرگی در حال مطا لعه و اجرا داریم. قطعا عدم رعایت قوانین بین المللی و معهده های مشترک با ایران از طرف افغانستان تاثیر مخربی بر روابط بین دو کشور خواهد داشت.
آقای همایون به شما توصیه می کنم که به مرز ترخم با باکستان بروید و با چشم خود ببینید که چه مقدار آب از افغانستان به باکستان روان می شود. شما اگر قدرت دارید یک بند بر روی رودخانه های کابل و دریای کنر اعمار کنید. دقیقا بد بختب و نا امنی ها در افغانستان بیشتر از این خواهد شد.
حال اگر جمهوری اسلامی ایران مراعات همسایه در حال جنگ را می کندُ لطفا نظر آمریکاییها را در مورد ایران بیان نکنید.
مطمپن باشید که اگر ایران هم همانند دولت باکستان باشد شما حتی جرپت اعمار یک بند هم نخواهید داشت. در کشور شما خرید آدم ها و ایجاد نا امنی خیلی آسان است.منتهی نظر جمهوری اسلامی ایران زندگی مسالمت آمیز و داشتن همسایه با رونق اقتصادی خوب و کشور مستقل است.

>>>   ظاهرخان بابای پشتون ها شاید باشد ولی بابای ملت افغانستان نیست بابای فارسی زبانان رودکی و سنایی و فردوسی است

>>>   جهان در شرایط فعلی جنگ مفکوره ها را دنبال می کند اما دیری نمی گذرد که این جنگ به جنگ بر سر آب تبدیل خواهد شد و این یک آغاز ناخوشایند خواهد بود هدف مشخص این جنگ مسلمانان نا آگاه خواهد بود .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است