اظهارات طرف ایرانی در مورد بندها بی مورد است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۶    ۱۳۹۶/۴/۱۵ کد خبر: 135537 منبع: پرینت

مقامات بلند رتبه ایران، قراردادهایی که با افغانستان دارند را مطالعه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، همایون همایون، معاون مجلس نمایندگان در نشست علنی این مجلس درخصوص اظهارات رییس جمهور ایران درباره بندهای افغانستان می گوید که اظهارات مقامات بلند رتبه ایران در مورد آب های افغانستان بی مورد است و آنها بهتر است قراردادهایی که با افغانستان دارند را مطالعه کنند.

همایون می افزاید که به عنوان یک کشور همسایه از کشور ایران خواهش می کنم که در موضوعات افغانستان، نه تنها در مسایل آب ها بلکه در مسایل امنیتی، فرهنگی و جغرافیایی ما دخالت نکنند و دشمنان ما را تقویت نکنند.

دو روز قبل حسن روحانی، رییس جمهور ایران در نشستی با حضور نمایندگان بیش از 30 کشور در تهران گفته بود که این کشور نمی تواند نسبت به ساخت بندهای متعدد در افغانستان بی تفاوت بماند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
یندهای آب
نظرات بینندگان:

>>>   بله، از نظر شما اظهارات ایران درباره سدها در افغانستان بی مورده، در مورد مهاجران غیرقانونی افغان در ایران بی مورده... ایران فقط باید هرچی افغانستان خواست انجام بده بگه آفرین. خوبه. آره؟

>>>   روحانی بسیار خوب گفته ، حتما بزودی شاهد تغییر سیاست ایران نسبت به افغانستان ورشکسته خواهیم بود

>>>   من سخنان آقای روحانی را می نویسم ، من نمی دانم کجای این حرف ها آقای معاون مجلس را غیرتی و عصبانی کرده است ؟
رییس‌ جمهور گفت: اینکه در منطقه ما کشوری طرح احداث ۲۲ سد را در برنامه خود دارد، می‌تواند تأثیرات بسیار مخربی بر رودخانه دجله و فرات و در سایه آن کشور عراق و ایران و بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار دهد. لذا نمی‌توان در برابر آثار مخرب آن بی‌تفاوت بود و از این‌رو هم کشورهای منطقه و هم سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه مسئولیت دارند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه نمی‌توان در برابر آنچه محیط زیست را تخریب می‌کند، بی‌‌تفاوت بود، خاطر نشان کرد: احداث سد و بندهای متعدد در شمال و جنوب افغانستان می‌تواند استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار دهد و اگر دریاچه هامون به طور کامل خشک شود، نه تنها از گرد و غبار آن استان‌های شرقی ایران در رنج خواهند بود، بلکه مردم افغانستان هم در رنج خواهند بود و چنانچه برای مهار طوفان‌های شن چاره‌اندیشی نشود مردم کشورهای منطقه چه بسا ناچار به مهاجرت خواهند شد و کانون‌های تمدن بشری در منطقه و کشاورزی و زندگی مردم متوقف شده و از بین خواهد رفت لذا همگان در برابر این تهدید خطرناک مسئولیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارند.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: نمی‌توانیم بدون همکاری با کشورهای همسایه، منطقه و جهان بر معضل بزرگ گرد و غبار پیروز شویم .
شهروند - ایرن

>>>   Haroon Amirzada
ارگ از احساسات وطنپرستی و ناسیونالیزم فارسی زبانان و شعیه های افغانستان علیه ایران بهره برادری سیاسی می کند. این در حالیست که پشتونیزم نه باور به دفاع از تمامیت ارضی، میراثهای فرهنگی و منابع طبیعی این کشور دارد و نه علاقمند به آزادی، سربلندی و پیشرفت کشور است.
از یک طرف با تحریک ناسیونالیزم کاذب دعوای ارضی بر پاکستان اتمی می کند و از طرف دیگر با تحریک مردم علیه ایران برای خود پایگاه اجتماعی در میان مردم جستجو می کنند تا چهره اصلی شانرا پنهان کنند.
واقعیت این است که تمام داعیه و ماموریت پشتونیزم تکنوکرات، مجاهد و طالب را تداوم خشونت، انتحار، ویرانگری و امتیاز طلبی قبیلوی در سایه ماشین نظامی، مالی و حمایت سیاسی نیروهای خارجی تشکیل می دهد.

>>>   حق آبۀ همسایگان در قوانین بین المللی خیلی واضح درج شده است. اگر ایران زورگری نکند و قوانین بی المللی را مراعات کند، به خیر مردم هردو کشور خواهد بود.

>>>   در سایت بی بی سی که از منابع ایران استفاده شده است، چنین خواندم:
با توجه به مقررات سختگیرانه دولت ایران در اشتغال اتباع افغانستان، اکثریت قریب به اتفاق پناهجویان شاغل افغانستانی در شغلهایی مشغول به کارند که جمعیت فعال ایران از نظر اقتصادی، تمایلی به حضور در آنها ندارد.
از این لحاظ، پناهجویان افغانستانی در عمل بار بسیار بزرگی را از دوش اقتصاد ایران بر می دارند. به خاطر محرومیت این پناهجویان از بسیاری از حقوق اولیه کار همچون بیمه حوادث کاری، بازنشستگی و... در عمل وضعیت پناهجویان افغانستانی در ایران چیزی شبیه برده داری است.

>>>   دوست عزیز ایرانی، چرا موضوع آب را به مهاجرین میچسپانی؟
در باره حق آبه افغانستان و ایران سالها پیش یک قرار داد بین دولتین ایران و افغانستان امضا شده حق و حقوق طرفین در آن مشخص شده است. جناب رئیس جمهور قبل از اینکه قرار داد رسمی را مطالعه کنند به شکل اخطارگونه فرمودند ما بیتفاوت نمینشینیم. خشک شدن دریاچه هامون چه ربطی به افغانها دارد. 30 سال پیش در کوه های سالنگ افغانستان حتی در تابستان سال ده متر برف خوابیده بود گرمایش کره زمین باعث شده که حالا حتی در زمستان ضخامت برف به چهار متر نرسد. پس بر مبنای تفکر جناب دکتور روحانی ما بایدبه خدا اخطار بدیم که به خاطر کمبود برف بیتفاوت نمینشینیم؟

>>>   باسلام خدمت عزیزان شماباید به ما حق بدین مااز سرمایه ملی خودمان استفاده کنیم من که حاضر نبستم به خاطر مهاجرت من آینده کشورم بفنا رود این همه سد که ایران دارد محیط زیست را ازبین نمیبرد آنوقت افغانستان فلگ زده با دوتا سدکه میخواهدبخشی ازمشکلات کشاورزی خودراحل کند باعث ازبین بردن محیط زیست میشودبین الملل هروقت که ازکشورهای که تولیدگازهای گلخای میکند تاوان آنرا کشورهای امثال افغانستان میدهد غرامت داد؛ به افغانستان هم بگویند سد نسازند

>>>   حق آبۀ همسایگان در قوانین بین المللی خیلی واضح درج شده است. اگر ایران زورگری نکند و قوانین بی المللی را مراعات کند، به خیر مردم هردو کشور خواهد بود.
شهروند افغانستان

>>>   معاون مجلس افغانستان اگر احساس غیرت میکند کمی هم در مورد میدان هوایی مخصوص آمریکایی ها در بگرام بگوید که مقامات آمریکایی بدون کسب هیچ اجازه ای از باصطلاح دولت افغانستان وارد افغانستان میشوند ، باراک اوباما و جان کری چندین بار با حضور ناگهانی خود در افغانستان کرزی و اشرف غنی را شگفت زده کردند ، گویی به خانه کلفت ها و نوکران خود سر میزنند ، جالب است بدانید که اشرف غنی و کرزی از ورود باراک اوباما و کری هیچ اطلاعی نداشتند و بعد از اطلاع صرفا برای دستبوسی مشرف شدند ، رئیس مجلس چطور در آن موارد غیرتش نم کشیده بود ؟ ، در مورد آب هیرمند و هریرود هم ایران حق خود را میگیرد حال چه به زور چه با زبان خوش و مذاکره ، تنها اخراج افاغنه و قطع ترانسپورت زمینی و هوایی و قطع صادرات بنزین قاچاق و منع استفاده بندر چابهار و صدها مورد دیگر چنان اقتصاد افغانستان را ورشکست خواهد کرد که نصف جمعیت افغانستان که از ایران بازگشته اند از گرسنگی و بیجایی بمیرند و نصف دیگر از قحطی ، منتها سیاست لطف و شفقت و جوانمردی در برابر همسایه و همزبان تاکنون مانع از این امر شده که ظاهرا همین سیاست نادرست سبب پررویی و وقاحت دشمنان افغانی ایران گردیده است

>>>   خوب است یکبار منضفانه سخنان حسن روحانی را بخوانیم و بی خود رگ غیرت مان به جنبش در نیاید . هر چقدر که ایرانی ها به ما خدمت می نمایند متاسفانه ما باز هم تعصب های بی جا بخرج می دهیم و حتی حرف های آنان را از مخالفین می شنویم . تا کنون کدام کشور مانند ایران به ما خدمت کرده است ؟
عایشه از ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است