کشورهای بیرونی به دنبال اهداف خود هستند
جنگی که علیه دولت و مردم افغانستان به راه افتاده است، یک جنگ بین الافغانی نیست. بلکه جنگی است که مردم افغانستان، به نیابت از جامعه جهانی قربانی تروریزم شده است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۹    ۱۳۹۶/۴/۱۷ کد خبر: 135585 منبع: پرینت

هیات مجلس سنای آمریکا، تحت ریاست جان مکین، رییس کمیته خدمات نظامی مجلس آمریکا، با محمد اشرف غنی، دیدار کرد. ارگ ریاست جمهوری می گوید که در این دیدار هر دو جانب روی گسترش همکاری های دو جانبه، مبارزه با تروریزم، مسایل منطقه ای بحث و تبادل نظر کرده اند. رییس جمهور غنی در این دیدار گفته است که جنگی که در افغانستان جریان دارد، جنگ افغانستان نیست، بلکه جنگ با گروه های افغانستان و بر ضد گروه های هراس افکن می باشد. سناتوران آمریکایی در این دیدار گفته اند که رییس ستاد ارتش پاکستان در زمینه عملیات های مشترک بر ضد گروه های هراس افکن در خط دیورند توافق نشان داده است. وی افزوده است که آمریکا زمینه نظارت و تایید عملیات ها را فراهم ساخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمدالله ببرک، آگاه مسایل سیاسی، در برنامه «نگاه» گفت: همه کشورها، دنبال منافع درازمدت، کوتاه مدت و میان مدت به کشورهای خود هستند، در این هیچ جای شکی نیست. ولی من فکر کنم که با روی کار آمدن تیم جمهوری خواه ها، در آمریکا، آنها تا هنوز هم که هنوز است، با استراتژی جنگ نمی کنند، در قبال قضایای افغانستان آنها کار می کنند و این را یک راهبرد تعیین می کنند، همین تیمی که به افغانستان آمدند، و در راس آن جان مکین، سناتور جمهوری خواه ها بود، از طریق رسانه ها به صراحت گفتند که مراکز تروریزم در داخل پاکستان، برای آنها دیگر قابل تحمل نیست.

وی ادامه داد: بحث دوم هم این است که فکر می کنم دولت افغانستان، در آغازین روزهای خود، با صفحه جدیدی که ایجاد شده بود حتی با مقام هایی که از لحاظ نرم های دیپلماسی، مورد انتقاد قرار گرفت. اما خوشبختانه امروز جهانیان، به این امر معتقد شده اند که داعیه برحق مردم و دولت افغانستان است، که بارها تاکید می کردند که جنگی که علیه دولت و مردم افغانستان به راه افتاده است، یک جنگ بین الافغانی نیست. بلکه جنگی است که مردم افغانستان، به نیابت از جامعه جهانی قربانی تروریزم است و علیه این تروریزم می جنگند، ما بارها تاکید بر این داشتیم که دولتمردان افغانستان است که از این فرصت های بین المللی، استفاده مناسب کنند. امروز در تمام نشست های بین المللی و جهانی که مسوولین دولت افغانستان، اشتیاق داشتند، مورد حمایت جامعه جهانی قرار گرفته اند، مورد حمایت اتحادیه اروپا، مورد حمایت قوای ناتو و آمریکا، ولی زمانیکه بحث به مدیریت برمی گردد، بر دولت و مردم افغانستان است که این اوضاع را مدیریت کنند. چرا که جامعه جهانی امکان دارد فقط ادعایی کند و از آن بگذرد، اما دولت افغانستان باید این ادعا را محکم بگیرد و آنها را وادار کند که به ادعای خود عمل کنند.

وی، رهبران کشور، را تاثیرگزارترین مهره ها در صلح می داند و می گوید:تا زمانی که ما تعهد به کشور خود نداشته باشیم و در رابطه با مردم خود صداقت نداشته باشیم، طبیعی است که کشورهای بیرونی به دنبال اهداف خود هستند. این بر دولتمردان افغانستان است که از این فرصت ها استفاده مناسب کنند. بحث دیگر این است که واقعا نکات اساسی، اختلافی که بین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی پاکستان، طی این سالیان متمادی همانا بحث خط دیورند که به مثابه آتش زیر خاکستر خوانده شده است، معضلی که چندین دهه است، در دولت افغانستان وجود دارد، روی این تنش های جدی صحبت صورت می گیرد، برای همین مشکل دایمی آن، اگر قرار باشد که بازهم پاکستان به بهانه مبارزه علیه تروریزم امکانات هنگفتی از آمریکا، به دست بیاورد و لانه هایی که در داخل کشور آنها حضور دارد و یا جنگجویانی که هست، آنها هم دوباره به داخل کشورهای ما سرازیر شوند و یک مشکل جدی دیگری بوجود بیاورند، مثل اینکه بارها این حرکت شده است. اوضاع از این بدتر می شود و آمریکا هم به شدت ملامت است.

این آگاه سیاسی، در ارتباط با پاکستان و همکاری اش برای مبارزه با تروریزم گفت: زمانیکه عملیات قوای پاکستان، در وزیرستان شمالی صورت می گرفت، بیشترین جنگجویان خارجی وارد افغانستان شدند. سرحدات طولانی که در حدود 2400 کیلومتر است که طی سال های متمادی، حتی اشغال شوروی وقت، نتوانستند که این سرحدات را مسدود کنند، طبیعی است که باز یک بار دیگر همین قوت های جنگی، داخل افغانستان می شود که باورم این است اگر حکومت پاکستان، صادقانه گام های خود را در امر محو مراکز آنها با دولت افغانستان، بردارند، تا جایی مثبت خواهد بود. اما اگر باز هم همان سیاست دو گانه خود را دنبال کنند و به نحوی امتیاز گیری و باج گیری، از کشورهای منطقه و فرامنطقه هیچ مشکلی را دوا نخواهد کرد. ولی باز هم تاکید می کنم که بر دولت افغانستان است که باید مدیریت کارها را با ظرفیت های تخصصی و مسلکی، از این فرصت استفاده ببرند، همانطور که تا امروز هم با پاکستان نه تنها در سطح کنفرانس های بین المللی و در سطح کنفرانس های منطقه ای مراکز مخالفان دولت را در افغانستان نپذیرفته اند، اما در داخل کشور خود بارها گفته است که من برای آوردن صلح در حد یک حرف به دولت افغانستان کمک می کنم، پس بر ما است که ما متحدان استراتژیک خود را به این امر معتقد بسازیم که جنگی که علیه دولت و مردم افغانستان راه افتاده، جنگی است که از بیرون بر دولت و مردم افغانستان، سازمان دهی می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سنای آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Mahsa Khorasani heeft 4 nieuwe foto's toegevoegd.
راکت زنی‌ و حصار کشی پاکستانی‌ها را هیچ اوغان ندید و نشنید اما گپ روحانی شمشیر در گردن اوغان‌ها بود . چرا ؟
مزدور و نوکر بودن سران اوغان‌ها به پاکستان به وضاحت دیده میشود . پاکستان چندین راکت در استان کنر شلک کرد ، آب از آب تکان نخورد ، اما ‌یک گپ روحانی رئیس جمهور ایران بسته قبیله کوه سلیمانی را تکان داد ...!!!؟؟

>>>   لندهغران, دزدان, پودری, زن فروشان و وحشیان هلمند در برابر انفجار ها و انتحار های اخیر که بیشتر از هزار شهید بجا گذاشت اعتراض نکردند اما ، در برابر سخنان احمقانه روحانی با یک پلک به هم زدن بسیج شدند .
من این تضاهر شان را می ستایم و با ایشان همنوایی دارم ولی ، کجای کار می لنگد که خون این ملت بی ارزش تر از آب است ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است