تبدیل چالش به فرصت، آب در برابر گاز
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۵    ۱۳۹۶/۴/۱۵ کد خبر: 135555 منبع: پرینت

هری رود- مرغاب و هیرمند، دو حوزه از 5 حوزه آبی در افغانستان است که با کشور ایران مشترکات آبی دارد.

طبق برآورده ها، افغانستان تنها بر 25 فیصد از کل آبهای موجود خود مدیریت دارد و دیگر آبها از طریق رودخانه ها به کشور های همسایه از جمله ایران سرازیر می شود.

افغانستان تا حال تنها با یک همسایه‌اش توافقنامه تقسیم آب‌ها را به امضا رسانیده است. این توافقنامه در زمان صدارت موسی شفیق با پادشاه پهلوی ایران در مورد آب‌های دریای هلمند، عقد گردید.

عدم موجودیت قرارداد‌ها و توافقات در مورد استفاده از آب‌های افغانستان با کشور‌های همسایه، مشکلات زیادی را فراراه افغانستان قرار خواهد داد، چون هر زمانیکه افغانستان به ساختن بندها بالای دریاهایش اقدام ‌می‌نماید با واکنش‌های تخریبی همسایه‌گان روبرو خواهد شد.

اما با عقد قرارداد‌ها با کشور‌های همسایه، این آب‌ها نه تنها باعث تنش در روابط با این کشور‌ها نخواهد شد بلکه عامل افزایش همکاری‌ها میان افغانستان و این کشور‌ها نیز خواهد شد.

افغانستان می تواند نیاز شدید ایران به آب را در برابر تامین گاز برای ولایت های هرات، غور، فراه، نیمروز .... به دولت ایران پیشنهاد کند تا از این طریق چالش به وجود آمده را برای خود به فرصت تبدیل نمایید.

یعقوب قریشی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   دولت افغانستان درین معامله نقص میکند،زیرا:
امکانات ابن که پایپ لاین گاز مورد حمله نبرو های مخالف قرار گیرد و در نتیجه صدور گاز ایران به افغانستان قطع شود وجود دارد.
اما با حملات انتحاری جلو صدور آب نه تنها گرفته نمیشود،بلکه عرض دریا کلان میشود و آب زیادتر به ایران مبرود.
از طرف دیگر اشرف غنی آب را بخاطر کشت تریاک در هلمند و قندهار ضرورت دارد و در مقابل گاز به هرات و فراه و نبمروز مبادله نمیکند و هیچ دلچسپی به انتقال گاز به ابن ولایات ندارد.

>>>   پیشنهاد خوبیست. اما در قوانین بین المللی فیصدی حق آبۀ همسایگان تعین شده است. اگر همسایگان ما طبق قوانین بین ملل رفتار کنند، آب مورد ضرورت خود را حاصل کرده می توانید و انگیزۀ برای دشمنی وجود نخواهد داشت. اما اگر هر پینج انگشت شانرا به دهن کنند، دهن شان پاره می شود.

>>>   دولت مردان ما در رابطه با موضوع حقوقی تقسیم آب با ایران و کشور های دیگر نه براساس یک تعامل حقوقی و منطبق بر منافع ملی بلکه به شکل نوعی سیالداری مذهبی و زبانی در قالب خواست های امریکا عمل میکنند. موضوع را چنان به خورد مردم میدهند که انگار رود خانه هایی که از افغانستان سرچشمه گرفته اند آب آن صد در صد از افغانستان است. باید به ملت آگاه و هوشیار افغانستان تفهیم شود که قبل از آنکه ایران، افغانستان، پاکستان و ترکمنستانی وجود داشته باشد، مردمان ساکن در بالا آب و پایین آب این رود خانه ها از این آب مینوشیدند. و حق طبیعی شان است. درست مانند تقسیم آب در داخل که مثلا از رودخانه یا کهریز در ماه دو هفته مردم بالا ده حق ابه دارند و دو هفته دیگر مردم پایین ده. تعیین میزان حق آبه مردمان کشور ها نیز براساس یک توافق حقوقی و کار تیم های تخنیکی مشترک کشور ها صورت میگیرد. یک موضوع کاملا حقوقی است نه سیاسی. اما من تعجب میکنم که جناب داکتر حسن روحانی به عنوان یک متخصص حقوق چطور میتوانند در باره یک موضوع صد در صد حقوقی همچه اظهارات کودکانه سیاسی ابراز دارند. نکند ایشان در کشمکش های سوریه، عراق و یمن چیزی را به رقبای امریکایی و عربی خود باخته اند و ما از آن خبر نداریم حالا میخواهند با دیده درآیی تمام مارا به عنوان متحد امریکا تحت فشار قرار دهند. والله اعلم

>>>   پروتکل های بین افغانستان و ایران قرار دادی دوجانبه است ولی پروتکل های بین المللي در مورد پناهندگان قراردادی است بین مللی چطور دولت ایران پروتکل های بین المللي را اجرا نمیکند ولی انتظار دارد قرار داد های دوجانبه اجرا شود؟

>>>   این بند ها بند های سیاسی اند چون تنها بطرف ایران در حدود 5 بند در حال ساخت است.
ولی در دریا های خروشان که بطرف پاکستان میروند مانند کنر وپنجشیر هیچ اثری از بند سازی نیست.
وبند باغدره د ر کاپیسا باید در سال 2013 شروع میشد ولی تا اکنون هیچ معلوم نیست.
اریائی

>>>   کور خواندید
عمرأ اگر گاز به افغانستان صادر کنیم
توافقنامه ی چابهار رو لغو و تمام اتباع افغان را اخراج باید کرد
عبدالواحد مسلم زاده از خراسان جنوبی

>>>   سلام به دوستان افغانی، مثل اینکه طرح موارد تفرقه افکنانه در سابت شبکه اطلاع رسانی افغانستان و درج مطالب ضد ایرانی تمام شدنی نیست. لطفا سایت بی اطللاع شبکه اطلاع رسانی، نویسنده مغرض خود را به مرز ترخم پاکستان بفرستند تا این آقا متوجه شوند که مثلا چند فیصد آب دریای کنر و کابل به پاکستان روان می شود. شما اگر جرئت دارید یک بند روی این دربا هااعمار کنید تا آنوقت دولت پاکستان به حساب شما برسد. البته اگر از همان اول اجازه حتی مطالعه را هم به شما بدهد. در کشور شما به دلیل بی کفایتی دولت مردان و عدم اتحاد اقوام مختلف دو دهه است که جنگ و خونریزی در جریان است. در کشور شما این سفارت آمریکا است که حاکم اصلی است نه دولت شما. لطفا اول کمی به استقلال خود هم فکر کنید و بعد توقعات بیجا از کشور ایران داشته باشید. لطفا این مقدار نمک نشناس نباشید، جند میلبون آواره از زمان شروع جنگ بدون پرداخت کمکهای بین المللی همانند یک شهر وند عادی ایرانی از تمام امکانات ایران استفاده می کنندآنوقت شما شاخ و شانه می کشید و شرط تعیین می کنید. همین وزیر کینه توز آب و انرزی افغانستان به صورت مجانی در ایران تحصیل کرده است. منتهی وقتی که کروات می زنند و با آمریکایی ها دست می دهند افکار آمریکایی و نوکری آمریکایی ها را هم کاملا قبول می کنند. بهتر است که شما ها کمی هم سواد خد را افزایش داده و پروتکلهای بین المللی را مطالعه کنید. مطمئن باشید که ما با تهدید و شرط گذاشتن شما گاز مجانی نمی دهیم. ممکن است به خاطر مسائل انسان دوستانه کمک کنیم و تا خالا هم به همین صورت بوده است ولی تسلیم دستورات آمریکایی ها نمی شویم. لطفا زحمت مارا زیاد نکنید.

>>>   مسلم زاده خاوری یا همان بربری خودمون هست به دل نگیرید، خاوری جان اندکی مهربان باش.

>>>   حقابه چيست?
حقابه درداخل حقوق بين الملى درج است
Water resources law
حق آبه در ايالت متحده امريکا و اروپا درج است. کلونياليسم واسراييل و صيونيسم در قاره افريقا و آسيا کشورها و خلقهارا تقسيم کردند
و دولت کشورهاى زيادى مانند قارچ (سماروق) بيرون برآمدند که افغانستان وپاکستان بنگلاديش وکشمير وسريلانکاو عربستان سعودى و کشورهاى خليج فارس بر آمدند.

ایران از هیرمند، به دادخواست حقوقی از آب رودخانه هیرمند در منطقه سیستان (خلقهاى سيستان و بلوچ ها) حقآبه دارد. این رودخانه در گذشته در هر ایران جاری بوده است. جدایی افغانستان از خراسان از خاک ایران در سال ۱۸۵۷ میلادی به موجب معاهده پاریس و امتناع گسترده حاکمیت افغانستان از جاری ساختن رود هیرمند در خاک ایران، مسئله حقآبه رودخانه هیرمند را به یکی از مسائل مهم سیاسی، اجتماعی و زیست‌محیطی دو کشور مبدل ساخته است.
پشتون-افغان يا پټان يعنى شهروندان پاکستان آنطرف سرحد درپاکستان روخانه کابل که که درآن رود رود پنجشير و على شنگ وعلى نگار وکنر دهانآب مى شونداز نگاه حقوق بين الملل حقآبه دارند.فرض کنيم يک غير پشتون گويد
که پشتون ها و بلوچ هاى پاکستان حقآبه ندارد? پاسخ پشتونها و يا کرزى و احمدزى ومحمدزى وبارکزى چه خواهد با شد.

فرض کنيم که غنى متکفر وعصاب خراب وپرخاشگر و غلط نماز وغلط نامگير پيامبر وبچه خدا گوى ادعا کند که پاکستان حق آبه روخانه هاى داخل شده کابل با نام ريگودايى "هندوز" (Indus)را ندارد نه تنها که امريکا بلکه رژيم فدرالى پاکستان نکتايى زير ناف اش را سنت دوباره مى کند.
فرض کنيم که غنى متکفر وعصاب خراب وپرخاشگر و غلط نماز وغلط نامگير پيامبر وبچه خدا گوى ادعا کند که کشور هاى تاجکستان اوزبيکستان وترکمنيستان حق آبه آبهاى هندوکو (Inducus) مانند بلخآب و پنچ وديگر دهانآبها در فرارودان در آمو (Oxus)
را ندارند.
دولت پوشالى افغانستان پيرامون حق آبه از نگاه بينالملى هيچ غلطى کرده نمى تواند.
در سر ايران کاکگى عبدالرحمانى مى کند چون دولت فغان فرصتى (باهردومعنى فرصت)است. با در نظرداشت اينکه امريکا و اروپا اکنون دشمنى با ايران دارد.
اسراييل هم يک کشور ساختگى است و امروز زيادتر آب دو رودان (رودخانه‌هایدجله و فرات) دجله و فرات که کشور عراق را مشروب که حقابه های آن به اسراييل مى رسد اسراييل برادر بزرگ دارد و بسيار آب مصرف مى کند. اسراييل که آب دهن پشتون مورد پژوهش قرار داده در مورد نتيجه آزمايش سکوت اختيار کرده تا نشايد که طالبان يهود نبوده باشند.


رودخانه هیرمند

رودخانه هیرمند با آورد تقریبی سالانه حدود 5/8 میلیارد متر مکعب از کوههای غرب کابل سرچشمه گرفته و پس از طی 1050 کیلومتر وارد می شود در حال حاضر سهم ایران از آب رودخانه هیرمند حدود 26 مترمکعب در ثانیه با حدود 800 میلیون مترمکعب در سال است .

رودخانه هریرود

رودخانه هریرود در شرق کشور با دبی متوسط سالیانه حدود 1/2 میلیارد مترمکعب جاری می باشد که طبق آخرین توافق انجام شده، کشور ایران حق استفاده از 50% آب را دارد. میزان برداشت فعلی آب از رودخانه هریرود حدود 150میلیون مترمکعب است و این رودخانه که حدود 112کیلومتر از مرز مشترک ایران و ترکمنستان را تشکیل می دهد پس از دریافت شاخه کشف رود از ایران خارج می شود. میزان آب خروجی از این نقطه شاید به دلیل که اهمیتی آن تاکنون گزارش نشده است ولیکن به نظر می رسد این مقدار می تواند بعنوان درصدی از آب خروجی کشور به حساب آید.

رودخانه های ساری سو و قره سو

این رودخانه ها در غرب کشور و در مرز کشور ایران و ترکیه قرار دارند. پروتکلهای در خصوص بهره برداری از آب آنها بین کشور ایران و ترکیه وجود دارد.

پس از شکست مذاکرات متعدد میان سران حکومتی ایران و افغانستان در سال‌های ۱۳۰۹ و ۱۳۲۷، با مداخله سه کشور آمریکا، کانادا و شیلی و با رأی کمیسیون بررسی حقآبه هیرمند موسوم به کمیسیون دلتا، قراردادی در سال ۱۳۵۱ میان امیرعباس هویدا، نخست وزیر وقت ایران و موسی شفیق، نخست وزیر وقت افغانستان در کابل به امضاء رسید و مقرر شد در هر ثانیه ۲۶ مترمکعب آب (معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال) سهم سیستان و دریاچه هامون باشد.

علی رغم انعقاد قرارداد حقآبه هیرمند، از اواخر دهه ۱۳۷۰ و همزمان با کاهش نزولات جوی و حاکم شدن شرایط خشکسالی بر سیستان، میزان ورودی آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون مرتباً کاهش یافت. انتقال آب هامون جهت استفاده در شهر زاهدان توسط خط لوله و انتقال و ذخیره حجم عظیمی از آب دریاچه هامون به چاه‌های نیمه زابل پ همچنین استفاده آب هامون برای کشاورزی از عوامل اصلی خشکی هامون می‌باشد. حاکمیت نداشتن دولتی مقتدر در افغانستان، ساخت سد کجکی بر روی هیرمند، نصب و به کارگیری انواع پمپ در مسیر رودخانه هیرمند جهت کشاورزی توسط کشاورزان خشک شدن دریاچه هامون که هفتمین تالاب بین‌المللی جهان می‌باشد را در پی داشته‌است. این مسئله موجب قطع شدن منبع معاش ۴۰۰ هزار سیستانی، کاهش قابل ملاحظه پرندگان بومی سیستان، رو به انقراض نهادن گاو سیستانی، بروز فقر و نا امنی‌های متعاقب آن به واسطه فعالیت قاچاق مواد مخدر و گروه‌های فعال تروریستی، مهاجرت گسترده سیستانیان به مناطق شمالی کشور و زوال روزافزون صنایع دستی سیستان شده‌است.


باوجود ميانجى گرىآمریکا، کانادا و شیلی و "حکمیت صریح" (Arbitration) در خصوص مستحق دانستن ایران از آب هیرمند يگان افغان غير حکومتى بويژه غيرپشتون مليت و هويت فروش قرارداد بين الملى را نقض مى کنند ورييس دولت ازشرم سکوت.
حکمیت یکی از شیوه‌های حل اختلاف بدون محاکمه و خارج از دادگاه است که در آن طرفین می‌پذیرند.قرارداد بايد از دو طرف داده شود .

محمداعظم سیستانی این حکمیت را در راستای سیاست‌های استعمارانه بریتانیا (حفظ خاک ایران به منظور تسلط بر هندوستان در مقابل تهدیدات روسیه) و در جهت برقراری خصومت دائمی میان افغانستان و ایران دانسته است.
"حقآبه وظيفه مسلم ايک کشور باعزت و مستقل وآزاد وخود اراديت است.

پشتون حاکم افغان ستان زنجير سکهاى و ستون پنجم ات گير!
نمک نه شناس هستى
ستان بلاخره گيرم
افغان ات گير
چون افغان قاعده وقانون وحق و وظايف نمى داند
زور تقلب و جعل عمل اش است!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است